Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Thorhauge Audio - Grej der duer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Øøhhh, var emnet ikke "Thorhauge Audio- rørgrej, der duer", mine herrer??

Er der mon andre, som har haft ørebøfferne ude her?? 

mvh Allan

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Snakkede lige med Thorhauge - der skulle vist ikke være så længe til effekttrinnet kommer på markedet, men han mangler nogle kabinetdele fra nogle leverandører. Spændende....
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Nu kører Thorhauge tetrodekobling på udgangsørene, som i mine ører giver en helt anden lyd i forhold til ultra-lineær - er der nogle af rør-eksperterne der kan forklare, hvorfor tetrodekoblingen giver så meget mere dynamik? Desuden er bias jo nærmest ligeså stabil, som hvis forsyningen var reguleret.

Nu er der en verden til forskel, om man har choke eller modstand i anodeforsyningen - er der ligeså meget at hente ved at indsætte en choke på gitterforsyningen?

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Ja, der er mange herhjemme, som fortjener mere opmærksomhed end tilfældet er. Glæder mig også til at høre nyt fra Thorhauge.

Jeg er ikke teknisk inde i røramps, men betyder tetrodekoblingen, at man ikke skal justere bias??

På nogle røramps (eks. BAT) findes der auto-bias, kender du andre og er det ikke en stor fordel??

mvh Allan

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Copman: Jo, du skal justere bias manuelt, men da gitterforsyningen er seperat, og ikke fælles med anoden som ved ultra-lineær, står bias'en ikke og kører op og ned, når anoden trækker strøm. Så stabil (og seperat) gitterforsyning giver stabil bias. Sådan har jeg forstået det. (ret mig endelig hvis jeg siger noget vrøvl)

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Tetrode giver mere dynamik, betyder det så at ultralineær drift er mere "korrekt" frekvensmæssigt, men iøvrigt giver mere kedelig lyd?? Eller hur?

mvh Allan

ps. Er det en indbygget valgmulighed her (eller typisk for røramps) ?

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jeg mener, at tetrode giver mere dynamik, om det kan måles eller påvises, ved jeg ikke - det var bare en påstand.

Triodekobling er, igen som jeg har forstået det, når man kobler en 100 ohm modstand mellem anode og gitter, direkte på røret, men man har stadigvæk kun en strømforyningen. Her bruger man ikke ultraliær udtaget på udgangstransformeren.

Ved tetrode har man to seperate forsyninger, en til anoden, som kobles til igennem udgangstransformeren, og en til gitteret, som er koblet direkte på rørene gennem hver deres 100 ohm modstand.

Fordelen ved tetrodekoblingen er desuden, at man kan køre anodespændingen op over 600V, uden at man brænder udgangsrørene af, som ved ultralineær.

Gitterforsyningen må max være 600V på EL34/6550/KT88. I min kører jeg 350V gitterforsyning, så kan man også bruge billige 400V lytter, og derved spare penge.

Næste projekt bliver med 600-780V på anoden, og stadigvæk 350V på gitteret...

Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

"Fælles for dem alle er, at de sidder i et "kabinet" på næsten 0 liter. Derfor sidder der en sugekreds (som decideret jorder signalet ved denne frekvens) til at fjerne impedanspuklen på egenresonansen, da denne ellers rækker helt op og over frekvensgangen, selvom egenresonansen er ca. 1000hz og diskanten først bliver skåret blødt ind ved 6000hz. Desuden vil denne tynde 1½" plastikmembran flekse dobbelt så meget som du overhovedet kan forestille dig, hvis den har 2.2 tesla motorkraft bag sig - den er simpelthen for tynd, for blød og for stor."

det er ok ikke at vide hvad man taler om..problemet herinde er blot at alle kan se det!! plus den ikke uvæsentlige detalje,at endnu mindre vidende måske hopper på samme limpind.

mvh/slowon

Man skal ikke kaste med sten, når nu du selv bor i et glas-hus

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 August 2006 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Tråden lukkes på opfordring fra ophavsmanden!

Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes