Forfatter |
|
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jah, nu har jeg bygget strømfosyninger i en 20-25 år, så jeg føler egentlig jeg har helt godt fod på praktikken. Men hvis du bare sætter en diode ind i stedet for et ensretterrør, ja så er der da en forskel, da ledespændingsfaldet over dioden er langt mindre ned over røret. Hvilken virkning det har på lyden, kan man så altid disutere, men den tror jeg nu næppe du kan se på dit oscilloskop.
Mvh Hans
|
Til top |
|
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
det her handler ikke om hvor længe nogen har bygget noget..slet ikke!du har da tydeligvis spildt en overvejende del af de sidste 20 år mht lyd på teknikkens alter!
det handler heller ikke om spændingsfald eller ej - det handler om forskellen i lyd,og den forskel kan du åbentbart ikke få øre på,hvilket skam er fair nok.men derfra og så til at postulere skråsikkert at der ingen forskel er på gode strømforsyninger pga noget teori er altså langt ude.
har du arbejdet med rør? ved du hvad forskellen er på plasticdioder og ensretterrør er? eller er din indsigt begrænset til lidt spændingsfald pga impedansen i rør
har du set forskellen på et scop?
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har arbejdet med rør. Men nu må du bestemme dig: Betyder det noget, om man har arbejder med emnet, eller ej?
Nej, jeg kan ikke vide hvad du kan høre eller ikke høre, som jeg allerede har sagt.
Et ensretterrør har både højere on-modstand, og en langt blødere ledekarakteristik end en siliciumdiode (de er trods alt ikke af plasic). Med andre ord, så er forholdet mellem lede og spærre priode langt større for en halvleder. Det giver anledning til større spidsstrømme, og mindre ripplespænding, men flere overtoner i ripplen. Men nu er det jo ikke ensretteren, vi skal have lyden igennem.
Som jeg sagde tidligere, kan jeg ikke tage stilling til hvad folk hører (men det er der åbenbart andre, som kan), jeg kan kun tage stilling til hvad der betyder noget rent teknisk.
Mvh Hans
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Et ensretterrør har både højere on-modstand, og en langt blødere ledekarakteristik end en siliciumdiode (de er trods alt ikke af plasic). Med andre ord, så er forholdet mellem lede og spærre priode langt større for en halvleder. Det giver anledning til større spidsstrømme, og mindre ripplespænding, men flere overtoner i ripplen. Men nu er det jo ikke ensretteren, vi skal have lyden igennem."
hvad tror du det betyder for lyden på et par meget følsomme afslørende højtalere?
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bør ikke betyde noget, såfremt forstærkeren er korrekt konstrueret. Forstærkeren skulle meget gerne være styret af indgangssignalet, og ikke af forsyningsspændingen. Jeg formoder her, at vi taler om musikgengivelse, og ikke guitar- eller andre instrumentforstærkere, der køres til overstyring. (så er problematikken nemlig lidt anderledes).
Mvh Hans
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diskussionen om rørensrettere versus halvledere har kørt i evigheder på diverse rørfreak fora. De fleste, selv hardcore rørfreaks, erkender at fordelene ved rørensrettere hovedsageligt er af puristisk karakter.
En af mine absolut yndlingsforstærkere er i øvrigt en rørforstærker med switch mode strømforsyning En af fordelene ved SMPS er at de kan levere ret store spidsstrømme meget hurtigt da ladelytterne oplades mange gange hurtigere end det er muligt ved 50 Hz.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jah, vi må jo i hvertfald kunne blive enige om, at enhver påvirkning af udgangssignalet fra noget som helst andet end indgangssignalet er uønsket, og noget man forsøger at forhindre, når man designer forstærkere. Og påvirkning fra strømforsyningen hører til de nemmere ting at undgå.
