Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 05:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY motor ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Det er da en god ide.... men de ting "Vikash" viser ligner noget slemt fusk....man kan absolut ikke bruge toilet-paprør som svingspole form....magnetgabet bliver alt for stort og alt for stort tab

Jeg vil anbefale at finde en billig enhed med god membran og chassis, og så lave nyt magnetsystem til den, ellers risikerer det at ende som delefilter-tråden "Vil I prøve selv"

Jeg savner også at se en debat om hvilken type enhed der ønskes   

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

tror ikke at planen er at ændre en enhed men at se hvor svært/let det er at lave en  sv
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

SVÆRT....det skal nu nok virke....men jeg synes bare det er ærgerligt at lave en "Ferrari" motor, og så montere den i en "Skoda"

uanset vil det være en god ide FØRST at have svingspolen.....og så derefter beregne magnetgab....

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvis vi er heldige og finde nogen der kan vikle spoler, kan vi få det som vi vil have det. Så burde vi kunne finde nogle membraner og skære til så de passer svingspolen. Men et chassis bliver vi nok nød til at stjæle et eller andet sted.

Hvis vi kan finde en der kan vikle spoler, har jeg også nogle ideer til hvordan man kan lave den lidt sjovere. Nogen der kender en der kan det?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart ligner tegningen et system hvor svingspole er kortere end magnetgab (jeg kan sgu aldrig huske forskel på underhængt/overhængt) - er det bevidst??

Polplader er designet fint med rundinger osv. - men så er det vigtigt at kende præcise mål på magneten inden tegning og målsætning af polplader

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Juni 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

hey,
ja, det kunne vœre underhung. kommer an på hvad vi skal lave.

jeg ville satse på en mellemtone her. en bas bliver svœrt ved mekanisk stabilitet.

imorgen smider jeg lige målene på mine magnetter her, så skal vi have svingspole situationen på plads inden vi kan komme videre.

ps. skriver på en pocket pc. ik mere for idag.
Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Vedr. vikling af svingspole....har for flere år tilbage talt med en ældre højtaler expert som kunne....var det noget med "AT" og et eller andet....ved ikke hvor gammel han er nu

TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

hm....kan huske at man for år tilbage kunne købe en grill motor til ingen penge...mon ikke sådan en ku tweakes lidt ? Har godt nok en viklemaskine, men det vil vist være som at skyde gråspurve med kanoner....den er ikk lige til småting.

Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juli 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ellers tager vi en spole fra en anden enhed. En Vifa TC14 burde kunne bruges.

Jeg prøver og lave nogle tegninger her iløbet af weekenden, så poster jeg resultatet.

Havde bare håbet at flere ville prøve og tegne og simulerer. FEMM er gratis og lige til at gå til.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juli 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hey,

Så har jeg fået tegnet lidt. En alm god motor med neo magnetterne jeg har liggende.

Magnetterne måler 5x10mm pr stk og jeg har 8stk ialt. Der er faktisk plads til dobelt så mange magnetter, men jeg har desværre ikke flere. Hvis nogen har nogle stk de vil donerer til projektet, så sig endelig til :)

motortest

flow

Kommentarer? Nogen der kan lave sådan et stykke metal? Gabet er lavet så det passer en TC14 svingspole. Gabhøjden er ca 11mm.

Her en teoretisk B kurve.

B kurve

Hvis vi sigter efter et |B| på omkring 1.0 og svingspolen er 10mm, giver det et BL på 10. Det er pænt for en 14cm enhed. Men lad os nu se hvad der sker. (EN PL14 BL ligger på 4,5).

Nogen der er friske med en drejebænk?  Vi vurde kunne obducere en TC14 og ligger over i. Jeg har dog svært ved at få chassiet fra oppladen. Men resten kan jo nemt lade sig gøre.

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 20 Juli 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

det skulle ikke være helt galt at lave, jeg prøver at tegne og lege lidt, men det er ferie, så der går noget tid.

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Juli 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvis du går igang, så skriv lige til mig først, bare en mail. Der er lidt småting som ikke er med på tegningen nemlig.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hey,

Har lige fået en PL14 ind af døren, og den er blevet skilt af nu. Den har en 32mm svingspole, så jeg vil lige rette tegningen til senere idag, så kommer den op her i tråden. Skal nu bare have chassiet fra den gamle motor. Vil også lige tage nogle billeder.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

Her lidt billeder af PL14 enheden der er skilt af. Det øverste er hvor jeg har vendt den bevægelig masse om så man kan se svingspolen. Den nederste er ned i den originale motor. Man kan ikke se det på billedet, men PL14 har faktisk en T-pole, hvor TC14 ikke har.

Men som sagt er svingspolen størrere på en PL14, og jeg skal lige have rettet tegningen. Så kommer den på her.

PL14_skilt_01

PL14_skilt_02

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hey,

Her er så den nye tegning, så den passer en PL14.

Magnetflowet med polventilering.
PL14_magflow

Og her |B| kurven (teoretisk, da den tror der er magnetmateriale hele vejen rundt, hvilket der ikke er).
PL14_B

Kommentarer, ris, ros ?

Tegning kan hentes her :
http://www.softica.dk/webbilleder/PL14_motor.dwg

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 22 Juli 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

For den som som har problemer med at se Tegningene kan et dwg kompatibelt program hentes her (for free) http://www.infograph.com/products/dwgviewer/DWGdownload1.asp  

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

For at få maximal magnetkraft bør det undgås at bruges lim mellem magneter og åg - der skal være metal kontakt - alle neo magneter bør derfor også være præcist lige høje

Så for at få en stabil konstruktion vil jeg foreslå at der drejes en fordybning til magneter - denne fordybning/reces kan så fyldes med epoxy

Er heller ikke sikker på at det er en fordel med meget stor gods tykkelse i åg

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det med en lille undersænkning af magnetterne har jeg godt tænkt på. Det gør det også nemmere at placerer dem.

Det med tykkelsen af topplade og bundplade er ret vigtig. Hvis den bliver for tynd, vil metallet "mættes" ren magnetisk alt for hurtig, og det kan finde på at løbe ud af dens egenlig bane. Altså ud i luften og rundt igen. I toppladen bruger jeg tykkelsen på at guide magnetflowet rundt. Man kan tydelig se forskel på om man gør det eller ej. Kan lave en model imorgen uden, så poster jeg den lige.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hey,

Her er en meget hurtig tegning af den nuværende motor. Jeg har ikke fået skilt den af, så jeg har ikke kunne måle præcist, men det ligger tæt op ad.

PL14_originalFlow

Som jeg skrev, ville magnetismen ikke kunne holde sig inde i metallet, men søge ud og rundt. Der bliver simpelhen for meget "modstand" i metallet i forhold til i luften rundt, og så vælger den den vej rundt istedet. På farverne kan man også se hvor metallet er stresset, og det er sjovt nok der magnetismen søger ud.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 August 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hey,

Fik en kammerat til at lave nogle 3d tegninger af motoren. Han vil, når jeg engang kommer forbi, prøve og lave dem på hans CNC maskine. Så det bliver spændende.

Her billederne han lavede.

3d 1

Tegningen er lavet med max antal magnetter. Jeg har dog desværre kun 8 stk (halvdelen) men nu må vi se hvordan det går.

Kommentarer, ris/ros, ideer ?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes