Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 05:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dæmpning af lyden som går til naboen????? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

det er et typisk beton byggeri fra 92. Når jeg finder konen så vil jeg også gerne ha et hus så man kan spille højt uden ens nabo blir irriteret men pt. et der ikke råd 
Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Ja, lejligheder er ikke skabt til storstilede koncerter...
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Juli 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

nej det er for dårligt

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Ja, og så når man endda har været så betænksom at ville dele oplevelsen med naboerne... Så kommer de sq og beder en skrue ned...
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hej Eltax-Man

Det, som ofte giver lidt af et problem, er, at din stue/værelse p.g.a. de fysiske mål er afstemt til nogle bestemste frekvenser, der specielt i basområdet giver booms, som dine naboer simpelthen elsker. Sagt med andre ord vil din stue p.g.a. disse resonanser forstærke signalet ved visse frekvenser.
En ret nem måde at reducere disse på er, ved at bruge en equalizer som f.eks. Behringer DEQ2496, der v.h.a. en målemikrofon kan indstilles til din stue.  Equalizeren vil forsøge at udglatte frekvenskurven og således også dæmpe de booms, som dine naboer elsker. Der er naturligvis mange andre måder man kan gøre det på og der findes også andre equalizere end den nævnte.

venligst

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Brug ALDRIG equalizerers, ALDRIG! For så intruducerer du fasefejl, og fy for den da!

Jeg bor også i stablet redekasse, jeg har masser af tunge møbler og tykke tæpper.

Jeg spiller kun af en indvendig mur (af hensyn til naboerne).

Mine højttalere står på bløde "hifi-fødder", model korkslibeklods.

Lytterummet er optimeret, så godt jeg kan til menneskepenge, til en grundfrekvens på 35-70hz pænt fordelt over et stort område. Anlægget og møblerne er nemlig stillet op i lige dele ulige brøker af rummets størrelse (2/9, 4/9 osv) for at brede resonanserne ud!

Når alt dette er gjort, og jeg har en dejlig plade i CD-afspilleren, og har skruet op på min ydmyge 13 watt´er til en marchhastighed liggende i området fra -30dB til -10dB, så er det banke-højt, gulvet spiller med i grundakkorden og alle er glade, næsten!

Jeg har altså gjort stort set alt, for at tage bare en smule hensyn til mine naboer, men det hjælper ikke det store i lejlighedkomplekser; der er nemlig ret lydt!

Gennem de sidste 10-20 år er det blevet almindeligt med ret højtråbende "hifi-anlæg", til billige penge. Så har alle råd til at prøve at overdøve hinanden med u-lyd. Sådan var det ikke da de fleste betonstabelredekasser blev bygget i 70´erne. Dengang var en fuld stodders boksetræning på konen og legende unger det, der gav det højeste udslag på et SPL-meter (dB-måler)!

Mit (moderne) motto er: At så længe det er ren lyd, så kan de ikke tillade sig at klage! (Ellers ryger der lige et girokort fra Coda-Gramex ind af deres dør; de skal SQ ikke lytte helt gratis, vel?)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hvad med at skifte til højttalere der kan spille lavt med fuld dynamik, tit spiller man højt fordi ens udstyr lyder kedeligt ved lavt lydtryk, heldivis findes der udstyr der kan spille lavt. En ting er naboen det vel det mindste problem, hvis jeg var dig ville jeg bekymrer mig mere om egen hørelse!

Derud over er det min erfaring at højtaller med bagud vendt basrefleks kan give meget bulder ved lav lyd, hvis de ikke er korrekt stillet op, fx. av. Prøv anden opstilling.

Til top Vis Raincoat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raincoat Besøg Raincoat's Websted

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Hej F.Christians

Nej du får ikke nødvendigvis ødelagt din musik med fasefejl - du kan naturligvis få fasefejl, såfremt du bygger en equalizer baseret på kondensatorer, spoler og modstande nøjagtigt som i et højtalerdelefilter, hvor du under alle omstændigheder får dem. Det du reelt sigter mod er, at vi bruger fuldtoneenheder i vores højtalere, men det ønsker de fleste ikke, så nogle fasefejl må de fleste af os leve med. Det er dog slet ikke så slemt, som du beskriver det, idet de færreste af os kan høre det og kun meget få kan høre fasefejl ved en blidtest.

Ved at benytte en digital equalizer af nyere dato med høj sample frekvens, vil det i praksis være uhyre få, der kan høre det og meget få, der har HiFi grej, der kan afsløre fasefejlene. På den anden side vil de, der har deres anlæg i et rum med fire vægge kunne høre en klar forbedring m.h.t. dæmpning af stående bølger og disses harmoniske, der i den grad kan betegnes som en forvrængning at de ønskede signaler. Alle ønsker dog ikke denne korrektion - nogle mener, at lyden bliver mindre farverig og lidt kedeligere. Andre igen kan ikke skelne de forvrængende komponenters vægt i forhold til hinanden, men alle der har HiFi/akustik som deres hobby, har jo næppe tid til at sætte sætte sig dybt ind i de ofte komplicerede ting.

De stående bølger er mest genrende i det lave område, derfor er der i dag et reelt alternativ til en almindelig equalizer, der fungerer i hele det hørbare frekvens område, nemlig mange af de nyere subs, hvor der er indbygget en equalizer. Et ret godt eksempel er Velodyne med de nye Digital Drive systemer, hvor der ud over equalizeren og automatisk rumkorrektion er indbygget en digital modkobling til dæmpning af harmonisk forvrængning.
Vores HiFi systemer inklusiv det rum der benyttes er fyldt med forvrængende komponenter. Nogle mere hørbare end andre, men man må skelne imellem tingene og tingene er desværre for det meste ikke sorte og hvide men ofte i en gråzone.

Det er naturligvis helt fint at dæmpe med møbler gulvtæpper etc., men hvis man skal have styr på resonanserne i det dybe imråde, da skal man over i nogle af de forskellige bas dæmpe systemer, som der findes forskellige typer af. Et af problemerne er resonanserne, hvor de reflekterede signaler er i fase med signalet fra højtaleren - det er disse, der giver kraftigt boom. Noget andet er de signaler, der er i modfase - d.v.s. vi hører intet signal. Begge problemerne adresseres med basfælder, hvorimod kun det første håndteres godt af en equalizer.  Løsningerne kan til en vis grad kombineres. Har man f.eks. et lokale med mange relativt tætliggende resonanser og en del problemer med resonanser i modfase, da kan man opsætte membrandæmpeplader, der dækker relativt bredt i det dybe område og med en equalizer hæve signalet, således at det kan høres.

Da de færreste ønske at omdanne deres hjem til et lydstudie og konen næppe vil akseptere dette, er det dog begrændset, hvor langt de fleste ønsker at gå, men i det konkrete eksempel er der umiddelbart ingen tvivl om, at en equalizer på fin vis vil kunne gøre en stor del af arbejdet.

Venligst

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har en meget sippet underbo på 83år, som mener at moderne musik er noget som djævelen har skabt. Hun havde meget store problemer med mig, efter jeg havde købt mine dali 850ère. Her for 2 måneder siden slog jeg hendes græsplæne, da jeg var ved at slå min egen. Siden den dag har hun ikke klaget en eneste gangSmile. Jeg slår hendes græs 1 gang i ugen pt, og kan nu lufte mine dalièr efter behov.  Et godt råd er fedt lidt for din under/over/nabo. Så går det måske lidt bedre.SmileSmile

MVH Trutta

Til top Vis trutta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trutta

RC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er så en af de heldige, der har en super god nabo.
Hun beder mig skruge op mange gange så hun også kan nyde musikken, når hun slikker sol i haven. Og så slipper hun også for at bruge strøm på sit eget anlæg siger hun.  

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Ja trutta og RC

I er vist inde på noget af det helt rigtige - havde slet ikke tænkt på det

Venligst

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Du spiller da bare så højt som muligt indtil du får nogle naboer der er ligesom RC's

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Eltax-Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Kanon tak for de gode forslag og muligheder/konstruktive forslag, som jeg kan kigge lidt på.... Jeg ved det er mest bassen fra min SUB... fra Eltax der for planter sig ved min side-nabo ( altså ved min stue) og igen ved  min sidenabos -nabo  de har begge brokket sig, men de er lidt sippet folk i 30 og 40 års alderen(Har talt lige så stille med dem). alle lejligehederne her er på ca 105 m2 hvor stuen nok har de 50-60-75 m2 af dem. Ville jeg kunne man sætte min sub på noget så bassen ikke ender i mit pæne trægulv og  ryger vidrer til alle naboerne ?????

Til top Vis Eltax-Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eltax-Man

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Min sub står på en træplade med store grimme grå gummifødder, der reelt er dørstoppere købt hos Silvan. De fungerer fint her, men der kan købes nogle mere pro - jeg kan ikke huske, hvad de hedder, men de fås i flotte farver og bestilles ud fra vægten af din sub. Man skal have målt vægten på de to forreste ben og tilsvarende på de to bagerste.  Måske er der en anden, som ved hvad de hedder. Jeg benyttede dem på et tidspunkt til et par B&W 802.

Venligst

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

De hedder sd feets. Hifi 4 you i Esbjerg har dem.

MVH Trutta

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

trutta skrev:

Jeg har en meget sippet underbo på 83år, som mener at moderne musik er noget som djævelen har skabt. Hun havde meget store problemer med mig, efter jeg havde købt mine dali 850ère. Her for 2 måneder siden slog jeg hendes græsplæne, da jeg var ved at slå min egen. Siden den dag har hun ikke klaget en eneste gangSmile. Jeg slår hendes græs 1 gang i ugen pt, og kan nu lufte mine dalièr efter behov.  Et godt råd er fedt lidt for din under/over/nabo. Så går det måske lidt bedre.SmileSmile

MVH Trutta

Var det ikke Gotha Andersen der en gang sagde:

Vil du i verden frem, så SLIK!!!!!!!!

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jeg skal sku ikke have slikket, noget Censoredder. Så hellere græsplænen

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

trutta skrev:
Jeg skal sku ikke have slikket, noget Censoredder. Så hellere græsplænen

Nej det er sq heller ikke min stil

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

uanset hvordan man tolker det Trutta, så har det jo hjulpet for dig. Er selv så priviligeret at bo i hus, så ingen problemer her, kun når knægten skal sove skal der være ro..

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

SD Feets ja det er dem jeg tænkte på - kan kun anbefale, at du køber Audiophil udgaven, der koster lidt mere end standard versionen. De kan ses her: http://www.hifi4you.dk/nyt.htm

Venligst

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum