Emne: Strømforsyninger generelt ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig god artikel. Bare Fiend ville læse den. (Enten ville han så blive klogere, eller hans hovede ville eksplodere. Jeg kan se fordele ved begge scenarier.)
Mvh Hans
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
Rigtig god artikel. Bare Fiend ville læse den. (Enten ville han så blive klogere, eller hans hovede ville eksplodere. Jeg kan se fordele ved begge scenarier.)
Mvh Hans |
|
|
Det virker som de herrer Tony og Pesa kan deres kram. En resonant choke lyder da egentlig som en ret god idé - eller er jeg galt afmarcheret. Det kunne da sætte behovet for antallet af lytter, ligesom deres max ripple bliver mindre væsentlig.
|
Til top |
|
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
"En resonant choke lyder da egentlig som en ret god idé - eller er jeg galt afmarcheret."
altid rart når andre kan se fornuften i det samme som en selv - også selvom det kan tage sin tid.. men med det antal ampere halvlederfolket befatter sig med,blir der tale om seriøst store chokes
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Virkningen af en resonant choke er nu nok noget overvurderet. Ikke bare i halvleder kredsløb, men i enhver PS, der kan forsyne et udgangstrin, er impedanserne jo lave, så det er en meget hårdt belastet svingningskreds, vi ser på. Så har jeg også lidt svært ved at se fidusen ved at koble eventuel højfrekvensstøj tværs over choken: Det var jo ikke bare 100 hz vi ville af med.
Mvh Hans
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
Virkningen af en resonant choke er nu nok noget overvurderet. Ikke bare i halvleder kredsløb, men i enhver PS, der kan forsyne et udgangstrin, er impedanserne jo lave, så det er en meget hårdt belastet svingningskreds, vi ser på. Så har jeg også lidt svært ved at se fidusen ved at koble eventuel højfrekvensstøj tværs over choken: Det var jo ikke bare 100 hz vi ville af med.
Mvh Hans |
|
|
Betyder det, at det er uinteressant i transistor trin?
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
@KvK Jeg kan se, at Kaptajnen og dig, har lavet en lille praktisk test, af en del strømforsyninger til jeres Audio Alchemy DAC's. Resultatet kom vel lidt bag på dig - at der ikke kunne stilles regler op, for om bypasscaps er godt eller skidt.  Meget tilfældigt, og uforudsigeligt...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
@KvK
Jeg kan se, at Kaptajnen og dig, har lavet en lille praktisk test, af en del strømforsyninger til jeres Audio Alchemy DAC's. Resultatet kom vel lidt bag på dig - at der ikke kunne stilles regler op, for om bypasscaps er godt eller skidt. 
Meget tilfældigt, og uforudsigeligt... 
|
|
|
Ja! Og endnu værre, så har jeg netop i dag modtaget en AAPS4, som er ganske ureguleret, men som er særdeles påtrængende hvad angår lydkvalitet. Men her må jeg lige påpege muligheden for kabelinflydelse. Det er i hvert tilfælde en mulighed. Men ellers har du ret, den samme PSU med og uden bypass caps havde unægteligt forskelligt resultat til følge. Jeg bøjer mig og erkender, at bypass ikke i enhver samenhæng blot skal skoddes.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Professionelle konstruktører har flere gange påpeget at der skal målegrej (oscilloscop?) til at fastlægge den korrekte værdi på bypass kondesatorer - ellers kan man risikere at gøre ondt værre, og er i så fald bedre tjent uden
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
MRC_Hans skrev:
Mvh Hans
|
|
|
Betyder det, at det er uinteressant i transistor trin? |
|
|
Grundlæggende er problematikken den samme, men jeg tror , at det kan implementeres i praksis. I et transistor trin er strømmen ganske stor, mange ampére. Der betyder, at den omske modstand i choken skal være meget lille, og hvis den så alligevel skal have en selvinduktion, der er stor nok til realistisk at få resonans ved 100Hz, så bliver dens dimensioner absurde. Jeg har faktisk engang været med til, til nogle forsøg, at arbejde med en 1H choke, med en ohmsk modstand på 0,5 ohm (eller deromkring, jeg husker det ikke med sikkerhed). Den var viklet på en 5kW EI kerne, og hvis man satte et almindeligt ohmmeter på den, fik man et rap over fingrene, når man koblede det fra.
Og så, som jeg antydede, vil den tunede choke jo udgøre en spærrekreds. Det vil sige, at den, så godt den nu kan under de forhold, vil spærre for 100Hz, men den vil til gengæld lukke alt andet igennem.
Strengt taget må man kunne tune et CLC filter som et PI filter, der har lavpas karakteristik (men der skal altså så ikke nogen kapacitet over choken), det ville være en meget mere ønskværdig karakteristik. Der er bare det, at det man så ville forsøge, ville være at lægge afskæringsfrekvensen lavest muligt, og der er jo præsist det samme som man alligevel gør: Rigeligt store kondensatorer, og størst mulig choke.
Mvh Hans
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Professionelle konstruktører har flere gange påpeget at der skal målegrej (oscilloscop?) til at fastlægge den korrekte værdi på bypass kondesatorer - ellers kan man risikere at gøre ondt værre, og er i så fald bedre tjent uden |
|
|
Problemet er, at en bypass kondensator er jo ikke bare et sort hul, man putter støj ned i. En bypass kondensator er lige netop, hvad navnet siger: En omkørsel, som man sender støjen igennem. Men man skal have styr på, hvor man så sender den hen!
Der er nogle gode og rimeligt sikre tommelfingerregler for hvordan man afkobler, men hvis man bare strør bypass kondensatorer ud over kredsløbet med rund hånd, kan man meget hurtigt skaffe sig flere problemer, end man løser.
Mvh Hans
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 03:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg forstår korrekt, så er bypass kondensatorer på diodebro til for at forhindre retur strømme i at belaste trafo ???
jeg ved ikke med "snubbers" på udglatnings lytter, men formoder modstanden er for at dæmpe den ripple bypass kondensatoren kan forårsage ??
Og så er der "bleedere" ( 10kohm ?) paralelt over udglatnings lytter - som jeg forstår det har en "bleeder" flere virkninger
1. at dræne lytter ved slukning
2. at holde mere "gang i" forsyningen - ved ikke om man stærkt overdrevet kan sige at forsyningen arbejder mere som i en klasse A forstærker, altså mere "vågen" med mere jævnt flow - hvis det er tilfældet var det måske værd at prøve
3. Er der ikke noget med at en modstand kan have en vis udglattende effekt på "spikes" ???
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Hvis jeg forstår korrekt, så er bypass kondensatorer på diodebro til for at forhindre retur strømme i at belaste trafo ??? |
|
|
Nej, formålet er at gøre skiftene mindre skarpe. Dioden skifter fra ledende til spærrende på nogle brøkdele af et millisekund (og fra spærrende til ledende endnu hurtigere), og det giver nogle skarpe hjørner i kurveformerne, som man så proøver at dæmpe. Efter min mening er der bedre at filtrere dem bagefter, men....
Citér:
jeg ved ikke med "snubbers" på udglatnings lytter, men formoder modstanden er for at dæmpe den ripple bypass kondensatoren kan forårsage ?? |
|
|
Jeg er ikke helt sikker på, hvad "snubbers" egentlig er, men jeg formoder, det er små (ohm-mæssigt) modstande, der sættes ind i ledningen mellem ensretteren og lytten? Ja, de hjælper nok med at udglatte høhe frekvenser, og så mindsker de spidsstrømmene i lytten, under opladning. Det har en række fordele (og, selvfølgelig, nogle ulemper).
Citér:
Og så er der "bleedere" ( 10kohm ?) paralelt over udglatnings lytter - som jeg forstår det har en "bleeder" flere virkninger
1. at dræne lytter ved slukning |
|
|
Ja, jeg kan faktisk ikke se mange andre formål.
Citér:
2. at holde mere "gang i" forsyningen - ved ikke om man stærkt overdrevet kan sige at forsyningen arbejder mere som i en klasse A forstærker, altså mere "vågen" med mere jævnt flow - hvis det er tilfældet var det måske værd at prøve |
|
|
Nej, det er sådan set noget vrøvl, meen der er dog lige dette: Ved meget lav belastning kan udgangsspændingen stige forbavsende meget, fordi diverse støjspikes og lignende bliver ensrettet og fyldt i lytterne. Det kan en bleedermodstand så "æde". I praksis har det næppe den store betydning, da alle forstærkere jo har et tomgangsforbrug.
Citér:
3. Er der ikke noget med at en modstand kan have en vis udglattende effekt på "spikes" ??? |
|
|
Joh, men kun når den sidder i serie med signalet/strømen, og det gør bleeder modstanden jo ikke.
Mvh Hans
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
musicus skrev:
jeg ved ikke med "snubbers" på udglatnings lytter, men formoder modstanden er for at dæmpe den ripple bypass kondensatoren kan forårsage ?? |
|
|
Jeg er ikke helt sikker på, hvad "snubbers" egentlig er, men jeg formoder, det er små (ohm-mæssigt) modstande, der sættes ind i ledningen mellem ensretteren og lytten? Ja, de hjælper nok med at udglatte høhe frekvenser, og så mindsker de spidsstrømmene i lytten, under opladning. Det har en række fordele (og, selvfølgelig, nogle ulemper). |
|
|
Snubbers er en kondensator og en modstand i serie - og så henover kredsløbet "in question". Snubbers bruges til at dæmpe den højfrekvente resonnanskreds, der kan opstå mellem trafo og elektrolytter (spole og kondensator). Resonnansen ligger som regel i MHz-området. SVJV bruges det mest ved højspændings-motorstyringer.
Der har været mange diskussioner på www.diyaudio.com, da det at høre mod det at måle og eftervise ikke altid er noget, der går i en højere enhed for audiofreaks. Der er også lavet en del papir på snubbers, men jeg har ikke linksene til dem ved hånden. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hansemand! Lige et helt konkret problem herfra. Jeg har lige rodet lidt med en PSU fra Alchemy, som indeholder 2 stk regulerede strømforsyninger. En på +-18V og en på +-8V. Nu viser det sig så, at der også sælges uregulerede PSU´er til samme apparater, som leverer +-24V ureguleret og +-12V tillige. Nu har jeg så været inde og rod elidt med disse ting, for at få spændingen sat i vejret på den regulerede PSU, men er rendt i lidt problemer, som den dygtige nok kunne have forudset. Men nu prøver vei her efterfølgende - post mortem  . Jeg har målt lidt forskellige størrelser rund omkring i den og dette her er nogenlunde resultaterne. Transformeren til den analoge forsyning afgiver 32V - altså 2X16V Ensretteren afgiver 43V mellem + og - terminalerne _ her mener jeg at forskellen i spænding må være pga. RMS faktoren i mit måleapparat. 44V burde gøre det muligt at levere ca. 2X 22V uden regulering. Reguleringen var så 18V originalt. Jeg troede jeg kunne hægte en 24V regulering på, men den gik altså ikke. Men det sjove er så, at de +-22V den kan levere uden regulering åbenbart er for meget for min DAC, som internt arbejder med 15V i det analoge domæne og 5V digitalt. Den digitale spændingsforsyning er +- ca 12V pt. Altså jeg har en PSU, som leverer +-24V som kører uden problemer med DACén. Og jeg har min regulerede strømforsyning, som ikke længere er reguleret, som levere ca. +-22V. Men her vil DAC´en ikke mere. Hvad kan der være galt? Kan det være at de +-24V er så bløde, at de kan håndteres af regulatorerne, eller hvad? Er der indbygget et limit i en 78/79 regulator, så den på et tidspunkt bare siger tak for mad? Kan du bibringe lidt fornuftig viden om problemet?
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Æv for den da - er PS2 sprunget i luften eller bare nedsmeltet?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Æv for den da - er PS2 sprunget i luften eller bare nedsmeltet? |
|
|
Naaaj da! Den skal bare have sine reguleringer sat på igen. Måske 10 og 20V kan gå an, så det faktisk virker, men den kan ikke komme op på +-24V, hvilket jeg heller ikke tror er nogen helt god idé, da jeg har fornemmelsen af, at PS4 er mere blød og måske falder spændingen lidt under belastning.
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
Æv for den da - er PS2 sprunget i luften eller bare nedsmeltet? |
|
|
Naaaj da! Den skal bare have sine reguleringer sat på igen. Oki, eller måske nogle lidt mindre reguleringer (men alligevel større end de originale) ville hjælpe... Måske 10 og 20V kan gå an, så det faktisk virker, men den kan ikke komme op på +-24V, hvilket jeg heller ikke tror er nogen helt god idé, da jeg har fornemmelsen af, at PS4 er mere blød og måske falder spændingen lidt under belastning. Ja, sådan er det jo med belastning! Selv elnettet dykker jo en del når "Tyngdeloven" tændes! |
|
|
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Snubbers er en kondensator og en modstand i serie - og så henover kredsløbet "in question". Snubbers bruges til at dæmpe den højfrekvente resonnanskreds, der kan opstå mellem trafo og elektrolytter (spole og kondensator). Resonnansen ligger som regel i MHz-området. SVJV bruges det mest ved højspændings-motorstyringer. |
|
|
Nå, dem (Et RC led har ikke en resonansfrekvens, men du mener tidskonstanten). Deres formål er, at dæmpe diverse højfrekvente svingninger. Jeg nævnte jo, at men ved afkobling skal have styr på, hvor man kobler støjen hen. For RC ledets vedkommende kobler man den til modstanden, hvor den så gerne skulle blive til varme.
Jeg kan ikke lige se, hvad de skulle gøre godt for, på en ladelyt, men sådan en har naturligvis en parasitisk selvinduktion, så der kunne være nogle resonanser man kunne dæmpe.
Citér:
det at høre mod det at måle og eftervise ikke altid er noget, der går i en højere enhed for audiofreaks. |
|
|
Næh, det har jeg bemærket .
Mvh Hans
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
@Hansemand!
Lige et helt konkret problem herfra.
Jeg har lige rodet lidt med en PSU fra Alchemy, som indeholder 2 stk regulerede strømforsyninger. En på +-18V og en på +-8V. Nu viser det sig så, at der også sælges uregulerede PSU´er til samme apparater, som leverer +-24V ureguleret og +-12V tillige.
Nu har jeg så været inde og rod elidt med disse ting, for at få spændingen sat i vejret på den regulerede PSU, men er rendt i lidt problemer, som den dygtige nok kunne have forudset. |
|
|
Er der nogen speciel grund til, at du vil have spændingen sat i vejret?
Citér:
Men nu prøver vei her efterfølgende - post mortem .
Jeg har målt lidt forskellige størrelser rund omkring i den og dette her er nogenlunde resultaterne. Transformeren til den analoge forsyning afgiver 32V - altså 2X16V |
|
|
2x16V AC, formoder jeg?
Citér:
Ensretteren afgiver 43V mellem + og - terminalerne _ her mener jeg at forskellen i spænding må være pga. RMS faktoren i mit måleapparat. |
|
|
Hvis ovenstående 32V er AC, og du måler DC ved undgangen af ensretteren (jeg formoder, at ladelytten stadig er forbundet), så passer pengene. 32VAC er jo RMS værdien (=middelværdien, da det er en sinus), dvs spidsværdien er 32 X kvadratrod 2 = 45,25 V. Så ryger der et par volt i dioderne, og så har du dine 43 VDC på ladelytten.
Citér:
44V burde gøre det muligt at levere ca. 2X 22V uden regulering. |
|
|
Øh, ja. 44V er jo 2 x 22. Men hvad med belastningen? Målte du de 44 (det var vist egentlig 43) med eller uden belastning?
Citér:
Reguleringen var så 18V originalt. Jeg troede jeg kunne hægte en 24V regulering på, men den gik altså ikke. |
|
|
24V reguleret fra 22V ureguleret? Nej, den går ikke. Regulatorer kræver typisk 3V for at virke.
Citér:
Men det sjove er så, at de +-22V den kan levere uden regulering åbenbart er for meget for min DAC, som internt arbejder med 15V i det analoge domæne og 5V digitalt. Den digitale spændingsforsyning er +- ca 12V pt.
Altså jeg har en PSU, som leverer +-24V som kører uden problemer med DACén. Og jeg har min regulerede strømforsyning, som ikke længere er reguleret, som levere ca. +-22V. Men her vil DAC´en ikke mere. |
|
|
Altså: Den kører på +-24V, men ikke på +-22V ? Det tyder jo på, at 22V er for lidt. Måske især da den er ureguleret; der er jo nok noget ripple.
Citér:
Hvad kan der være galt? Kan det være at de +-24V er så bløde, at de kan håndteres af regulatorerne, eller hvad? |
|
|
Næh, efter det du siger, er det bare nok til, at det fungeret. Nu er det jo lidt forbavsende, hvis den bruger 15V internt, at den ikke skulle kunne køre på både 22 og 24V, men det er lidt svært at sige noget nærmere om, uden at se diagrammet.
Citér:
Er der indbygget et limit i en 78/79 regulator, så den på et tidspunkt bare siger tak for mad? |
|
|
Ja, det er der. Der er indbygget forskellige sikringskredsløb.
Men det er lidt svært, fordi jeg ikke ved, hvad det er der sker, når du siger, at "DAC'en ikke vil mere". Hvad er det den ikke vil? Hvad er de interne forsyningsspændinger, når den ikke vil mere?
Iøvrigt kan der jo være indbygget diverse sikringsfunktioner i DAC'en så den nægter at arbejde udenfor visse rammer (måske har konstruktøren forudset problemer med kreative brugere? ).
Mvh Hans
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Juli 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hans!
- Spændingen skal op, fordi den performer klart og entydigt bedre med en højere spænding end de 18V.
- 2X16V AC ja
- Ja jeg tænkte nok det var RMS, der i første omgang forvirrede lidt.
- Og ja 44V e rlidt lidt at lave 2X24+ca. 3V ud af
En trafo til dette brug ville vel skulle være på 2X20V
- Nej der var ikke belastning på den, da jeg målte
- +-24 kører +-22 gør ikke, men den kan altså nøjes med +-18V
Så ét eller andet mærkeligt er galt, jeg checker dte hele igen igen igen. I øvrigt sidder der 4XPhilips 4700µF 40V udglatning til den.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|