| Forfatter |
|
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 20 September 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg laeser denne traad, lader det til at studie folkene og hifi folkene snakker forbi hinanden.
Dynamisk compression er et noedvendigt redskab for at optage stort set alle lydkilder (maaske med undtaglese af enkelte genre). Og i denne forbindelse bliver compression benyttet paa track niveau (dvs foer de enkelte tracks mixes sammen).
Compression benyttes for at begraense dynamikken i et signal. Og selvom nogle hifi folk ikke tror dette, saa er det som oftest noedvendig. Og saa snart man hoerer en raa optagelse af f.eks trommer paa et par alm hifi hoejttalere er man ikke i tvivl om dette. Derudover benyttes comp, ogsaa som en effekt for at forme lyden, ogsaa ganske normalt.
Naar man snakker om loudness war er det ikke denne form for compression der angribes. Det er compression paa det faerdige mix. Hvilket giver et ganske andet resultat end paa track niveau.
Den oprindelige artikkel naevner ioevrigt ordet "finalizer", se bl.a. en anmeldelse af dette produkt her:
http://www.soundonsound.com/sos/1996_articles/dec96/tcfinali zer.html
specielt:
"If you are patient enough (and have sufficient understanding) to set up each processor section carefully, the results are nothing short of superb -- but in the wrong hands, the Finaliser can wreak more havoc on your music than a second-hand Chinese cassette in a well-used 4-track!"
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Malbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt ærgeligt, at tingene skal være sådan.... Det kunne være rart, hvis pladeselskaberne begyndte at udnytte cd'ernes potentiale i stedet. Men det kommer nok ikke til at ske foreløbigt.
__________________ Mvh
Malbjerg
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sammenlignede fornylig den remasterede udgave af AC/DCs "if you want blood" (fin koncert i øvrigt). Den nye udgave er godt nok overstyret, til gengæld har remasteringen i øvrigt været ret vellykket. Lyden virker mere tydelig. Man kan dog se hvis man åbner numrene at mang af toppene er klippet. Det er nu ærgerligt når de nu har lagt så meget arbejde i at lave en god genudgivelse at de lige drejer en ekstra omgang på gain-knappen inden de sender den ud af døren.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomashansen skrev:
|
Normalt er vinylerne slet ikke så komprimeret som cd'erne.
Komprimeringen bliver bevidst pålagt, når musiken bliver "mastered" i det digitale domæne, dette sker jo ikke med vinylerne.
|
|
|
Er du sikker på det?
Kunne man ikke forestille sig at musikken bliver indspillet og mastered digitalt og så smidt over på vinyl?
Jeg kan ikke tro at der er så mange nutidige producere der stadig optager på bånd istedet for hd-rec. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
thomashansen skrev:
|
Normalt er vinylerne slet ikke så komprimeret som cd'erne.
Komprimeringen bliver bevidst pålagt, når musiken bliver "mastered" i det digitale domæne, dette sker jo ikke med vinylerne.
|
|
|
Er du sikker på det?
Kunne man ikke forestille sig at musikken bliver indspillet og mastered digitalt og så smidt over på vinyl?
Jeg kan ikke tro at der er så mange nutidige producere der stadig optager på bånd istedet for hd-rec.
|
|
|
Med mindre man bestemmer sig for at lave en speciel vinyl-version må vinyl og CD være meget ens. Det handler vel om hvornår man stopper i mastering før pladen skæres. Man kan da godt forestille sig at der kun er gain til forskel. Mit gæt.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har da netop flere vinylplader (GRP udgivelser op gennem 90'erne er dem jeg lige kommer i tanke om) hvor der på coveret bliver gjort et stort nummer ud af at den er lavet fra en "DIGITAL MASTER".
Hvorvidt man så i løbet af masteringprocessen vælger at bruge mindre dynamisk kompression og/eller gain til en vinyl end en CD skal jeg ikke kunne sige, men det kunne man da godt forestille sig.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg været ved at lægge alle mine CD'er ind på computeren.
I rippe programmet EAC får man en udskrift af, hvor højt niveauet har været i det enkelte nummer. Der er stor forskel. Se eks. udskriften for Madonnas Ray of Light, der er fra 1998:
Track 1 Peak level 99.8 % Track 2 Peak level 99.8 % Track 3 Peak level 99.8 % Track 4 Peak level 99.8 % Track 5 Peak level 99.8 % Track 6 Peak level 99.8 % Track 7 Peak level 99.8 % Track 8 Peak level 99.8 % Track 9 Peak level 99.8 % Track 10 Peak level 99.8 % Track 11 Peak level 99.8 % Track 12 Peak level 99.8 % Track 13 Peak level 99.7 %
Og sammenlign så med Prince's 1999, der er fra 1982
Track 1 Peak level 77.1 % Track 2 Peak level 66.3 % Track 3 Peak level 62.5 % Track 4 Peak level 81.4 % Track 5 Peak level 68.3 % Track 6 Peak level 69.0 % Track 7 Peak level 73.7 % Track 8 Peak level 95.2 % Track 9 Peak level 60.4 % Track 10 Peak level 71.9 %
Lidt tankevækkende!
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det betyder vel ikke noget i sig selv. Der er jo intet i vejen for at udnytte hele niveauet. Problemet opstår jo først hvis alt er mast derop...
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det kan du i princippet have ret i. Jeg ser det bare som en stærk indikator for at de er komprimerede voldsomt. Der er flere af de nye der rammer 100% på alle numrene. Det har jeg ingen "gamle" cd'er der gør.
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er rigtig mange gode tips på den hjemmeside. Prøv at læse det Bob Katz skriver i Finalizerens brugsanvisning. Bob Katz har bla. optaget en del for Chesky records og mange flere. Han er et ikon i branchen, som alle gerne vil efterligne, hvorfor han får lov at give gode råd til Finalizer kunder. Ud af det han skriver kan man læse, at kunstneren ikke har megen indflydelse på det endelige resultat, her er der helt andre hensyn der skal tages. Selv hensyn til "radioexiters" skal indkalkuleres i mastering af en skive. Det levner ikke mange muligheder for naturlig lyd på moderne skiver desværre. En anden sjov ting er TC´s egen analyse af dynamikken på CDér. Der er ikke mange muliheder for at få mere end 0 dB, hvis det er en populær CD fra de seneste 6-7 år. man fjerner det gansk enkelt altsammen. På hot point målingerne måler de 0-+1dBFS samples pr. 10 sek. Visse optagelser er langt over 25 stk. Det betyder at der er mindre end 1/2 sek. mellem hver overstyring. De samme optagelser undersøges også for +1dBFS og mere. e selvsamme optagelser er over +1dBFS med intervaller der er mindre end 1/2 sek. Egentlig betyder det konstant overstyring og 0 dB dynamik, og et fandens til infernalsk spektakel.
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, mindst 10 % forvrængning, på de fleste cd'spiller !
mvh
Bonné
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 19 November 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Nej, det kan du i princippet have ret i. Jeg ser det bare som en stærk indikator for at de er komprimerede voldsomt. Der er flere af de nye der rammer 100% på alle numrene. Det har jeg ingen "gamle" cd'er der gør. |
|
|
Jeg syntes ellers at Ray of light er rimelig dynamisk - her finder man noget potent dybbas __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er masser af dybbas. Men det er ikke dynamik!
|
| Til top |
|
| |
TorbenScharling Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Forhåbentlig vågner vi en dag op fra dette mareridt. Når det sker, kan vi alle optage og lave masters af musik på den måde, det fra starten var meningen det skulle gøres. Det er på høje tid, vi begynder at drage fordel af, hvad den digitale teknologi har givet os: Mulighederne for at lave optagelser uden støj eller forvrængning og på samme tid bevare musikkens naturlige dynamik!
Sig sammen med mig, meget højt: "BRING DYNAMIKKEN TILBAGE!"
(Gengivet med tilladelse af forfatteren) |
|
|
Gammelt emne i know, men vil lige knytte en kommentar. Fin artikkel, og budskabet er godt, men meget overdrevet IMO. En mellemting er at foretrække IMO, og man må også være opmærksom på at det kommer meget an på hvilken stil art og hvilke systemer og publikum man vil henvende sig til. Jeg mener absolut ikke -14db i gennemsnit er at foretrække generelt. Husk på at til rock koncerter osv. hvor musikken er høj kommer den naturlige kompression i vores ører jo også til spil, og hvis musikken er lav vil det også være irriterende at høre alt for dynamisk svingende musik da man så ikke kan høre de stille passager. Generelt er høje peaks sjældent behagelige at lytte på. Kompressionen er jo også for at samle instrumenterne så de ligger behageligt i forhold til hinanden og det samlede lydbillede er så godt som muligt. Så min point er vel alt med måde !
|
| Til top |
|
| |