Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: magneters dårligdomme? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Der er for mig at se, INGEN der skal fortælle mig hvad "virkelighed" er. Hverken den ene eller den anden. Hvis man stiller sig op på en piedestal og tager patent på virkeligheden, er man i mine øjne et fattigt menneske, som begrænser sig selv. Hvis man tilmed over for andre proklamerer, at lige netop man selv har "virkeligheden" i sin opfattelse, og andres oplevelse af ditto er forkert, så er man i mine øjne et endog meget fattigt menneske, eller lad os bare sige på dybt vand. Der har været mange mange mennesker igennem historien, som mente at de havde den "rigtige" virkelighed. Hitler, Mussolini, Franco, Anders F. Rasmussen, Stalin, Mao, Kim Il Jung, De Røde Kmerer, Redaktionemedlemmer af diverse fagblade, ministre, virksomhedsledere i banker, transportfirmaer, en kendt bornholmer med marcipanbrød, belærende børneprogrammer, og tusinder af andre. Det kan jeg kun tage afstand fra. Der er ikke nogen der skal tage patent på "virkeligheden" i noget som helst for mig. Man kan give mig gode råd, ideer, inspiration, eksempler, o.s.v., men afgørelsen af om et givent tweak virker i mig øre eller ej, den træffer jeg selv, tak.
Selvfølgelig er jeg såvel som andre måtte være det, klar over, at der er noget plat og svindel imellem, men så må vi altså som forbrugere, gøre opmærksom på hvad vores oplevelse af det givne er, og indgå i en åben diskussion omkring det, frem for at tage patent på det. Man kan måske endog ved nærmere øjesyn komme med indicier for at der måtte være private som postulerer for eller imod et givent produkt, og som har en personlig interesse og/eller økonomisk heri.
For mig er det altså ikke noget med at jeg lyver for mig selv, emn hvad JEG oplever at tilføre musikken af det ene eller det andet. Dette ansvar ligger alene på mine skuldre. Og kan jeg ikke klare mosten, så kan jeg jo bare skille mig af med det igen. Jeg tror at alle mennesker er forskellige, men med visse fællestræk. Hvordan de oplever et stykke musik under specifikke unikke forhold, kan jeg ikke udtale mig om, da en række testpersoner kvalitativt kan opleve det samme stykke musik forskelligt, under præcis de samme fysiske rammer, siddende ved siden af hinanden. Det kan være humørmæssige påvirkninger, det kan være at det enkelte menneske er lidt mere melankolsk, end det andet, det kan være at der er en stor glæde over at være blevet far eller mor, f.eks. der påvirker den enkeltes oplevelse af nøjagtigt det samme stykke musik, det samme sted, på det samme anlæg, under de samme givne fysiske rammer, også selvom man kan "måle" sig frem til en given hørelse hos alle, specifikke elektriske forhold, samme medicinale dossering, og lign. Dette kombineret med alle ander variabler, som det jo netop er, vil givet vis lede til, at en gruppe mennesker oplever musik forskelligt. Tænk så blot på, hvor mange andre variabler der kommer ind, når hver af os det taler om dette emne i denne tråd, skal diskutere hvad vi opfatter et givent produkt som. Ih du milde, der er urimelig mange faktorer der spiller ind her. Jf. mit tidligere indlæg omkring oplevelsen af musik, og dimser, her i tråden.
Hilsen Red Fox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

redfox skrev:
Der er for mig at se, INGEN der skal fortælle mig hvad "virkelighed" er. Hverken den ene eller den anden. Hvis man stiller sig op på en piedestal og tager patent på virkeligheden, er man i mine øjne et fattigt menneske, som begrænser sig selv.

Men det gælder vel også dig selv?

Jeg tog nu ikke patent på virkeligheden, jeg gør blot opmærksom på, at den findes, et sted derude, og personligt finder jeg den mere interessant end diverse menneskers interne virkelighed, inclusive min egen. Men hver sin smag.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Til MRC_Hans, hej Hans, vil det sige, at du mener, at der er en eviggyldig "sandhed" derude et sted som du skriver?
Min snak om patent gælder ikke dig i dit indlæg, men er min generelle teoretiseren over emnet. Det gælder naturligvis også mig selv. Jeg har intet ønske om at udbrede hvad jeg mener er god lyd til andre gennem at fortælle dem, at det er "min" sandhed der er den ægte vare.
Teoretisk kan du naturligvis have ret, det ved vist kun Vor Herre. Men når nu vi snakker om lyd, opfattet af du og jeg, samt alle andre, så er hver af os et unikt levende væsen, hver især med de muligheder for at kunne høre og opfatte, som vi nu har på et givent tidspunkt, under de aktuelle omstændigheder.
En ideallyd "derude", kan man måske betegne som så virkelighedstro som muligt, det kan vi sikekrt godt blive enige om, men det jeg forsøger at sige er, at uanset hvad, er det altså ikke det ideelle øre der lytter, men dit og mit. Hvad vi så kan gøre for at opnå det vi mener er den ideelle lyd, er en helt anden sag, hvor din løsning måske virker for dig, men ikke for mig, og vice versa. Som jeg skerv tidligere, er det her værd at bemærke, at det som jeg foreslår at man kan gøre, som tråden startede med, men med mit senere indlæg under andre forudsætninger, i et forum som eksempelvis dette er, at samle op på nogle generelle erfarringer omkring et setup, og videregive disse, men endelig med tyk streg under at det altså ikke er den eviggyldige sandhed, men nogle subjektive indtryk. Ligegyldigt hvad man måtte finde frem til af "rigtig" lyd, så er det altid en subjektiv vurdering, når man er lytter.
Hilsen Red Fox.

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

redfox skrev:
Til MRC_Hans, hej Hans, vil det sige, at du mener, at der er en eviggyldig "sandhed" derude et sted som du skriver?

Ja, det må vi vel formode. Der er vel kun én virkelighed?

Dermed være ikke sagt, at vi altid har mulighed for at kende den, men vi kan da prøve.

Citér:
*klip*

Ligegyldigt hvad man måtte finde frem til af "rigtig" lyd, så er det altid en subjektiv vurdering, når man er lytter.

Netop. Det er også derfor jeg siger, at jeg ikke kan fortælle dig, hvad du kan høre eller ikke høre. Men jeg har en vis mulighed for at fortælle, hvad der er teknisk muligt. Hvis du så mener at høre noget, som teknikken ikke har mulighed for at formidle, ja så kan du jo, hvis du vil, gøre dig tanker om, hvor det så kommer fra.

Mvh Hans 

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2006 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Hej Hans, Hvad eller hved har så defineret den virkelig, du taler om?
Hilsen Red Fox.

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

redfox skrev:
Hej Hans, Hvad eller hved har så defineret den virkelig, du taler om?
Hilsen Red Fox.
Nu bliver vi filosofiske. Den er der vel ikke nogen, der har defineret (eller nogle ville sige, at det hat Gud gjort), den er der bare. Det er det univers, vi faktisk lever i. Det er det, vi kan prøve, men aldrig bliver færdige med, at kortlægge bedst muligt.

Mvh Hans 

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jeg foretrrækker at bruge tid på at nyde musikken, med de fejl mit anlæg nu har, og engang imellem lave lidt om på det, forhåbentlig til det bedre. Vor Herre søger jeg så på anden måde. Men tweaks er nu engang subjektive, ligesom lytning. Selvom der eventuelt skulle findes en såkaldt sandhed derude, så er det alligevel os subjektive mennesker der oplever den. Hver især og endog et til tider fælles hele. Jeg gider ikke bruge så mange penge på tweaks, men en jælden gang imellem, kan det da godt være. Derudover oplever jeg, at nogle af de bedste fif, er gratis, og kommer fra andre musiknydere. Altså nget som man måske lige kan lodde ind i, eller noget med at rykke lidt om, eller lign.
Hilsen Red Fox.

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Joh, men det er jo også det det drejer sig om, i denne sammenhæng: Musiknydelse.

... det er bare det, at hvis du ikke søger en reference i den virkelighed, der på godt og ondt er fælles for os alle, så har det du siger jo ingen interesse for andre end dig selv.

Mvh Hans

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er alt for firkantet at tro på at der kun findes virkelighed, og den kan man ikke stille spørgsmål til for den er konstant. Sandheden er et mysterium med milliarder af opfattelser.

Så forklar mig hvorfor man skal tro på den såkaldte "rigtige sandhed" i forhold til at tro på det man selv oplever?

Man skal også huske at tage med, at videnskab og det med den "rigtige sandhed" er noget man vælger at tro på. Derfor er det jo det samme som religion, hifitweaks og andet. Det er stadigvæk kun noget man vælger at tro på. Og lige meget hvor sandsynligt du synes det ene eller det andet er (i forhold til "virkeligheden"), er der altid en der synes noget andet er lige så sandsynligt. F.eks. videnskab vs. religion.

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Hørt. Men jeg adskiller religion og HiFi. Gud er almægtig, det er min cdafspiller altså ikke, ha ha.
Red Fox

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

redfox det eneste jeg sammenligner tvivlsomme hifitweaks og religion på, er at man TROR på begge dele. Indholdet er uden relevans.

Selvfølgelig er din cdafspiller ikke at sammenligne med det der for dig står som det almægtigste .. forståes

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

netop. For mig er lyd subjektiv, og jeg kan egenhændigt påvirke udfaldet af mit anlægs formåen. Med tanken, følelserne eller fysisk indgriben, jf. mine tidligere indlæg i tråden. Præcis som alle andre mennesker. Hvis jeg subjektivt oplever at noget virker for mig, jammen så er det fint. Hvis det samme tilmed virker for mange andre, jammen så er det bare fint. Man kan efter min bedste overbevisning, ikke tage patent på hvad der er god lyd, og hvad der virker. Men man kan forsøge at give nogle erfarringer videre, til glæde eller mindre ditto for andre mennesker.
Red Fox

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Redfox: Det er jo netop humlen. En ting er, hvad du selv opfatter. Det behøver du jo egentlig ikke at sætte i relation til den virkelige verden, hvis du ikke har lyst. Men i det øjeblik du forsøger at kommunikere med andre, er det nødvendigt at have en fælles reference.

Mvh Hans

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Redfox: Det er jo netop humlen. En ting er, hvad du selv opfatter. Det behøver du jo egentlig ikke at sætte i relation til den virkelige verden, hvis du ikke har lyst. Men i det øjeblik du forsøger at kommunikere med andre, er det nødvendigt at have en fælles reference.

Mvh Hans

Jamen det han siger er jo at det man selv opfatter er virkelighed. Og hvordan sætte i relation til hvad for en virkelig verden? For at kommunikere med andre behøver man ikke forholde sig til den virkelige verden (som du kalder det). For lyden er og bliver som man selv opfatter den. Så hvis vi nu siger at person 1 oplever en forstærker X (reference-forstærker) som klinisk og udynamisk, så kan person 2 jo i teorien opfatte den som varm og musikalsk. Så der findes ikke en virkelig verden uden for vores egne opfattelser - vi skaber selv virkeligheden med vores opfattelser.

Det du siger er at der findes 2 ting: Vores opfattelse og virkeligheden. Problemet er bare at man ikke kan komme uden om sin egen opfattelse, og så er der jo ingen der kan nå hen til "virkeligheden", og snakke om den. Vores egen opfattelse ER altså virkeligheden.

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Det er én verdensopfattelse, at virkeligheden ikke findes udenfor vores individuelle perception. Det er dog de færreste, der gør sig klart, hvad det indebærer.

En anden verdensopfattelse er, at der findes en virkelighed, som vi iagttager og opfatter forskelligt.

Så hvis vi lytter til den samme forstærker, men opfatter den forskelligt, lyder den så på to måder? Eller lyder den på én måde, som vi så opfatter forskelligt?

Mvh Hans

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

tja, jeg mener altså at det er et spørgsmål om resonans. Alting i os og om os resonerer. Hvis vi så lytter til musik over et HiFi anlæg, og opfatter det forskelligt, så er der altså forskellige resonanser der opfattes af os hver især.Jeg har ingen glæde af DIN lytteoplevelse, men jeg har jo stor glæde af min EGEN lydoplevelse. Det er et spørgsmål om resonans. Eller skal vi sige, et spørgsmål om hvordan vi percepierer det musiske udtryk et givent anlæg formår. Men det der må være udgangspunktet i HiFi, er at tilstræbe at det stykke musik vi har har sat på, kommer til at lyde a la den oprindelige fremførelse.
Med hvad så? Musikere der fremfører et bestemt stykke musik har også forskellige opfattelser af det de spiller, og for den sags skyld også det de hører. De tilstræber at følge f.eks. en dirigents ønsker. Åh nej, så er der endnu et led. Nå, men hvad så med Komponisten. Så lad og os spørge ham, hvad han mente med sin musik? Nå, nej , han er død... Åh åh, så må vi selv i sidste ende til at slå lyttebøfferne ud, og bruge hele vores væsen på at komme i resonans med musikken. Altså en TILLÆMPET opfattelse af musikken. For jeg kan jo ikke være sikker på, som lytter, at det var lige netop DET der mentes fra musik-kildens side. Nå, men så må vi altså også tilstræbe at nærme os det vi mener er den oprindelige musik gennem vores stereoanlæg. Og deraf følger, at der er mulighed for en nærmest uendelig lang række af variabler, som hver især har en bestemt, større eller mindre, indflydelse på musikken. Derfor KAN det ikke i mine øjne være en bestemt HiFi-dims der redder lyden for mig, men mine egne ører og væsen m.m. Om den så tilmed virker, er jo netop i min perception, og ikke i andres. Der er givet vis en del mennesker der kan få den samme fælles forståelse, om en dims virkning eller ej, men den endelige afgørelse kan vi ikke tage stilling til, for andre, men kun for os selv. Håber, at jeg fik fortalt det lidt mere tydeligt, hvad jeg mener. Samt naturligvis mine tidligere indlæg her i tråden.
Blot min 10 øre.
Med venlig hilsen Red Fox.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes