Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Dynamik på CDer - hot or not? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kuncha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Uden at kende dit setup overhovedet kan jeg fortælle at jeg kan afspille et ferro kassettebånd i mit anlæg hvor ingen af dine afspilningskilder på dit eget anlæg kan følge med i vellyd.

noget pis at fyre af.

har du drukket af natpotten eller hvad ?

Til top Vis kuncha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuncha

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

kuncha skrev:

niklasthedolphi skrev:

Uden at kende dit setup overhovedet kan jeg fortælle at jeg kan afspille et ferro kassettebånd i mit anlæg hvor ingen af dine afspilningskilder på dit eget anlæg kan følge med i vellyd.

noget pis at fyre af.

har du drukket af natpotten eller hvad ?

Er det for meget forlangt at du bruger en ordentlig tiltaleform, istedet for at gå ned i gulvbrædde-niveau??

Iøvrigt gælder opfordringen alle - hold tråden sober og stilen pæn.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

For at holde tråden på sporet - har I aage-drenge tænkt over et bud på, hvad der kan gøres ved problemet (Vi er jo alle enige om, at problemet er der).

Det har nu været nævnt flere gange, at det handler om at følge udviklingen. Er den ikke lidt letkøbt, for ikke at sige helt gratis

Hvad så med at være foregangsmænd i en ny udvikling Har I cujones til det

Lave noget hammergodt håndværk der bare siger spar to

Nyde den faglige respekt der helt naturligt opstår i kølvandet på et godt produkt

Måske der så kunne komme en "krig" igang om at lave den bedst lydende CD

Klart, at så vil nogle produktioner lyde bedre end andre. Og hvad så

Hvis det samlede læs dermed kan blive løftet, hvorfor ikke

Er det en skam at vise omverdenen, at man kan lave gode produktioner, og derfor vælger man i stedet at følge trend'en

Hvad er der forkert i at vise, hvad en selv og ens grej *virkelig* kan præstere

Er trend vigtigere end kvalitet, faglig stolthed og selvrespekt

Som musiker ved jeg, at man altid spiller for de få "kendere", der måtte være til stede blandt publikum. Også selv om musikken lige på den tur måske ikke er den allermest spændende.

Og selv et konfirmandanlæg er jo efterhånden så godt, at en ægte vellydende skive snildt kan skille sig ud - det er jo ikke bilradioer og iPods det hele.

Med jeres håndværk er i med til at opdrage og stille forventningerne hos køberne. Overrask os!

Det kunne bare være SÅ fedt, hvis I sagde til jer selv, at nu kan det sq være nok, nu vil vi lave kvalitet! Det er jo ikke det bestilte oplag, der alene er afgørende for lydkvaliteten, selv om budgetterne for det meste (desværre) er begrænsede.

-14. Tænk over det.

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

TAK til g&s der fik sat mine tanker på skrift og i relief

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 03:35 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
nyssa_temp skrev:
niklasthedolphi skrev:

Der findes teknikker i opsætning og tilkobling til at fjerne ressonancer, overdreven rumklang, ekko og andre uønskede forstyrrelser.

Nu har den kære Kole jo efterhånden flere gange prøvet at forklare og afmystificere de forskellige funktioner compressor og closemic´ning har i forskellige situationer.

Jeg synes måske det er på tide du gør det samme. Du har efterhånden snakket nogle gange om  teknikker til opstilling, opsætning og tilkobling. Nu kunne vi godt tænke os at høre nogle præcise definitioner og eksempler.

Det er meget fint du fremsætter sådan et krav men hvis du siger til en snedker at du gerne lige vil vide hvilke tricks han bruger når han laver intarsia, hvilket svar tror du så du vil få?

Hvad vil en sømand sige hvis du spørger hvordan han fører et skib?

Hvor skal man starte og hvor skal man slutte for du beder jo om at lære dig et håndværk?

Så hvis du synes det er spændende så prøv at lære det. Så vil du sikkert lære lidt hver uge gennem de næste mange år.

Og det er ikke for at krybe udenom men det er helt urimeligt det du vil have mig til at uddybe.

At beskrive hvordan en kompression, en panorering eller en equalization fungerer er, på bundlinien, jo bare at slå op i en manual.

