Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: hvad søger i andre ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
therock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 November 2003 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

hej therock her, jeg sidder og tænker på hvad søger i andre med hensyn til musiklyd ?? jeg søger brede og højde og dybte ligesom et billed man ser når man har lukket øjnene og man kan se det som et billed der er tre dimenisionelt der lyder uanstrengt altså afslappet det vil sige ro i lyd billedet. det vil sige at sony og deslige er meget anstrengt at lytte på og det er ikke det lydbillede jeg har lyst til at høre på i længden. prøv om i kan fortælle om jeres oplevelser med lydbilleder så vi andre kan forstå det. det kunne være sjovt at høre om i dette forum prøv at tænke over det. et lydbilled er det kun dybte og brede og højde.venlig hilsen therock.. jeg håber at høre fra nogle der kan fortælle om deres oplevelser om (musik lyd).
Til top Vis therock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af therock

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 November 2003 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Jeg søger en musikoplevelse der giver mig en position af velvære. Hvis jeg smiler og bliver i godt humør af godt musik, så er målet opnået for mig. Bliver jeg mut og stille ved sørgeligt musik er målet også opnået - og det mener jeg for mit vedkommende at det er med det jeg har idag, bl.a din gamle forstærker!

Det hele spiller som jeg kan lide det - det starter og stopper som musikken skal, og når der er ophold i musikken er der stille.....helt stille! Stemmerne skal stå godt, så det næsten opleves som synger de direkte til mig i rummet, og det hele som foregår det omkring mig mens jeg lytter!

Et lydbillede er meget mere end de tre ting du nævner, men det er de ting der er med til at skabe det. Der er så mange ting der skal gå op i en højere enhed for at fuldføre missionen med en god oplevelse! De ting vi værdsætter er vidt forskellige, og derfor er det vidt forskelligt hvad vi "hænger os i"!

Håber du er så tilfreds med Signature-sættet som jeg er med Accuphasen!

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 November 2003 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

den musik jeg hører afhænger meget af mit humør, hvis jeg kommer hjem fra undervisning/arbejde, og er træt eller irriteret over et eller andet så er det rart at kunne finde noget musik jeg kan slappe af til.
Men med min interesse inden for hifi, kan jeg ikke altid slappe af til musikken fra en clockradio o.lign. så er det rart at have noget 'ordentligt' at lytte på.

Så når jeg lukker øjnene, skal det helst være sådan at jeg kan fornemme kunstneren foran mig, for hvis jeg først kan fornemme at 'være der' så giver det et langt bedre udgangspunkt for at kunne slappe 100% af.

jeg er helt enig i det Ronin skriver, at når der er ophold i musikken er der HELT STILLE... ikke noget skratten fra højttaleren. Er der bare den mindste skratten, kan det drive mig til vanvid, især hvis jeg forsøger at slappe af samtidig.

Andre gange hvor humøret er i top, så gør det ikke så meget at der er en smule skratten mellem sangene, det er noget jeg selv har valgt, ved at lægge min musik ind på computeren, men det er ikke så tit jeg hører musik på computeren, som før min interesse, for dette hersens hifi, virkelig greb fat i min økonomi.

og som du selv nævner, så skal der både være højde, bredde og dybde i det man får ud af anlægget. er det ikke det, så kan jeg ligeså godt gå ud i vores fælleskøkken og høre musik på midianlægget årgang 91, der efterhånden har fået så mange tæsk at det ikke kan tage hverken bånd eller cder mere.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 November 2003 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Jeg søger oplevelsen af "at være DER!"

At lytterummet forsvinder eller rettere forvanles til det sted hvor musikken blev lavet, dette uanset om det er et lille studie eller en stor koncert sal!

Og at man samtidig har 3 d fornæmmelse der gør illusionen at være tilstede størst mulig og precis mulig, altså et kanon perspektiv!!

Så skal dynamikken være så overbevisende at der hurtigt abstraheres fra  de mangler der uvilkårligt vil være i forhold til IRL.

Klangbalancen skal virke naturlig og overbevisende i henhold til mine egne erfaringer i forhold til musik gengivelse af forskellig art, ( dette er dog meget subjektivt)

Selvfølgelig skal detaljering og opløsning samt homogenitet være i top, hvis ikke går det uvilkårligt ud over de først nævnte parametre!! så dette er en selvfølge!!

Men stort set er perspektiv og "to be there" oplevelsen prioriteret højst når jeg lytter.

Helheden skal være overbevisende og troværdig  i henhold til hvordan jeg har opfattelse samt erfaringer om at det skal og bør lyde.

Og sidst men ikke mindst DET HELE SKAL MED!! altså frekvens spektret, at "amputere" musikken ved anklerne, ( 50 Hz. ) duer ikke! hvilket udelukker "små" højtaler systemer!

Utrolig meget realisme og rum ligger i den dybe ende UNDER! 50 hz.

Så 20 til 20000 Hz.  -/-3 db. er et MUST!!!

( Mellem 50 - 20 Hz. vil der være dips & peaks, peaks bør ikke overskride + 1,5 db. dips der går - er ikke særlig hørbare!....   f-3 skal dog være ved de 20 Hz. mindst!!  Total liniaritet under 100 - 50 Hz. er i de fleste lytterum ikke muligt! her vil uvilkorligt være en del uro!!  )

Men opsumeret så skal det bare virke helt overbevisende og medrivende!! uanset hvad der spilles!

Det udstyr der først / hurtigst får mig til at abstrahere fra at det er og bliver en gengivelse der ligger et godt stykke fra IRL, og er fuld af farvninger og fejl & mangler, er det bedste udstyr!

Det søger jeg med de relativ begrensede midler jeg nu har, og mener selv at jeg kommer så tæt på som jeg nu kan.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Lokalitet: Århus
Sendt: 24 November 2003 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jeg søger ikke noget specielt perspektiv da jeg ikke ved hvad der er på pladen.¨

MEN MEN perspektiv er da sjovt når anlægget viser forskelle i perspektivet. Jeg har plader hvor der suser lyde fra højre til venstre i rummet mellem lytterne og højtaleren. Andre plader der kommer der lyde bag fra over hovdet og hen forbi højtaleren. Noget musik springer helt frem og bider en i næsen og kilder dig i det yderste af øregangen andet er tilbage lænet og foregår bag højtaleren.

Disse ting er sjov at vise til folk som ikke har et anlæg der kan vise så store forskelle, de bliver altid meget forundret over dette og plejer at sige hvad skal vi så med surround ?? når man kan få så forskellige lydbilleder med 2 kanaler, men det kræver jo at man sidder i sweet spot for rigtigt at få forskellene med.

Ellers søger jeg oplevelser med musikken og med oplevelser vil jeg have at musikken røre og ændre på mine følelser og kan musikken dette er man nået langt i mine øre og så kan perspektivet se ud som det nu gør her er jeg helt ligeglad

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

therock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2003 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

hej therock her,som sagt så er det brede dybte højde  der er mit væsentligste i lydbilledet og så kommer roen der skal være tilstede for at jeg kan få den oplevelse der siger at det var godt rigtig godt. og det bedste tidspunkt er når alle er gået i seng og man kan være sig selv i sin stue med et glas rødvin.lydstyrken kan være høj og den kan være lav det er ikke det der afgør om det er godt men roen fra selve anlæget der skal være overskud så lydbilledet ikke lyder presset der er ikke noget være end et anlæg der lyder presset.

therock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2003 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

hej therock her, der er mange der kan forklare deres opfattelse af musiklyd.der må jeg stå af jeg kan ikke forklare det så godt. men mange jeg kender tror ikke man kan få bedre lyd af et anlæg der koster feks 15000kr frem for et anlæg der koster 5000kr og der kan kan jeg høre forskel når man sætter det ordentligt op(det at bruge lidt tid på at sætte det op er guld værd) det er også en del af oplevelsen når det står efter MINE ØRE er dette korrekt eller er jeg forkert på den. MINE ØRE,MIT ANLÆG MIN LYD ER DET IKKE DET DET GÅR UD PÅ?. hilsen therock

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 24 November 2003 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jeg kan gå med til realismen, men ikke rum. Det er meget mere det øvrige system der performer bedre, når der kommer subs på som aflaster

Så 20 til 20000 Hz. +/- ( max.) 3 db. er et MUST!!! Hvis dette nogensinde er lykkes for nogen i et rektangulært rum, så har der været noget galt med målemetoden. 20-20.000Hz +- 10-15 dB er realistisk i et rekatangulært rum i rimelig alm. størrelse uden rumkorrektion.

Se f.eks. her: www.hunecke.de

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 November 2003 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Halløjsa ..the rock

Det jeg vægter ved  musiklyd er helhedskontrol.  Hvis systemet ikke kan styre impulserne og der er dele af lydbilledet der stikker af(som løbende maling), så forsvinder en særdeles stor del af fornøjelsen.  Og ikke kun kontrol...balanceret kontrol. Nogle systemer favoriserer bassen, andre diskanten etc. men for mig er det meget vigtigt med balanceret kontrol.

Og så skal det naturligvis ikke være et kønsløst lydbillede, men lyd der er præget af dynamik , åbenhed , perspektiv så man næsten tror at musikerne er rykket ind i stuen.Star

P.S.( Bjørn Berge er knap 2 meter.........................................bred)Wink

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 24 November 2003 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:
miju skrev:

Jeg kan gå med til realismen, men ikke rum. Det er meget mere det øvrige system der performer bedre, når der kommer subs på som aflaster

Så 20 til 20000 Hz. +/- ( max.) 3 db. er et MUST!!! Hvis dette nogensinde er lykkes for nogen i et rektangulært rum, så har der været noget galt med målemetoden. 20-20.000Hz +- 10-15 dB er realistisk i et rekatangulært rum i rimelig alm. størrelse uden rumkorrektion.

Se f.eks. her: www.hunecke.de

Hmmm +-10-15 dB er noklige lidt grovt. Jeg har målt med hvidt støj og en brüel og kjær måle dimmer til 300.000kr og her lå målingen bedre end +- 2dB men oki mit rum er også lidt skævt  men med dine Dali højtaler forstår jeg det bedre.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 November 2003 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være at jeg er mere eller mindre forkert på den, men jeg søger en blanding, mellem en Cerwin Vega og en Martin Logan højttaler

Hilsen Saunter

Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 November 2003 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

P.S.( Bjørn Berge er knap 2 meter.........................................bred)Wink

Det håber jeg da ikke, han var kun ca.noget over alm.nordmandsbredde sidst jeg så ham... Lydbilledet på hans plader derimod er en smule overdrevent..

På Skanderborgfestivalen, lørdag eftermiddag i 2003 trak han tænder ud, men det gør ham jo heller ikke til tandlæge

Mvh.Jens/Modifix der i fredags var til en herlig koncert med Sebastian og_hans_2 guitarer..

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2003 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Jeg søger ikke noget specielt perspektiv da jeg ikke ved hvad der er på pladen.¨

MEN MEN perspektiv er da sjovt når anlægget viser forskelle i perspektivet. Jeg har plader hvor der suser lyde fra højre til venstre i rummet mellem lytterne og højtaleren. Andre plader der kommer der lyde bag fra over hovdet og hen forbi højtaleren. Noget musik springer helt frem og bider en i næsen og kilder dig i det yderste af øregangen andet er tilbage lænet og foregår bag højtaleren.

[

Det er fan'me godt det ikke er virkelighed

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2003 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Gl.jas skrev bl.a.:

Det håber jeg da ikke, han var kun ca.noget over alm.nordmandsbredde sidst jeg så ham... Lydbilledet på hans plader derimod er en smule overdrevent..

På Skanderborgfestivalen, lørdag eftermiddag i 2003 trak han tænder ud, men det gør ham jo heller ikke til tandlæge

CITAT:"Den der kun tager sjov for sjov,  og alvor for alvor,  har i den grad misforstået begge dele"!!!!!!!!!!!...........Confused

P.S. og mister formentlig pointen............Wink

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2003 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Gl.jas skrev bl.a.:

Gl.jas. Don't eat that yellow snow!

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 November 2003 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jeg søger luft i budgettet - så hvis der er nogen der har nogen knapper tilovers kan i lide smide mig en privat besked.

Og så søger jeg Løkken - har fået at vide at den skulle kunne findes i Nordjylland.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2003 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Gl.jas. Don't eat that yellow snow!

Indrømmet, det tager en solid luns af syns-evnenWink

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2003 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Ja, godt at der ikke er så langt hen til Zappa-tråden..

Gl.jas, du er jo nærmest som besat af Bjørn Berge, men hvor fra?

Mvh. Jens/Modifix,- der styrtede hjem fra skanderborgfestivalen og købte hvad der var tilgængeligt..

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2003 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Gl.jas, du er jo nærmest som besat af Bjørn Berge, men hvor fra?

Mvh. Jens/Modifix,- der styrtede hjem fra skanderborgfestivalen og købte hvad der var tilgængeligt..

Avè modifixus

Som du ved indeholder han en sjælden kinetisk energi. Han udstråler spilleglæde og leverer dynamik i en sådan forening, at selv en velpoleret Tomos virkelig skal vride øret helt i bund for at være med........Wink

Har oplevet ham 3 gange i indeværende år, og har købt næsten alt.

N.B. der er mange andre godbidder på fars musik-hyldeStar

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 November 2003 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik :
Så 20 til 20000 Hz. +/- ( max.) 3 db. er et MUST!!!

Hvis dette nogensinde er lykkes for nogen i et rektangulært rum, så har der været noget galt med målemetoden. 20-20.000Hz +- 10-15 dB er realistisk i et rekatangulært rum i rimelig alm. størrelse uden rumkorrektion.

Jeg mente at der skulle mindst være et F-3 ved 20 Hz. og dette gerne inc. roomgain. 

+/- var måske nok forkert skrevet!!!?! 

Men så lad mig forklare lidt tydligere!!

Frekvensgangen ligger ganske fint indenfor  - 3 db. linien  og har ikke nogen + overskridelser over 1,5 db. overhoved!! ( der er dog stejle "dips" på optil 7 -8 db. men disse høres ikke, men som sagt INGEN! peaks!! )

Måling viser dette opnås ganske fint!..  ( og de er der ikke  noget galt med!!)

Mit rum er ikke retangulert!! og der er god dæmpning af stående bølger!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum