Emne: Dynamik på CDer - hot or not? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Må vi venligst bede om en ny og vedvarende trend bestående af, at man ikke længere skammer sig over IKKE at følge diverse modeluner, men i stedet igennem en kvalitetsbevidst produktion i alle led manifesterer nødvendigheden af god og brugbar lyd, som lader musikken komme til udtryk på egne præmisser, og ikke teknikkens.
Det bliver vi sq gladest for i længden, du!
BTW, hvis du er ked af lyden fra et moderne trommesæt, så få fingrene i et pre-77 sæt. Sidst i 70'erne begyndte billigt, ovntørret træ at få fodfæste i produktionen af musikinstrumenter, og det kan høres - der er et helt anderledes over- undertoneforhold i instrumenter med træ fra. ca. før '77. Zildjian før '70 sparker også seriøs mås
|
|
|
Som sagt: Vi er kun enige om, at det er dræbende for musikken, at det der laves i dag, er så smadret som det er. Når jeg har smadret mit eget, er det fordi jeg har det liggende på min lydteknikervirksomheds hjemmeside, og der bliver jeg nødt til at vise, at jeg kan lave noget, der er oppe i det udstyringsniveau. Det er jo nemt nok at lade være med det - det er bare at gøre det.
Ang. trommesæt, så tror jeg Kole sidder og griner lidt i skægget, hvis han har læst din anbefaling, for hvis der er nogen der hader vintage gear mere end mig, så vil jeg gerne møde dem . Næh, jeg synes nye trommer er dem, der kommer tættest på hvordan jeg selv synes et trommesæt skal lyde, men en god gang lydteknikske og yderst kunstige hjælpemidler er nu ikke af vejen  __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 04:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
| Jeg spiller selv trommer, og jeg synes et trommesæt lyder skrækkeligt i sig selv. |
|
|
Det er også en rigtig-rigtig grim lyd, ja det er så
Stemer skrev:
Ang. trommesæt, så tror jeg Kole sidder og griner lidt i skægget, hvis han har læst din anbefaling, for hvis der er nogen der hader vintage gear mere end mig, så vil jeg gerne møde dem . Næh, jeg synes nye trommer er dem, der kommer tættest på hvordan jeg selv synes et trommesæt skal lyde, men en god gang lydteknikske og yderst kunstige hjælpemidler er nu ikke af vejen  |
|
|
Det kan da umuligt være rart ikke at være tilfreds med noget her i tilværelsen
Jeg tror hovedparten herindefra taler om problemer specielt på optagelser med jazz og klassisk, selvom pop og Heavy Metal nok er hårdest ramt.
Der er jo en verden til forskel på at producere en speciel sound for effektens skyld, og så producere en akustisk optagelse, hvor hovedformålet er autencitet.
Og hvad hjælper kunstige hjælpemidler, hvis resultatet bliver en kvinde, der ser ud som om hun lægger make up med en håndgranat?
Stemer skrev:
| Det er jo nemt nok at lade være med det - det er bare at gøre det. |
|
|
Er det nu også så nemt, som du påstår?
Det glæder vi os til at opleve
Jeg mener, det ville da være lidt sørgeligt (og noget af en falliterklæring) at skulle konstatere, at I er fuldt og helt opmærksomme på problemet, men ikke har bollerne til at gøre noget ved det.
Men sådan hænger det sandsynligvis ikke sammen
Igen: Overrask os!
Og så lige en undskylder herfra for det til tider måske lidt "docerende" sprogbrug fra min side, men det er blot for at give alle en mikroskopisk chance for at følge med i, hvad det egentlig er, vi diskuterer her. No pun intended!
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 04 Juli 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der vist ved at være dødt her hva?
Jeg vil nu lige i det efterfølgende prøve at beskrive enkelte af de lyttemæssige indtryk af kompression, for det er nemlig ikke helt så ligetil som det umiddelbart ville synes.
Når der er komprimeret -overstyring ufortalt - men altså blot komprimeret, så sker der det, at det naturlige tomrum mellem instrumenter fyldes op med klangen fra rummet eller instrumentet selv, fordi de svageste lyde fra instrumentet bringes på niveau med de kraftigste. Nemmest er det at høre på stemmer, hvor åndedrættet bliver enormt kraftigt i forhold til selve sangen. I forvejen er stemmen endda mikset langt frem i lydbilledet, men når den tilmed bliver tværet ud i dynamisk forstand, så bliver stønneri, smaskeri og drøbelvibrationer til ret store og tydelige begivenheder, som man bliver nødt til at tage hensyn til i musikalsk forstand. Trommer og andet slagtøj for fremhævet deres udklingning i en grad der er helt unaturlig. Tilmed har trommer den uheldige egenskab, at reverberationen er dybfrekvent, hvilket typisk vil anslå evt. resonanser i rummet. Basinstrumenter går det på samme måde med. Normalt ville anslaget på instrumentet være langt kraftigere end selve udklingningen, men det er altså sat ud af spillet her. Nogle gange har man sluppet lidt af anslaget igennem, men det ænder ikke så meget på, at selve trommelyden, eller hvad det nu engang er der er gang i, er alt for kraftig.
Alt det giver problemer på set-ups der har pondus i en grad der er nærmest grotesk. Her kan de komprimerede plader bare høres som det de er. Ødelagte, forvredne og helt og aldeles mislykkede.
Jeg vil lige kort remse en lille række af gode og ualmindeligt dårlige indspilninger op:
De dårlige er: John Mayer - Heavier things Katie Melua - Peace by peace David Bowie - Heathen Norah Jones - Come away with me Eric Bibb - A ship called love Lynyrd Skynyrd - endangered species (ikke overstyret) Mark Knopfler - Shangri-la
Alle disse er enten helt uden elle rmed meget lidt dynamik. Der kune nævnes i tusindvis af flere, men det her er et lille udpluk af titler, som ellers normalt går for at være ret gode - måske lige med undtagelse af Heathen og Heavier things.
Skal man finde noget fornuftigt, så er man tvunget til at se sig gevaldigt omkring.
Kari Bremnes - Løsrivelse er stadig fremragende - flere af titlerne endda Sara K - No cover og man kan endda finde flere af hendes CDér der er fremragende opaget af David Chesky Hvis der skal findes yderligere pop/rock skiver er jeg nødt til at bede om hjælp. Opus 3 har i ny og næ lavet ukomprimerede optagelser, men de er gjort med sløve gamle båndmaskiner, der i sig selv ikke slår nogen af hesten. Det klassiske repertoire er større. Harmonia Mundi Erato Denon Sony og sikkert flere endnu har styr på det. Ikke alle optagelser er lige gode, men de er i gennemsnit OK
|
| Til top |
|
| |
SACD user Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man søger på nettet kan man finde mange sider med udsagn som "død over kompression". Ligeledes kan man finde mange forklaringer.
Den klareste begrundelse for anvendelse af overdreven kompression, jeg har fundet er, at kunstnerne ønsker det.
En ny udgivelse med megen kompression er Red Hot Chili Peppers' Stadium Arcadium. For de som kan lide at studere engelske artikler, har jeg fundet et interview med de, som har udført kompressionen, http://www.eqmag.com/story.asp?storycode=14897, og af den artikel fremgår det tydeligt, at slutproduktet er som kunstnerne ønsker det.
De som ikke ønsker kompression kan måske glæde sig til en snarlig LP udgivelse.
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| ........
Skal man finde noget fornuftigt, så er man tvunget til at se sig gevaldigt omkring.
Kari Bremnes - Løsrivelse er stadig fremragende - flere af titlerne endda Sara K - No cover og man kan endda finde flere af hendes CDér der er fremragende opaget af David Chesky Hvis der skal findes yderligere pop/rock skiver er jeg nødt til at bede om hjælp. Opus 3 har i ny og næ lavet ukomprimerede optagelser, men de er gjort med sløve gamle båndmaskiner, der i sig selv ikke slår nogen af hesten. Det klassiske repertoire er større. Harmonia Mundi Erato Denon Sony og sikkert flere endnu har styr på det. Ikke alle optagelser er lige gode, men de er i gennemsnit OK |
|
|
Av ja Kurt, optagelserne fra Kirkeligt Kulturværksted (KKV ikke at forveksle med KVK! ) er lavet så de får én helt frem i stolen. Jer kender ikke Kari Bremnes - Løsrivelse men har hendes cd "Erindring" som bestemt også er anbefalelsesværdig.
KKV har også udgivet glimrende popmusik. Prøv at lyt til Marianne Antonsen - Frame this moment.
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, det er så bare synd at de ikke kan lave en ordentlig CD-udgivelse...
Desuden tyder det vel på at de ikke har hørt deres musik på et ordentligt anlæg, hvis de virkelig kan lide voldcompression som de siger. Uden kompression siger de jo at det lyder kedeligt, hvilket man jo tit hører om musik fra folk der lytter til et hifi anlæg for første gang.
Virker lidt som om de bare bruger den "nemme" udvej istedet for at gøre noget aktivt for at få det til at lyde mindre "kedeligt".
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
|
Desuden tyder det vel på at de ikke har hørt deres musik på et ordentligt anlæg, hvis de virkelig kan lide voldcompression som de siger. Uden kompression siger de jo at det lyder kedeligt, hvilket man jo tit hører om musik fra folk der lytter til et hifi anlæg for første gang.
Virker lidt som om de bare bruger den "nemme" udvej istedet for at gøre noget aktivt for at få det til at lyde mindre "kedeligt". |
|
|
En god begyndelse kunne være at lære at spille.  Der er mange pop/rockmusikere der har så få strenge at spille på, at man næppe tror det. Lytter man til musikere der bare kan deres håndværk, så bliver det aldrig kedeligt. Prøv lidt Bach eller Brahms og tæl så efter hvor mange ligaer der ligger mellem dem og dagens sædvanlige hit.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
SACD user skrev:
Når man søger på nettet kan man finde mange sider med udsagn som "død over kompression". Ligeledes kan man finde mange forklaringer. Den klareste begrundelse for anvendelse af overdreven kompression, jeg har fundet er, at kunstnerne ønsker det. En ny udgivelse med megen kompression er Red Hot Chili Peppers' Stadium Arcadium. For de som kan lide at studere engelske artikler, har jeg fundet et interview med de, som har udført kompressionen, http://www.eqmag.com/story.asp?storycode=14897, og af den artikel fremgår det tydeligt, at slutproduktet er som kunstnerne ønsker det. De som ikke ønsker kompression kan måske glæde sig til en snarlig LP udgivelse. |
|
|
Næææj... så nemt slipper du sq ikke om ved det  Det er nemlig kun en halv sandhed - og jeg friste næsten til at spørge, om du selv har læst artiklen?
LP'er er der i øvrigt normalt masser af compression på. Det er noget med mediet
Jeg mener ikke man kan generalisere på baggrund af et enkelt interview. Og netop dette interview afspejler nærmere en selektiv og nøje afvejet brug af compressorer. Samtidig bliver der også sagt, at materialet alligevel er comprimeret ad "HT", når det udkommer på CD. Altså i mastering processen, og dermed sandsynligvis efter pladeselskabets ønske.
Man kunne måske også mistænke de folk der står for masteringen for at hoppe over, hvor gærdet er gravet ned. Hvis man kan nøjes med at bruge 3, hvorfor så bruge 4 timer på det?
Dykker man lidt ned i artiklen, så...:
"...RH: Compression is a sound, and every compressor sounds different, and every compressor is gonna treat the sound going through it differently. It’s gonna attack it differently, and bring out different aspects of a performance. There are times when you don’t need compression, and there are times when you need lots of compression. There are times when you can compress the buss and smash it and it sounds good, and there are times when it doesn’t sound good.
AS: Yeah, I think on half my mixes there’s no compressor on the buss at all. Nothing...*)"
Og...:
"...AS: By the time it comes out on CD, it’ll all be compressed, but sometimes it just doesn’t need it. And sometimes it’s because I’ve compressed other things to the point where I don’t need it, and sometimes it’s just because it starts sucking the life out of it. Sometimes without it, it just sounds dead and boring.**)
RH: It can add excitement or make it really boring. Especially with a lot of parallel compression, it’s really fun, where you play it up on aux send and two compressors and bring it back and add it into the uncompressed sound***). It’s a really powerful tool. When you still have the original sound source in there so you still have this real thing poking through and then you have artificial height or whatever backing it up, so you can make it sound longer or bigger..."
* Ej compressor hele vejen - tværtimod.
** Det gør det normalt, hvis materialet ikke holder kompositorisk. Dette synes desværre også at være en "trend"
*** Igen brugt som en effekt, men det er jo ikke det, denne tråd drejer sig om. Den handler derimod om hvorvidt det er nødvendigt at comprimere mastersignalet til fs0, eller 0dB, med de dertil hørende lydmæssige mangler og bærmer.
Der er ingen tvivl om, at en noget mere "smagfuld" brug af compression i studierne ville være ønskeligt, men når materialet så også bliver smadret i mastering processen, jamen så kan det da kun gå helt galt med dynamikken i det færdige produkt. Og så er det hele jo egentlig lige meget, for så vidt den gode lyd.
I sidste ende kan man måske godt tillade sig at sige, at det for studieteknikeren/produceren kun kræver en max. 5 min. tlf. opringning til mastering teknikeren for at få barberet både det ene og det andet animalske væsen.
Men det kræver jo, at man står fast på hvad man er og hvad man står for. Altså at man har en klar holdning til kvalitet. Og det er der tilsyneladende ikke boller nok i branchen til.
For mig ser det nu mest ud til at være et praktisk problem, da det egentlig blot er at foretage sig det, der er nødvendigt. Og så er vi igen tilbage ved den med bollerne...
Boller op, boller ned... gad nok vide hvem der har ædt alle bollerne
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mastervol skrev:
|
Virker lidt som om de bare bruger den "nemme" udvej istedet for at gøre noget aktivt for at få det til at lyde mindre "kedeligt".
|
|
|
En god begyndelse kunne være at lære at spille. Der er mange pop/rockmusikere der har så få strenge at spille på, at man næppe tror det.
Lytter man til musikere der bare kan deres håndværk, så bliver det aldrig kedeligt. Prøv lidt Bach eller Brahms og tæl så efter hvor mange ligaer der ligger mellem dem og dagens sædvanlige hit.
|
|
|
Haha! Ja, jeg prøvede jo godt nok at pakke det lidt ind, men dig kan man åbenbart ikke snyde... 
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i prøvet VDH udgivelser det er måske mest lyde,nogle af de audiophile udgivelser kan være noget langhåret noget som er lidt specielt.
Gad i grunden vide hvor mange klassiske værker man sælger tror ikke det falder i så manges smag uden jeg ønsker at fornærme nogen. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mastervol skrev:
Desuden tyder det vel på at de ikke har hørt deres musik på et ordentligt anlæg, hvis de virkelig kan lide voldcompression som de siger. Uden kompression siger de jo at det lyder kedeligt, hvilket man jo tit hører om musik fra folk der lytter til et hifi anlæg for første gang. Virker lidt som om de bare bruger den "nemme" udvej istedet for at gøre noget aktivt for at få det til at lyde mindre "kedeligt". |
|
|
En god begyndelse kunne være at lære at spille. Der er mange pop/rockmusikere der har så få strenge at spille på, at man næppe tror det.Lytter man til musikere der bare kan deres håndværk, så bliver det aldrig kedeligt. Prøv lidt Bach eller Brahms og tæl så efter hvor mange ligaer der ligger mellem dem og dagens sædvanlige hit. |
|
|
Det er nemmerlig fuldstændig rigtigt!
En ægte musiker kan noget med udtryk, dybde, finesse, reflektion, abstraktion, overskud og jeg-skal-komme-efter-dig. En stærk modsætning til nutidens lydmur; Hovedet i Gulvet Hits Vol. 1-500
Jeg tror lidt det er noget med, at trends nu i sig selv er blevet trendy og dermed har fået lov at overskygge det gode håndværk. Det skete engang i midt80'erne, da beholdningen af gode melodier af uforklarlige årsager slap op. Siden har der været længere mellem snapsene (er vi på ration?), og man skal i dag virkelig være på mærkerne for at fange en af de gode og helstøbte produktioner, der blæser rundt derude i vinden.
Bevæger vi os over i jazzens verden, så har den danske bofæstelse af en stor håndfuld af de store jazzmusikere fra specielt USA været medvirkende til at begave os med en generation af gode musikere og gode oplevelser. Vi har fået rytmiske linjer på konservatorierne (hvilket sejtræk), og en pæn del (men stadig ikke nok) af janteloven er blevet udryddet i musikermiljøet. Altsammen befordrende for det danske musikliv.
Bevares, hver genre har stadig sin "fims" (trend), og det/dem slipper vi nok aldrig helt af med i den sammenhæng.
Dybest set handler det vel om hvilke krav vi stiller til vore oplevelser. Og her mener jeg klart at man snyder sig selv for en mængde gode oplevelser, hvis ikke man stiller nogle krav.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Det er nemmerlig fuldstændig rigtigt!
En ægte musiker kan noget med udtryk, dybde, finesse, reflektion, abstraktion, overskud og jeg-skal-komme-efter-dig. En stærk modsætning til nutidens lydmur; Hovedet i Gulvet Hits Vol. 1-500
Jeg tror lidt det er noget med, at trends nu i sig selv er blevet trendy og dermed har fået lov at overskygge det gode håndværk. Det skete engang i midt80'erne, da beholdningen af gode melodier af uforklarlige årsager slap op. Siden har der været længere mellem snapsene (er vi på ration?), og man skal i dag virkelig være på mærkerne for at fange en af de gode og helstøbte produktioner, der blæser rundt derude i vinden.
Bevæger vi os over i jazzens verden, så har den danske bofæstelse af en stor håndfuld af de store jazzmusikere fra specielt USA været medvirkende til at begave os med en generation af gode musikere og gode oplevelser. Vi har fået rytmiske linjer på konservatorierne (hvilket sejtræk), og en pæn del (men stadig ikke nok) af janteloven er blevet udryddet i musikermiljøet. Altsammen befordrende for det danske musikliv.
Bevares, hver genre har stadig sin "fims" (trend), og det/dem slipper vi nok aldrig helt af med i den sammenhæng.
Dybest set handler det vel om hvilke krav vi stiller til vore oplevelser. Og her mener jeg klart at man snyder sig selv for en mængde gode oplevelser, hvis ikke man stiller nogle krav.
|
|
|
Jeg tror desværre det er blevet nemmere og nemmere at skjule mangelen på egne fortræffeligheder i pop/rock genren. Nu om dage vil en C skål plus en særdeles feminin fedtfordeling kombineret med en overdosis exhibitionisme bringe de mest vovede helt frem i front. Mange gange behøver de hverken stil, hjerne eller talent. Heldigvis finder små mirakler sted, men så er det desværre, at den sædvanlige kompresorkværn alligevel tages i brug, men det er jo for ikke at blive overdøvet af C skålen. Forstemmende er det - ja det er så.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 03:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
I sidste ende kan man måske godt tillade sig at sige, at det for studieteknikeren/produceren kun kræver en max. 5 min. tlf. opringning til mastering teknikeren for at få barberet både det ene og det andet animalske væsen.
Men det kræver jo, at man står fast på hvad man er og hvad man står for. Altså at man har en klar holdning til kvalitet. Og det er der tilsyneladende ikke boller nok i branchen til.
For mig ser det nu mest ud til at være et praktisk problem, da det egentlig blot er at foretage sig det, der er nødvendigt. Og så er vi igen tilbage ved den med bollerne...
|
|
|
Det er jo noget pjat - det er pladeselskaberne, der udgiver pladen og betaler gildet, således er det dem, der bestemmer. Hvis en tekniker stejler og nægter at masterere til voldsom udstyring - ja, så får han bare ikke opgaven, og sådan er det.
Og hele den diskussion med, at kompression bare er noget man bruger fordi musikere i dag er for dårlige, er helt ude i hampen. Kompression skaber den lyd vi i dag kender som "rock" og mange andre genrer - uanset hvor godt folk spiller. Uden kompression -> l**te-rocklyd. (m.fl.) __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 05:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hr. Stemer
kompression skaber ikke genrer, den ødelækker ganrer
|
| Til top |
|
| |
SACD user Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er der håb endnu. Det ser ud til, at nogle musikere lytter efter klager over ødelagt lyd. Se indlagt link til Iron Maidens producers hjemmeside http://www.cavemanproductions.com/cavediary.htm
"Spoke to 'Arry on Friday, who has decided against mastering the Iron Maiden album, and I'm quite pleased about that, although I did like the mastering job we did in NYC. It means that you will get to hear the new album exactly as it sounded in the studio, no added EQ, compression, analog widening, etc., and I must say, I am pretty happy with the end result. I think some tracks could use a smidge more top end, and others a bump of bottom - but I know 'Arry well enough now to know how wary of outsiders he is, and I fully expected he may have done that, so I made sure I was happy with the results when I printed the mixes in the studio. So, that'll fire you guys on the BB's right up, no doubt! :)"
|
| Til top |
|
| |
blackfrancis Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 11 Juli 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indledningsvist: jeg er selv generelt imod tendensen til at alle cd'er masteres "højt" - specielt hader jeg remasters af ældre plader, med "forbedret lyd" - disse remasters giver sædvanligvis kunstig og komprimeret lyd som resultat. MEN komprimering er ikke KUN af det onde: sidder lige nu og lytter red hot chilipeppers, californication + den nye stadium arcadium. I aftes lyttede jeg på queens of the stone age's nye. Alle disse plader er udskældt for deres brug af kompression - og jeg synes ikke med rette. Nuvel, de er meget komprimerede, men jeg synes det er tydeligt at der er foretaget et "kunstnerisk" valg henimod en meget kompromiløs og brutal lyd. Og jeg synes sgu det fungerer! Er der nogen her der kan give mig ret?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juli 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackfrancis skrev:
Indledningsvist: jeg er selv generelt imod tendensen til at alle cd'er masteres "højt" - specielt hader jeg remasters af ældre plader, med "forbedret lyd" - disse remasters giver sædvanligvis kunstig og komprimeret lyd som resultat. MEN komprimering er ikke KUN af det onde: sidder lige nu og lytter red hot chilipeppers, californication + den nye stadium arcadium. I aftes lyttede jeg på queens of the stone age's nye. Alle disse plader er udskældt for deres brug af kompression - og jeg synes ikke med rette. Nuvel, de er meget komprimerede, men jeg synes det er tydeligt at der er foretaget et "kunstnerisk" valg henimod en meget kompromiløs og brutal lyd. Og jeg synes sgu det fungerer! Er der nogen her der kan give mig ret?
|
|
|
Jeg kan godt følge dig, selvom jeg nok er den mest arge modstander af al den finalizing der foretages. Man kan nemlig vælge at spille Red Hot eller noget andet, hvor lyden er prioriteret anderledes. Og det er jo fint nok. Det der er det slemme er, at alt muligt andet også er blevet komprimeret helt fladt, og så også bliver mastered helt op over 0 dB. Det er sågar ved at gå ud over klassisk musik nu, jazzen er omtrent spoleret allerede, men at det nu indtager det allerhelligste er bare for vildt. Det allerværst er, at den elektronik der anvendes til kompression er alt for langsomtil at komprimere klassisk, ligesom skidtet står og klipper. Prøv f.eks. et par af de seneste DG indspilninger, de har endda brugt DSD udstyr, og så ødelægger de det hele bagefter. Kunne man ikke bare komprimere det spektakel, som det forekommer naturligt på, og så lade fingrene fra resten, hvor det er komplet overflødigt. Når man komprimerer klassisk og jazz, så fjerner man ganske enkelt det emotionelle element fra musikken. Tilbage står man med noget anonymt og harmløst søndagsmuzak, som ikke rører ved andre end en evt. underbo  . BÅT der
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juli 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
I sidste ende kan man måske godt tillade sig at sige, at det for studieteknikeren/produceren kun kræver en max. 5 min. tlf. opringning til mastering teknikeren for at få barberet både det ene og det andet animalske væsen. Men det kræver jo, at man står fast på hvad man er og hvad man står for. Altså at man har en klar holdning til kvalitet. Og det er der tilsyneladende ikke boller nok i branchen til. For mig ser det nu mest ud til at være et praktisk problem, da det egentlig blot er at foretage sig det, der er nødvendigt. Og så er vi igen tilbage ved den med bollerne...  |
|
|
Det er jo noget pjat - det er pladeselskaberne, der udgiver pladen og betaler gildet, således er det dem, der bestemmer. Hvis en tekniker stejler og nægter at masterere til voldsom udstyring - ja, så får han bare ikke opgaven, og sådan er det. |
|
|
Vel er pladeselskabet i princippet den øverste arbejdsgiver, men er det ikke lidt den letkøbte, nu-stikker-jeg-hovedet-i-jorden undskyldning?
Igen i princippet, så svarer det vel til, at en kunstmaler får hamret et 2x3m lærred ned på et 60x40 cm litografi. Eller at man kun får lov til at se og lugte den møre bøf på restauranten, før tjeneren igen tager den af bordet med bemærkningen: "Sorry, men chefen tillader ikke at kokken tilbereder gode råvarer". Næj-næj, MacD ved vi sq hvad er
At det skulle være pladeselskaberne der suverænt bestemmer lydkvaliteten, er en misforståelse af de halvgrove. De uddelegerer en opgave, og de personer, der løser opgaven, vil uværgerligt sætte deres eget fingeraftryk på resultatet. Det handler trods alt om mennesker, ikke om robotter.
Hver især kan I nok ikke gøre noget ved problemet, det er ikke så svært at se. Men hvis I med tiden fik samlet en consencus, så ville pladeselskaberne jo i yderste konsekvens ikke længere have nogen leverandører, der gider lave noget venstrehånds-med-den-ene-hånd-på-ryggen-makværk, med argumentet "Vi vil kun levere kvalitet, da det andet skidt er fagligt uforsvarligt!".
Når I ER opmærksomme på problemet, så kunne det godt tyde på, at der trods alt stadig er en god portion faglig stolthed tilbage i branchen, eller hur?
Og I har vel ikke et livslangt "commitment" som dukse for pladeselskaberne, som forhindrer jer i at tage problemet op med dem?
Altså: Frem med bollerne, og det kan kun gå for langsomt!
Stemer skrev:
| Og hele den diskussion med, at kompression bare er noget man bruger fordi musikere i dag er for dårlige, er helt ude i hampen. Kompression skaber den lyd vi i dag kender som "rock" og mange andre genrer - uanset hvor godt folk spiller. Uden kompression -> l**te-rocklyd. (m.fl.) |
|
|
Naahhrrr, nu var det ikke helt pointen, prøv nu at at læse lidt indad
Pointen var, at mange musikere i dag ikke har tilstrækkelige rutine og erfaring der gør, at der kan skues igennem den reelle nødvendighed af diverse effekter - og her er det så compressorer, der er emnet. Jeg kan sq snildt huske mine første besøg i studier. Man lader sig forblænde af de tekniske muligheder, i stedet for at fokusere på den bedst mulige oplevelse for lytteren. Siden har jeg set utallige hoppe i samme fælde med samlede ben, både herhjemme og i udlandet, så det er nok noget universelt. Dog synes danskerne af en eller anden årsag desværre lidt nemmere at narre
Og en middelmådig produktion med nogle middelmådige musikere, der spiller middelmådig musik, kan jo godt peppes gevaldigt op med noget compressor.
Man kunne så med rette spørge sig selv, hvem der er "ansvarlig" for "...den lyd vi i dag kender som "rock" og mange andre genrer...". Dermed ment den fladtrykte, uinteressante, udynamiske og i høj grad uvedkommende lydmur, der i dag er trend'en?
Skal man lave produktioner, der i højere grad trænger ind under huden på selv den relativt uerfarne lytter, så er der ingen vej udenom dynamiske kontraster. Og når man i branchen nu bruger løs af compression "fordi man kan", hvorfor så ikke også bruge løs af CD mediets dynamiske formåen "fordi man kan"...?
At det godt kan lade sig gøre, viser dette jo:
"...Spoke to 'Arry on Friday, who has decided against mastering the Iron Maiden album, and I'm quite pleased about that, although I did like the mastering job we did in NYC. It means that you will get to hear the new album exactly as it sounded in the studio, no added EQ, compression, analog widening, etc., and I must say, I am pretty happy with the end result. I think some tracks could use a smidge more top end, and others a bump of bottom - but I know 'Arry well enough now to know how wary of outsiders he is, and I fully expected he may have done that, so I made sure I was happy with the results when I printed the mixes in the studio. So, that'll fire you guys on the BB's right up, no doubt! :)..."
Gad nok vide, hvad deres pladeselskab siger til det...
Læg også mærke til, at det ikke er brugen af compressorer, vi bl.a. på dette forum oppunerer imod - det er VOLDBRUGEN. Voldbrugen har efterhånden indtaget såvel jazzen som den klassiske verden. Og dér siger vi sq STOP - behold l**tet for jer selv!
Men i sidste ende er det vel et spørgsmål om, hvad man foretrækker: Trend eller kvalitet.
Hvad der holder i længden, er nok ikke svært at se.
En brancheforening (uafhængige fra pladeselskaberne) for teknikere og producere kunne måske være svaret.
Boller op, boller ned.... det må være på høje tid at lufte "kompetencen", drenge
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot skrevet! Du rammer lige i "bulls eye"!
Nu må det være på tide at vi kommer til at høre fra studie drengene og måske også kunstnerne? Hvem tør stå frem og sige at de vil lave om på det?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juli 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker, Mastervol
"Problemet" er måske, at jeg netop er "en af kunstnerne". Jeg har også (dog nogle år siden) arbejdet som tekniker, omend det har været mere eller mindre under tvang, så det holdt jeg hurtigt op med igen
Derfor ved jeg også, at den lyd, der i studiet umiddelbart kan forekomme som "rigtig" ofte vil være molestreret til ukendelighed, når den udkommer på CD. Ja, nogle gange tror man sq det er løwn!
Og derfor ved jeg også, at det ofte ikke er den lyd, kunstnerne gerne vil have. Vi vil sq have noget KAPOW!, ja vi vil så!
Kunne man for pokker blot blive enige om en behersket brug af compression både i studiet og i masteringen, så kunne vi se (høre!) løjer, kunne vi.
I stedet synes undskyldningerne for ikke at vise boller og gøre noget ved sagen efterhånden mangfoldige. Der er jo ikke én af aage-knægtene der har sat hælene i og sagt "NU gør vi sq noget ved det". Det er ellers wældig trendy at "træde i karakter" nutildags
Måske et passende navn til en brancheforening for teknikere og producere kunne være "-14"...?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|