Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tid til sommerudskiftning af højtalere! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej Mastervol,

Sorry for at forstyrre din højttaler-jagt, men ville bare høre din mening om den Sony receiver, du bruger. Har hørt fra en del folk, som synes, at Sonys receivere er for lyse i lyden, nærmest kliniske; mangler varme. Så ville jeg tro, at det måske blev endnu "værre" med små stativ/reolhøjttalere??

Jeg tænker selv på at anskaffe mig en Sony receiver, nærmere bestemt STR-DB895 QS, og lige præcis de KEF iQ3, som du nævner. Har dog ikke haft mulighed for at lytte til  højttalerne. Har set dem i  Fona, og der har de jo ingen lytterum.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juli 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hej Da_Saint!

Svært at svare på. Har aldrig haft andre højttalere sat på end mine Gale, så det er uhyre svært for mig at svare på om det er mine HT'er der er lyse eller om det er Sony'en.

Men ja, jeg kan godt genkende den med at den er meget klinisk og kold i lyden, hvilket kan give lidt besvær når man bare vil nyde musikken, for den kommer til at skære i ørene på visse numre. Men dertil er den faktisk ret detaljeret og har man en højttaler med en blød diskant kan den godt gå an.

Problemet er lidt at den heller ikke er særlig strømstærk, så den mangler lidt power. Ikke at den på nogen måde har haft problemer med at drive mine Gale (det ville også være noget underligt ), men mangler bare lidt overskud mange steder.

Ved ikke om det bliver værre med små reol højttalere sat til, men kombinationen af Gales komprimerende diskant og en lidt skarp Sony diskant, giver ikke det bedste indtryk. (Så behøver jeg vist ikke sige at du skal holde dig fra sølvkabler, vel? )

Nå, så fik jeg svaret lidt alligevel. Jeg skal i hvert fald snart have lånt nogen højttalere hjem, og så vil jeg da gerne fortælle dig lidt mere om min Sony's stærke og svage sider hvis du er interesseret?

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Juli 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Jo, jeg er interesseret!

Du gav endda et rigtig godt svar!
Som du siger, er gengivelsen meget detaljeret, men det kan også  blive for meget og lyde "hårdt" og anstrengende for ørerne, har jeg hørt/læst.

Det ville være lækkert at høre din mening, for det lyder som om du ved hvad du snakker om.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Om jeg ved hvad jeg snakker om, ved jeg ikke...

Og jeg har aldrig prøvet den i surround, så der skal jeg ikke kunne sige hvordan den fungerer. Du skal da bruge din til surround eller hvad?

Desuden virker den uhyre robust, og selv efter 4 års brug er der ingen træge knapper eller fejl på den på nogen måde. Selv ikke fjernbetjeningens knapper har jeg noget at udsætte på. Okay, den knirker lidt når man vrider den, men det er jo trodsalt kun plastik...

Men kan vi ikke tale over pb'er i fremtiden?

Then we can get back to the matter of hand in this thread!

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Okay, så fik jeg en Arcam Alto med hjem... på prøve... Og da de er 95 % identiske med Audiovector K1 Super, skulle de være et godt billede på hvad de kan.

Da størrelsen er yderst beskeden, var jeg ikke ret optimistisk i forhold til den basgengivelse. Og heller ikke Arcam har da brudt fysikkens love. Faktisk var dens basperformance ret skuffende...

Men efterhånden fandt jeg da ud af at den er meget detaljeret, har en fornem diskant og spiller rent! Og selvom mine større Gale var større, havde en bedre følsomhed (90 vs. 87), står det alligevel klart at de Alto'er blæser hatten af Gale hvis bare man skruer lidt op. Så ved en fornuftig lydstyrke (læs: høj) lyder den altså klart højere end mine Gale! (og mere rent selvfølgelig

Men har alligevel min tvivl omkring bassen, så nu håber jeg snart på at få de DLS R60'er hjem på prøve!

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Slet ingen der har noget at sige omkring KEF iQ3?

Mine lytteindtryk fra de seneste par Q-serier (har selv ejet en håndfyld modeller efterhånden):

Mørk og tilbagelænet (typisk engelsk, hehe), lettere svampet bas, udpræget og superb mellemtone, dæmpet diskant, ekstremt homogen spredning af lyden pga. koaksial-enheden, en særegen overall lyd, som nogle elsker, andre hader, neutral er den ikke.

Efter min mening og erfaring passer lystklingende og nogenlunde kraftige forstærkere bedst til Q-serierne. Så klangmæssigt passer din Sony STR DB-870 sikkert fint.

KEF IQ3 lyder i det store og hele som forgængeren KEF O1, men der er rettet op på de største skavanker, en strammere bas, og en meget mere åben diskant, om end den stadigvæk er noget dæmpet. Men en fantastisk højttaler, især til prisen, og det er ikke uden grund, at den vandt EISA-awarden 2006. 

Bare synd den nye IQ-serie kun fås i den vammelbrune halvfjerdser-farve herhjemme

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Hva med noget Klipsch?

de er ret basstærke også er lyden jo bare super!

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

dtomsen skrev:
Mastervol skrev:

Slet ingen der har noget at sige omkring KEF iQ3?

Mine lytteindtryk fra de seneste par Q-serier (har selv ejet en håndfyld modeller efterhånden):

Mørk og tilbagelænet (typisk engelsk, hehe), lettere svampet bas, udpræget og superb mellemtone, dæmpet diskant, ekstremt homogen spredning af lyden pga. koaksial-enheden, en særegen overall lyd, som nogle elsker, andre hader, neutral er den ikke.

Efter min mening og erfaring passer lystklingende og nogenlunde kraftige forstærkere bedst til Q-serierne. Så klangmæssigt passer din Sony STR DB-870 sikkert fint.

KEF IQ3 lyder i det store og hele som forgængeren KEF O1, men der er rettet op på de største skavanker, en strammere bas, og en meget mere åben diskant, om end den stadigvæk er noget dæmpet. Men en fantastisk højttaler, især til prisen, og det er ikke uden grund, at den vandt EISA-awarden 2006. 

Bare synd den nye IQ-serie kun fås i den vammelbrune halvfjerdser-farve herhjemme

Tak for den grundige gennemgang!  Kunne være at man lige skulle smutte forbi Fona og se om der er nogen der gider sætte den til så jeg kan høre den.

Og ja, farven er ikke lige frem dens fremmeste force...

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

Hva med noget Klipsch?

de er ret basstærke også er lyden jo bare super!

Okay, jeg er ikke stødt på Klipsch i min jagt endnu, så hvem forhandler dem i Danmark? 

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jaja, der sker da nyt hele tiden!

Så fik jeg lånt Audiovector M1 med hjem, efter at have slæbt det tunge bæster det meste af vejen...

Men da de blev sat til! Framragende dynamik med god bas og luftig og åben diskant. Det er tydeligt at høre at de kan meget mere end K1 Super hvis man ser på dynamikken. Desuden hænger det på en eller anden måde bare bedre sammen, og generelt er den her bare mere spændende end K1 Superen.

Nu bliver det spændende at høre DLS R60 mod denne her... Jeg er ikke så sikker på at DLS'en vinder mere.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Ja, de DLS'er vejer altså dobbelt så meget som de M1'er, så denne gang blev det sq en taxa...

Men da de er sprit nye, skal de nok lige have et par timer før de er helt klar. Men allerede nu lyder det helt imponerende!  Framragende dynamik, kontant bas. Men lidt indelukket og skarp diskant som må forventes at forsvinde. Men denne gang fik jeg hært dem på et ordenligt setup i TC bestående af Atoll. Der beviste de at luftigheden var imponerende selvom rummet åd al bassen, desværre. Faktisk var jeg ikke langt fra at slæbe de små R50 med hjem, de spiller altså imponerende godt.

Men kunne altså ikke undvære R60'ernes dynamikog større ubesværethed...  Så det bliver rigtig sjovt at se hvad de kan når de åbner op!  Og det lader til at jeg ikke får de problemer jeg havde med bulder da jeg havde M1'erne hjemme selvom DLS'erne også har bas port bagpå, så det tegner godt!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes