Jeg havde ventet at få anmeldt TV'et i går men fik uventede gæster.
Ellers deler jeg det i to indlæg:
- En lille subjektiv anmeldelse
- Billeder af 'dyret' (skal først lige have fundet ud af det med upload af 5 MP billeder)
Men lad mig komme i gang. Skal dog først lige minde om, at jeg bestemt ikke er ekspert eller vant til at skrive anmeldelser, og at det jeg skriver, er mine subjektive oplevelser.
Levering og udpakning
Som sagt fik jeg kassen i går. Forhandleren havde ellers stillet mig i udsigt, at jeg først ville få det i dag, så stor var overraskelsen og glæden, da ekspedienten ringede og sagde, at nu stod han med den, og om de måtte komme med den nu
Selve kassen var STOR. Hold da helt op. Min bedre halvdel fik fri fra arbejde til frokost, så vi pakkede ud, da hun kom hjem og fik sat apparatet op. Det leveres på foden, men man skal helt klart være to til at løfte det.
Jeg fik tændt for apparatet. Når det sker første gang, går den ind i menuen til indstilling af kanaler. Som på mange andre TV kan man indstille det manuelt eller lade TV'et gøre det automatisk.
Billede fra analog tuner
Nå, men derefter blev det spændende. Hvordan mon billedkvaliteten var med det analoge Stofa-signal?! Det var ikke skidegodt for at sige det helt ærligt - grumset og med hakker. Så det første jeg gjorde var at gå ind i menuen og forsøge at ændre i opsætningen - kontrast, farve, lysstyrke, skarphed og hvad de nu hedder, der er rigtig mange.
Efter en times tid lignede det noget. Er ikke færdig med at finjustere endnu, men jeg synes faktisk, at billedet står rigtig godt med analogt antennesignal nu - meget bedre, end jeg havde forventet. Jeg så lidt fodbold med FCK og "Huset på christianshavn", og var faktisk imponeret over billedkvaliteten. Som konen siger: "Nu kan man se bumserne og urenhederne i huden". Og signalet er altså analogt Stofa!!!
Vi havde et 32" Loewe Xelos før. Sammenlignet med dette, kan Sony'en dog ikke måle sig. Loewe'n er bedre til at eliminere støj, uden at udviske skarphed.
Billede fra DVD (KiSS DP-558)
Efter at have leget lidt med almindeligt TV, kom turen til DVD. KiSS'en er forbundet via SCART. Jeg satte "Gladiator" på, og det så noget bedre ud med fabriksindstillingerne end antenne-TV.
Man kan vælge at foretage indstillinger fælles for alle input eller pr. input for hver gruppe af indstillinger (der er flere grupper af billedindstillinger, en til lyd m.m.). Den analoge tuner havde jeg givet egen indstilling. Det samme gjorde jeg nu for DVD.
Og jeg må sige, at TV'et viser DVD i en fremragende kvalitet. Jeg har betragtet Loewe'n som noget af det absolut bedste TV, der kunne opdrives, men må sige, at Sony'en gør det lige så godt - bare med et dobbelt så stort billede!!!
Min kammerat, som var en af de uventede gæster, bad mig om at spille starten på "Ringenes Herre - Two Towers", som efter sigende volder mange fladskærme og projektorer problemer, men X2000'eren gengav scenen fejende flot med alle detaljer på de mørke klipper - og KiSS'en leverer altså blot et PAL-signal, som TV'et up-scaler.
Når man kommer helt tæt på skærmen, kan man sagtens se, at der ikke er tale om HDTV. Her kan man godt se de grove korn i billedet, men ca. 3 m og længere væk, ser det perfekt ud.
Sortniveau
Når der er udsendelser i 4:3, så foretrækker jeg sorte bjælker på siderne af billedet. Disse bjælker er kulsorte på X2000'eren! Har ikke helt forstand på det, men jeg regner med, at de ville være grålige eller mindre sorte, hvis skærmen ikke var god til at vise sort. Men sort er lige så sort på X2000'eren, som på Loewe'n.
Lyd
Her har jeg ikke leget med apparatet endnu. Umiddelbart er lyden god men ikke bedre end på Loewe'n. Der er ikke speciel saft og kraft i lyden, men jeg har lagt mærke til, at stereo-effekten er ret god - nok fordi skærmen er så stor, og højttalerne derfor sidder langt fra hinanden.
Ingen erfaring med HD-signaler
Jeg har ingen kilder med HD-signaler, så det har jeg ikke kunnet prøve endnu. Jeg regner med at springe på HD-DVD vognen, når den kommer til Danmark, men det varer jo lidt endnu. Måske jeg prøver at koble en PC til på et tidspunkt, men det er ellers ikke noget jeg gør i - på en TV'skærm altså
Til gengæld regner jeg med at anskaffe en antenne, så jeg kan tage DR og TV2 digitalt via TV'ets egen digitale tuner. Det eliminerer i hvert fald 'sne' på billedet og burde give noget, der ligner DVD-kvalitet.
Det var alt fra mig i denne omgang. Nu prøver jeg at uploade billeder af bæstet. Skulle gerne lykes i aften.
MVH Flemming