E.A.R 864 B - Balanserat rörförsteg med mm/mc riaa
Designed by Tim de Paravicini

Förförstärkaren EAR834L och RIAA:t EAR834P har byggts samman i en låda, utrustats med balanserade in- och utgångar, och fått namnet EAR864B i denna DeLuxe-version. RIAA-delen (MM 2.2mV - MC 0.22mV) har en RCA-ingång och förstegsdelen har 5 obalanserade linjeingångar och en balanserad samt tape out.
Två obalanserade utgångar avpassade för bi-amping (8V) och en balanserad. Tillägget "B" i EAR864B står vad jag kan gissa för balanserad, för det är det som skiljer mot samma försteg utan XLR.
Elektronikarkitekturen är minimalistisk för att minimera ljudförsämring. Det sitter 5 stycken dubbeltriodrör i en klassisk de Paravicini-krets, 3st ECC83 i RIAA-delen, samt 1st ECC82 och 1st ECC83 i förstegsdelen. Rörvalet baseras på Tim de Paravicinis uppfattning att välja lättillgängliga, välbeprövade rör. Alla ingångar sitter på bakpanelen på samma kretskort som ingångsväljarna och styrs av långa rör till frontpanelen.
Effektförsörjning sker med en toroidtransformator som matar dubbla likströmsnätdelar LT (low-tension) och HT (high-tension).
Kretsen är konstruerad så att rören ska hålla i fem år kontinuerlig drift (såvida man inte får slumpmässigt rörhaveri). Försteget har
tillräcklig utnivå för vilket transistor- eller rörslutsteg som helst, och är idealt för bi-amping eller konfigurationer där man behöver använda långa signalkablar.
Samtliga in- och utgångar är guldpläterade, även XLR-kontakterna. Det sitter två jordskruvar, en vid riaadelen och en vid nätbrunnen. De balanserade kretsarna är elektriskt avisolerade från de obalanserade.
Om den är vacker eller ej är en smaksak, jag tycker den är mycket snygg. Den andas iaf kvalitet och är ett verkligt robust bygge.
SPECIFIKATIONER EAR 864B
Ingångar: 1x phono, 5x linje obalanserade (RCA), 1x linje balanserad (XLR)
Brusnivå (oviktad): 80dB (IHF)
Ingångskänslighet för 1V: Phono 2.2mV, Linje 200mV
Ingångsimpedans: Phono 47kOhm, Linje 47kOhm
Max utspänning: 8V vid 10kOhm
Effektförbrukning: 8W
Vikt: ca 10kg (enligt min köksvåg)
Mått BxDxH: 380mmx305x100mm
Rör: 1xECC82, 4xECC83
De försteg och RIIA jag har jämfört med är riktigt fina saker vissa av dem, och på sätt och vis är det av ren nyfikenhet/byteslusta jag ville testa EAR864. En viktig parameter är antalet burkar och kablar. Om man i stället för att lägga många tusen på RIIA+signalkablar+nätkabel i stället satsar på ett välbyggt försteg med RIAA så kan man ju titta på ganska fina försteg. Jag har mest testat mot högupplöst och korrekt elektronik såsom Cayin SC-6LS, AQVOX, Lehmann och även med Denon PRA-2000 som ger en riktigt bra punch i signalen.
Ljudet i EAR864 är inte neutralt. Jag har inte hört så mycket andra EAR-produkter, men om de låter såhär så skulle man nästan kunna känna igen dem. Inte så att det låter beslöjat så att alla skivor låter likadant. Det är mer som att EAR inte har något av den gråa klang som är tydlig framförallt hos transistorförstärkare. Den framhäver istället inspelningen med en lite gladare palett (Stockfisch Records eller BlueNote eller de "klassiska" från Capitol känner många till och de har ju en väldigt tydlig "signatur" på sina inspelningar. Det är alltid förförande i början, men kan bli grått i längden med viss hifi). EAR864 skapar en känsla och atmosfär som är exakt vad jag eftersträvar och som skiljer "agnarna från vetet". En härlig separation och utsträckning i instrument. Basen är snabb och distinkt. Mellanregister och diskant är mjukt och musikaliskt men ändå tydligt och avslöjande. Och röster!! En kropp, värme och närvaro i röster som ger dig gåshud med en skiva som inte ger det med ett annat försteg. Du kanske inte är sådan så att du är ute efter gåshud när du lyssnar på skivor, men man kan kalla parametern för musikalitet, och EAR864 har extra hög musikalitet. När Bowie inleder med "Time takes a cigarette" så är åtminstone jag såld. Det är en ganska bra referens med skivor man lyssnat från och till på i (vad blir det?) 30år.
Fjärrkontroll saknas för den som saknar fjärrkontroll.
Rören som sitter i som standard är ryska Sovtek, och jag har läst mig till tips om att byta till franska Mazda-rör. Jag vill inte just nu, för varför mecka när man är nöjd? Men framöver kan man väl inte låta bli troligtvis...
Jag har förmånen att lyssna in mig nu i början med en lånad Nordost Brahma till försteget. Mina synpunkter om EAR864 begränsas egentligen till hur det låter med Brahma, och jag är ganska säker på att det bidrar positivt till mitt omdöme med den tighta basen och genom att släppa lös dynamiken.
MILJÖBILDER

Jag är inte klar med all utvärdering som jag vill. Exvis hör jag en viss "essighet" på vissa skivor som jag är osäker på om jag hört med tidigare elektronik. Det kan vara en fråga om inspelning. Jag vill dessutom testa CD balanserat eftersom det är den kretsen försteget i första hand är konstruerat för. Och så var det det här med rörbyte...
Jag frågar nästan alltid sambon vad hon tycker när jag har något nytt hemma; "- Vad är det nu du har skaffat?". Det var ett väldigt fint omdöme, måste jag säga.
Intressant om andra här har erfarenheter av EAR864B, EAR834L eller EAR834P, och kan tillföra tråden sina intryck.
KRINGUTRUSTNING / SETUP:

Vinylspelare: Walker CJ/TA58 med Linn Akito tonarm och Benz Ace HO pick-up
Tonarmskablar: Audioquest LeoPard
Försteg: EAR864B
Signalkablar: Audioquest Amazon
Monoblock: Cayin 860
Högtalarkablar: Audioquest Volcano
Högtalare: Silverline La Folia
Nätkablar: Nordost Brahma till försteg och Signal Cable Magic Power Digital Reference till monoblock.
Nätlist: Audio Agile Line I
:) Calle