| Forfatter |
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
he he....nej 30cm gør ikke så meget, nu er jeg nok mere eller mindre perfektionist og gør sig nok også gældene i dette emne.
Men jeg mener blot at lyd skal have solid grobund for at blive så naturlig som mulig.....
Men jeg har også skrevet at anvendelse af slavebas kan være rigtig godt at anvende....
Indsat: Desuden ville jeg personligt aldrig eje en højttaler med hul i, uanset hvor dyr og prangende den så end er..... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Fiend
Er du en slags Århusianer vittighed, eller mener du virkelig de ting du skriver? Jeg skriver ikke dette for at provokere, men der er altså intet af det du har skrevet i dennne tråd, har noget som helst med den virkelige verden at gøre.
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

|
| Sendt: 30 Juni 2006 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for kritiken, men desvære ubrugelig da du ikke nævner hvad der er galt med indholdet.....
Det er altid godt med noget kritik, men man lærer intet hvis man ikke får at vide hvori fejlen består..... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

|
| Sendt: 30 Juni 2006 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi kunne tage et eksempel på en højttaler som udnytter slave systemet, system audio er elsket af mange, men kigger man nærmere på deres filosofi og deres egentlige højttalersystem knækker linen for mig.....
System Audio gør en dyd af hurtige højttalere på grund af lav papirmasse som vejer ekstremt lidt samt et let ophæng, dette kan jeg intet sige imod og er et fremragende koncept. -men på deres "store" højttalere anvender de slave enheder til at forstærke bassen med, vi må huske på at de aktive enheder skal trække sig selv samt enheder som sidder i den anden ende af højttaleren.
Nu forsvinder præcisionen da basserne sidder forneden og bliver trukket af lydtryk af enheder som sidder mere eller mindre i øre-højde.....hvad vil det sige?? -en fremragende diskant-mellemtone som bliver efter fuldt af en ekkolignende bas....teoretisk men også i praksis...!
For at bassen bliver præcis skal samtlige basenheder være aktive og tidsmæssigt spille lidt før mellemtone-diskant da bassen skal nå lidt længere i luften da de jo sidder tæt på gulvhøjde....
Timingen på selve højttaleren enhederne imellem er særdeles vigtig når højttaleren bliver anvendt i "almindelige" stuer, men sidder man i en hal eller blot bare meget meget langt væk fra højttaleren skal timingen justeres til dette.....og dermed nemmere timingsmæssigt at nå dette...! __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 30 Juni 2006 kl. 02:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
En slave enhed er billigere end en ekstra aktiv enhed, og muliggør anvendelse af et mindre kabinet - med andre ord sænkes systemresonansen - meget commercielt med høj WAF
Det samme kan siges om elektrisk EQ i subbas - man forstærker faktisk det frekvensområde hvor enheden forvrænger mest, men mange foretrækker alligevel dyb bas fremfor lav forvrængning
|
| Til top |
|
| |
vartaz Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 30 Juni 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
Njae, mange tror at lyd-forstærkning er simpel vekselstrøm, det er det ikke nærmere langt fra.
Plus på en forstærker burde hedde positiv/negativ strøm, begge dele vil løbe til "stel" altså minus. -dette kan bruges til langt de fleste forstærkere men der findes undtagelser hvor der simpelthen hverken findes plus eller minus men hvor vi decideret taler om "ægte" vekselstrøm men jeg er aldrig støt på sådan forstærker, endnu!!
Alt lyden løber altså sådan set kun i en retning "hjemme hos mig" fra + til - så jeg kan ihvertfald sætte modstand på minus for at snyde forstærkeren '
Der findes ufattelig mange forskellige opbygninger af forstærkere og jeg undrer mig også hvorfor der så kun findes et type delefilter, selvfølgelig er der mange filtre men de ligner hinanden så jeg har opfundet mit eget da jeg synes de sædvandelige er noget mainstream juks....der burde findes specifikke delefiltre til den enkelte type forstærkning, men så skal alle pludselig være eksperter i elektronik så den går nok ikke.... |
|
|
Det har du ret i... Lyd er ikke vekselsstrøm - det er da pulserende DC?
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 30 Juni 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
| Det er altid godt med noget kritik, men man lærer intet hvis man ikke får at vide hvori fejlen består..... |
|
|
Godt, du svarer sådan set korrekt nok at den virker ligesom en port.
Men at de "bare udligner trykket i kabinettet, ligesom en port" er helt forkert. Ideen med såvel en port som en slave er at etablere en resonans, som spiller i takt med basenheden ved de lave frekvenser hvor den aktive enhed er ved at miste niveau.
Fiend skrev:
| Plus på en forstærker burde hedde positiv/negativ strøm, begge dele vil løbe til "stel" altså minus. |
|
|
Du har ret i at stel ikke er minus i den forstand at der altid løber strøm fra plus til minus. Det er heller ikke spændingspotentialet der refereres til, men signalpolariteten, når højttalerbøsninger navngives + og -.
Stel (sort, "cold" eller "-") er referencepotentialet 0 V og signal (rød, "hot" eller "+") som har et spændingpotentiale der svinger ligeligt mellem + og -. Hvis den ikke gjorde det, ville der være DC på forstærkerens udgang og det kan ingen højttalere lide. Så strømmen løber frem og tilbage i højttalerkablet og enhedens svingspole, og enhederne bevæger sig i overensstemmelse med det, så det er fulkommen ligegyldigt på hvilken side af enheden du sætter din 4 Ohms modstand.
Men bortset fra at du dæmper signalet til enheden reducerer jo dæmpningsfaktoren til under ½ og det ødelægger enhver tiltænkt afstemning af kabinettet.
Gør som Jazzman siger og sæt dig ind i tingene, før du udbreder en masse fejlagtige oplysninger. Man har et vist ansvar når man skriver i et åbent forum.
Forresten, Fiend. Har du tidligere skrevet indlæg under navnet Zenon?
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 30 Juni 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
For lige kort at forklare hvordan både basrefleks og slavebas fungerer....
Over Fb fungerer kabinettet som et lukket kabinet groft sagt. Ved Fb svinger luften i porten (eller den bevægelige masse på slave) med da man rammer _dens_ Fb og det laver en akustisk impedans inde i kabinettet der gør at den rigtige enhed bliver bræmset (sagt på jydsk). Derfor mindskes membranvandring på den rigtige enhed. Akustisk impedans. Under Fb fungerer den rigtige enhed som om den sidder i et stort utæt kabinet.
Læs mere om porte og se illustrationer her. http://www.hometheaterhifi.com/volume_5_2/cmilleressayportin g.html
Den syntes jeg du skal læse, da den svarer på din tråd ret godt. Slaver afviger meget lidt fra basrefleks princippet.
Friend > Tror jeg ved hvem du er. Kan du ikke vise os dit delefilter du har udviklet? Syntes du skal læse ovenstående artikel, da den forklare det meget godt.
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

|
| Sendt: 30 Juni 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daws Boye, Det med den modstand kan ikke bruges til et almindeligt filter som virker ved vekselstrøm da jeg godt kan se det vil ødelægge det hele, men i forvejen er der jo simpelthen intet ved minus inde i højttaleren så bassen hiver i mellemtone diskant så disse også gengiver baslignende lyde, det må man vel betegne som elektrisk slavebas-kobling....teoretisk...
Min forstærker virker med push-pull i udgangstrin med påsat dc-spærer iform af en elektrolyt, jeg ved ikke om jeg tager fejl men den virker jo som en frekvens afstemt ensretter, så må lyden jo ikke være vekselstrøm men en mild form for opbrudt jævnstrøm, når den når højttaleren, men må blive omsat til dette da membranen svinger....
Daws Syncroniq, Jeg kom af og til og stirrede på alle jeres dejlige ting i Q-Sound men nu har i lukket... ....det med delefilter vil jeg gerne senere forklare hvordan mit eget fungere men må vente lidt da mit hoved sidder i klemme imellem alle branchemedlemmer.....
Indsat: Det med den modstand er vist noget i kan blive røde over, det skal lige siges at jeg blot har sat den på for ikke at brænde forstærkeren af og absolut ikke for at begå mig af videnskabelige korrekte veje til en absolut high-end lyd.....så har i misforstået noget....men vis mig en forstærker som arbejder udelukkende med ac på både plus og minus....min forstærker sender intet lyd fra stel "minus" da jeg har loddet dioder derpå, lyden er vidunderlig, skønt det så må være dc-lyd jeg høre....
II: Boye, man kunne måske sætte en diode på i serie med 4ohms modstanden altså højttaler-diode-modstand, så har vi adskilt delefilter fra frekvens afvigelse men forstærkeren ser alligevel 8ohm....eller er det håbløst?? __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

|
| Sendt: 30 Juni 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må ærligt tilstå at et delefilter ikke ser de 4ohm på den anden side af højttaleren, et delefilter vil jeg betegne som værende passiv-aktivt da den ikke regulere sig på den samlede efterfølgende kæde men det første den møder vil være påvirket af den foregående komponents aktivitet.....
__________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ovenstående vil jeg meget gerne have uddybet... Det forstår jeg ikke en dyt af...
Du må endelig ikke sætte dioder i et passivt filter. Dioden er en polær komponent, hvorimod spoler, modstande og (bipolære) kapacitorer ikke er det.
Indsætter du en diode, vil du med med sikkerhed også få en temmelig underlig lyd ved lavt niveau, siden du skal have forspændt dioden hver gang der skal løbe en strøm i lederetningen.
Det er i øvrigt fuldstændigt ligegyldigt, hvilken terminal du sætter modstanden i serie på højtaleren. Effekten afsat i højtaleren afhænger jo af spænding og strøm. Spændingsfaldet bliver da (ideelt set) halveret over højtalerenheden, og du opnår den halve effekt. Højteren er dog langt fra ideel, og impedans er i øvrigt meget mere end bare en fast modstand som f.eks. 4 Ohm.
Der er to (sikkert flere) meget vigtige ting at holde øje med mht. konstruktion af filter:
1: Tilpasning af lydniveau på de forskellige enheder 2: Fasedrej i filteret.
Den sidste bliver i hobby-projekter enten undervurderet, eller helt glemt. Det lyder altså underligt når diskanten ligepludselig spiller i en fase af pi/2 i forhold til bassen.
I øvrigt virker en elektrolyt i udgangen IKKE som ensretter. Prøv at tegne en tilfældig kurve på et stykke papir, og streg alle de steder ud hvor der findes en negativ spændig. Det ville i så fald være det du hører på.
Musik er IKKE DC. Som boye nævner, er der ikke ret mange højtalere der er tjent med en DC-komponent i udgangsspændingen. Det brænder simpelthen enhederne af over tid.
Håber det giver mening. Jeg er lidt småtræt, og har sikkert fået blandet et par ting sammen. :)
|
| Til top |
|
| |
nissen Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
Daws Boye, Det med den modstand kan ikke bruges til
et almindeligt filter som virker ved vekselstrøm da jeg godt kan se det
vil ødelægge det hele, men i forvejen er der jo simpelthen intet ved
minus inde i højttaleren så bassen hiver i mellemtone diskant så disse
også gengiver baslignende lyde, det må man vel betegne som elektrisk
slavebas-kobling....teoretisk...
Min forstærker virker med push-pull i udgangstrin med påsat
dc-spærer iform af en elektrolyt, jeg ved ikke om jeg tager fejl men
den virker jo som en frekvens afstemt ensretter, så må lyden jo ikke
være vekselstrøm men en mild form for opbrudt jævnstrøm, når den når
højttaleren, men må blive omsat til dette da membranen svinger....
Daws Syncroniq, Jeg kom af og til og stirrede på alle jeres dejlige ting i Q-Sound men nu har i lukket... ....det
med delefilter vil jeg gerne senere forklare hvordan mit eget fungere
men må vente lidt da mit hoved sidder i klemme imellem alle
branchemedlemmer.....
Indsat: Det med den modstand er vist noget i kan blive røde over,
det skal lige siges at jeg blot har sat den på for ikke at brænde
forstærkeren af og absolut ikke for at begå mig af videnskabelige
korrekte veje til en absolut high-end lyd.....så har i misforstået
noget....men vis mig en forstærker som arbejder udelukkende med ac på
både plus og minus....min forstærker sender intet lyd fra stel "minus"
da jeg har loddet dioder derpå, lyden er vidunderlig, skønt det så må
være dc-lyd jeg høre....
II: Boye, man kunne måske sætte en diode på i serie med 4ohms
modstanden altså højttaler-diode-modstand, så har vi adskilt delefilter
fra frekvens afvigelse men forstærkeren ser alligevel 8ohm....eller er
det håbløst?? |
|
|
Undskyld mig; men det er da det værste sludder jeg har hørt længe! Det
er faktisk så langt ude at jeg ikke engang gider prøve at forklare...
mvh
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man tænker sig at forstærkeren er begnet til 8ohms højttalere, højest sandsynligt på grund af manglende overskud burde man jo give den gode betingelser og sætte mere modstand i serie end en 4ohms højttaler er, ellers knækker forstærkeren og futter af.....hvis man trækker for mange ampere end forsyningen kan holde til...som sagt jeg lavede det for at bevare forstærkeren i hel stand!!
Det med dioden, der sidder altså normalt en diodebro lige i indgangen ved minus "stel", så om man placere en diode på minus i højttaleren kan jo være ligemeget....
En elektrolyt er jo retningsbestemt så den må jo på en måde være ensretter. Når jeg vender elektrolytten kommer der ingen musik?? Min forstærker er født med denne og spiller fantastisk...
Men forklar mig lige hvordan disse højttalere fungere som er beregnet til dc-spænding....samt om en single-end transistor forstærker også laver ac-effekt da der sidder diodebro i strømforsyningen....en type forstærker som efter signende skulle sparke andre transistor baserede forstærkere af banen!!
Jeg tror jeg har temligt godt styr over hvordan et filter bør være..... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nogen blander tingene sammen - der findes SPÆNDINGS styrede forstærkere og der findes STRØM styrede forstærkere - NelsonPass har skrevet om fordele og ulemper og han må vel siges at være ekspert på området
DC på udgangen, ikke for meget håber jeg
|
| Til top |
|
| |
nissen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
Hvis man tænker sig at forstærkeren er begnet til
8ohms højttalere, højest sandsynligt på grund af manglende overskud
burde man jo give den gode betingelser og sætte mere modstand i serie
end en 4ohms højttaler er, ellers knækker forstærkeren og futter
af.....hvis man trækker for mange ampere end forsyningen kan holde
til...som sagt jeg lavede det for at bevare forstærkeren i hel stand!!
Det med dioden, der sidder altså normalt en diodebro lige i
indgangen ved minus "stel", så om man placere en diode på minus i
højttaleren kan jo være ligemeget....
En elektrolyt er jo retningsbestemt så den må jo på en måde være
ensretter. Når jeg vender elektrolytten kommer der ingen musik?? Min
forstærker er født med denne og spiller fantastisk...
Men forklar mig lige hvordan disse højttalere fungere som er
beregnet til dc-spænding....samt om en single-end transistor forstærker
også laver ac-effekt da der sidder diodebro i strømforsyningen....en
type forstærker som efter signende skulle sparke andre transistor
baserede forstærkere af banen!!
Jeg tror jeg har temligt godt styr over hvordan et filter bør være..... |
|
|
Jeg tror hoved problemet for alle dine misforståelser er beskrevet i din sidste linie:
Du tror så meget på det du selv "ved" er rigtigt, at alle forsøg på at forklare dig hvordan det hænger sammen er spild af tid.
Jeg synes du skulle prøve at sætte dig ind i hvordan disse ting virker, uden en forudfattet mening.
Find eks. noget dokumentation omkring singled ended forstærkere og der
vil du nok finde ud af hvad den elektrolyt laver i
udgangen............. ensretning  den var go!
God fornøjelse
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskel på single-end forstærkere og single-end transistor baserede forstærkere, den ene bruge 2 transistorer per udgang NPN-PNP, den anden kun en enten NPN eller PNP....
En elektrolyt er jo ikke en decideret ensretter men en polariseret kondensator.....som optager positiv strøm på plus og spytter videre på minus, den vender jo også hver sin vej i en strømforsyning, hvis den ikke virker ensrettene vil strømforsyningen futte af med det samme....
En elektrolyt i udgangen er jo for at fjerne dc-spænding, den må jo klippe dcèn i små stykker, altså frekvens afstemt.....
Men kan en elektrolyt oplade sig med negativ spænding?? __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad har alt dette med slave bas at gøre??
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
|
Hvis man tænker sig at forstærkeren er begnet til 8ohms højttalere, højest sandsynligt på grund af manglende overskud burde man jo give den gode betingelser og sætte mere modstand i serie end en 4ohms højttaler er, ellers knækker forstærkeren og futter af.....hvis man trækker for mange ampere end forsyningen kan holde til...som sagt jeg lavede det for at bevare forstærkeren i hel stand!!
Det med dioden, der sidder altså normalt en diodebro lige i indgangen ved minus "stel", så om man placere en diode på minus i højttaleren kan jo være ligemeget....
En elektrolyt er jo retningsbestemt så den må jo på en måde være ensretter. Når jeg vender elektrolytten kommer der ingen musik?? Min forstærker er født med denne og spiller fantastisk...
Men forklar mig lige hvordan disse højttalere fungere som er beregnet til dc-spænding....samt om en single-end transistor forstærker også laver ac-effekt da der sidder diodebro i strømforsyningen....en type forstærker som efter signende skulle sparke andre transistor baserede forstærkere af banen!!
Jeg tror jeg har temligt godt styr over hvordan et filter bør være.....
|
|
|
Ok, hvis du har så meget styr på det, så ville du næppe snakke om at sætte en modstand i serie på et system som alt andet lige svinger impedansmæssigt. Køb noget ordenlig hifi med en strømfornyning. Jeg har læst ufattelig meget sludder på denne tråd !!
Min egen forståelse af et slavesystem....ja, det som et reflex...som også drives af den aktive enhed. Slaven er noget mere vanskelig at arbejde med som selvbygger, det er ligesom lidt lettere at justerer et rør end at lave en ny slave. Jeg har lavet mange filtre og aldrig brugt en diode....hva faen er det folk render og laver i deres fritid. Læs dog en bog om det istedet....brug sommerferien til noget fornuftigt...eller ta i badeland som jeg er netop kommet tilbage fra.
Cheers. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
nissen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
Der er forskel på single-end forstærkere og
single-end transistor baserede forstærkere, den ene bruge 2
transistorer per udgang NPN-PNP, den anden kun en enten NPN eller
PNP....
En elektrolyt er jo ikke en decideret ensretter men en polariseret
kondensator.....som optager positiv strøm på plus og spytter videre på
minus, den vender jo også hver sin vej i en strømforsyning, hvis den
ikke virker ensrettene vil strømforsyningen futte af med det samme....
En elektrolyt i udgangen er jo for at fjerne dc-spænding, den må jo klippe dcèn i små stykker, altså frekvens afstemt.....
Men kan en elektrolyt oplade sig med negativ spænding?? |
|
|
Igen vil jeg bare sige: find noget information omkring alle disse ting
på nettet og glem alle dine forudfattede og hjemmelavede forklaringer.
Du er helt, helt i skoven!, min ven.
Ja en elektrolyt kan
være polariseret. Det betyder bare at der skal være mere positiv
spænding på + end på - terminalen. Derfor sidder der min. to lytter i
en +/- strømforsyning. Find nogle diagrammer på nettet og se selv
Ved ikke engang hvorfor jeg prøver at forklare dig det her, du er jo helt væk...
mvh
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har beskæftiget mig med elektronik i snart 18år.....
Det er satme også meget effekt en højttaler generer men det gør mine altså ikke, min forstærker generer stærkere effekt end mine højttalere kan smide tilbage....
Som du sikkert kan læse i alle elektronik bøger oplader elektrolyt kun positiv energi, desuden er en elektrolytkondensator ALTID retningsbestemt....
En anden ting, prøv at komme med noget konstruktivt istedet for jeg skal trumles ned af pis i kan læse er rigtigt nok i diverse bøger.....en elektrolyt er retningsbestemt, der sidder "normalt" en diode i en diodebro på stel "minus" og her snakker jeg om transistor-forstærkere, en slavebas er ikke nødvendigvis en dårlig bas men absolut heller ikke det perfekte.....for mig ihvertfald...
Men Syncroniq har vist en glimrende side omkring slavebas princippet.... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |