Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 22:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Strømforsyninger generelt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Til spørgsmålet om hurtige switch dioder giver skarpere lyd - rørfolk siger det modsatte hvor det først nu med fordel er muligt med nøje udvalgte typer at erstatte rørensretning - andre igen påstår at switch dioder faktisk har bedre højfrevens egenskaber med mindre overshoot så det faktisk er bedre helt at undlade små paralel koblede kondensatorer

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juli 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Igen, så længe du ender med en forsyningsspænding med tilstrækkelig gode egenskaber (belastningsuafhængighed, både statisk og dynamisk, lav støj), så gør det næppe nogen forskel hvordan du opnår det.

Du svarede ikke på spørgsmålet om, hvorfor du anvender en stærkt overdimensioneret transformator.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Ahh!  Jeg havde egentlig også tænkt det skulle være nogle 300watt trafoer, men VRT kunne lave 500watt billigere, fordi han lavede mange af dem - men jeg tror "Torben" har nævnt at trafo bør overdimensioneres med en faktor 10 for at undgå mætning

Eller hvis du tænker på de nævnte 2kw ....det var et specielt tilbud....i dag ???...så går jeg nok den modsatte vej....men sådan ændrer tingene sig jo hele tiden, så nu tror jeg lidt at jo mindre jo bedre lyd, ja og NelsonPass gør det vel også...men det har jo også en grænse og er meget system relateret

Det hænger vel egentlig sammen med forstærker designets PSRR.....PowerSupplyRipleRejection ???.....hvis det er forstået korrekt kræver et design med høj PSRR meget mindre af forsyningen ... eller er mindre påvirket af forsyningen ???

Gad vide om små forstærkere er så gode bl.a. fordi de kan nøjes med en lille "hurtig" forsyning....eller om det bare er nemmere at overdimentionere en forsyning til mindre forstærker...og stadig bevare kvaliteten, kort "logisk" kabel føring osv.

Mange, mange, variable faktorer

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2006 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Ja, der var vist en, der nævnte noget med overdimensionering, jeg kan bare ikke se logikken i det (udover at det giver et dejligt tungt kabinet, jeg har altid syntes at udstyr, der vejede som en tom papkasse, var suspekt ).

En korrekt dimensioneret trafo går ikke i mætning, og man får faktisk nogle ekstra problemer, i form af høje spidsstrømme, hvis trafoen er større end nødvendigt. I high-end udstyr bør trafoen dimensioneres til forstærkerens maksimum output (selvom gennesnitsbelastningen naturligvis er lavere), men så heller ikke mere.

Ja en høj PSRR (I elsker simpelt hen forkortelser her? ) stiller mindre krav til strømforsyningen. En god gammeldags komplementær push-pull udgang med masser af modkobling kan næsten køre på AC (Ok, overdrivelse fremmer forståelsen ). Et single ended triodetrin lukker op til halvdelen af brummet igennem.

Små forstærkere? Mener du nu lav effekt eller kompakt? Nå, jeg formoder du mener lav effekt:

Jo, der er jo mange ting, der bliver lettere, og hvis man ikke har højttalere med en ekstremt høj driftseffekt, så spiller fx 40W faktisk højere end de fleste kan slippe af sted med ret længe, hvis man ellers har naboer.

Men der var engang, sådan circus i halvfjerserne, hvor nogle byggede nogle ekstreme trykkammer konstruktioner, med meget høj dæmpning, og jeg tror egentlig idéen om, at man i et almindeligt hjem har brug for flere hundrede watt, opstod dengang. Nu er trenden mere til vel-designede kabinetter, og det giver lave driftseffekter, så vi er tilbage, hvow 40W faktisk er en stor forstærker.

Mvh Hans

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans:

Sjovt, du nævner det med overdimesionering - jeg har haft mange erfaringer, hvor en mindre trafo lød bedre, men man endte stadigvæk med den (alt for) store, da det jo er almindelig kendt i hifi-verdenen, at man overdimensionerer. Desuden har jeg altid gået ud fra, at impedansen på sekundær skulle være så lav som mulig, da strømforsyninger jo generelt skal være så lavimpedante som muligt for at kunne levere strøm hurtigt, og det hele starte jo vel ved transformeren - men det er måske også forkert?

Men jeg har også erfaringer med, at når man kører uregulereret, som f.eks. på udgangstrinnet i en push-pull effektforstærker, så kan man ikke få nok kapacitet. Specielt, hvis man kan køre forstærkeren lidt op i bias, og koble en faldmodstand (eller endnu bedre, en choke) ind efter den første kondensator, så rydder det rigtig godt op i lydbilledet.

Jeg slås lidt med brum i min ombyggede Dynaco ST70 rørforstærker, som jeg ikke rigtig kan få væk. Det er muligvis udståling fra (her it comes) den overdimensionerede transformer, som er for tæt på indgangsrørene.

Strømforsyningerne er fuldt ensrettede og med rigelig kapacitet, faldmodstande, chokes og overdimesionerede brokoblinger. Der er lavet stjernestel, så alle stelforbindelser samles i et punkt på chassiset, så jeg kan ikke rigtig se andre udveje end støjudstråling fra transformeren...

Ellers rart med lidt teknisk input her på pseudo-siden - jeg byder det (og dig) hjerteligt velkommen.

Jeg har altid sagt, at hvis man bruger sin fritid og (mange) sparepenge på hifi, så er man også nød til at sætte sig lidt ind i hvordan, og endnu vigtigere, hvorfor l**tet virker.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

@David

Jeg er 100% enig med dig i, at det er nødvendigt at sætte sig ind i hvordan tingene virker, ellers bliver det altid noget famleri i blinde, eller osse flipper man totalt igennem over et bestemt mærke - men i øvrigt uden grund.
Derved får man kanoniseret udstyr der grundlæggende er skruet sammen af skrammel, op til noget det slet ikke er.

Lidt  ihærdighed og en kritisk fremgangsmåde, hvor tågesnak og religion ikke får lov at vinde indpas. Et vist kendskab til softwaren er osse nødvendigt.

Den med at uregulerede strømforsyninger bare skal have en masse kapacitet, kan jeg dog ikke tilslutte mig. Jeg mener det er forkert. Ganske vist får man ændringer ved at øge, men den endelige test er at hive hele skidtet af igen. Det er sjældent jeg har hørt om at det efterfølgende skulle være blevet monteret igenner.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

@KvK

Nu har jeg ikke stort kørekort i strømforsyninger, men jeg mener at have forstået, at det handler om afskæringsfrekvenser. Strømforsyningen til anoden i min forstærkerser således ud: 500uF-10R-1500uF. Spænding 490V. Trækker jeg 68w kl.A totalt (17w pr. rør) fra strømforsyningen i min dynaco, har jeg en afskæringsfrekvens på ca 9hz. Vælger jeg en mindre modstand, f.eks 4R7. er frekvensen ca. 22hz. Beholder jeg 4R7 og fordobler kapaciteten, er afskæringsfrekvensen igen ca. 9hz.

Her vil jeg sige, at når man kommer ned omkring 1 hz, så er der nok kapacitet - så man kan også få nok. Men samtidig skal seriemodstanden være så lille som muligt, da den altid vil begrænse dynamikken hørbart. Dette viser i mine øjne, at kl. A er vejen frem, da det er umuligt at lave en ordenlig (nær perfekt) forsyning til en Kl. A/B forstærker - her vil altid være for meget rippel.

Men nu ved vi jo fra Hans, at en en push-pull praktisk talt kan køre på AC uden at brumme, så det kan jo være at du har ret alligevel, Søren...
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

"Til spørgsmålet om hurtige switch dioder giver skarpere lyd - rørfolk siger det modsatte hvor det først nu med fordel er muligt med nøje udvalgte typer at erstatte rørensretning "

hvor har du dog den slags fra? er det stemmer i dit hoved eller kan du gi os et link??

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

David,   du ved måske allerede at der er flere som tilbyder modificerede print til Dynaco ST70

http://hollowstate.netfirms.com/specialred.htm

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Det har jeg allerede installeret . Efter lidt søgen valgte jeg dette:

http://www.tubes4hifi.com

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

pinligt at folk som musicus fremturer med postulater uden hold i! - og fylder tråden med offtopics

her er et link til rørensrettet psu : http://www.borderpatrol.co.uk/psuind.htm

slowon

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Slowon, mon ikke du overreagerer "lidt" og hvad har Borderpatrol med DIY at gøre

I øvrigt Slowon, er det vel også et udokumenteret postulat at rørensretning er bedst

"John Curl" har udtalt at det er bedst at undgå regulerede forsyninger, hvor det er muligt

En udtalelse jeg har "hørt" yderligere af en som lever af at lave regulerede forsyninger ????

Det var vel mere i Slowons boldgade, så der slipper jeg vel for mange timers arbejde med at finde dokumentation

Mere rørforsyning for de få som finder interesse for det

http://www.dhtrob.com/projecten/voeding_9_chokes.htm

http://www.dhtrob.com/zelfbouw/voeding_psu_designer_1.htm

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

emnet er "strømforsyninger generelt" -

generelt har du bidraget med sludder/sladder og offtopics! at det kniber dig at erkende,behøver ikke ligge øvrige læsere til last.så prøv noget nyt - tilfør debatten noget substantielt.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Her er så en lille integrert 40watt baceret på KLASSE-D og BATTERI FORSYNING

Testen konkluderer at den er meget tæt på de bedste rørforstærkere - så jeg vurderer at det er kun et spørgsmål om tid 

41hz er ved at lancere et lignende forstærker modul - så det er bare lige at....eller er det ??

http://www.6moons.com/audioreviews/redwine4/30.html

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

David skrev:

MRC_Hans:

Sjovt, du nævner det med overdimesionering - jeg har haft mange erfaringer, hvor en mindre trafo lød bedre, men man endte stadigvæk med den (alt for) store, da det jo er almindelig kendt i hifi-verdenen, at man overdimensionerer. Desuden har jeg altid gået ud fra, at impedansen på sekundær skulle være så lav som mulig, da strømforsyninger jo generelt skal være så lavimpedante som muligt for at kunne levere strøm hurtigt, og det hele starte jo vel ved transformeren - men det er måske også forkert?

Både ja og nej. Transformeren kan jo kun levere strøm 100 gange i sekundet, og det er jo langtfra nok. Resten af tiden må man basere sig på kondensatorerne, og det er så transformatorens opgave at holde dem "tanket op". Defor skal den naturligvis kunne levere tilstrækkelig effekt, og spændingen fra den må ikke falde for meget, men derfra og så til at overdimensionere med en faktor 10, ja der er altså et stykke vej.

Citér:
Men jeg har også erfaringer med, at når man kører uregulereret, som f.eks. på udgangstrinnet i en push-pull effektforstærker, så kan man ikke få nok kapacitet. Specielt, hvis man kan køre forstærkeren lidt op i bias, og koble en faldmodstand (eller endnu bedre, en choke) ind efter den første kondensator, så rydder det rigtig godt op i lydbilledet.

Mmm, nu er jeg ikke helt sikker på, hvad du mener, men tilstrækkelig god filtrering er jo et gode.

Citér:
Jeg slås lidt med brum i min ombyggede Dynaco ST70 rørforstærker, som jeg ikke rigtig kan få væk. Det er muligvis udståling fra (her it comes) den overdimensionerede transformer, som er for tæt på indgangsrørene.

Ja, det er sandsynligt (og ret nemt at afprøve). Det er iøvrigt en konstruktionsfejl, hvis transformeren sidder nær indgangsrørene, den skal sidde ovre ved udgangen. Men der kan også være mange andre kilder til brum, der jo desværre er rørkonstruktionernes svøbe.

Citér:
Strømforsyningerne er fuldt ensrettede og med rigelig kapacitet, faldmodstande, chokes og overdimesionerede brokoblinger. Der er lavet stjernestel, så alle stelforbindelser samles i et punkt på chassiset, så jeg kan ikke rigtig se andre udveje end støjudstråling fra transformeren...

Personligt er jeg ikke tilhænger af stjerne stel. Der er så mange inducerede brumsignaler i en rørkonstruktion, og de er pokkers lavimpedansede og kan hverken filtreres eller "stelles" væk. Hvis nogen spørger mig vil jeg klart anbefale stelkæder, der altid skal starte ved indgangen, hvor forforstærkerens indgang stelles. Det næste trin stelles så ved det foregåendes udgang, etc. Tilsidst stelles strømforsyningen ved udgangstrinnets stel. Dette kræver, at man isolerer ladekondensatorerne fra stel. Mærkeligt nok kan man måle større brumsignaler i en stelkæde, men de får ikke lov til at koble sig ind på signalet, og det er jo det det drejer sig om.

Citér:
Ellers rart med lidt teknisk input her på pseudo-siden - jeg byder det (og dig) hjerteligt velkommen.

Jeg har altid sagt, at hvis man bruger sin fritid og (mange) sparepenge på hifi, så er man også nød til at sætte sig lidt ind i hvordan, og endnu vigtigere, hvorfor l**tet virker.

Tak! Jeg ved god, at det let bliver konfliktfyldt, og det skal da ikke være nogen hemmelighed, at jeg betragter visse typer "tweaks" som rent vrøvl, men som jeg har meldt ud flere gange, kan jeg ikke fortælle folk, hvad de hører, derimod kan jeg fortælle dem, der har lyst til at vide det, noget om, hvordan teknikken hænger sammen. Og de, der ikke har lyst til at kende teknikken, kan jo bare lytte videre.

Mvh Hans

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at vide om det er muligt at anvende chokes i forsyningen til en mindre klasse-D

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juli 2006 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

"I øvrigt Slowon, er det vel også et udokumenteret postulat at rørensretning er bedst"

nu er det ikke et postulat,for i modsætning til dig har jeg prøvet det af og vil meget gerne at andre prøver det samme,istedet for at lade meningsdannere uden personlig erfaring (som du fx) og pragmatikere som hans mrc,fratage modet hos de der søger at ypperliggøre sit hifi!

mvh/slowon

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juli 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Hej der!

Her er en side med masser af info om chokes og resonante chokes.
Forsyningerne er godt nok til højspænding i radiosendere, men det gør bare dimensioneringen mere kritisk. De skriver i øvrigt også om det fænomen med at sætte flere lytter på.

http://www.geocities.com/SiliconValley/Pines/5440/supply.htm l
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hej der!

Forsyningerne er godt nok til højspænding i radiosendere, men det gør bare dimensioneringen mere kritisk. De skriver i øvrigt også om det fænomen med at sætte flere lytter på.

Erhemm... hvor skal man klikke ?
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juli 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Hej der!

Erhemm... hvor skal man klikke ?

Hvad mener du?
Hvis det kniber, bør du gå ind i kontrolpanelet på Windows under tastatur, her klikker du på "hjælp til mindrebemidlede" Så skal det nok gå altsammen.

OK!
Jeg havde vist lige glemt at lægge linket!

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes