Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 12:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Direkte drevne pladespillere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Jeg så godt prisen på SP-15eren men har/havde fået lidt kolde fødder omkring al teknikken.

/Mirland 

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Juli 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Ja, jeg har kigget mig lidt omkring med henbilk på masse-pladespillere men de er heftigt dyre  Af ikke-ophængte pladespillere i den mere tilforladelige ende bliver det til noget Planar 3 eller Pro-ject af en art. Ingen af delene tiltaler mig umiddelbart voldsomt. Det eneste interessante på en Rega er - efter min mening - armen.

Prøvede ellers noget sjovt idag. Gravede min fars gamle Garrard 25-et-eller-andet ud af gemmerne, da jeg har fået æren af at have den på loftet. Den er fra 1964 med mellemhjul og jeg kan huske at mit første møde med Little Feat "Feats Don't Fail Me Now" var på den med en Pickering p.u. Nå, den har så stået stille i mindst 10år - nok nærmere 15. Jeg skiftede lige ledningerne i pick-up hovedet og satte en billig Ortofon OMB-10 i som jeg har fået med en eller anden spille engang og smidt i skuffen. Så var det lige og sætte den til min Mantra men Garrarden har DIN, så der skulle lige et din->rca kabel til. Så bliver det ikke mere upræcist og "dårligt" sat op Første plade på var noget Blues Brothers, da den plade er godt slidt og der ku' sgu ikke ske så meget hvis det skulle gå helt galt. Men ! Det lød overraskende godt. Slet slet slet ikke i nærheden af moderne hifi og slet ikke med soundstage og hvad har vi. Men det svingede fanme. Det var ikke hæmningsløst elendigt som jeg havde frygtet.

Lyttede lige til et par AC-DC skiver og så blev den pakket ned igen, men for dælen det var jo faktisk lige det jeg ledte efter bare i "moderne målestok". Den er ALDRIG blevet justeret eller noget andet i dens 42-årige levetid. Og alligevel spiller den med rigtig hastighed og noget der faktisk får foden til at stampe i takt.

Jeg er lettere rystet.

Men det er jo hele essensen af jagten ! Minimalt vedligehold og maksimal nydelse

Ikke at det har gjort min jagt nemmere... Tværtimod!

/Mirland

Du skrev: "Men det svingede fanme" og alligevel ser du nu igen på remtrukne pladespillere????
Det mellemhjulsdrevne pladespillere gør, er faktisk det, at svinge fanme. De normale hifi dyder kan så også hives ud af dem med lidt mere knofedt. Prøv at kigge lidt mere på:

http://www.world-designs.co.uk/forum/forumdisplay.php?f=22

Der er en del diskussioner omkring direkte drevne pladespillere og mellemhjulsdrevne Garrards og Lencoer. Din fars sp25 var bestemt ikke Garrads bedste afspiller, og har ikke verdens bedste tonearm.

Pas nu på du ikke smider dit "Men det svingede fanme" ud i jagten på noget hifi pladespiller, slut herfra

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juli 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet: Du misforstår ! Jeg kigger altid overalt :) Holder mine muligheder åbne kan man vel sige. Men ja, jeg står stadig ved at det gamle skrog til en SP25er havde mere "fodtrampsværdi" end min Thorens - også selvom det var tydeligt at vi ikke snakkede høj lydkvalitet.

Krenzler: Jeg har fattet meldingen! Hahaha :)

Men der er ikke lige nogle på markedet lige nu synes jeg. Og det kan stadig godt afskrække mig en del at skulle ombygge en hel masse før det spiller.

Selv to-do listen - som jeg har læst - er jo rimelig omfangsrig.

Men vis mig hvor jeg kan finde noget at bruge penge på

/Mirland

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Juli 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Et forslag er en denon DP 59L jeg er selv den lykkelige ejer af en sådanne :-)
Den er hamrende flot spiller som en drøm og er uhyre nem at betjene. virkeligt kram.
og ikke mindst direkte drevet ;-)
men den kan være lidt svær at finde der er rift om dem.

er et lille stykke nede på siden.
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www2.nkansai.n e.jp/hotel/nakanou/a%2520004.JPG&imgrefurl=http://www2.nkans ai.ne.jp/hotel/nakanou/page14.htm&h=480&w=640&sz=50&hl=da&st art=4&tbnid=vm7eS2oGuLSxlM:&tbnh=101&tbnw=135&prev=/images%3 Fq%3Ddenon%2Bdp%2B59l%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D%26clien t%3Dopera%26rls%3Dda%26sa%3DG

Jeg ved ihvertfald at jeg har fundet ploven for mig.
Men held og lykke med din søgen :-)

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

747DK: Ja, den er rigtig flot sådan en DP-59L :) Jeg er faktisk lige blevet tilbudt en DP-57L, men kunne måske godt tænke mig en 59er eller større 

/Mirland

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Og for at gøre forvirringen total, er der også den totalt underseedede 12 kg. tunge Kenwood KD-8030
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Krensler og Mellemhjulet: Så er det nu at jeg skal tage en beslutning omkring Lenco:

Lenco L78

Lenco L75

Lenco L75

Lenco GL75

Jeg er ret klar på at købe L78eren. Men hvad så ? Så skal jeg vel have fat i en arm ?

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Uha! mirland, er du nu sikker på at du er indstillet på at skulle i gang med et større DIY projekt? Jeg troede du ville have noget der var "plug & play" og "set it and forget it"?

Den Lenco jeg købte var færdig-bygget da jeg købte den så jeg har personligt ikke nogen DIY erfaring at øse af i denne henseende. Hvis du ikke allerede har set tråden om min Lenco, så er den her:

Min Lenco

Det er ikke fordi jeg vil forsøge at tale dig fra det - bare du er klar over hvad du måske går ind til. Du har jo nok allerede læst en del på nettet så det er du sikkert klar over.

De fleste amerikanske sider på nettet om dette emne beskriver jo en total ombygning som vejen til at hive hi-fi egenskaber ud af denne gamle spille. Mellemhjulet har fundet sin egen vej som lyder til at fungere rigtigt godt - han må kunne give dig nogle mere personlige "hands-on" råd.

Du skal selvfølgelig forsikre dig om at de vitale dele er i orden. Mellemhjulet er naturligvis meget vigtigt. Nu skriver jeg om den ting der sidder på spillen og ikke om den bruger der skriver herinde (nu bliver det forvirrende). Hjulet SKAL være den type der er af aluminium med gummi-belægning og ikke den anden type der er af plastik. Så vidt jeg ved så har alle L 78'ere aluminiums-hjul. De fleste L 75'ere har sikkert også dette hjul men der skulle være nogle af plastik ind i mellem.

Gummi-belægningen på hjulet skal være uden "flade punkter" (flat spots). Dette kan f.eks. opstå hvis spillen har stået opmagasineret med tænd/sluk knappen på "on" så hjulet har været presset statisk op mod tallerkenen i længere tid. Gummibelægingen kan dog restaureres flere steder mod en vis betaling (Svalander.se bla.). Hvis metal delen af hjulet på en eller anden måde er blevet slået skæv så hjulet ikke roterer helt lige - så er det måske ikke så godt. Disse hjul (blandt andre Lenco reservedele) dukker jævnligt op på ePay og de er ikke altid helt billige. Kort og godt: Sørg for at hjulet er i orden.

Motoren er selvfølgelig også vigtig men da disse nærmest ikke skulle være til at slide op burde det ikke være et problem.

Lejet skal selvfølgelig helst rotere helt støjfrit. Både lejer og motorer dukker også jævnligt op på eBay hvis det skulle være nødvendigt.

L 78'eren har vist en integreret stop/start mekanisme som du måske kunne tænke dig at afmontere afhængigt af hvad du vil. Det har L 75'eren ikke. Her kan Mellemhjulet (brugeren) sikkert komme med sit besyv.

Nu behøver jeg vist ikke at fortælle dig hvor vigtigt det er at sælger forstår hvad det vil sige at pakke en pladespiller. Jeg har da også set både L 75'ere og 78'ere til salg herhjemme i ny og næ (dba.dk og QXL). Der er utvivlsomt mange af dem rundt om i landet.

How to pack a turntable @ theturntablefactory

Det med at smække en ny arm på er nok ikke bare sådan noget man lige gør. Hvis du har tænkt dig at bruge det originale hul så skal du have fat i en arm med så godt som samme monteringsafstand (210mm +/- 1mm). Omkredsen af hullet skal også passe til armen. Højdeforskellen fra toppladen til toppen af tallerkenen er også forholdsvis lille på en Lenco. Du skal sikre dig at du kan montere armen på en sådan måde at den ikke er hævet for højt op ved basen ellers vil du ikke kunne opnå korrekt VTA. Linn arme plejer at være et populært valg. Mellemhjulet (brugeren) har jo beholdt og modificeret den originale Lenco arm og den skulle lyde rigtig godt så det var måske også en mulighed.

Hvis du har overvejet at gå hele vejen og bygge en ny plint så har du muligheden for enten at save hjørnet af så du frit kan vælge tonearme (som på min Lenco) eller at placere armen på plinten langs en af siderne så du frit kan bestemme afstanden.

Om at pakke & vælge arm

Er du frisk på at læse (næsten) alt hvad der er på nettet om dette emne? Da jeg ikke selv er en "DIY type" får jeg sikkert pga. af min manglende "hands-on" erfaring tingene til at lyde mere besværlige end de egentlig behøver at være. Mellemhjulets (brugeren) Lenco skulle som sagt spille rigtigt godt og hans tilgang er måske(?) = et mere overkommeligt projekt end at skulle til at bygge en ny plint osv.?

Hvis der ikke medfølger en stroboskop-skive så må du skaffe en på anden vis.

Jeg vil nok tro at hvis du ud over en vis fodtrampende musikalitet også forventer mere traditionelle hi-fi dyder så skal du nok være indstillet på at både læse og bakse en hel del. Jeg har dog aldrig selv hørt en Lenco i "standard" udrustning. Den har nok nogle medfødte svage punkter der nyder godt af at blive hjulpet på vej.

V-blocks & the Lenco arm

Mellemhjulet...?

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Krensler og Mellemhjulet: Så er det nu at jeg skal tage en beslutning omkring Lenco:

Lenco L78

Lenco L75

Lenco L75

Lenco GL75

Jeg er ret klar på at købe L78eren. Men hvad så ? Så skal jeg vel have fat i en arm ?

/Mirland

Yup, hvor mange tommelfingre har du? Der er noget automatik i L78 der ikke er i L75. Så hvis du vil lave et nyt armrør som jeg har gjort, er det behageligst med en L78. Ellers er L75 lettere at skille ad.

Mine Lencoer er købt via den blå avis eller på lokale skole/idrætsloppemarkeder til priser mellem 200 og 350 kr. Den ene af den trak jeg endda hjem på min cykel, købt 5 minuters gang fra hvor jeg bor.
Alle virkede fint da de blev sat til, alle gummidutter til armen var istykker, så alt er som Krenzler siger. Men du skal altså lige bruge lidt håndarbejde for at få dem til at køre godt, men det er nogle solide maskiner.

Skal du købe på Ebay er der også Goldring 88 og 99 modellen fra England. De er langt lettere at sætte en anden arm på, da de er formet på samme måde som Garrards 301 og 401 modeller.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Mirland. Du kan se noget mere tonearms diy her: http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?t=197& ; ;%20;highlight=lenco

På min Lenco L75 skal der sidde en Ladegaard arm, vi skal have både en familievenlig grammofon og en mere hifi agtig i stuen på et tidspunkt

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Pyha! Ja, jeg skulle nok lige have husket en  smiley i mit indlæg i morges ! Og have skrevet lidt mere. Jeg er vildt interesseret i *ideen* omkring det at ombygge en Lenco, men tænker også selv meget over om jeg er god nok med hænderne til at få noget godt ud af det. Samtidig strider det jo noget imod min ide om musik før teknik. Jeg gad godt høre en standard Lenco og en hardcore ombygget op imod hinanden og havde faktisk kort overvejet den syge tanke at købe to med det samme (deraf det tidligere indlæg) og så gå igang.

Jeg svinger konstant mellem det at købe en fed direkte drevet, som efter al sandsynlighed  bare vil køre fra dag 1 og så det at tage noget "vintage" og køre det op til det ekstreme.

Men det er vel essensen af hifi-nørderi

Tak for alle jeres gode svar forresten !

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo 2 helt vidt forskellige tilgange for at sige det mildt.

Prøv så vidt som muligt at veje fordele og ulemper ved begge op mod hinanden (skriv det evt. ned). Hvad passer bedst dit temperament?

eBay løber nok ikke tør for Lenco'er og fede DD plove lige foreløbig.

Jeg er spændt på at høre hvad du (engang) vælger.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er dælme også spændt på hvad jeg ender ud med. Jeg er vist lige så stille ved at ændre mine planer i retning af følgende to muligheder:

Mulighed 1:

1. Find en bedre (med "bedre" menes mere dynamisk") p.u. end min nuværende Ortofon 520mkII der godt kan være lidt kedelig...

2. Find en DD pladespiller i et rimelig prisleje. Jeg kigger lidt på de her møg-billige Luxman rundt omkring, men har ingen erfaring med dem. Der er en PD-375 til salg hos Hificlassic.dk

Mulighed 2:

1. Samme som ovenfor.

2. Find et godt drev uagtet om det er DD eller rem (og leve med det istedet for at stille spørgsmål til lyden konstant), men bedre end TD-166, som er lidt noget plastik-halløj.

3. Montere min RB250 på denne.

Desuden vil jeg have det sat op inden for de næste par uger. Nu skal der altså til at lyttes !

/Mirland

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Så er der sgu bestilt legetøj 

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

FORTÆL MER'!!!

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2006 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Så er der sgu bestilt legetøj 

/Mirland

Lad mig gætte, en VPI TNT 5?

Beklageligvis kan man læse udfra denne artikel: http://www.positive-feedback.com/Issue25/garrard_401.htm
at en Garrard 401 er bedre. Stadigvæk har jeg solgt en Garrard 401 for nyligt, fordi jeg foretrak lyden fra en Lenco L75/L78. Lencoen havde kostet 200 - 300 kr. (OBS. Jeg skriver IKKE at en Lenco lyder bedre end en Garrard. Kun at JEG foretrak lyden fra Lencoen.)

@Krenzler? Skulle vi ikke bare købe Lencoer op og gemme dem i kælderen til priserne er steget til HiFi nørd højder? Der er åbenbart ingen her på forumet der tør ofre 300 kr på en Lenco, men bare vent til Vassago Hi-Fi eller en af de andre highend shops begynder at lave plinth og update sæt til Lenco.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Krenzler: Det er sort, direkte drevet, har s-arm og bør nok have et silikone kar

Mellemhjulet: Jeg var - og er - faktisk klar på Lenco trippet, men det virker bare umiddelbart som en større rejse ud i DIY'ens ukendte territorie. Det har jeg desværre ikke tids-overskud til. Men jeg vil HELT vildt gerne høre en. Uha uha

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet: Jo det kunne måske vise sig at være en god investering med henblik på pensionsalderen. På den anden side kan det også vise sig at blot være en "dille" der i al ubemærkethed forsvinder i glemslen. Bare fordi noget er (rigtigt) godt er ikke nødvendigvis ensbetydende med at folk hopper på. Hvis det ikke er hundedyrt kan det vel ikke være noget værd...?

Både Jean Nantais og en anden forum bruger ved navn 4yanx kører begge en lille forretning hvor de bygger "monster-Lenco'er" til interesserede købere. Der er helt sikkert også andre der gør dette men de er vist alle bosiddende i USA og Canada.

Gad vide som du er inde på om det kun er et spørgsmål om tid før end et kommercielt firma tager idéen op og begynder at bygge og sælge en ny mellemhjulsdrevet pladespiller? Hvis "dillen" fortsætter med at opbygge momentum og omtale på diverse vinyl og DIY fora? Det burde da ligge lige til højrebenet.

På den anden side: De folk der er tiltrukket af bla. Lenco'er, Garrard'er (kan man sige det?) og lignende hører måske mere til DIY typen der ikke er interesseret i at betale ved kasse A for en helt nylavet "færdigpakke"? Det er der måske ikke så meget sjov ved... Hvis prisen var rimelig kunne jeg da godt blive meget nysgerrig.

Jeg ved ikke om det er det at lave en ordentlig kraftig kvalitetsmotor der er "problemet"? De fleste motorer i dag på selv meget dyre pladespillere er vel forholdsvis enkle og simple at konstruere? Selve mellemhjulet er vel ikke problemet da man bare vil kunne skifte til et nyt ligesom man gør med drivremmen i dag. Eller også er man stadig meget forhippet på at kunne fremvise "perfekte" data? Jeg føler mig dog rimelig sikker på at en velkonstrueret mellemhjuler sagtens også vil kunne "måle godt".

mirland: Det kan da kun være en Technics SL-1210 hvis jeg ikke tager meget fejl? Har du købt den fra ny? Som du selv nævner bør du næsten investere i sådan et dæmpekar fra KABUSA. Leger du stadig med tanken om at smække din OL1 arm på istedet måske? Så lige en DL-103 til at færdiggøre den semi-autentiske illusion af et radiostudie. Husk at Kevin er på trapperne med et DIY kit til opgradering af tonearmskablerne hvis du skulle få lyst.

Positive Feedback #25

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Krenzler: Det er sort, direkte drevet, har s-arm og bør nok have et silikone kar

VPI var da også sort? Næøh, jeg gætter på sådan noget lignende: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=288

Pålidelige kilder siger at i 100.000 vis af mennesker har danset til denne. Så den er nok god nok.

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes