| Forfatter |
|
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har rørt ved den 1/4" maskine ( ja ok 1/4 ") der har produceret gassserne og den var modificeret ti 76 Cm/Sek. og deres lyd er god men heller ikke mere. Rigtigt nok mange masterbånd er 1/4 " men det er altså ikke alle 1" der lægger 24 spor. Nyere kvalitets indspilninger benytter båndet bredde til 8 eller 16 spor, det give en del mere dynamik.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja 8 på 1/4" det giver det samme. Jeg kan køre både 2 og 4 spor på min maskine ( skifter tonehovedbroen ) og 1/2 spors på 19 Cm. er klart bedst. Jazz at the pawnshop har jeg selv, der er mange små detaljer med fra publikum og servitricer det tilskriver jeg 1/2 spors teknikken.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry det er for tidligt på dage til at regne, du har da ret niklasthedolphi
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. kasettebånd, er støjreduktion vist et nødvendigt onde. Det er jo unægteligt en forlængelse af signalvejen. CD-mediet har muligheden for noget der ligner lidt, med preemhasis/deemphasis, som udover at forbedre signal/støjforholdet, også forøger den digitale opløsning i diskanten - der hvor det er brugt uden digital klipning. Preemhasis/deemphasis må nødvendigvis med i bedømmelsen, når det er det rene potentiale der bedømmes. Muligheden for en velkontrolleret mastering, med XRCD-mastering, skal også med. Denne form for omhu, har det med at give et godt slutprodukt. Kasettebånd kan ikke rigtigt hævde sig her, hvis der også skal spilles lidt højt. Båndsus er ikke en lydbefordrende kvalitet - og ej heller Dolby støjreduktion.  Det værste er dog wow og flutter på kasettebånd, som kun kan holdes nogenlunde i ave, med helt nye bånd. Selv meget små ujævnheder i kanten af båndet, giver en blævrende lyd, i venstre kanal. Kasettebånd, er lidt som at eje en bil, der kun duer, når dækkene er helt nye. Rent praktisk, er det en katastrofe, hvis det skal bruges på en måde, hvor der stilles krav til pålidelighed.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Underligt at kasetten er udgået når den nu er så god
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har oplevet flere diskussioner om LP kontra CD, men at det forældede cassette-system nu skal blandes ind i debatten er for mig totalt uforståeligt?
Jeg har næsten 500 cassettebånd liggende på loftet med masser af god musik. Der har været 5-6 topklasse båndoptagere ind over, men nu er det forældet, væk, glemt, kasseret, droppet, uegnet .... og meget mere 
Næsten det samme kan siges om DAT ... der ligger ca. 60 bånd på loftet, som ikke længere kan afspilles.
Til gengæld kan jeg stadig forbløffes over hvad der kan hives ud af de store sorte skiver ... og så behøver det endda ikke koste en formue.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
|
Nu kommer jeg i tanker om at jeg har glemt at medtage DAT.
Så hermed ser min liste sådan her ud:
- Spolebåndoptager >1/4''
- Spolebåndoptager 1/4''
- Pladespiller
- FM tuner
- Digital spolebåndoptager
- HiFi Video
- HD recorder (high sampling/high bitrate)
- El-Kassette
- Kassettebåndoptager
- DAT
- SACD/HDCD
- Digital LP aftastning
- CD afspiller
- DAB (hvis det udnyttes korrekt)
- MP3 og andre komprimerede digitale lydformater i så lav kompression som mulig (>~320 kbs)
- Mini Disk
- AM tuner
- Trådoptager
"dolph"
|
|
|
æhh....nu ved jeg ikke lige hvordan jeg skal forstå din liste, men siden du gier dem tal må du jo mene at nr. 1 lyder bedst og 2 næstbedt osv ...?
Nuvel spolebåndoptagren kan vi måske godt blive enig om, men at kasettebåndoptageren skulle være bedre end en dat optager er jeg lodret uenig i, hvis du mener det seriøst må det være en dårligt dat du har hørt. Dat bør ligge oppe ved videoen. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasettebånd, uden støreduktion - bedre end CD, på noget du kalder 'vurdering af samlet lydbillede' ? Det er da første gang i mit liv, jeg har hørt, at nogen overhovedet vil kalde kasettebånd uden støjreduktion for hifi. Det duer da kun til kraftigt komprimeret musik, der overdøver støjen. Ja, jeg hører heller ikke til den gruppe mennesker, der fortrækker at drikke mælken direkte fra yveret. Min Beocord 9000 har skam leveret fin kvalitet igennem årene, men altså ikke noget der nærmer sig en god CD-afspiller. Og da aldrig uden støjreduktion.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange gode produkter der ikke kunne sælges q4 og betamax bare for at nævne nogle. Spole bånd er jo reelt udgået fordi cd er nemmere at betjene og har lettere ved at give god lyd.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror bærbart udstyr gør foreskellen, folk kan godt "nøjes" hvis det bare lige kan puttes i lommen......
Jeg gik engang med livrem og seler bare for at kunne have en walkman på slæb....
Man kommer jo helt til at savne det med at sige....husk lige at spole båndet tilbage før du aflevere det igen..... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
niklasthedolphi skrev:
|
Nu kommer jeg i tanker om at jeg har glemt at medtage DAT.
Så hermed ser min liste sådan her ud:
- Spolebåndoptager >1/4''
- Spolebåndoptager 1/4''
- Pladespiller
- FM tuner
- Digital spolebåndoptager
- HiFi Video
- HD recorder (high sampling/high bitrate)
- El-Kassette
- Kassettebåndoptager
- DAT
- SACD/HDCD
- Digital LP aftastning
- CD afspiller
- DAB (hvis det udnyttes korrekt)
- MP3 og andre komprimerede digitale lydformater i så lav kompression som mulig (>~320 kbs)
- Mini Disk
- AM tuner
- Trådoptager
"dolph"
|
|
|
æhh....nu ved jeg ikke lige hvordan jeg skal forstå din liste, men siden du gier dem tal må du jo mene at nr. 1 lyder bedst og 2 næstbedt osv ...?
Nuvel spolebåndoptagren kan vi måske godt blive enig om, men at kasettebåndoptageren skulle være bedre end en dat optager er jeg lodret uenig i, hvis du mener det seriøst må det være en dårligt dat du har hørt. Dat bør ligge oppe ved videoen.
|
|
|
Jamen det er da fint. Det er så din holdning. Er resten af prioriteringerne ellers i overensstemmelse med hvordan du betragter det?
Grunden til at jeg lægger DAT så langt nede er at jeg synes at digitaliseringen i sig selv smadrer lyden. Grunden til at jeg så har lagt HD recordere højere end kassette er at de kan arbejde med betragtelig højere samplingfrekvens og bitrate og dermed drage fordel af det digitale medies styrker (dynamik & S/N f.eks.) uden at give køb på naturligheden i samme grad som DAT og i særdeleshed dårligere digitale formater.
"dolph"
|
|
|
Nu kan man jo faktisk optage analog på en dat og i det tilfælde vil jeg gerne høre den kasette optager der formår bare bare at komme i nærheden af eks min sony dat optager. Ellers kan jeg ikke rigtig tage stilling til dine produkters placering idet at der kan være tale om særdeles forskelige kvaliteter produkterne imellem, altså der findes jo gode og dårligere tunere, der findes gode og dårlige cd maskiner etc...... __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pladespiller, spolebåndoptager og cd-afspiller. Alle medier er stadig afhængige af softwaren og kan levere glimrende lydkvalitet, men pladespilleren er stadig bedst og det eneste medie der kan tillade sig at blive kaldt højopløseligt.
|
| Til top |
|
| |