Mvh Hans
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
muligt du mener det ikke betyder noget"såfremt forstærkeren er korrekt konstrueret" og ydermere distancerer dig bag en udtalelse som :
"Som jeg sagde tidligere, kan jeg ikke tage stilling til hvad folk hører (men det er der åbenbart andre, som kan), jeg kan kun tage stilling til hvad der betyder noget rent teknisk."
men den slags generel snak er ubrugelig når virkeligheden ser anderledes ud -
at branchemedlemmet mener at kende nok til "De fleste, selv hardcore rørfreaks, erkender at fordelene ved rørensrettere hovedsageligt er af puristisk karakter." er da et kækt indspark,men gælder ikke i den verden af rørfreaks jeg kender!
den sporadiske - "Et ensretterrør har både højere on-modstand, og en langt blødere ledekarakteristik end en siliciumdiode (de er trods alt ikke af plasic). Med andre ord, så er forholdet mellem lede og spærre priode langt større for en halvleder. Det giver anledning til større spidsstrømme, og mindre ripplespænding, men flere overtoner i ripplen" - er trods alt en erkendelse af teknisk karakter,som har en del større betydning i praksis - hvilket du da også indrømmer ikke at vide noget om qua manglende erfaring med emnet - og tak for det!
for nu ikke at spilde nogens tid med postulater ala de foregående "jeg ved bedre" indlæg,syntes jeg da du/i skulle google lidt over fx regulated psu,og chokeinput. måske - og kun måske,vil andre bedre formulerende musikelskende konstruktører kunne løfte skæl fra det ene øje som anvendes her i tråden!
du glemte at nævne on/off støjen fra plasticdioderne - et ualmindeligt fælt lydende fænomen som tonser med alle overtoner ind i al efterfølgende elektronik,hvilket i dette tilfælde er forstærkeren!
anyways må i teknokrater have jeres teorier og switching samt halvledere foran jeres`16bit,helt og aldeles for jer selv - sålænge jeg kan dyrke forædling af musikalsk formidling uden.
mvh/slowon
|
Til top |
|
|

StudioSound
|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken lydmæssig gevinst oplever du så ved at bruge ensretterrør fremfor halvledere?
Mvh,
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Hvilken lydmæssig gevinst oplever du så ved at bruge ensretterrør fremfor halvledere?"

bedre lyd fra a til z.
men det kræver bedre og mere velegnede højtalere end flertallet herinde har spændt foran transistorerne i parallel pushpull.
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
muligt du mener det ikke betyder noget"såfremt forstærkeren er korrekt konstrueret" og ydermere distancerer dig bag en udtalelse som :
"Som jeg sagde tidligere, kan jeg ikke tage stilling til hvad folk hører (men det er der åbenbart andre, som kan), jeg kan kun tage stilling til hvad der betyder noget rent teknisk."
men den slags generel snak er ubrugelig når virkeligheden ser anderledes ud - |
|
|
Ja, den virkelighed, du opfatter, måske.
Citér:
den sporadiske - "Et ensretterrør har både højere on-modstand, og en langt blødere ledekarakteristik end en siliciumdiode (de er trods alt ikke af plasic). Med andre ord, så er forholdet mellem lede og spærre priode langt større for en halvleder. Det giver anledning til større spidsstrømme, og mindre ripplespænding, men flere overtoner i ripplen" - er trods alt en erkendelse af teknisk karakter,som har en del større betydning i praksis - hvilket du da også indrømmer ikke at vide noget om qua manglende erfaring med emnet - og tak for det! |
|
|
Næh, det er det ikke, så ikke noget at takke for. Det vi taler om er ripplen på strømforsyningenr, det vi populæer kalder brum. Jeg formoder da, at din forstærker ikke har hørbar brum? Og hvis den ikke har det, så kan det jo nok være lidt ligemeget, hvilke overtoner den brum har.
Citér:
du glemte at nævne on/off støjen fra plasticdioderne - et ualmindeligt fælt lydende fænomen som tonser med alle overtoner ind i al efterfølgende elektronik,hvilket i dette tilfælde er forstærkeren! |
|
|
Så du har altså brum på din forstærker? Trist tilfælde. Måske er den bare ikke god nok?
Citér:
anyways må i teknokrater have jeres teorier og switching samt halvledere foran jeres`16bit,helt og aldeles for jer selv - sålænge jeg kan dyrke forædling af musikalsk formidling uden. |
|
|
Jamen, det kunne jeg da ikke drømme om at tage fra dig. Rigtig god fornøjelse!
Mvh Hans
|
Til top |
|
|

StudioSound
|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
"Hvilken lydmæssig gevinst oplever du så ved at bruge ensretterrør fremfor halvledere?"

bedre lyd fra a til z.
men det kræver bedre og mere velegnede højtalere end flertallet herinde har spændt foran transistorerne i parallel pushpull.
mvh/slowon
|
|
|
Okay det er da argumenter der er til at føle på. Jeg er meget interesseret i at høre mere om velegnede højttalere? Har du SET forstærkere?
Mvh,
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcr hans
hvis "vi" kun taler om riple,har du ret - men JEG taler om lyden fra forskellige psuèr,hvilket du kategorisk afviser med henvisning til korrekt dimensionering..mine mere end 20 års erfaring med rør,har jeg brugt på at stræbe efter bedre lyd - noget der i den grad inkorporerer bedre løsninger end plasticbroer og uf nok med faldmodstande imellem - hvis du nu gad droppe din attitude med at vide alt bedre end andre,og søgte lidt mere indsigt end den du demonstrerer her,ville et og andet der hidtil er gået din næse (læs ører) forbi,dukke op og måske ændre din holdning i retning af det mere ydmyge!
studiosound
jeg har meget længe så langt foretrukket lyden af SET,fremfor pushpull/pentoder - og vejen er gået via 2a3 - 6b4g henover diverse 300b (med både plasticbroer og rørditto) til idag hvor jeg kører 2 gange 1250vac ind i 2 sæt parallelkoblede ensretterrør efterfulgt af en choke (chokeinput) og derefter udglatter jeg med kondensatorer,ikke lytter - til brum er et fremmedord.
min rørpre er rørreguleret med 6as7 og den psu løfter ydelsen langt over niveau for gængse konstruktioner!
højtalerne er lowthers pm5 assisteret af en peerless 1,25" cone med lowthers dx4 magnet,samt en 15" i 2 meter høje hybridhorn - hurtighed og dynamik samt luft,transparens og størrelse er nøgleordene.
fejl kan man altid finde,således også her - men alt i alt overgår de stærke sider by far hvad jeg ellers hører ude i byen,og således kan jeg konstatere at jagten på "min" lyd er overstået efter mange år og kroner.
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vist et spørgsmål om smag og valg af højtaler, og så vidt jeg er orienteret korrekt giver rør ensretning en mere romantisk karakter hvorimod en korrekt designet solidstate forsyning gør rørforstærkeren mere præcis og med karakter mere i retning af en god trasistorforstærker
Sjovt nok tilbyder Wellborne begge muligheder i deres "billigforstærker" men kun reguleret transistorforsyning i deres topmodeller, hvis ellers jeg har set rigtigt
http://www.welbornelabs.com/amps.htm
|
Til top |
|
|

StudioSound
|
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slowon: Okay respekt herfra Nu er der jo mange måder at komme i mål på men det virker som om at det er et setup du har rafineret over en længere periode. SET på den gode måde kan godt imponere.
Pudsigt nok er mange af dyderne ved SET forstærkerne det der så småt er begyndt at kikke frem fra de bedre klasse D design. Mangler dog lige den sidste grad af transperans og åbenhed for at matche (de rigtigt gode) SET. Til gengæld er der effekt nok til at drive mere konventionelle højttaler konstruktioner.
Mvh,
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus
"vist" og "så vidt" er nogen meget fleksible størrelser - har DU nogen personlig erfaring med emnet? eller er det bare den sædvanlige " jeg har læst et sted"??
og hvad f...... er det for noget øregejl at bringe til torvs med at halvledere gør forstærkeren mere præcis jeg er meget mere enig i at halvledere påvirker klangen i retning af transistorer!
selv audio note bruger både ensretterrør og drosselspoler i de mere seriøse konstruktioner..at de også er underdimensionerede og leverer "romantisk" lyd må være et lydbillede der bevidst efterstræbes,for blot man tilføjer et ekstra ensretterrør,strammes tingene gevaldigt op.
sålænge der er folk med tom snak og fordomme efter at have hørt en enkelt rørkonstruktion,vil lyden fra en gennemført velkonstrueret rørslæde være forbeholdt et eksklusivt publikum - nemlig det publikum der tager sig tid og har råd til at vælge det bedste.
et lille ps: at wellborne bruger reguleret transistorforsyning i deres topmodeller,er ingen garanti for bedre lyd end rørditto - men fandens meget billigere,og vel et udtryk for at mrc hans ikke har fattet highendstrømforsyninger er mere end et par lytter efter en plasticdiodebro til under en tier.
mvh/slowon
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
studiosound
jeg er kun alt for bevidst om SET`s manglende effekt ( i watt forståes..) og har hørt rigeligt om folk der forståeligt nok ikke fik den store oplevelse hjemme foran 84db/m sonus gaberne.
om det er klasse a,b,c,d eller? er mig ligegyldigt,det er lyden der tæller - jeg ville hellere end gerne bruge klasse å hvis det kunne give samme lyd - og samtidigt spare plads,strøm og varmeudvikling.
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 03:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slowon, hvorfor så aggressiv
Vedr. pris på den ene eller anden forsyning er Wellbornes priser stort set ens for begge typer
Kunne det tænkes at det er dig der ikke formår at lave gode regulerede forsyninger med halvledere men er god til rør baserede
Men at påstå at kun det ene dur er temmelig ensporet, en gammel triviel diskussion, men iøvrigt tror jeg at rørbølgen ebber ud efterhånden som transistor grej bliver bedre, men det er uden tvivl en dejlig hobby, men fri os dog for den frelsthed og påståelighed med at det er det eneste - rør er for entusiaster og ikke noget enhver bør kaste sig ud i - det ender nemt i skuffelser
Hvis du tror du ved alt, har du intet lært
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
mcr hans
hvis "vi" kun taler om riple,har du ret - men JEG taler om lyden fra forskellige psuèr,hvilket du kategorisk afviser med henvisning til korrekt dimensionering..mine mere end 20 års erfaring med rør,har jeg brugt på at stræbe efter bedre lyd - noget der i den grad inkorporerer bedre løsninger end plasticbroer og uf nok med faldmodstande imellem - hvis du nu gad droppe din attitude med at vide alt bedre end andre,og søgte lidt mere indsigt end den du demonstrerer her,ville et og andet der hidtil er gået din næse (læs ører) forbi,dukke op og måske ændre din holdning i retning af det mere ydmyge! |
|
|
Vi taler om, som tidligere nævnt, ripple/støj, og evne til at bære en dynamisk belastning (i hvertfald for psu til udgangsforstærkere). Med mindre du da kører klasse A, for så er belastningen jo konstant.
Da det er forstærkeren, der bestemmer, hvad der kommer ud af højttalerne, er psuens inflydelse begrænset til at sikre at forstærkeren kan fungere. Den skal altså være tilstrækkelig. DET er fakta.
Du kan selvfølgelig høre, hvad du vil, det hverken kan eller skal jeg blande mig i, men dette er et debatforum, hvor forskellige synspunkter kan mødes, og jeg har altså gjort rede for mit.
Men.. Jeg kunne da godt lide at vide, hvordan du kan høre diodeswitchstøj gennem hele forstærkeren, hvis du ikke har brum og støj?
Mvh Hans
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus:"men iøvrigt tror jeg at rørbølgen ebber ud efterhånden som transistor grej bliver bedre"
det har mange troet gennem de sidste 40 år! lidt ligesom lp kontra cd..
frelste er kun de der mener at have ret - uden at ane hvad de snakker om! apropos glemte du at svare på hvorvidt DU har nogen personlig erfaring med halvledere/rør i psu på hjemmefronten 
mrchans:"Da det er forstærkeren, der bestemmer, hvad der kommer ud af højttalerne, er psuens inflydelse begrænset til at sikre at forstærkeren kan fungere."
det siger jo alt om din indsigt - tak fordi du gør det enkelt.
mvh/slowon med shuntregulering og chokeinput fordi det lyder bedre.
|
Til top |
|
|