| Forfatter |
|
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er et typisk beton byggeri fra 92. Når jeg finder konen så vil jeg også gerne ha et hus så man kan spille højt uden ens nabo blir irriteret men pt. et der ikke råd
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, lejligheder er ikke skabt til storstilede koncerter...
|
| Til top |
|
| |
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej det er for dårligt
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, og så når man endda har været så betænksom at ville dele oplevelsen med naboerne... Så kommer de sq og beder en skrue ned...
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Eltax-Man
Det, som ofte giver lidt af et
problem, er, at din stue/værelse p.g.a. de fysiske mål er afstemt til
nogle bestemste frekvenser, der specielt i basområdet giver booms, som
dine naboer simpelthen elsker. Sagt med andre ord vil din stue p.g.a.
disse resonanser forstærke signalet ved visse frekvenser.
En ret nem måde at reducere disse på
er, ved at bruge en equalizer som f.eks. Behringer DEQ2496, der v.h.a.
en målemikrofon kan indstilles til din stue. Equalizeren vil
forsøge at udglatte frekvenskurven og således også dæmpe de booms, som
dine naboer elsker. Der er naturligvis mange andre måder man kan gøre
det på og der findes også andre equalizere end den nævnte.
venligst

|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug ALDRIG equalizerers, ALDRIG! For så intruducerer du fasefejl, og fy for den da!
Jeg bor også i stablet redekasse, jeg har masser af tunge møbler og tykke tæpper.
Jeg spiller kun af en indvendig mur (af hensyn til naboerne).
Mine højttalere står på bløde "hifi-fødder", model korkslibeklods.
Lytterummet er optimeret, så godt jeg kan til menneskepenge, til en grundfrekvens på 35-70hz pænt fordelt over et stort område. Anlægget og møblerne er nemlig stillet op i lige dele ulige brøker af rummets størrelse (2/9, 4/9 osv) for at brede resonanserne ud!
Når alt dette er gjort, og jeg har en dejlig plade i CD-afspilleren, og har skruet op på min ydmyge 13 watt´er til en marchhastighed liggende i området fra -30dB til -10dB, så er det banke-højt, gulvet spiller med i grundakkorden og alle er glade, næsten!
Jeg har altså gjort stort set alt, for at tage bare en smule hensyn til mine naboer, men det hjælper ikke det store i lejlighedkomplekser; der er nemlig ret lydt!
Gennem de sidste 10-20 år er det blevet almindeligt med ret højtråbende "hifi-anlæg", til billige penge. Så har alle råd til at prøve at overdøve hinanden med u-lyd. Sådan var det ikke da de fleste betonstabelredekasser blev bygget i 70´erne. Dengang var en fuld stodders boksetræning på konen og legende unger det, der gav det højeste udslag på et SPL-meter (dB-måler)!
Mit (moderne) motto er: At så længe det er ren lyd, så kan de ikke tillade sig at klage! (Ellers ryger der lige et girokort fra Coda-Gramex ind af deres dør; de skal SQ ikke lytte helt gratis, vel?)
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at skifte til højttalere der kan spille lavt med fuld dynamik, tit spiller man højt fordi ens udstyr lyder kedeligt ved lavt lydtryk, heldivis findes der udstyr der kan spille lavt. En ting er naboen det vel det mindste problem, hvis jeg var dig ville jeg bekymrer mig mere om egen hørelse!
Derud over er det min erfaring at højtaller med bagud vendt basrefleks kan give meget bulder ved lav lyd, hvis de ikke er korrekt stillet op, fx. av. Prøv anden opstilling.
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej F.Christians
Nej du får ikke nødvendigvis ødelagt din musik med fasefejl - du kan
naturligvis få fasefejl, såfremt du bygger en equalizer baseret på
kondensatorer, spoler og modstande nøjagtigt som i et
højtalerdelefilter, hvor du under alle omstændigheder får dem. Det du
reelt sigter mod er, at vi bruger fuldtoneenheder i vores højtalere,
men det ønsker de fleste ikke, så nogle fasefejl må de fleste af os
leve med. Det er dog slet ikke så slemt, som du beskriver det, idet de
færreste af os kan høre det og kun meget få kan høre fasefejl ved en
blidtest.
Ved at benytte en digital equalizer af nyere dato med høj sample
frekvens, vil det i praksis være uhyre få, der kan høre det og meget
få, der har HiFi grej, der kan afsløre fasefejlene. På den anden side
vil de, der har deres anlæg i et rum med fire vægge kunne høre en klar
forbedring m.h.t. dæmpning af stående bølger og disses harmoniske, der
i den grad kan betegnes som en forvrængning at de ønskede signaler.
Alle ønsker dog ikke denne korrektion - nogle mener, at lyden bliver
mindre farverig og lidt kedeligere. Andre igen kan ikke skelne de
forvrængende komponenters vægt i forhold til hinanden, men alle der har
HiFi/akustik som deres hobby, har jo næppe tid til at sætte sætte sig
dybt ind i de ofte komplicerede ting.
De stående bølger er mest genrende i det lave område, derfor er der i
dag et reelt alternativ til en almindelig equalizer, der fungerer i
hele det hørbare frekvens område, nemlig mange af de nyere subs, hvor
der er indbygget en equalizer. Et ret godt eksempel er Velodyne med de
nye Digital Drive systemer, hvor der ud over equalizeren og automatisk
rumkorrektion er indbygget en digital modkobling til dæmpning af
harmonisk forvrængning.
Vores HiFi systemer inklusiv det rum der benyttes er fyldt med
forvrængende komponenter. Nogle mere hørbare end andre, men man må
skelne imellem tingene og tingene er desværre for det meste ikke sorte
og hvide men ofte i en gråzone.
Det er naturligvis helt fint at dæmpe med møbler gulvtæpper etc., men
hvis man skal have styr på resonanserne i det dybe imråde, da skal man
over i nogle af de forskellige bas dæmpe systemer, som der findes
forskellige typer af. Et af problemerne er resonanserne, hvor de
reflekterede signaler er i fase med signalet fra højtaleren - det er
disse, der giver kraftigt boom. Noget andet er de signaler, der er i
modfase - d.v.s. vi hører intet signal. Begge problemerne adresseres
med basfælder, hvorimod kun det første håndteres godt af en
equalizer. Løsningerne kan til en vis grad kombineres. Har man
f.eks. et lokale med mange relativt tætliggende resonanser og en del
problemer med resonanser i modfase, da kan man opsætte
membrandæmpeplader, der dækker relativt bredt i det dybe område og med
en equalizer hæve signalet, således at det kan høres.
Da de færreste ønske at omdanne deres hjem til et lydstudie og konen
næppe vil akseptere dette, er det dog begrændset, hvor langt de fleste
ønsker at gå, men i det konkrete eksempel er der umiddelbart ingen
tvivl om, at en equalizer på fin vis vil kunne gøre en stor del af
arbejdet.
Venligst

|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger


Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en meget sippet underbo på 83år, som mener at moderne musik er noget som djævelen har skabt. Hun havde meget store problemer med mig, efter jeg havde købt mine dali 850ère. Her for 2 måneder siden slog jeg hendes græsplæne, da jeg var ved at slå min egen. Siden den dag har hun ikke klaget en eneste gang . Jeg slår hendes græs 1 gang i ugen pt, og kan nu lufte mine dalièr efter behov. Et godt råd er fedt lidt for din under/over/nabo. Så går det måske lidt bedre. 
MVH Trutta
|
| Til top |
|
| |
RC Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så en af de heldige, der har en super god nabo. Hun beder mig skruge op mange gange så hun også kan nyde musikken, når hun slikker sol i haven. Og så slipper hun også for at bruge strøm på sit eget anlæg siger hun.
__________________ M.V.H. RC
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja trutta og RC
I er vist inde på noget af det helt rigtige - havde slet ikke tænkt på det 
Venligst

|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du spiller da bare så højt som muligt indtil du får nogle naboer der er ligesom RC's  __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Eltax-Man Forum Bruger


Bruger siden: 14 August 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Min sub står på en træplade med store grimme grå gummifødder, der reelt
er dørstoppere købt hos Silvan. De fungerer fint her, men der kan købes
nogle mere pro - jeg kan ikke huske, hvad de hedder, men de fås i
flotte farver og bestilles ud fra vægten af din sub. Man skal have målt
vægten på de to forreste ben og tilsvarende på de to bagerste.
Måske er der en anden, som ved hvad de hedder. Jeg benyttede dem på et
tidspunkt til et par B&W 802.
Venligst
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger


Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
De hedder sd feets. Hifi 4 you i Esbjerg har dem.
MVH Trutta
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
trutta skrev:
|
Jeg har en meget sippet underbo på 83år, som mener at moderne musik er noget som djævelen har skabt. Hun havde meget store problemer med mig, efter jeg havde købt mine dali 850ère. Her for 2 måneder siden slog jeg hendes græsplæne, da jeg var ved at slå min egen. Siden den dag har hun ikke klaget en eneste gang . Jeg slår hendes græs 1 gang i ugen pt, og kan nu lufte mine dalièr efter behov. Et godt råd er fedt lidt for din under/over/nabo. Så går det måske lidt bedre. 
MVH Trutta
|
|
|
Var det ikke Gotha Andersen der en gang sagde:
Vil du i verden frem, så SLIK!!!!!!!!
mvh
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger


Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal sku ikke have slikket, noget  der. Så hellere græsplænen
|
| Til top |
|
| |
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
trutta skrev:
Jeg skal sku ikke have slikket, noget der. Så hellere græsplænen |
|
|
 
Nej det er sq heller ikke min stil
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
uanset hvordan man tolker det Trutta, så har det jo hjulpet for dig . Er selv så priviligeret at bo i hus, så ingen problemer her, kun når knægten skal sove skal der være ro..
mvh
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
SD Feets ja det er dem jeg tænkte på - kan kun anbefale, at du køber
Audiophil udgaven, der koster lidt mere end standard versionen. De kan
ses her: http://www.hifi4you.dk/nyt.htm
Venligst
|
| Til top |
|
| |