Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvordan virker en slavesub og hvad er det (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er lidt nyskerig om hvad en slave sub er og hvordan den rent faktisk virker og hvilket formåæ der er med at sætte dem i en sub?

Jeg håber at der er nogen der vil svare på mine spørgsmål så jeg kan blive lidt klogere på det område.

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Det er en god måde at undgå portstøj, de sidder oftest i lukkede kabinetter....ellers virker de vist ikke....

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

ok men hvad gør de og hvordan virker de?

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Det er sådan set bare en velkonstrueret basenhed blot uden motor, altså magnet og de skulle være langt det bedste at bruge men kan være ret dyre at anskaffe hvis man vil have nogle fornuftige.....

De virker præcis som en port gør, fordelen er bare man ikke får irriterende støj hvis man spiller højt, rigtig højt....

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

ok så de udlgner bare trykket i kabinettet lige som en port gør når man spiller musik?

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Præcist, mange højttalere som også anvender dette system hvor den aktive enhed sidder fastlåst inde i selve højttaleren, altså et lukket system hvor man ikke kan se den, hvor man så anvender slavebasser "som man kan se", det lyder ubeskriveligt rent....

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Når jo Fiend når du bruger en 12" mellemtone skal du bruge en 15-18 tommer bas. Jeg køre nemlig mobildisco og der har vi fire topkasser fra mackie med 12" mellemtone og et 1" horn og til dem har vi to 15" aktive bunde på 500 Watt rms også fra Mackie af modellen SWA-1502 og de slår bare igennem!

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

He he, du er den første som tør svare på min profiltekst....

Der er sgu ligesom noget over en "kæmpe" højttaler. Det kan godt være den ikke er et teknisk vidunder, men at få en dynamik fra en almindelig højttaler tilsvarende er en bedrift alle har måtte bukke under for....Jeg prøver så bare at forene det bedste fra begge verdener.....

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk for at det ikke sakl være løgn bygget en højtaler med 12" mellemtone, de var cirka 1,5 meter høje og havde en bulet diskant fra fane kan ikke lige huska hvad den hed, og så med en Cervin-Vega 15 tommer bas i, problemet med den var at alle enhederne ikke var samme antal ohm, bassen var bilaudio og dermed 2 Ohm, mellemtonen var fra en guitarforstærker og på 16 Ohm og diskanten var på 5,5 ohm, de spillede for færdeligt og med et delfilter der hed 800/4500hz det gjorde det jo heller ikke bedre. der var ingen bas på og for meget mellemtone og diskant på, men det ville sikkert have spillet meget godt med det rigtige delfilter på.

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har et trick jeg bruger hvis jeg har begivet mig ud i fremmed terræn med gamle højttalere jeg bare vil have til at fungere, hvis jeg har fundet en 4ohms højttaler og min daværende forstærker kun magtede 8ohms højttalere så loddede jeg bare en 4ohms modstand på minus udgangen af højttaleren.....sim-sala-bim en 8ohms højttaler.....jeg lodder 4ohm på minus for ikke at dæmpe selve højttaleren og forstærkeren ser således en meget stabil 8ohms højttaler....

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

er det ikke ligegyldigt med hvilken en af polerne som modstanden sidder på? det er jo vekselstrøm det hele så + bliver - og tilbag igen. men jeg prøvede da også at udligne forskellen på enhederne med modstande med de brændte hele tiden af og så gad jeg dem ikke mere når de nu lød af l**t så de blev solgt for 1500kr og jeg havde selvgivet 800 for alle enheder og 200 for træet så det var fint nok.

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:
jeg lodder 4ohm på minus for ikke at dæmpe selve højttaleren

Ikke for at ødelægge din teori, men om du lodder modstanden på plus eller minus er fuldstændig ligegyldigt, da strømmen under alle omstændigheder skal løbe gennem både den og selve højttalerenhen
Men du har da ret i, at impedansen aldrig kommer under 4 ohm og enheden er dæmpet, da strømmen gennem den er mindre
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Njae, mange tror at lyd-forstærkning er simpel vekselstrøm, det er det ikke nærmere langt fra.

Plus på en forstærker burde hedde positiv/negativ strøm, begge dele vil løbe til "stel" altså minus. -dette kan bruges til langt de fleste forstærkere men der findes undtagelser hvor der simpelthen hverken findes plus eller minus men hvor vi decideret taler om "ægte" vekselstrøm men jeg er aldrig støt på sådan forstærker, endnu!!

Alt lyden løber altså sådan set kun i en retning "hjemme hos mig" fra + til - så jeg kan ihvertfald sætte modstand på minus for at snyde forstærkeren'

Der findes ufattelig mange forskellige opbygninger af forstærkere og jeg undrer mig også hvorfor der så kun findes et type delefilter, selvfølgelig er der mange filtre men de ligner hinanden så jeg har opfundet mit eget da jeg synes de sædvandelige er noget mainstream juks....der burde findes specifikke delefiltre til den enkelte type forstærkning, men så skal alle pludselig være eksperter i elektronik så den går nok ikke....

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:
Fiend skrev:
jeg lodder 4ohm på minus for ikke at dæmpe selve højttaleren

Ikke for at ødelægge din teori, men om du lodder modstanden på plus eller minus er fuldstændig ligegyldigt, da strømmen under alle omstændigheder skal løbe gennem både den og selve højttalerenhen
Men du har da ret i, at impedansen aldrig kommer under 4 ohm og enheden er dæmpet, da strømmen gennem den er mindre

Det jeg mener er at lyden løber igennem højttaleren først og til sidst igennem modstanden, dermed ændrer man intet på lyden fra højttaleren men forstærkeren ser den 4ohmske højttaler plus de 4ohm modstanden har, ialt 8ohm "ustabile" da højttaleren svinger.....yearh....

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er god til at skyde mig selv i foden, negativ vil jo ikke løbe til minus men hiver der imod i enhederne, elektronik er jo en ren videnskab.....

Min egen forstærker eksempelvis er en push-pull med elektrolyt i udgangen, hvorfor push-pull tænker jeg så, da det kun er den positive energi som får lov til at fise videre til højttaleren...men min gamle forstærker spiller hamrende godt alligevel!! -derfor har jeg udviklet mit eget delefilter som passer til min nuværende forstærker.....

Undskyld, ret off topic.....

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

"ok så de udlgner bare trykket i kabinettet lige som en port gør når man spiller musik?"

nixen, tværtom. De forstærker bassen ved at svinge sammen med den. En slave, der virker som den skal, svinger i takt med basenheden.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Rent teknisk udligner en slave da trykket.... modstanden bliver ikke så stor, tænker jeg....

Man kan jo med lidt snilde lave en subwoofer med slaveenheder og øge lydtrykket ved at vende den aktive enhed væk, med matematisk korrekt udregning og få slaven til at spille i fase med den aktive enhed, slaveenheden som så skal pege direkte hen imod lytteren.....det giver så bare en negativ lydeffekt før den reele bas.....

Man ser bare tit den aktive del pege mod lytteren og slaven peger i en anden retning så slaven rent faktisk bare spiller en harmonisk pseudo-bas.....

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Jeg mener jazzman har ret, og det er vel derfor det ikke er så ligetil

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 Juni 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

En slaveenhed forstærker lydtrykket, det er rigtig nok.....men den sluger også bassen i sig da den kompensere nevauet fra den aktive enhed, den frekvensbrede kan man styrer via afstandslængden præcis som en basport.....

I mit dumme hoved må overskudet altså stamme fra en forvrængning så den samlede overskudseffekt sådan set er noget grisefy.....

Man kan sammenligne med et tog som skal op af en bakke, man tænke at dette skal gøres med stor hastighed og sætter et par værdiløse tomme vogne bagpå.....og så starter toget, men det bliver sgu ikke bedre med de ekstra tomme vogne.....jow jow det larmer mere.....

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Fiend: du har altså ikke forstået det. Prøv nu at læse en bog. Hvordan enhederne vender indbyrdes, betyder absolut intet. En 35Hz tone har en bølgelængde på 10 meter - så gør 30cm ikke den store forskel.

Grisefy eller ej, korrekt afstemte reflekssystemer kanlyde fremragende - og gør det. Det nytter jo ikke noget at lukke ørerne for en Utopia, Nautilus 802, ATC, Audiovector, jeg kunne blive ved...

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes