Emne: Nye højttalere til max 25000 kr. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
zico Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 333
|
| Sendt: 05 Juli 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonus faber er nogle gode højttalere, bygget af kvalitetskomponenter, og det i sig selv gør, at de burde spille godt. Men jeg mener nu stadig de farver lyden, som så mange andre også gør (men det kan også være godt, hvis det er den lyd man ønsker). De fleste snakker om at komme så tæt på det rigtige (live musik) så muligt. Men mange glemmer eller går for lidt til koncerter, for her oplever man meget sjældent den meget dybe, stramme og lynhurtige bas, som mange efterlyser, og efterfølgende siger, nu er jeg tæt på (men det er de overhovedet ikke). Brug den næst kommende uge til at nyde noget godt gratis jazz i byen, og læg mærke til hvordan det i virkeligheden lyder. Der er stor forskel på hvordan live musik lyder, og hvordan det lyder hos dig! Og der er forskel på hvordan DU gerne vil have det til at lyde, og hvordan det i virkeligheden lyder, og det er der ikke noget galt i, vi har alle vores præferencer.
Her mener jeg (høre jeg) at Audio notes højttalere kan sættes ind, de farver ikke bassen dyb og lynhurtig som mange gør, den afspilles ganske neutralt og meget live-agtigt, man glemmer næsten den er til stede og nyder musikken og ikke farven af diverse lyde.
Et stort dilemma er dog, måden cd'er i dag trykkes på, det gør, at meget af den dynamik, som er i musikken forsvinder og dermed opleves den ikke og kan dermed heller ikke opnås med noget anlæg i verden uanset pris. Jeg er ikke helt sikker på, hvilken måde cd'er laves på i dag, men det er tæt på et dynamikområde på 0 nul og det er jo et stort problem for os, som elsker detaljer.
For mange handler det om at finde den lyd man godt kan lide, og det er der ikke noget forkert i, det er bare ikke den rigtige lyd (live), men en farvet lyd. __________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
blackfrancis Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 05 Juli 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
Sonus faber er nogle gode højttalere, bygget af kvalitetskomponenter, og det i sig selv gør, at de burde spille godt. Men jeg mener nu stadig de farver lyden, som så mange andre også gør (men det kan også være godt, hvis det er den lyd man ønsker). De fleste snakker om at komme så tæt på det rigtige (live musik) så muligt. Men mange glemmer eller går for lidt til koncerter, for her oplever man meget sjældent den meget dybe, stramme og lynhurtige bas, som mange efterlyser, og efterfølgende siger, nu er jeg tæt på (men det er de overhovedet ikke). Brug den næst kommende uge til at nyde noget godt gratis jazz i byen, og læg mærke til hvordan det i virkeligheden lyder. Der er stor forskel på hvordan live musik lyder, og hvordan det lyder hos dig! Og der er forskel på hvordan DU gerne vil have det til at lyde, og hvordan det i virkeligheden lyder, og det er der ikke noget galt i, vi har alle vores præferencer.
Her mener jeg (høre jeg) at Audio notes højttalere kan sættes ind, de farver ikke bassen dyb og lynhurtig som mange gør, den afspilles ganske neutralt og meget live-agtigt, man glemmer næsten den er til stede og nyder musikken og ikke farven af diverse lyde.
Et stort dilemma er dog, måden cd'er i dag trykkes på, det gør, at meget af den dynamik, som er i musikken forsvinder og dermed opleves den ikke og kan dermed heller ikke opnås med noget anlæg i verden uanset pris. Jeg er ikke helt sikker på, hvilken måde cd'er laves på i dag, men det er tæt på et dynamikområde på 0 nul og det er jo et stort problem for os, som elsker detaljer.
For mange handler det om at finde den lyd man godt kan lide, og det er der ikke noget forkert i, det er bare ikke den rigtige lyd (live), men en farvet lyd. |
|
|
det kan ikke siges bedre zico!!
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 05 Juli 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackfrancis skrev:
zico skrev:
|
For mange handler det om at finde den lyd man godt kan lide, og det er der ikke noget forkert i, det er bare ikke den rigtige lyd (live), men en farvet lyd.
|
|
|
det kan ikke siges bedre zico!! |
|
|
Man skal i den sammenhæng dog også huske at mange hører musik der er at betragte som værende studie-musik, og det er vel typisk her den helt dybe bas kan findes. Musikeren indspiller musikken til at være med dyb bas, men kan ikke opnå dette live - så er det jo indspilningen der er mest "rigtig", på det område.
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 05 Juli 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tilslutte mig dem som siger Von Zweikert er det bedste valg i denne priskategori. De er mere dedikerede til lyd end flere af deres konkurrenter, som har brugt for mange af pengene på design og fancy lakeringer m.v.
|
| Til top |
|
| |
zico Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
blackfrancis skrev:
zico skrev:
|
For mange handler det om at finde den lyd man godt kan lide, og det er der ikke noget forkert i, det er bare ikke den rigtige lyd (live), men en farvet lyd.
|
|
|
det kan ikke siges bedre zico!! |
|
|
Man skal i den sammenhæng dog også huske at mange hører musik der er at betragte som værende studie-musik, og det er vel typisk her den helt dybe bas kan findes. Musikeren indspiller musikken til at være med dyb bas, men kan ikke opnå dette live - så er det jo indspilningen der er mest "rigtig", på det område.
|
|
|
Det er rigtigt, studiemusik, det høre de fleste af os, derfor kan der heller ikke i den sammenhæng snakkes om live musik, og dermed heller ikke "rigtig" fortalt musik. Hvordan er denne musik dog ikke farvet, fra studiets side! Det kan stadig lyde godt, rigtig godt kan det. Men skal en højttaler lyde neutralt og gengive live musik, så er det ud fra disse præferencer man skal snakke/hører og ikke ud fra studieoptagelser, for så snakker vi farve der vil noget. Og man kan ikke sammenligne studieoptagelser på diverse højttalere, ud fra en neutral præference, for det vil ikke blive gengivet neutralt. Her er vi igen over i den afdeling der hedder, ”hvad vi hver i sær ønsker af lyd”. Og igen, det er der ikke noget galt i, men det er ikke en neutral gengivelse af musikken. __________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 05 Juli 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
| Det er rigtigt, studiemusik, det høre de fleste af os, derfor kan der heller ikke i den sammenhæng snakkes om live musik, og dermed heller ikke "rigtig" fortalt musik. Hvordan er denne musik dog ikke farvet, fra studiets side! Det kan stadig lyde godt, rigtig godt kan det. Men skal en højttaler lyde neutralt og gengive live musik, så er det ud fra disse præferencer man skal snakke/hører og ikke ud fra studieoptagelser, for så snakker vi farve der vil noget. Og man kan ikke sammenligne studieoptagelser på diverse højttalere, ud fra en neutral præference, for det vil ikke blive gengivet neutralt. Her er vi igen over i den afdeling der hedder, ”hvad vi hver i sær ønsker af lyd”. Og igen, det er der ikke noget galt i, men det er ikke en neutral gengivelse af musikken. |
|
|
Det var nu også mest den her jeg tænkte på:
"De fleste snakker om at komme så tæt på det rigtige (live musik) så muligt. Men mange glemmer eller går for lidt til koncerter, for her oplever man meget sjældent den meget dybe, stramme og lynhurtige bas, som mange efterlyser".
Ifm. studie-musik, f.eks. Roger Waters' Amused to Death, giver det mening med bas-ønskerne, for den plade er indspillet med dyb og voldsom bas. Hvis ikke højttalerne kan gengive den med fuld extension går man glip af noget som musikeren mener skal være der.
|
| Til top |
|
| |
zico Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
zico skrev:
| Det er rigtigt, studiemusik, det høre de fleste af os, derfor kan der heller ikke i den sammenhæng snakkes om live musik, og dermed heller ikke "rigtig" fortalt musik. Hvordan er denne musik dog ikke farvet, fra studiets side! Det kan stadig lyde godt, rigtig godt kan det. Men skal en højttaler lyde neutralt og gengive live musik, så er det ud fra disse præferencer man skal snakke/hører og ikke ud fra studieoptagelser, for så snakker vi farve der vil noget. Og man kan ikke sammenligne studieoptagelser på diverse højttalere, ud fra en neutral præference, for det vil ikke blive gengivet neutralt. Her er vi igen over i den afdeling der hedder, ”hvad vi hver i sær ønsker af lyd”. Og igen, det er der ikke noget galt i, men det er ikke en neutral gengivelse af musikken. |
|
|
"De fleste snakker om at komme så tæt på det rigtige (live musik) så muligt. Men mange glemmer eller går for lidt til koncerter, for her oplever man meget sjældent den meget dybe, stramme og lynhurtige bas, som mange efterlyser".
Ifm. studie-musik, f.eks. Roger Waters' Amused to Death, giver det mening med bas-ønskerne, for den plade er indspillet med dyb og voldsom bas. Hvis ikke højttalerne kan gengive den med fuld extension går man glip af noget som musikeren mener skal være der.
|
|
|
Tja en diskution til evighedernes marker. Men det er efter mine oplevelser for live musik jeg snakker om og ikke hvad andre siger, så det er nogen modsætninger der vil noget, for sådan dyb bas, punsh og lynhurtig bas har jeg aldrig oplevet til en koncert, som der er på den omtalte roger Waters plade. Godt nok har jeg været til en del teckno koncerter for nogle år tilbage og her kommer man tæt på denne oplevelse af hurtighed og dybde i bassen, men ellers ikke.
Så enten kan pa udstyr ikke gengive denne musikalitet ellers er der måske flere meninger om hvordan det skal lyde. Men at gå til koncerter og høre lyden live, giver et godt udgangspunkt i hvordan det lyder.
Men lad os nu holde os til hvad tråden egentlig omhandler!
Men jeg har meget mere at sige om dette emne! For der er mange faktorer der spiller ind under live musik. __________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 05 Juli 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Zico,
lad os nu ikke gøre tingene mere indviklede end de er. Jeg giver trådens starter et velment råd på en højttaler i en given priskategori, så han har forskellige alternativer at vælge imellem. Jeg giver mig heller ikke i kast med at kritisere Audio Note, eller andre af de gode forslag.
Jeg har faktisk haft med musik at gøre siden jeg var barn, og når jeg tester udstyr gør jeg det med netop den reference, fordi jeg ved hvordan stemmer og instrumenter lyder i virkeligheden. Lyden ved live-koncerter er for det meste altid af dårlig kvalitet fordi musikken bliver forstærket op på et stort PA-anlæg. Jeg sidder faktisk ofte og ærger mig til den slags koncerter - der er et filter mellem musikerne og mig! Jazz musik fungerer derimod bedre, da der som regel ikke kræves samme forstærkning.
Jeg håber I københavnere nyder jazz'en i disse dage!vTil gengæld får vi nordjyder set noget Fussball i TV 
|
| Til top |
|
| |
blackfrancis Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 05 Juli 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
zico skrev:
|
|
Ifm. studie-musik, f.eks. Roger Waters' Amused to Death, giver det mening med bas-ønskerne, for den plade er indspillet med dyb og voldsom bas. Hvis ikke højttalerne kan gengive den med fuld extension går man glip af noget som musikeren mener skal være der. |
|
|
Lige en afsluttende bemærkning vedr. audio note: Nu lyder det jo efterhånden som om disse ht'er ikke kan spille bas - det kan de, mindst lige så dybt som konkurenterne. Det er bare som om bassen virker meget naturlig og har mange flere nuancer, hvilket gør bassen meget forskellig fra plade til plade. Plader der er mixet og mastered med den hensigt at bassen skal fylde meget får også fuld valuta på audio note!!!
|
| Til top |
|
| |
Kunuk Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
VR 2 skulle kræve god plads? Hvor tæt kan den placeres på bagvæggen? Det er dybden (40cm) jeg tænker på, jeg har kun 15kvm at gøre godt med.
Er der nogen, der har hørt de nye versioner af DAT`s TNT med nye bestykninger? Godt nok er det lidt udenfor budgettet, men hvis det kan bruges i mit rum og lyder godt, så er det vel ikke helt utænkeligt....
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunuk skrev:
|
VR 2 skulle kræve god plads? Hvor tæt kan den placeres på bagvæggen? Det er dybden (40cm) jeg tænker på, jeg har kun 15kvm at gøre godt med. Med 15 m2 kan det godt være, at VR1 + sub er et bedre bud; prisen for den kombi er meget lig et sæt VR2.
Da jeg havde VR2 havde jeg den ca 60 cm ude fra bagvæggen - og der var ingen problemer. Jeg tror faktisk godt, den kan stå lidt tættere på væggen uden at det går synderligt ud over bas/perspektiv; jf. den foran placerede transmissionsport.
Er der nogen, der har hørt de nye versioner af DAT`s TNT med nye bestykninger? Godt nok er det lidt udenfor budgettet, men hvis det kan bruges i mit rum og lyder godt, så er det vel ikke helt utænkeligt....
|
|
|
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunuk skrev:
Jeg har selv Audiovector Mi3 sign. i tankerne, men har læst mig frem til, at de er mere til AV-lyd
|
|
|
Hvad mener du med det?
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunuk skrev:
|
Hej,
Jeg skal til at opgradere mine Infinity Kappa 80 ht-er. De må ikke være for store, da mit lytterum er på 15kvm. Som det ser ud nu, skal de trækkes af 2 stk. Bertram monoblokke og 1 stk. Bertram stereoamp. hver på 1000 watt. Jeg har en Primare Pre 30 kontrolforstærker og en Opera Droplet 5.0 CD afspiller.
Jeg lytter til næsten alt, ligefra klassisk til rock. Kravet er: dyb stram bas, god stereoperspektiv, neutral og detaljeret lyd.
De skal være mere placeringsvenlige end mine nuværende Kappa 80 ht-er, måske med basport placeret foran, men ikke noget krav. De skal helst kunne biampes, da jeg vil udnytte mine amps bedst muligt.
Jeg kan ikke så godt tage ht-erne med hjem på prøve, da jeg bor i Grønland, så gode forslag modtages gerne.
Jeg har selv Audiovector Mi3 sign. i tankerne, men har læst mig frem til, at de er mere til AV-lyd, eller hvad kan I foreslå?
(De må gerne være demo modeller, men helst nye)
Hilsen Kunuk
|
|
|
Valget er klart, og tilmed skal du ikke bruge mere end ca. 9000,- Skal det være neutralt, med godt perspektiv, detaljering osv, så find et sæt Dali Grand Diva  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Kunuk Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 01:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunuk skrev:
|
Jeg har selv Audiovector Mi3 sign. i tankerne, men har læst mig frem til, at de er mere til AV-lyd
| | |
Hvad mener du med det?
Der var en tråd ang. Mi3 sign. herinde for et stykke tid siden....kan bare ikke finde den, der må være nogen herinde der kan huske den?
Mht. Dali Grand Diva...ja, jeg betvivler ikke deres kvaliteter, men de har vel også efterhånden nogle år på bagen? Det jeg gerne vil købe må altså gerne holde i en rum tid fremover.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
videoilu Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 02:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haluu Kunuk
Focal.JMlab Profile 918, tassa nipigik aamma kusanat (lyder og pynter godt i stuen). 
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|