"dolph"

Hehe...jeg spørger skam ikke om at lære hele håndværket. Der er jo forskellige metoder for forskellige mennesker; men lad mig prøve at indsnævre lidt:

Jeg snakker ikke om tricks, smarte fifs og hemmelige guldkorn her. Ej heller er jeg nedladende eller provokerende i indlægget. Jeg spørger af ren interesse. Jeg kender en del lydmænd, både folk som laver optagelser, almindelig live-lyd og studieproduktioner. Jeg laver selv livelyd, og roder til hverdag med mit og andres amatørstudie(r), og interesserer mig derfor naturligt for hvad andre, i samme båd som jeg selv, laver - er det ikke lidt det der konstituerer et forum om lyd? I øvrigt så synes jeg det er meget spændende, og jeg er i fuld gang med at lære det

Emnet i denne tråd blev jo drejet ind på brug af compressor, og du gav udtryk for en misbilligelse af brug af denne og anden processering/effekter. Så jeg vil gerne høre hvad du gør ved mikrofonopstillingen og tilkoblingen som gør, at der ikke er brug for voldsom equalisering og komprimering.

Min erfaring når jeg laver livelyd er, f.eks. at det opstillede anlæg tit skal tunes til rummet. Altså at der skal equaliseres på fronten for at anlægget som udgangspunkt spiller behageligt i hele frekvensspektret, og for, som du nævner, at fjerne uønsket resonans eller voldsom brummen i dele af lokalet. Jeg er bare interesseret i hvad for mikrofonopstillinger jeg kunne prøve for at undgå dette.

Så jeg spørger såmænd fordi jeg ærligt gerne vil høre om det. Hvad er dine erfaringer når du arbejder med et rum som brummer, resonerer overdrevet eller bare ikke lyder godt?

(@Gammel og Suhr, jeg er iøvrigt også selv musiker)
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden. Jeg faldt over en artikel omkring tilblivelsen af den næstsidste plade fra et af mine favoritbands, Muse. Det er pop/rock og ikke til typisk hifi-nærlytning , men snarere lidt nik med nakken. Artiklen omhandler selve optagelsesdelen og ikke masteringfasen, men man kan se hvor meget der bliver leget med instrumenter, forstærkere og studieudstyr for at lave denne type musik:

http://www.soundonsound.com/sos/dec03/articles/richcostey.ht m

Jeg er fuldt enig med tråden om at wall-of-sound bliver øretrættende (den første Rage Against the Machine viser jo at hård musik kan udgives rigtigt), men det er sjovt at læse lidt om hvor meget der foregår under optagelserne til et studiealbum. Jeg synes det er vigtigt at vi fokuserer på dynamik-spørgsmålet snarere end kunsternes frihed til at lave den sound de ønsker.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Der findes lydteknikkere, som er kendte for at levere remastering udem komprimering. Steve Hoffman er et kendt navn. Hvis man ønsker udgivelser uden for meget komprimering kan man se efter udgivelser med påskriften "Remastered by Steve Hoffman". Sitet www.stevehoffman.com indeholder et stort musikforum, hvor man kan finde informationer om, hvilke udgivelser som er værd at gå efter.

Til top Vis SACD user's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SACD user

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

For nu også at få den omvendte problemstilling ind, har jeg et åbent spørgsmål, som jeg finder særdeles interessant.

Det viser sig at danske unge tilsyneladende gerne vil betale for musik på Mp3.

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=461988

Vil de mon også betale for musikken, hvis den ikke længere kan overdøve baggrundsstøjen i toget, eller trafikken ?

Vil de betale, hvis den er uspillelig på en iPod ?
Det tror jeg ikke de vil.

Så vil de gøre som nordmændene, og downloade den gratis.
Eneste brugbare alternativ, er at der udgives to versioner, med forskellig komprimeringsgrad.
Måske vil nogle så endda betale for begge versioner ?

Det vil de jo tit, når der kommer et nyt opsamlingsalbum, hvor de har de fleste sange i forvejen.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Rettelse:

Steve Hoffman forum findes på www.stevehoffman.tv

Til top Vis SACD user's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SACD user

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Men det interessante for os er jo, om nogen gider gør noget ved det? Vil lydfolkene blive ved med at stå og ærgre sig over den dårlige lyd, eller vil de virkelig prøve at gøre noget ved det?

Og nej, jeg tror ikke på den der hedder at vi intet kan gøre ved det. Teknikken i iPods og lignende bliver bedre og bedre og unge (som mig selv :) ) får bedre og bedre anlæg, så de vil også starte at kunne høre hvad der virker og hvad der ikke gør!

Og hvorfor skal de være så komprimerede? Er det et krav fra musikerne? Hvis ikke, er jeg faktisk ikke sikker på at I vil komme til at miste kunder på den basis. Så lad os da få dynamikken tilbage! Og tillader jeg mig at tale for alle, for ingen kan i sidste ende være tjent med så dårlig musik!

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved PM blevet opfordret at skrive i denne tråd, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal skrive.

Jeg kan da bare nævne, at jeg tror vi alle kan blive enige om, at niveau'et på kommercielle radio-udgivelser er løbet løbsk og ikke tjener noget fornuftigt formål - især ikke i vellyds-henseender. Når jeg på et tidspunkt bliver klar til at udgive noget med mit eget "for sjov fusions-orkester" bliver det da også mastereret til omkring -14dBFS.

Så kan jeg melde mig som en af dem, der selv spiller (jvf.G&S' spørgsmål). Jeg spiller trommer som hovedinstrument med en masse andet ved siden af, og er desuden, ligesom Kole har været det, kirkesanger.

En lille snas jeg har indspillet for sjov, for at teste nye mikrofoner og lege med mit nye trommesæt, kan høres her: www.blackburst.dk/cheasy.wma (jeg spiller selv alt)

Her er tale om et særdeles kunstigt lydende lydlandskab, som ikke ligner, ej heller forsøger at ligne, noget som helst naturligt. Jeg spiller selv trommer, og jeg synes et trommesæt lyder skrækkeligt i sig selv. Der er tonsvis af kompression på alt - ikke mindst trommerne i ovenstående klip.

Selve klippet er også mastereret højere end jeg personligt synes er fedt, men det er jo igen noget man nogle gange bliver nødt til for at følge med tiden.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Intet lyd bør komprimeres.....

Vi ved alle hvordan det gik da man i sin tid komprimerede Jonny Raimer, den dag blev smølferne opfundet. -solskinsfyldt med blå himmel med en klat hvide skyer her og der....

Cdèn er bare for dårligt opbygget men på den anden side, man burde lave et medie 100% optimeret til det menneskelige øre. Vi har jeg så vidt ved nanoteknologi samt mange andre forrygende videnskabelige kreationer men vi er bare ikke i stand til at lave en ordentlig plade uden man skal tilbage til en tid hvor tv var i sort/hvid og diskmanden lige kunne smides bag i folkevogns rugbrødet....

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Juni 2006
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Man var nød til at finde et alternativ til kastrat sangerne

Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:

Intet lyd bør komprimeres.....

Vi ved alle hvordan det gik da man i sin tid komprimerede Jonny Raimer, den dag blev smølferne opfundet. -solskinsfyldt med blå himmel med en klat hvide skyer her og der....

Cdèn er bare for dårligt opbygget men på den anden side, man burde lave et medie 100% optimeret til det menneskelige øre. Vi har jeg så vidt ved nanoteknologi samt mange andre forrygende videnskabelige kreationer men vi er bare ikke i stand til at lave en ordentlig plade uden man skal tilbage til en tid hvor tv var i sort/hvid og diskmanden lige kunne smides bag i folkevogns rugbrødet....

CD'en som helhed, er i min mening ganske udmærket opbygget - i hvert fald for sin tid, og i hvert fald en del bedre end ovenstående indlæg

"Intet lyd bør komprimeres" - hvis dette skal tages alvorligt (den efterfølgende smiley spreder nogen tvivl), er det et glimrende eksempel på det Kole mener (hvis jeg må give mit bud på det), når han skriver om hvordan folk er gode til at nedgøre teknologi de højst sandsynligt ikke har forstået noget af. Når man er Hifi-nørd kan man ikke lide kompression, for sådan lyder parolen bare, og det er i mange tilfælde ligeså begavet og informeret som fodboldfans had til mennesker de overhovedet ikke kender, men som bare tilfældigvis er tilhængere af en anden klub.

Så er der en længere paragraf om Johnny Reimar og smølfer, som ikke rigtig giver mening.

CD'en er da nogenlunde optimeret til det menneskelige øre. Frekvensgangen er nogenlunde dækkende (dog kan man ikke afvise at en lidt højere samplerate ville give en mere jævn gengivelse af de højeste hørbare frekvenser) og dynamik omfanget er heller ikke helt i skoven - i hvert fald et stort skridt frem i forhold til hvad der fandtes i samtiden, da det blev lavet. Der er to kanaler - en til hvert øre.

Og så rundes indlægget af med lidt sur gammelmandssnak om hvordan alt var bedre i gamle dage - noget mennesker har sagt altid.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig bare hvorfor cdèr bliver lavet til radio-bilbrug, så vil jeg langt hellere have et medie som er til for musikkens skyld, dem som virkelig går op i det.....

Jeg har da aldrig set nogen have købt den nyeste skive og fælde den kommentar.....Nå hvem vil med ned i garagen og høre den........eller ønske nummeret via giro413.....

Lav noget som er optimeret til os som lytter til musikken i stuen.....please...

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Jeg er ved PM blevet opfordret at skrive i denne tråd, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal skrive.

