Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 14:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Dynamik på CDer - hot or not? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Administrator skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Den med aage.dk er du da mand for

Det tør jeg, og hermed gjort!
Emnet er ret interessant, og et bidrag fra de studiekyndige ville da bestemt være på sin plads!

Ha ha!  De er godt nok gået sagligt til den derinde lige fra starten af...

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Ja, det er endtil videre ikke det bedste argument, men der skal jo forsøges.
Det kunne være rart med noget konstruktiv feedback... Vi får se.
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

kuncha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

så kan i måske forstå hvorfor de (studiefolkene) griner af jer når i bruger flere tusinde kroner på signal, højttaler og netkabler ?

hvad sjovt er der ved at have et 100000 kroners anlæg når man kun kan høre så få cdere der er optaget ordenligt ?

Til top Vis kuncha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuncha

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Det er nok derfor jeg yndede at optage gamle optagelser over på vhs-bånd, det er jeg godt nok holdt med da det ikke længere kan betale sig......men det er spøjst at useriøse musik optagelser i sin tid lød meget bedre end nutidens mp3 og cd-musik....

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

kuncha skrev:

så kan i måske forstå hvorfor de (studiefolkene) griner af jer når i bruger flere tusinde kroner på signal, højttaler og netkabler ?

hvad sjovt er der ved at have et 100000 kroners anlæg når man kun kan høre så få cdere der er optaget ordenligt ?

Hvsi det oprindelige indlæg tages i betragtning, er det ikke det, det handler om.
For min skyld må der gerne grines, men det gør det ikke mindre rigtigt, at mange produktioner kunne være langt bedre!
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Der er da heldigvis både AC3 og DTS-lydspor, på de udgivelser, der er i DTS.
Så kan man vælge det der passer bedst til lejligheden.

Der er én af drengene inde på aage, der syntes at filmlyd også komprimeres meget.
Tja, når en bygning eksploderer i virkeligheden, så lyder det da meget højere, men...

Det der er humlen i det, er hvor højt man er nødt til at skrue op, for at få taleforståelighed på centerkanalen. Her ligger stemmen bestemt ikke presset op til 0dB.

Mht. musik, ligger stemmerne så langt fremme i mixet, at bandet tit reduceres til et karaokelydspor.

Lyt til de gamle indspilninger med Police, for at høre hvordan det engang har været.
Her kunne man høre bandet spille !
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

kuncha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Administrator skrev:
kuncha skrev:

Hvsi det oprindelige indlæg tages i betragtning, er det ikke det, det handler om.
For min skyld må der gerne grines, men det gør det ikke mindre rigtigt, at mange produktioner kunne være langt bedre!

'det jeg mener er : hvorfor bruge alle de penge på udstyr når 95% af mediet er optaget så det lyder godt i radio og på bilstereo

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

kuncha skrev:
Administrator skrev:
kuncha skrev:

'det jeg mener er : hvorfor bruge alle de penge på udstyr når 95% af mediet er optaget så det lyder godt i radio og på bilstereo

De fleste danske veje, duer ikke til en Lamborghini - meen... du vil da gerne eje én ?
Jeg tror nu at folks anlæg kan lidt af hvert - også de ringe optagelser.
Mange har vist kostbart udstyr, selvom de hører gammel monomusik med Billie Holiday og Fats Waller. Det kan jeg godt forstå, hvis man bruger meget tid med musik.

kuncha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
kuncha skrev:
Administrator skrev:
kuncha skrev:

De fleste danske veje, duer ikke til en Lamborghini - meen... du vil da gerne eje én ?
Jeg tror nu at folks anlæg kan lidt af hvert - også de ringe optagelser.
Mange har vist kostbart udstyr, selvom de hører gammel monomusik med Billie Holiday og Fats Waller. Det kan jeg godt forstå, hvis man bruger meget tid med musik.

så hellere en slr

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Fremragende debat.

Her en anden forklaring af problemstillingen med en lidt anden tilgang. Jeg orker desværre ikke samme imponerende service i forhold til de der finder "internationalt" tungt tilgængeligt som G&S. Håber i bærer over med mig.

Det tragikomiske i forhold til pladebranchens klynkeri er, at den "rytmiske forvrænging" (elsker det udtryk) som distribueres, påvirkes langt mindre af reduktion af datamængden (f.eks. konvertering til MP3) end musik optaget med stort dynamikområde.

Kunne det tænkes at både hifi- og musikbranchen nedgang i omsætning (bemærk det er samme periode) kan føres tilbage hertil? Det tror jeg.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Fremragende debat.

Her en anden forklaring af problemstillingen med en lidt anden tilgang. Jeg orker desværre ikke samme imponerende service i forhold til de der finder "internationalt" tungt tilgængeligt som G&S. Håber i bærer over med mig.

Kanon link !

Det giver minder til en kommentar, fra en anden her på forum, der henviste til en episode med en lydmand, der kiggede på sin skærm, og sagde 'jamen du kan da se, at det lyder godt!'

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 03:03 | IP-adresse registreret  

Anastacia's "Freak of Nature" får mine små ører til at bløde...

Jeg har altid før i tiden foretrukket lyden fra CD'ere med "lavt" niveau uden at tænke over hvorfor. Nu ved jeg hvorfor.

Hvad med udgivelser fra Linn? Det kunne f.eks. være den suveræne "Hats" fra The Blue Nile. Er det ikke "good stuff"?

Eller hvad med soundtrack'et fra TV-serien "Twin Peaks" eller "The Colour of Spring" med Talk Talk eller...
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

Lån de gammel ved venner husk ikke de remasteren og brænd dem så har du dem og meget bedre end de remasteren .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

SandSand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Administrator skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Det tør jeg, og hermed gjort!Emnet er ret interessant, og et bidrag fra de studiekyndige ville da bestemt være på sin plads!

Ja har du ikke hørt denne uges Harddisken på P1 ? Interview med en Troll
Til top Vis SandSand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SandSand

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

SandSand skrev:
Mastervol skrev:

Administrator skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Det tør jeg, og hermed gjort!Emnet er ret interessant, og et bidrag fra de studiekyndige ville da bestemt være på sin plads!

Ja har du ikke hørt denne uges Harddisken på P1 ? Interview med en Troll

Tak for tippet !

Udsendelsen skulle kunne høres her. (Linket virker ikke på dr.dk's egen hjemmeside, da deres server er sat forkert op)

nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Administrator skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Det tør jeg, og hermed gjort!
Emnet er ret interessant, og et bidrag fra de studiekyndige ville da bestemt være på sin plads!

Jeg tror I ville få flere saglige kommentarer og tanker fra de studie-kyndige, hvis du postede indlægget i studie-forummet istedet for off topic

Spændende indlæg i øvrigt
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Fremragende debat.

Her en anden forklaring af problemstillingen med en lidt anden tilgang. Jeg orker desværre ikke samme imponerende service i forhold til de der finder "internationalt" tungt tilgængeligt som G&S. Håber i bærer over med mig.

Det tragikomiske i forhold til pladebranchens klynkeri er, at den "rytmiske forvrænging" (elsker det udtryk) som distribueres, påvirkes langt mindre af reduktion af datamængden (f.eks. konvertering til MP3) end musik optaget med stort dynamikområde.

Kunne det tænkes at både hifi- og musikbranchen nedgang i omsætning (bemærk det er samme periode) kan føres tilbage hertil? Det tror jeg.

Glimragende link.

Det er stort set samme problemstilling, der tages op:

"...The loudness wars have reached a point at which most pop CDs, and many classical and jazz CDs, have large amounts of digital clipping, making them harsh and fatiguing to listen to, especially, ironically, on high quality equipment..."

På nogenlunde dansk:

"Niveau-krigen" er nået til et punkt, hvor de fleste pop CDer og mange klassiske og jazz CDer har store mængder digital klipning, hvilket gør dem ubehagelige og trættende at lytte til, specielt - ironisk nok - på udstyr af høj kvalitet.

Se-se, det forklarer jo en hel del

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kan i øvrigt tilføje, at jeg har 2 stk af de skiver de nævner til sidst.

Heathen og Heavier things med Bowie og John Mayor.
Jeg kan 100% bekræfte at de er gennemført rædselsfulde at lytte til, hvorfor de aldrig afspilles på mit seriøse set-up. Der kan de ganske enkelt ikke bruges, og skal heller ikke kunne det.
Faktisk er det ret fedt at eje sådan noget garb, fordi man får fornemmelse for forvrængning.
Hvis de pludselig begynder at lyde godt eller som alle de andre skiver, vil jeg hellere sige, så er det fordi du spiller på et Linn set-up, eller noget andet klemt og uvedkommende udstyr.

Læg i øvrigt også mærke til, at kompression ændrer en del på klangballancen.
Bas bliver ofte alt for kraftig, ligesom de øvre frekvenser fremhæves. Tænk blot på efterklang, som jo ofte ligge på niveau med selve vokalen - prøv f.eks. Katie Melua, som er et eksempel på det.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Carstong skrev:

Der mangler helt sikkert dynamik på cdér men når vi ikke vil betale mere for en cd i det her land så må vi nøjes, hvad dynamik angår er der godt nok mange højtalere som er li l**t, der kommer ikke nødvendigvis dynamik ud af 2 8 " og en 5 " mellemtone, bare fordi man har en watt bamse og kabler til 7000kr meteren

Carstong

Hvad mener du? - Det er da ikke billigere at indføre voldsom dynamisk kompression i mixning og mastering. Der kan sagtens være masser af dynamik på CD'er - og de ville heller ikke være en rød 25-øre dyrere at lave. Det bliver bare ikke udnyttet.

Jeg tror faktisk, at langt de fleste stereoanlæg teknisk set er fuldt på højde med det crap, der bliver udgivet i dag. Jo bedre anlæg jo tydeligere vil det så desværre afsløre manglerne i indspilningerne.

Mvh

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

anda skrev:
Carstong skrev:

Der mangler helt sikkert dynamik på cdér men når vi ikke vil betale mere for en cd i det her land så må vi nøjes, hvad dynamik angår er der godt nok mange højtalere som er li l**t, der kommer ikke nødvendigvis dynamik ud af 2 8 " og en 5 " mellemtone, bare fordi man har en watt bamse og kabler til 7000kr meteren

Carstong

Hvad mener du? - Det er da ikke billigere at indføre voldsom dynamisk kompression i mixning og mastering. Der kan sagtens være masser af dynamik på CD'er - og de ville heller ikke være en rød 25-øre dyrere at lave. Det bliver bare ikke udnyttet.

Jeg tror faktisk, at langt de fleste stereoanlæg teknisk set er fuldt på højde med det crap, der bliver udgivet i dag. Jo bedre anlæg jo tydeligere vil det så desværre afsløre manglerne i indspilningerne.

Mvh

Anders D.

Mange lydstudier bruger da kun pa udstyr det vil vel sige at de overhovedet ikke kan høre fejl og mangler, hvis de have det nødvendige udstyr vil de også kunne høre det vi med dyrt grej kan eller tar jeg fejl, ta en cd som alanis morissette titel supposed former infatuation junkie da kan man høre et signal kabel som er knækket eller des lige det vil man da lave om hvis man kunne høre det, eller er de bare ligeglade , handler den branche i virkeligheden om at skore så mange penge som muglig og at vi som forbruger lader dem gøre det? Jeg ved det ikke.

prisen på en cden har også noget at sige så mastering

Der er så mange højtalere som ikke har saft og kraft jeg har selv ejet sådanne, hvor man skulle skrue urimelig meget op før man fik nogenlunde oplevelsen af at være der. Men efter som det er cd og ikke højtalere det handler om så, bliver der kun svarret på spørgsmål om emnet fremover!

Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes