Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 11:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dipole / Downscaling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 04 November 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Lidt fornyelser: Squeezebox + Lyngdorf.

Til top Vis Dion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dion Besøg Dion's Websted

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 November 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Hej Dion

Det ser spændende ud - hvordan lyder det?

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 November 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Hej Dion,

Hvordan ændrer lyden sig hvis du rykker højttalerne tættere på bagvæggen?

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 November 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

f**k det ser bare rigtig fedt ud.

Kunne godt selv tænke mig at lave et par med 2 x 15" + bånddiskant.
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej Dion

Er du ved at udskifte dit dipol system, så din annonce med salg af enheder - vil du løfte sløret for et nyt projekt?

Læste i øvrigt på din hjemmeside om dine w210 - lækkert med målinger, du lavede vel ikke en måling af T&S parametrene, kunne godt tænke mig at se specs på disse enheder.

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Lyngdorf kommer sjovt nok men en dipol (DP1) meget lig dit design. Der kommer også en woofer der kan stå op ad en væg (og ikke i et hjørne som W210) 

Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Mit design er jo ikke noget jeg har fundet på men igen inspireret af den største pioneer på dipole området - Sigfried Linkwitz !

Peter lyngdorf har jo før ydret sin positive holding til dipole systemet: læs på http://www.linkwitzlab.com/design_of_loudspeakers.htm under F - CES 2006 hvor Hr. Linkwitz og Hr Lyngdorf udveksler ideer og holdninger.

Og der er jo ingen tvivl om designets fordele plus de store udfordringer som ligger i de nedre oktaver som næsten bliver urealistiske hvis de skal realiseres som dipole - Men her kommer så Lyngdorfs hjørne placeringer + regulering vha. RP eller EQ i bas delen ind i billedet.

Herligt at et kommecielt foretagne som Lyngdorf har åbnet op for Dipole og dette er præcis typisk for Lyngdorf at ha et åbent og realistisk synpunkt på hvordan Hifi også kan skrues sammen til at komme tætterer på illusionen.

Hvor har du fundet billedet af de nye højttalere ?

Jo mit eget projekt er lidt i standby da der er kommet electrostater ind i stuen - Disse er jo også dipole af natur   Helbred mm gør at de store armbevægelser med egen tilvirkning af højttalere er lagt på hylden for en tid. Men tro ikke at ideerne er der !

Til top Vis Dion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dion Besøg Dion's Websted

Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

ja når den gode Lyngdorf vil dele mellem woofer og hovedsystem i 350Hz området så kan man jo komme afsted med ganske smalle dipoler! Hoved systemet behøver heller ikke flytte så meget luft.

Har du stadig dine cornerwoofers, og i så fald er de til at få til at spille sammen med elektrostater ? 

Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Yep det hænger fint sammen, men efter en del eksperimentering mht. delefekvensen er jeg pt endt på 220hz hvis jeg deler højere synes jeg der går lidt af maginen fra staterne/dipolerne.

Samtidig kan jeg heller ikke dele for lavt for så får TDA2200i'eren for meget at se til - Electrostaterne er uhyggelige ineffektive !  Subberne dæmpes med mere end 22 db ...

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Skal der ikke bruges password til de sider?

Jeg synes det er brandsvært at få koblet en koventionel sub (Linkwitz Thor) med 2 ordens på et par smalle dipoler ala de prototyper som Linkwitz selv stiller op på sin side - som jeg bruger til mit surround. Der er store klangproblemer i skiftet. Noget avanceret rum korrektion vil sikkert kunne rette en del af problemet, men det er som om der er noget der ikke stemmer alligevel. Linkwitz har også beskrevet om problemet på hans side. Jeg deler så lavt som 120 - og har dælme kørt meget op og ned og reguleret meget på niveau i det sidste års tid. Jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe det an? Jeg tænker måske at køre hele møget med aktiv elektronisk 4 ordens deling og bruge print og beregninger fra Hr. Link.

Mine hovedhøjtalere er verdens bedste  et andet paradigme - og jeg må sige at jeg faktisk også foretrækker dem uden Thor sub under de 40, hvis jeg anvender 2 ordens til deling med bassen - uden dog at have eksperimenteret meget med det. Det vil sikkert være meget bedre med 4 ordens? Men man udvikler altså en form for allergi over for bokset baslyd. Men det var da fedt at have til festen nytårsaften, og der stadig også mange hifi bonderøve der forbinder bulder med bas :) - referencen til virkeligheden er dårlig.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

hejsa ... det med an man får allergi over for bokset baslyd vil jeg give dig helt ret i .. men det er vare så vildt svært at funde den helt perfekte enhed  til åben uden at den fylder helt vildt ..  jeg har selv prøver at lave en med 400 mm siden på og fynde den op med dempning.. lyden er fornuftig .. men jeg tror jeg har en forkert enhed til det .. jeg bruger en peerless xls 12".. tror den er for tung ..

men toppen der  går det stille og rolig frem ad.. jeg bruger en 10" til det dybe  og venter på at jeg kan få den 5,25 " jeg skal bruge til den høje... jeg er lidt spændt på om jeg kan nøjes med at lave en 6 db filter i mellem enhederne ...

kramer71

hvilke enheder bruger du ..????

Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 April 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hejsa ... det med an man får allergi over for bokset baslyd vil jeg give dig helt ret i .. men det er vare så vildt svært at funde den helt perfekte enhed  til åben uden at den fylder helt vildt ..  jeg har selv prøver at lave en med 400 mm siden på og fynde den op med dempning.. lyden er fornuftig .. men jeg tror jeg har en forkert enhed til det .. jeg bruger en peerless xls 12".. tror den er for tung ..

men toppen der  går det stille og rolig frem ad.. jeg bruger en 10" til det dybe  og venter på at jeg kan få den 5,25 " jeg skal bruge til den høje... jeg er lidt spændt på om jeg kan nøjes med at lave en 6 db filter i mellem enhederne ...

kramer71

hvilke enheder bruger du ..????

Den enhed burde være perfekt, hvis du bruger du aktivt eq til bassen? Du kan læse på hr. linkwitz side omtrent hvad du skal gøre. En af hans projekter før Orion involverer et system med 2*xls12 per side til bassen. Hvis du ikke bruger aktiv eq er du ude i et håbløst arbejde og så er en xls12 slet ikke velegnet.

Linkwitz har en prototype med bare 8 bas/mellemtone og diskant med traditionelt filter.

Du kan ikke nøjes med 6 db til deling mellem bas og mellemtone. Det er nærmest et ikke filter :) Jegg kører med 12 ordens i mit surround setup mellem konventionel sub thor og 8wifa (kan ikke huske modellen), på 25 cm baffel !!, deler ved 140Hz!, og det 12 ordens begrænser altså lydtrykket, så jeg ville foretrække et 4 ordens.

Linkwitz har i øvrigt print og formler til at man kan kravle sig igennem den øvelse.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 April 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

kramer71

tak ...

jeg har læst en helt del på http://www.linkwitzlab.com/ ,http://www.musicanddesign.com/naomain.html

jo jeg har filter på .. men jeg tro  jeg er ved at få styr på det .. jeg troede bare ikke lyden var så anderledes fra lukket system.. 

jeg dele aktivt fra bund til top .. og jeg må give dig ret i at mit 6 db ikke er nok .. så det er blevet ændret 

men har fået nogle andre enheder siden jeg har skrevet  i dit indlæg så det går helt klart den vej det skal ...

men det problem jeg har fået er med bassen .. det er at den få det hele til at ryste..  det er noget møg... har tænkt på at lave bunden om til lukket..  da jeg syntes åben kræver så meget plads for at lyde perfekt...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes