Emne: Thorhauge Audio - Grej der duer! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg tvivler på at det er vellyd Hørning er efter, når han moterer en lowther magnet på en Visaton eller Peerless 1½" conediskant, som er lukket på bagsiden.... Nej det er følsomhed! For at få en diskant der kan følge lowtheren følsomhedsmæssigt. Det giver helt præcist 5db, har jeg fået oplyst. Men samtidig får du en egenresonanspukkel på over 40db, fordi enheden praktisk talt sidder i 0 liter. Denne pukkel er jordet med en sugkreds, for ellers vil puklen være at se på frekvensgangen..."
hvis det ikke er vellyd manden stræber efter,findes der adskillige billigere alternativer..enhederne/magneterne i hørnings konstruktioner er dyrere end stort set alt andet på markedet!
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære David
Emnet er Thorhauge Audio, hold dig til emnet - og bliv enig med dig selv om hvor tråden skal føre hen, alt andet lige, vil tråden blive lukket hvis den fortsætter i samme spor.
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Alex, Hvis du nu kigger efter, så holder jeg mig faktisk til emnet, men vælger at svare, når folk ikke holder sig til emnet, og kommenterer på noget jeg skriver.
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
R.P. skrev:
David skrev:
slowon skrev:
jeg aner ikke hvad du mener med "3" polyprut diskant" - min diskant er en 1,25" peerless conediskant..og den samlede højtaler sikkert en mrk 52 eller lign af en laaang række mere eller mindre vellykkede konstruktioner!!
fælles for dem alle er dog at l**t ind = l**t ud - så dårligdomme fra elektronikken dør altså ikke ud i gummiophængte ineffektive plasticmembraner,og komplekse delefiltre med sugekredse etc..
mvh/slowon
|
|
|
Sorry, det er korrekt, det er kun en 1½", og ja en conediskant. De store modeller har lowthermagnet, hvor de små får skiftet deres magnet til en i neodynium. Fælles for dem alle er, at de sidder i et "kabinet" på næsten 0 liter. Derfor sidder der en sugekreds (som decideret jorder signalet ved denne frekvens) til at fjerne impedanspuklen på egenresonansen, da denne ellers rækker helt op og over frekvensgangen, selvom egenresonansen er ca. 1000hz og diskanten først bliver skåret blødt ind ved 6000hz. Desuden vil denne tynde 1½" plastikmembran flekse dobbelt så meget som du overhovedet kan forestille dig, hvis den har 2.2 tesla motorkraft bag sig - den er simpelthen for tynd, for blød og for stor. 6 db filtre er en stor fasefejl, kun 12 og 24db linkwitz riley er i fase ved alle frekvenser.
|
|
|
Intet filter er nok det mest fasekorekte, dernest kommer 6 dbs filtre, 12 db er da helt galt hvad fase angår, dette filter vender jo fasen, de andre 18 og 24 gider jeg slet ik at snakke om, det er effektdræbere, der suger al vellyden ud af signalet inden det når enhederne.
Med hensyn til den koniske diskant, har den nok meget mindre fleksninger en en domediskant, og en maneplaner er jo et stort panel, med flere spoler, som helt sikkert også giver fleksninger, jeg har også hørt magneplaner, og de spiller fint, de når bareik en god fuldtone til sokkeholderne, specielt ik hvad følsomhed angår.
Har selv hørt en horning der faktisk spillede rigtig god bas, det var den gamle model hvor det kun var en konisk diskant og så to vandaliserede lowther, på en singelended med 300b rør, det spillede fantastisk.
|
|
|
Vil du ikke være flink at forklare mig, hvordan en højttaler uden kasse kan gå i resonans, nu du skriver helt sikkert?
|
|
|
en membran kan jo somsagt også gå i resonans, om den sider i en ramme eller et kabinet, som jeg skrev har membranen flere frekvensområder, og forskellig storelse spoler limet på membranen, det kan kun give vilde fleksninger!
det er min mening, og jeg skriver den fordi du spurte, håber ik det giver administrative problemer med tråden. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 02:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, håber jeg heller ikke...
Tja, nu tror jeg næppe en magnepan bryder op i forhold til en tynd papirmembran med 2,2 tesla bag... Men jeg ved det ikke. Fordelen er, som jeg ser det, at den kæmpe membran ikke skal bevæge sig særligt meget, for at spille højt, pga. det store membranareal.
Jeg ved at en PM4's frekvensgang ligner en tour de france bjergetape uden for kategori, og specielt over 10K er det helt galt, +/-10 db kan ikke gøre det. Det bliver endu værre, når du spiller højt, da slaglængden er utrolig lille, hvofor svingspolen forlader magnetgabet konstant, hvis du gerne vil spille lidt højt? Det er vel også derfor Hørning anvender sin conediskant og sub?
Det er korrekt at Magnepans membran er opdelt i sektioner, men det er stadigvæk kun en membran, ikke 3, og højttalerne er almindelig kendt for ikke at have nogen egenlyd eller farvning.
Membranen bryder selvfølgelig op ved egenresonansen, som i dette tilfælde er omkrin 40hz for 1.6 og 35hz for 3.6, så vidt jeg husker går 20.1 til 25hz - det er lidt vildt i en dipol uden korrektion, synes jeg i hvert fald. Desuden har membranen 3 fikseringpunkter, for netop at stoppe den fra at flekse. Så jeg må desværre skuffe dig - den har ingen vilde fleksninger.
For at vende tilbage til emnet, så er jeg spændt på at høre Thorhauges nye effekttrin på ca. 70-75w, som skulle stå færdig engang efter sommerferien. Det bliver en vild strømforsyning, kan jeg godt love, for jeg så printet, da jeg besøgte ham...
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
"Jeg tvivler på at det er vellyd Hørning er efter, når han moterer en lowther magnet på en Visaton eller Peerless 1½" conediskant, som er lukket på bagsiden.... Nej det er følsomhed! For at få en diskant der kan følge lowtheren følsomhedsmæssigt. Det giver helt præcist 5db, har jeg fået oplyst. Men samtidig får du en egenresonanspukkel på over 40db, fordi enheden praktisk talt sidder i 0 liter. Denne pukkel er jordet med en sugkreds, for ellers vil puklen være at se på frekvensgangen..."
hvis det ikke er vellyd manden stræber efter,findes der adskillige billigere alternativer..enhederne/magneterne i hørnings konstruktioner er dyrere end stort set alt andet på markedet!
mvh/slowon
|
|
|
Når man tager så mange penge for et sæt højttalere, er man jo nød til at benytte de dyreste (og ikke nødvendigvis det bedste) enheder, ellers vil folk jo tænke rip-off, så dem er han jo nød til at bruge i de store modeller. At det så stadgvæk er et rip-off, er en helt anden side af sagen...
At magneten er dyr og kraftig, gør ikke diskanten bedre - det gør den følsom og sænker forvrængningen...
Men jeg vil da meget gerne høre sæt Hørning, som spiller godt, jeg er altid åben overfor nye input, som kan ændre ens meninger og holdninger....
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er nu mere spændt på at høre hans riaa, den ser rigtig spændende ud.
En lille sidebemærkning: lowthers enheder er ikk kendt for deres frekvensgang! her er der mange andre fuldtoner der klarer sig langt bedre, men de har høj høj følsomhed, og en evne til at gengive alt der kommer til svingspolen, dette kan man også opleve ved nogen af elektrostaterne og manestaterne, de har blot ik den samme følsomhed, og derfor kommer det sidste bare ik med.
En fuldtones membran vejer i øvrigt ret lidt fra 10-15 gram alt efter type, prøv du at vej din magneplaner membran, den er tung med de tykke tråde der er klistret på, iøvrigt er der jo et ret stort mellemrum mellem disse tråde som jo fungerer som spole, dvs at det imellem trådene, skal bare følge med, det sker nok ik uden en del efterslæb!
På eksempelvis en coral enhed er selve vislerconen også svingspoleform, så den bevægersig det den for besked på, den øvirge membran kan så nok flekse ved de meget høje frekvenser, men husk i et horn bevæger membranen sig faktisk næsten ikke, kun ved den dybe bas, så der er dømt hurtighed for alle pengene! __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
En fuldtones membran vejer i øvrigt ret lidt fra 10-15 gram alt efter type, prøv du at vej din magneplaner membran, den er tung med de tykke tråde der er klistret på, iøvrigt er der jo et ret stort mellemrum mellem disse tråde som jo fungerer som spole, dvs at det imellem trådene, skal bare følge med, det sker nok ik uden en del efterslæb! |
|
|
Nu hænger membranen ikke og slasker, som et stykke husholdningsfilm, på Magnepan højttalere. Det er faktisk spændt hårdt op, som et trommeskind. Slag på lilletrommen, har jeg faktisk ikke hørt bedre, på nogen anden højttaler, incl. Martin Logans.
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
David
Læs endelig anmeldelsen af Agathon på 6moons (link på Hørnings hp.). Han beskriver netop Lowthers typiske problemer med faseskift mv. Disse problemer har Hørning stort set udryddet ved begrænse DX4 enheden til at spille fra ca. 200 Hz til 6kHz - der hvor den virkelig brillerer.
Hvad han så anvender af filterteknik ved jeg ikke, men det lader til at virke....
mvh Allan
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juli 2006 kl. 06:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
David
Læs endelig anmeldelsen af Agathon på 6moons (link på Hørnings hp.). Han beskriver netop Lowthers typiske problemer med faseskift mv. Disse problemer har Hørning stort set udryddet ved begrænse DX4 enheden til at spille fra ca. 200 Hz til 6kHz - der hvor den virkelig brillerer.
Hvad han så anvender af filterteknik ved jeg ikke, men det lader til at virke....
mvh Allan |
|
|
Nu er det tit sådan med anmeldelser, at man læser det man vil. Det kan også være, at jeg på grund af min lettere forudintagethed  , læser anmeldelsen på min måde, for i mine øjne er den ikke specielt meget værd. Højttaleren er i mine øjne anmeldt af en fuldtone elsker, som for første gang hører en aflastet fuldtone-enhed. Manden er som han selv siger, vant til at blive skreget ned af lowther-, AER og Fostex enhder, så det må være en befrielse, at få fjernet alle DX4'ens peaks over 6 Khz, når den samtidig også aflastes fra at spille bas, eller øhh, lavfrekvent signal, for den kan jo ikke spille bas. Jeg mener stadigvæk at det er et stort problem at bassen sidder på bagsiden, da den burde sidde på fronten, og noget længere fremme en DX4'en. Jeg kan se at jeg har taget fejl angående diskanten, den sidder trukket tilbage i et lille frontladet horn. Om hornet er der for at få følsomheden op, så enheden matcher DX4'en, eller det er for time-aligne enheden i forhold til DX4? Mit gæt er det første. Bassen er specielt et problem, fordi den jo ikke kun har output fra bagsiden (som spiller ind i hornet, som munder ud sammen med DX4), men også forsiden har output, og det står og spiller lige ind i væggen (hørning anbefaler hjørneplacering). Havde han nu delt under 70 hz, havde historien været en anden (70 hz er der, hvor man ikke længere kan høre hvor lyden kommer fra, altså bliver lyden rundstrålende), men nu delen han altså ved 200hz, hvorfor det i min verden må give præcis de faseproblemer i bassen, som gør at man som lytter tænker: "der er et eller andet helt galt"... Lidt ligesom når man hører på Martin Logan hybrid højttalere... Angående Martin Logan, så hørte jeg for nyligt en sjov historie, som nogle måske synes er lidt underholdende... (håber ikke tråden bliver lukket, for det er sku' en sjov historie) En hifi-bekendt arbejdede i Tyskland og ville, nu han havde muligheden, ind og høre nogle forskellige højttalere. Han var blevet enig med sig selv om, at det skulle være Magnepan og Martin Logan, hhv. MG3.6R og Odessey, da han mente at disse var i umiddelbart konkurrence rent lydmæssigt, da de begge var -stater og dipoler. Han gik ind i en kæmpe hifibutik, hvor intet var bestillingsvarer, da alt stod i butikken og kunne høres , altså også alle topmodellerne fra de store, kendte producenter. Han bliver kontaktet af en sælger, og forklarer entusiastisk sin situation, og at han gerne vil høre Magnepan 3.6R og Martin Logan Odessey... Sælger får et meget mærkeligt udtryk i hovedet, og spørger: "Har du Heimkino (surround) eller stereo setup?". Min bekendte når ikke at svare, da han bliver taget med bukserne nede, så sælger fortsætter med at forklare pædagogisk" Martin Logan kan kun bruges til surround, hvor Magnepan er en high-end entustiast højttaler - de to kan ikke sammelignes". Min bekendte forklarede, at han aldrig i sit liv havde været så flov - . Det var SÅ pinigt. Det næste kvarter måtte bruges på at forklare sig ud af denne pinlige situation...  Jeg var flad af grin da han fortalte historien, måske nogle af I andre også kan få et lille smil på læben...
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 28 Juli 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
[QUOTE=copman]
Angående Martin Logan, så hørte jeg for nyligt en sjov historie, som nogle måske synes er lidt underholdende... (håber ikke tråden bliver lukket, for det er sku' en sjov historie) En hifi-bekendt arbejdede i Tyskland og ville, nu han havde muligheden, ind og høre nogle forskellige højttalere. Han var blevet enig med sig selv om, at det skulle være Magnepan og Martin Logan, hhv. MG3.6R og Odessey, da han mente at disse var i umiddelbart konkurrence rent lydmæssigt, da de begge var -stater og dipoler. Han gik ind i en kæmpe hifibutik, hvor intet var bestillingsvarer, da alt stod i butikken og kunne høres , altså også alle topmodellerne fra de store, kendte producenter. Han bliver kontaktet af en sælger, og forklarer entusiastisk sin situation, og at han gerne vil høre Magnepan 3.6R og Martin Logan Odessey... Sælger får et meget mærkeligt udtryk i hovedet, og spørger: "Har du Heimkino (surround) eller stereo setup?". Min bekendte når ikke at svare, da han bliver taget med bukserne nede, så sælger fortsætter med at forklare pædagogisk" Martin Logan kan kun bruges til surround, hvor Magnepan er en high-end entustiast højttaler - de to kan ikke sammelignes". Min bekendte forklarede, at han aldrig i sit liv havde været så flov - . Det var SÅ pinigt. Det næste kvarter måtte bruges på at forklare sig ud af denne pinlige situation...
Jeg var flad af grin da han fortalte historien, måske nogle af I andre også kan få et lille smil på læben...
|
|
|
Det er meget muligt at det er mig som ikke fatter det, men hvad pokker er der sjovt i at få fat i en forudindtaget hifisælger? __________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juli 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Jesper Juul
Du har citeret David og ikke mig - til orientering!!
mvh Allan
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juli 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
David
Du har sikkert fat i noget rigtigt, sådan teknisk set. Sæt nu at skidtet spiller himmelsk og uden problemer i praksis. Sådan hører du dem formentlig ikke, men sådan er der så meget.
mvh Allan
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Copman: Tja, jeg er bare lidt kritisk indstillet, når nogen reklamerer med nirvana, mod at jeg flår pungen op. Det mener jeg man burde være hver gang, man bruger penge. Når man så, som i tilfældet med hørning højttalere, skal hive rigtig mange tusindelapper op af pungen, så er jeg MEGET kritisk indstillet. Jeg tror man kunne lave en fantastisk højttaler opbygget omkring DX4, hvis man fik bassen om på fronten, time-alignede enhederne, ændrede delefrekvenser, og skiftede diskanten til noget bedre - måske en JBL compression driver?  (rolig nu, det var en joke). Jeg spørger bare mig selv: "hvorfor har man ikke taget højde for sådanne ting, når man nu laver price-no-object produkter?" Snakkede vi om højttalere til 10.000 for et sæt, ville jeg nok være mere overbærende, men det jo lidt en anden pris vi snakker om, ikke? Det har aldrig været noget problem at komme af med sine penge, det er at få noget for dem, der er pengene værd, der er tricket...
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
David skrev:
[QUOTE=copman]
Angående Martin Logan, så hørte jeg for nyligt en sjov historie, som nogle måske synes er lidt underholdende... (håber ikke tråden bliver lukket, for det er sku' en sjov historie) En hifi-bekendt arbejdede i Tyskland og ville, nu han havde muligheden, ind og høre nogle forskellige højttalere. Han var blevet enig med sig selv om, at det skulle være Magnepan og Martin Logan, hhv. MG3.6R og Odessey, da han mente at disse var i umiddelbart konkurrence rent lydmæssigt, da de begge var -stater og dipoler. Han gik ind i en kæmpe hifibutik, hvor intet var bestillingsvarer, da alt stod i butikken og kunne høres , altså også alle topmodellerne fra de store, kendte producenter. Han bliver kontaktet af en sælger, og forklarer entusiastisk sin situation, og at han gerne vil høre Magnepan 3.6R og Martin Logan Odessey... Sælger får et meget mærkeligt udtryk i hovedet, og spørger: "Har du Heimkino (surround) eller stereo setup?". Min bekendte når ikke at svare, da han bliver taget med bukserne nede, så sælger fortsætter med at forklare pædagogisk" Martin Logan kan kun bruges til surround, hvor Magnepan er en high-end entustiast højttaler - de to kan ikke sammelignes". Min bekendte forklarede, at han aldrig i sit liv havde været så flov - . Det var SÅ pinigt. Det næste kvarter måtte bruges på at forklare sig ud af denne pinlige situation...
Jeg var flad af grin da han fortalte historien, måske nogle af I andre også kan få et lille smil på læben...
|
|
|
Det er meget muligt at det er mig som ikke fatter det, men hvad pokker er der sjovt i at få fat i en forudindtaget hifisælger?
|
|
|
Nu var pointen i historien ikke, at sælger var forudindtaget, men at han havde alle de high-end produkter, du i din fantasi kan forestille dig, stående i butikken og havde hørt dem alle sammen, og sammelignet dem direkte, hvorfor han kom med sin ærlige mening (som han jo har opnået gennem research). Som fortalt, mente han at Martin Logan var meget bedre til Heimkino end Magnepan, men hifi-mæssigt, kunne de to mærker ikke sammenlignes. Det hænger fint sammen med mine oplevelser - jeg har aldrig hørt en Martin Logan lyde godt - uanset pris og årgang - den hænger bare OVERHOVEDET ikke sammen, panelet spiller i øst, og bassen spiller i vest. (skal lige siges at jeg kun har hørt hybrid-udgaverne, ikke CLS)
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Jesper Juul skrev:
David skrev:
[QUOTE=copman]Angående Martin Logan, så hørte jeg for nyligt en sjov historie, som nogle måske synes er lidt underholdende... (håber ikke tråden bliver lukket, for det er sku' en sjov historie)En hifi-bekendt arbejdede i Tyskland og ville, nu han havde muligheden, ind og høre nogle forskellige højttalere. Han var blevet enig med sig selv om, at det skulle være Magnepan og Martin Logan, hhv. MG3.6R og Odessey, da han mente at disse var i umiddelbart konkurrence rent lydmæssigt, da de begge var -stater og dipoler.Han gik ind i en kæmpe hifibutik, hvor intet var bestillingsvarer, da alt stod i butikken og kunne høres , altså også alle topmodellerne fra de store, kendte producenter.Han bliver kontaktet af en sælger, og forklarer entusiastisk sin situation, og at han gerne vil høre Magnepan 3.6R og Martin Logan Odessey...Sælger får et meget mærkeligt udtryk i hovedet, og spørger: "Har du Heimkino (surround) eller stereo setup?". Min bekendte når ikke at svare, da han bliver taget med bukserne nede, så sælger fortsætter med at forklare pædagogisk" Martin Logan kan kun bruges til surround, hvor Magnepan er en high-end entustiast højttaler - de to kan ikke sammelignes".Min bekendte forklarede, at han aldrig i sit liv havde været så flov - . Det var SÅ pinigt. Det næste kvarter måtte bruges på at forklare sig ud af denne pinlige situation... Jeg var flad af grin da han fortalte historien, måske nogle af I andre også kan få et lille smil på læben... |
|
|
Det er meget muligt at det er mig som ikke fatter det, men hvad pokker er der sjovt i at få fat i en forudindtaget hifisælger? |
|
|
Nu var pointen i historien ikke, at sælger var forudindtaget, men at han havde alle de high-end produkter, du i din fantasi kan forestille dig, stående i butikken og havde hørt dem alle sammen, og sammelignet dem direkte, hvorfor han kom med sin ærlige mening (som han jo har opnået gennem research).Som fortalt, mente han at Martin Logan var meget bedre til Heimkino end Magnepan, men hifi-mæssigt, kunne de to mærker ikke sammenlignes.Det hænger fint sammen med mine oplevelser - jeg har aldrig hørt en Martin Logan lyde godt - uanset pris og årgang - den hænger bare OVERHOVEDET ikke sammen, panelet spiller i øst, og bassen spiller i vest. (skal lige siges at jeg kun har hørt hybrid-udgaverne, ikke CLS) |
|
|
Ok, der har jeg den modsatte oplevelse, jeg har mange gange hørt ML lyde ganske fremragende, b.la deres Ascent serie.
Men derudover er det sgu lidt børnehaveagtigt at påstå at ML kun hører hjemme i surround opstillinger der er tonsvis af folk som som har high end grej som bruger ML til deres stereoopsætninger. Det minder mig mere om at man vil virke lidt smart og provokerende og så komme med den slags udtalelser, end der er ret meget reelt indhold i det.
__________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg spørger bare mig selv: "hvorfor har man ikke taget højde for sådanne ting, når man nu laver price-no-object produkter?"
du er tydeligvis ikke den rette at spørge - og heller ikke den rette til at svare!! indtil videre her i tråden,har du brugt tiden på at læse dig til facts om dem,hvilket er fint men altså ikke nok.
fordomme og teorier kan være for indsigt og viden - som voks i ørerne for hørelsen.
slowon
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Snakkede vi om højttalere til 10.000 for et sæt, ville jeg nok være mere overbærende, men det jo lidt en anden pris vi snakker om, ikke? Det har aldrig været noget problem at komme af med sine penge, det er at få noget for dem, der er pengene værd, der er tricket"
Se, der er vi enige. Det er også mit foretrukne motto i livet. Value for money, da det der kaldes for ultimativ hifi er en anden måde at blokke dig for dine basseører.
mvh Allan
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
David skrev:
Jesper Juul skrev:
David skrev:
[QUOTE=copman]Angående Martin Logan, så hørte jeg for nyligt en sjov historie, som nogle måske synes er lidt underholdende... (håber ikke tråden bliver lukket, for det er sku' en sjov historie)En hifi-bekendt arbejdede i Tyskland og ville, nu han havde muligheden, ind og høre nogle forskellige højttalere. Han var blevet enig med sig selv om, at det skulle være Magnepan og Martin Logan, hhv. MG3.6R og Odessey, da han mente at disse var i umiddelbart konkurrence rent lydmæssigt, da de begge var -stater og dipoler.Han gik ind i en kæmpe hifibutik, hvor intet var bestillingsvarer, da alt stod i butikken og kunne høres , altså også alle topmodellerne fra de store, kendte producenter.Han bliver kontaktet af en sælger, og forklarer entusiastisk sin situation, og at han gerne vil høre Magnepan 3.6R og Martin Logan Odessey...Sælger får et meget mærkeligt udtryk i hovedet, og spørger: "Har du Heimkino (surround) eller stereo setup?". Min bekendte når ikke at svare, da han bliver taget med bukserne nede, så sælger fortsætter med at forklare pædagogisk" Martin Logan kan kun bruges til surround, hvor Magnepan er en high-end entustiast højttaler - de to kan ikke sammelignes".Min bekendte forklarede, at han aldrig i sit liv havde været så flov - . Det var SÅ pinigt. Det næste kvarter måtte bruges på at forklare sig ud af denne pinlige situation... Jeg var flad af grin da han fortalte historien, måske nogle af I andre også kan få et lille smil på læben... |
|
|
Det er meget muligt at det er mig som ikke fatter det, men hvad pokker er der sjovt i at få fat i en forudindtaget hifisælger? |
|
|
Nu var pointen i historien ikke, at sælger var forudindtaget, men at han havde alle de high-end produkter, du i din fantasi kan forestille dig, stående i butikken og havde hørt dem alle sammen, og sammelignet dem direkte, hvorfor han kom med sin ærlige mening (som han jo har opnået gennem research).Som fortalt, mente han at Martin Logan var meget bedre til Heimkino end Magnepan, men hifi-mæssigt, kunne de to mærker ikke sammenlignes.Det hænger fint sammen med mine oplevelser - jeg har aldrig hørt en Martin Logan lyde godt - uanset pris og årgang - den hænger bare OVERHOVEDET ikke sammen, panelet spiller i øst, og bassen spiller i vest. (skal lige siges at jeg kun har hørt hybrid-udgaverne, ikke CLS) |
|
|
Ok, der har jeg den modsatte oplevelse, jeg har mange gange hørt ML lyde ganske fremragende, b.la deres Ascent serie.
Men derudover er det sgu lidt børnehaveagtigt at påstå at ML kun hører hjemme i surround opstillinger der er tonsvis af folk som som har high end grej som bruger ML til deres stereoopsætninger. Det minder mig mere om at man vil virke lidt smart og provokerende og så komme med den slags udtalelser, end der er ret meget reelt indhold i det.
|
|
|
Det var hverken for at være smart, eller for at åbne endnu en børnehave, men mere for at fortælle en sjov historie, som fik mig til at tænke lidt over tingene. Det kræver sin mælk, som sælger, at komme med den melding, som den tyske sælger kom med. Fedt, at en i hans position turder sige sådan noget, især når det er hans ærlige mening. Han kunne jo være ligeglad, for højttalerne koster cirka det samme, men det var han ikke! I LIKE!!!
Nu er jeg en af de personer, som ikke har de store følelser forbundet til mit system, jeg skifter grej, som de fleste skifter underbukser, altså typisk en gang hver 1-3 måned, Der står næsten altid noget nyt i systemet. Det handler om nysgerrighed og lysten til at komme videre. Jeg er altså ikke en af dem her, hvor det er 100x bedre, at man kalder konen for en luder, bare man ikke siger noget dårligt om deres anlæg eller lyden derfra. Så havde jeg haft Martin Logan, havde jeg sku' grinet alligevel...
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
"Jeg spørger bare mig selv: "hvorfor har man ikke taget højde for sådanne ting, når man nu laver price-no-object produkter?"
du er tydeligvis ikke den rette at spørge - og heller ikke den rette til at svare!! indtil videre her i tråden,har du brugt tiden på at læse dig til facts om dem,hvilket er fint men altså ikke nok.
fordomme og teorier kan være for indsigt og viden - som voks i ørerne for hørelsen.
slowon
|
|
|
Se, det skal du jo heldigvis ikke bestemme, om jeg er den rette at spørge. At man har lidt kritisk fornuft banket ind i pæren, er jeg sku' evig taknemmelig for.
Jeg har stillet spørgsmål ved nogle konstruktionsdetaljer på en højttaler til 250.000,- og straks er man en idiot, fordi man åbenbart ødelægger illusionen af nirvana? Come on, mand - det er en højttaler til 250.000,- vi snakker om!!! Jeg har hverken fordomme eller teorier, men kigger lidt kritisk på data, når pris-skiltet siger en 1/4-milllion.
Som sagt, så vil jeg hellere end gerne høre nogle af de nye konstruktioner, for jeg har jo åbenbart kun hørt nogle af de gamle, som skulle være mindre heldige, blev jeg forklaret... Her spørger jeg så frækt: "Var de ligeså uheldige dengang det var dem, der var de nye?"
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|