Jeg kan da bare nævne, at jeg tror vi alle kan blive enige om, at niveau'et på kommercielle radio-udgivelser er løbet løbsk og ikke tjener noget fornuftigt formål - især ikke i vellyds-henseender. Når jeg på et tidspunkt bliver klar til at udgive noget med mit eget "for sjov fusions-orkester" bliver det da også mastereret til omkring -14dBFS.

Så kan jeg melde mig som en af dem, der selv spiller (jvf.G&S' spørgsmål). Jeg spiller trommer som hovedinstrument med en masse andet ved siden af, og er desuden, ligesom Kole har været det, kirkesanger.

En lille snas jeg har indspillet for sjov, for at teste nye mikrofoner og lege med mit nye trommesæt, kan høres her: www.blackburst.dk/cheasy.wma (jeg spiller selv alt)

Her er tale om et særdeles kunstigt lydende lydlandskab, som ikke ligner, ej heller forsøger at ligne, noget som helst naturligt. Jeg spiller selv trommer, og jeg synes et trommesæt lyder skrækkeligt i sig selv. Der er tonsvis af kompression på alt - ikke mindst trommerne i ovenstående klip.

Selve klippet er også mastereret højere end jeg personligt synes er fedt, men det er jo igen noget man nogle gange bliver nødt til for at følge med tiden.

Godt spillet og lyden kan jeg personligt godt lide.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 03:06 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

En lille snas jeg har indspillet for sjov, for at teste nye mikrofoner og lege med mit nye trommesæt, kan høres her: www.blackburst.dk/cheasy.wma (jeg spiller selv alt)

Selve klippet er også mastereret højere end jeg personligt synes er fedt, men det er jo igen noget man nogle gange bliver nødt til for at følge med tiden.

Der nævnes i denne tråd en del om den kommercielle pop musik til radioen. Dette er da også hovedindholdet i Bob Speer's artikel.

Imidlertid synes denne "udstyrings trend" også at være på vej over i de andre genrer, f.eks. jazz og klassisk, og det synes jeg er utrolig synd.

Nu skriver (også) du, at man nogle gange bliver nødt til at følge med tiden og derfor laver en "høj" master.

Er det virkelig SÅ vigtigt at følge med tiden, fremfor at lave et kvalitetsprodukt?

Jeg mener, det at følge med tiden er jo ikke en kvalitet i sig selv - ofte tværtimod. Nyt er jo ikke det samme som godt.

Derfor vil jeg godt slå et slag på min gamle Ludwig snare fra '66 for, at kvalitet udspringer fra det selvstændigt tænkende individ og ikke den grå, homogene masse.

Det er lidt ligesom at alle trommeslagere i dag gerne vil lyde ligesom Weckl, i stedet for at opsøge baggrunden for, at manden spiller som han gør. Hvis man selv terper det samme undervisningsmateriale igennem, vil resultatet være en helt anden spillestil, som i høj grad er præget af ens egen personlighed. Men det er jo nemmere at clone fra en CD og en VHS/DVD Skal lige sige, at jeg ikke har hørt musikken fra dit link, så denne kommentar er generelt møntet.

Der har tidligere i tråden været fremført det argument, at det er fordi kunstnerne vil ha' netop dén lyd. Den tror jeg ikke et øjeblik på. Selv om det alligevel nogle gange er tilfældet, så er det min erfaring, at så er der normalt tale om nogle, der er rimelig "grønne". I pro-verdenen synes jeg generelt at folk godt ved, hvad de vil ha'. Men mængden af muligheder i dagens studier kan godt overvælde de mindre erfarne.

Så hvem i branchen har i virkeligheden bollerne til at begynde at lave gode produktioner, hvor begreber som faglig stolthed og musikalitet begynder at skinne igennem?

Jeg tror ikke på, at det kun er pladeselskaberne, der kan gøre noget ved det, da der i laaang tid også har været forskellige mere eller mindre kurante trends indenfor studieverdenen.

Må vi venligst bede om en ny og vedvarende trend bestående af, at man ikke længere skammer sig over IKKE at følge diverse modeluner, men i stedet igennem en kvalitetsbevidst produktion i alle led manifesterer nødvendigheden af god og brugbar lyd, som lader musikken komme til udtryk på egne præmisser, og ikke teknikkens.

Det bliver vi sq gladest for i længden, du!

BTW, hvis du er ked af lyden fra et moderne trommesæt, så få fingrene i et pre-77 sæt. Sidst i 70'erne begyndte billigt, ovntørret træ at få fodfæste i produktionen af musikinstrumenter, og det kan høres - der er et helt anderledes over- undertoneforhold i instrumenter med træ fra. ca. før '77. Zildjian før '70 sparker også seriøs mås

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes