Emne: Thorhauge Audio - Grej der duer! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
Hvad mener du f.eks. om Tommy Hørnings ht., der benytter en akustisk ventil (ikke decideret refleks) og har en høj følsomhed, der er ideel til rørgrej??
Har selv et blødt punkt for Agathon modellen.
mvh Allan
|
|
|
Nu har jeg ikke hørt Tommy Hørnings højttalere, men de eneste hornbaserede højttalere, som jeg har hørt, som jeg kan lide, er Avantgarde.
Jeg har været på triodefestival ved Odder 2 gange, og det var da katastrofalt, så dårligt det lød.
Hørning laver nogle konstruktionsfejl, som jeg mener er fatale - dermed ikke sagt, at de ikke kan spille - han tager ikke højde for korrekt placering af enheder (fasefejl), når bassen sidder bagpå, og diskanten ikke er undersænket i forhold til mellemtonen. Desuden spiller hans hjemmelavede poly-diskant fra 6Khz, men lowtheren skæres ikke af opadtil, så vidt jeg har forstået - det er en meget grim fejl i min verden.
Jeg er meget tilhænger af, at at tingene skal være lavet af ordenlige materialer, men primært at de er konstrueret ordenligt, med hensyntagen til de fysiske love, som nu gælder for det pågældende produkt.
For højttalere gælder det f.eks. følgende:
fasemæssig korrekt montering af enheder
dødt kabinet
12 eller 24-db linkwithz riley filter teknik
ikke at presse enhederne frekvensmæssigt nedefter, specielt diskanten, men ingen 6,5" kan lide at spille 30hz.
lukket, ventileret eller åben baffel kabinet
|
Til top |
|
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
lowtheren får frit løb nedadtil,men afskæres blødt opadtil - bassen deler udmunding med lowtheren og skal således kun støtte lowtheren hvor denne 8" ellers vil få åndenød!
den "hjemmelavede" diskant er fra peerless og forsynet med lowthers magneter,hvilket gør den rigtig meget hurtigere end alle andre diskanter på markedet - uanset princip!
6db filtre lyder bedst - men er kun anvendelig med superenheder holdt langt fra egenresonanser.
jeg har storebroderen til agathon,og har aldrig hørt en bedre højtaler.
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv et rigtigt fuldtone horn, eller en kvart fætter, er de lavet rigtigt med et simpelt step filter, spiller de simpelthen guddommeligt, de er meget hurtige, og somregelt uhyr følsomme, mine egne kvartfættere har en følsomhed på 93 db, med 18 singelendede watt er der rigeligt af overskud!
Problemet kan være at få skruet langt nok ned, når de bare skal underholde som baggrunds støj __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
lowtheren får frit løb nedadtil,men afskæres blødt opadtil - bassen deler udmunding med lowtheren og skal således kun støtte lowtheren hvor denne 8" ellers vil få åndenød!
den "hjemmelavede" diskant er fra peerless og forsynet med lowthers magneter,hvilket gør den rigtig meget hurtigere end alle andre diskanter på markedet - uanset princip!
6db filtre lyder bedst - men er kun anvendelig med superenheder holdt langt fra egenresonanser.
jeg har storebroderen til agathon,og har aldrig hørt en bedre højtaler.
mvh/slowon
|
|
|
Hov, jeg har sku' da hørt en der hed Arkimedes, og en der var meget høj og smal, samt meget dyb (aner ikke hvad den hed). Det har hver gang været trukket af 300B eller lign single-endede forstærkere. Det er længe siden, så det var lige smuttet i "huskeren"
Uden at sige for meget, så lad mig sige, at da vi satte Snell E3 på i stedet for den Arkimedes, var det pinligt! Snell'erne spillede SÅ meget mere sammenhængende og homogent. Med de Hørning var lyden tynd, det skreg, det buldrede, det var forceret, og alle udøvere lød som anders and.
Der står også et sæt hørning i Route 66 her i Århus (pladeforretning), og de lyder også af bræk. Det er også en 2½ meters sag, som er smal og dyb, med en 15" beyma på bagsiden.
ang. den 3" poly-prut diskant med Lowther magnet, så må den stakkels poly-membran da flekse 99% af tiden med den 2.2 tesla der ligger bag. Den er da overhovedet ikke stiv nok.
De højttalere lyder total fejlkonstruerede i mine ører - lækker finish, men så er det også sagt.
Det er dog ikke min generelle holdning til horn. Var ude ved en gut i Lystrup, som havde 3-5 meter bashorn med 2x15" JBL pr. side, og fultone top med AER enheder til 16.000,-. Det fyldte godt, og han havde da også et kælderværelse kun til det.
Selvom det blev trukket af Zappulse forstærkere, så kunne man godt høre hvad de kunne. En meget speciel oplevelse jeg aldrig glemmer.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg aner ikke hvad du mener med "3" polyprut diskant" - min diskant er en 1,25" peerless conediskant..og den samlede højtaler sikkert en mrk 52 eller lign af en laaang række mere eller mindre vellykkede konstruktioner!!
fælles for dem alle er dog at l**t ind = l**t ud - så dårligdomme fra elektronikken dør altså ikke ud i gummiophængte ineffektive plasticmembraner,og komplekse delefiltre med sugekredse etc..
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt gider jeg ikke en vienna fanklub, det var ikke derfor jeg købte dem. Sjovt at du ligger så meget i en højtaler som går fra 40hz til 24khz hvad er en højtaler uden bund. Strauss bas er ikke buldrene hvis de blir plaseret rigtigt og med en god kraftig forstærker har man en ond hurtig og presis bas som går til 27hz. Jeg kan bare godt tvivle på om man kan få oplevelsen af at være der med en forstærker som har 40w og et par Magnepan 1.6 med 86dB/500Hz /2.83v  .
|
Til top |
|
|
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 04:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
jeg aner ikke hvad du mener med "3" polyprut diskant" - min diskant er en 1,25" peerless conediskant..og den samlede højtaler sikkert en mrk 52 eller lign af en laaang række mere eller mindre vellykkede konstruktioner!!
fælles for dem alle er dog at l**t ind = l**t ud - så dårligdomme fra elektronikken dør altså ikke ud i gummiophængte ineffektive plasticmembraner,og komplekse delefiltre med sugekredse etc..
mvh/slowon |
|
|
Sorry, det er korrekt, det er kun en 1½", og ja en conediskant. De store modeller har lowthermagnet, hvor de små får skiftet deres magnet til en i neodynium. Fælles for dem alle er, at de sidder i et "kabinet" på næsten 0 liter. Derfor sidder der en sugekreds (som decideret jorder signalet ved denne frekvens) til at fjerne impedanspuklen på egenresonansen, da denne ellers rækker helt op og over frekvensgangen, selvom egenresonansen er ca. 1000hz og diskanten først bliver skåret blødt ind ved 6000hz. Desuden vil denne tynde 1½" plastikmembran flekse dobbelt så meget som du overhovedet kan forestille dig, hvis den har 2.2 tesla motorkraft bag sig - den er simpelthen for tynd, for blød og for stor. 6 db filtre er en stor fasefejl, kun 12 og 24db linkwitz riley er i fase ved alle frekvenser.
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 04:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Sjovt samligen en Vinna mod en Magnepan 1.6 som jo ikke har noget højtaler kasse      
Vi ved nu at Vinna og SA højtale ikke er beder end højtaler købt i Aldi
og Bilka, hvis du spøre David og samligen mod en Magnepan
|
|
|
Hvorfor er det sjovt, når højttalerne koster det samme og dermed er i direkte konkurrence? Ja, Magnepan 1.6 er en magnetostat og har inden kasse, og det duer bare! Men du har jo tydeligvis ikke hørt sådan en mærkelig højttaler uden kasse før, det lyser jo ud af dit volapyk. Ja, alle burde vide, men ikke alle vil åbenbart se det i øjnene  , at Vienna's (læs: vinna) billige modeller godt nok ser godt ud, og finéren er pæn, men kabinettet lyder stadigvæk som et sæt Jamo Power 500, når man banker på siden. Det er ikke en påstand, men en konstantering...
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 05:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carstong skrev:
Iøvrigt gider jeg ikke en vienna fanklub, det var ikke derfor jeg købte dem. Sjovt at du ligger så meget i en højtaler som går fra 40hz til 24khz hvad er en højtaler uden bund. Strauss bas er ikke buldrene hvis de blir plaseret rigtigt og med en god kraftig forstærker har man en ond hurtig og presis bas som går til 27hz. Jeg kan bare godt tvivle på om man kan få oplevelsen af at være der med en forstærker som har 40w og et par Magnepan 1.6 med 86dB/500Hz /2.83v . |
|
|
Siden indlægget er blevet fjernet, vil jeg da gentage de gyldne ord: Hvis du mener at Strauss og en kraftig forstærker (lad mig gætte Audia eller Rouge (læs: Rogue)) kan frembringe fornemmelsen af at være der, har du åbenlyst aldrig nogenside været der. Ang. følsomheden på MG 1.6, så er det jo en åben baffel, så lydtrykket falder kun med 6db, når lytteafstand fordobles. Desuden er impedansen helt som en snor (og ikke himalaya som på en basrefleks højttaler), hvorfor forstærkeren lyder bedre. Men det er korrekt, man kan ikke spille disko-dasko-højt med 40w på en magnepan 1.6, men rigeligt højt til både mig og mine naboer, som ikke er helt tilfredse... Ang. frekvensgangen, så vil jeg hellere have god bas til 40 hz (de fleste cder har alligevel ikke output under denne frekvens) end jeg vil have skod-bas til 27 hz.
|
Til top |
|
|
Mulleblop Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 256
|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 06:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
[QUOTE=Carstong]Iøvrigt gider jeg ikke en vienna fanklub, det var ikke derfor jeg købte dem. Sjovt at du ligger så meget i en højtaler som går fra 40hz til 24khz hvad er en højtaler uden bund. Strauss bas er ikke buldrene hvis de blir plaseret rigtigt og med en god kraftig forstærker har man en ond hurtig og presis bas som går til 27hz. Jeg kan bare godt tvivle på om man kan få oplevelsen af at være der med en forstærker som har 40w og et par Magnepan 1.6 med 86dB/500Hz /2.83v . |
|
|
Siden indlægget er blevet fjernet, vil jeg da gentage de gyldne ord: Hvis du mener at Strauss og en kraftig forstærker (lad mig gætte Audia eller Rouge (læs: Rogue)) kan frembringe fornemmelsen af at være der, har du åbenlyst aldrig nogenside været der.
Du snakker åbenbart tydeligt som du har forstand til, jeg har været der indtil flere gange.
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
slowon skrev:
mvh/slowon
|
|
|
Sorry, det er korrekt, det er kun en 1½", og ja en conediskant. De store modeller har lowthermagnet, hvor de små får skiftet deres magnet til en i neodynium. Fælles for dem alle er, at de sidder i et "kabinet" på næsten 0 liter. Derfor sidder der en sugekreds (som decideret jorder signalet ved denne frekvens) til at fjerne impedanspuklen på egenresonansen, da denne ellers rækker helt op og over frekvensgangen, selvom egenresonansen er ca. 1000hz og diskanten først bliver skåret blødt ind ved 6000hz. Desuden vil denne tynde 1½" plastikmembran flekse dobbelt så meget som du overhovedet kan forestille dig, hvis den har 2.2 tesla motorkraft bag sig - den er simpelthen for tynd, for blød og for stor. 6 db filtre er en stor fasefejl, kun 12 og 24db linkwitz riley er i fase ved alle frekvenser.
|
|
|
Intet filter er nok det mest fasekorekte, dernest kommer 6 dbs filtre, 12 db er da helt galt hvad fase angår, dette filter vender jo fasen, de andre 18 og 24 gider jeg slet ik at snakke om, det er effektdræbere, der suger al vellyden ud af signalet inden det når enhederne.
Med hensyn til den koniske diskant, har den nok meget mindre fleksninger en en domediskant, og en maneplaner er jo et stort panel, med flere spoler, som helt sikkert også giver fleksninger, jeg har også hørt magneplaner, og de spiller fint, de når bareik en god fuldtone til sokkeholderne, specielt ik hvad følsomhed angår.
Har selv hørt en horning der faktisk spillede rigtig god bas, det var den gamle model hvor det kun var en konisk diskant og så to vandaliserede lowther, på en singelended med 300b rør, det spillede fantastisk. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold nu, det hele kører af sporet. Det er LYD vi taler om, ikke tekniske spidsfindigheder!!
Tilbage til Thorhauge - er der andre, som har oplevet hans apparater???
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Fælles for dem alle er, at de sidder i et "kabinet" på næsten 0 liter. Derfor sidder der en sugekreds (som decideret jorder signalet ved denne frekvens) til at fjerne impedanspuklen på egenresonansen, da denne ellers rækker helt op og over frekvensgangen, selvom egenresonansen er ca. 1000hz og diskanten først bliver skåret blødt ind ved 6000hz. Desuden vil denne tynde 1½" plastikmembran flekse dobbelt så meget som du overhovedet kan forestille dig, hvis den har 2.2 tesla motorkraft bag sig - den er simpelthen for tynd, for blød og for stor."
det er ok ikke at vide hvad man taler om..problemet herinde er blot at alle kan se det!! plus den ikke uvæsentlige detalje,at endnu mindre vidende måske hopper på samme limpind.
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne selvfølgelig være rart at vide om David taler af erfaring med Hørnings ht. eller han er i færd med at udvikle sine egne teorier om Hørning kan spille eller ej.
Lidt ligesom historien om humlebien, der ikke bør kunne flyve - men gør det!!
mvh. Allan
|
Til top |
|
|
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
Det kunne selvfølgelig være rart at vide om David taler af erfaring med Hørnings ht. eller han er i færd med at udvikle sine egne teorier om Hørning kan spille eller ej.
Lidt ligesom historien om humlebien, der ikke bør kunne flyve - men gør det!!
mvh. Allan
|
|
|
Humlebien bør kunne flyve - og gør det. Det tog bare videnskaben lidt tid at finde ud af det Måske skal David også bare have lidt tid til at lære Hørnings højtalere et kende 
Haugaard
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
David skrev:
slowon skrev:
mvh/slowon
|
|
|
|
|
|
Intet filter er nok det mest fasekorekte, dernest kommer 6 dbs filtre, 12 db er da helt galt hvad fase angår, dette filter vender jo fasen, de andre 18 og 24 gider jeg slet ik at snakke om, det er effektdræbere, der suger al vellyden ud af signalet inden det når enhederne.
Med hensyn til den koniske diskant, har den nok meget mindre fleksninger en en domediskant, og en maneplaner er jo et stort panel, med flere spoler, som helt sikkert også giver fleksninger, jeg har også hørt magneplaner, og de spiller fint, de når bareik en god fuldtone til sokkeholderne, specielt ik hvad følsomhed angår.
Har selv hørt en horning der faktisk spillede rigtig god bas, det var den gamle model hvor det kun var en konisk diskant og så to vandaliserede lowther, på en singelended med 300b rør, det spillede fantastisk.
|
|
|
Tja, angående 6-12-24 db filtre, så er det nu ikke noget, som jeg selv har fundet ud af, men noget jeg har fra en klog mand, som desværre er død nu. Han hed noget med Due...øhhh og så var der vist også noget med lund i hans navn.
Problemet er i dag, at hvis man siger at l**t smager godt længe nok, er der til sidst nogen der faktisk godt kan smage, at det smager godt...
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
"Fælles for dem alle er, at de sidder i et "kabinet" på næsten 0 liter. Derfor sidder der en sugekreds (som decideret jorder signalet ved denne frekvens) til at fjerne impedanspuklen på egenresonansen, da denne ellers rækker helt op og over frekvensgangen, selvom egenresonansen er ca. 1000hz og diskanten først bliver skåret blødt ind ved 6000hz. Desuden vil denne tynde 1½" plastikmembran flekse dobbelt så meget som du overhovedet kan forestille dig, hvis den har 2.2 tesla motorkraft bag sig - den er simpelthen for tynd, for blød og for stor."
det er ok ikke at vide hvad man taler om..problemet herinde er blot at alle kan se det!! plus den ikke uvæsentlige detalje,at endnu mindre vidende måske hopper på samme limpind.
mvh/slowon
|
|
|
Nu kender jeg tilfældigvis manden, som har lavet filteret, som Hørning bruger, til den pågældende diskant, så jeg udtaler mig ikke, om noget jeg ikke har undersøgt.
Jeg tvivler på at det er vellyd Hørning er efter, når han moterer en lowther magnet på en Visaton eller Peerless 1½" conediskant, som er lukket på bagsiden.... Nej det er følsomhed! For at få en diskant der kan følge lowtheren følsomhedsmæssigt. Det giver helt præcist 5db, har jeg fået oplyst. Men samtidig får du en egenresonanspukkel på over 40db, fordi enheden praktisk talt sidder i 0 liter. Denne pukkel er jordet med en sugkreds, for ellers vil puklen være at se på frekvensgangen...
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
David skrev:
slowon skrev:
mvh/slowon
|
|
|
|
|
|
Har selv hørt en horning der faktisk spillede rigtig god bas, det var den gamle model hvor det kun var en konisk diskant og så to vandaliserede lowther, på en singelended med 300b rør, det spillede fantastisk.
|
|
|
Vil du ikke være flink at forklare mig, hvordan en højttaler uden kasse kan gå i resonans, nu du skriver helt sikkert?
|
Til top |
|
|
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
David der er dig der taler volapyk (du har aldrig hørt Vinna)
Jeg har haft et sæt Magnepan Højtaler, måtte desvære skilde mig af med
dem på grund af klager fra nabor (de spiller lige godt for og bagud),
de har en stor flot mellem tone og diskant (men nul bund), næste det
samme kan få med en bånd diskant og en kasse højtaler.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|