Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 17:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bedst lydende ML trin?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 16 Juli 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
MGPProjectS skrev:
Hvordan lyder et sæt ML2

Tja, den bliver da brugt som sammenlignende reference, i denne anmeldeldelse:

http://www.soundstageav.com/onhifi/20050715.htm

Meget godt gået, efter så mange år !

Hehe, du har det med at ryste nogle gode links ud af ærmet , men den går mere på "trendsætter": I consider the Reference 8b a standard-setter equal to the Mark Levinson ML2 of the 1970s or the Bel Canto eVo2 of the 1990s.

 



__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 16 Juli 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

 Man skal jo også lige huske, at Apogees båndhøjttalere, var meget solgt en overgang, men er lukket og slukket idag.

Så det er jo også en opvejning af behovet fra de højttalere man har.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 16 Juli 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Den nye 400-serie er ret fantastisk.....lyder renere ende de gamle modeller, men med de gode dyder i behold.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 16 Juli 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Har faktisk haft mulighed for en direkte sammenligning mellem 334 og 431, (samt ikke mindst en endnu ældre 331)

Jeg må sige at jeg rent kvalitativt (andat og tydlighed af detaljer og opløsning og alt det der) ikke kan høre nogen synderlig forskel... (så måske er mine øre ikke så "gyldende" som andre der her udtaler sig om dette???  men so be it!...  (det kan jeg så spare en masse penge ved!)

Klangligt er der en lille forskel, og jeg mener at det er i 332 favøre, 432 virker en smule mere kølig / klinisk, hvor 332 blot virker neutral og lige til "kanten" men uden at knække over og ind i det "kliniske" (måske er gennemsigtigheden / renheden en bitte smule højre, grænsende til det absurde flueknæpperi, i 431 i forhold til 331 men i forhold til 334 så står jeg af!.. her kan jeg ikke længere opfatte de kvalitative forskelle, det på noget realistisk tilgængeligt udstyr, mit eget inc.)

Så kommer muligheden økonomisk, er det helt klart 334 eller en 335 (nok mest 335 da denne spiller med en smule mere dynamik og overskud end 334, og det siger ikke så lidt!) dette også selv om muligheden for at kunne købe en 431 eller 432 skulle komme til at foreligge...

De nyeste i 3 serien er sgu (ser vi bort fra enkelte i 2 serien) de bedste, de nye er et skridt i den forkerte retning, selv om de måske måled lidt bedre og har nyere mere udspekulerte og optodate tekniske løsninger samt her af måske (i de der kan høre det's øre) ganske lidt mere hul igennem og opløsning mm.?..

Nu skal det jo ikke forstås som om jeg finder 4 serien dårlig...  uha nej!...  ML laver onde anp's! og ekstrem korrekt spillende, ufarvede og rigtig highend lyd, lad ingen tvivl stå om det... Og havde en af disse fine amp's fra den nye "4" serie landet hos mig som en og anden gevinst eller gave? så ville jeg da leve glad og lykkelig med DEN!.. mange mange mange år frem over...

MEN! skal jeg selv ud og hvie surt optjente penge op og købe efter eget valg, så blel det en fra "3" serien ( 334 eller 335)

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 16 Juli 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
Den nye 400-serie er ret fantastisk.....lyder renere ende de gamle modeller, men med de gode dyder i behold.

Ja og prisen går også RENT ind.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 16 Juli 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

 Åh ja da.......men det er stadig de billigste ML watt nogensinde....og de er meget korrekt spillende....grænsende til det ubehagelige korrekte.....som jeg hører dem.......er der ingen farvningerne der gør 400-serien til en "tonekontrol", men den gør blot sit arbejde, men smag og behag..... Men ML gør noget som ingen af jer har nævnt endnu.....de laver den korrekte afstand musikerne imellem (dybde, bredde og højde)....det er der ikke ret mange andre forstærker der kan, samtidig med at hvert instrument fremstår i en slags boble i perspektivet. Desuden er de kendt for at det er musikken på den sorte baggrund med masser af detaljer.....

og husk på.......det var ML og især ML (MLAS....det hed det dengang i 1972) sammen Audio Research og Magnepan der opfandt highend-begrebet. ML er er stadig den ægte vare.

Venlige hilsner 

 

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 16 Juli 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:

 Åh ja da.......men det er stadig de billigste ML watt nogensinde....og de er meget korrekt spillende....grænsende til det ubehagelige korrekte.....som jeg hører dem.......er der ingen farvningerne der gør 400-serien til en "tonekontrol", men den gør blot sit arbejde, men smag og behag..... Men ML gør noget som ingen af jer har nævnt endnu.....de laver den korrekte afstand musikerne imellem (dybde, bredde og højde)....det er der ikke ret mange andre forstærker der kan, samtidig med at hvert instrument fremstår i en slags boble i perspektivet. Desuden er de kendt for at det er musikken på den sorte baggrund med masser af detaljer.....

og husk på.......det var ML og især ML (MLAS....det hed det dengang i 1972) sammen Audio Research og Magnepan der opfandt highend-begrebet. ML er er stadig den ægte vare.

Venlige hilsner 

 

Jamen er der een ting vi to aldrig bliver uenige om, så er det ML´s fortræffeligheder.. Meen, det er korrekt du får flere watt for pengene, men du skal satme også tjene nogen flere skejser for at få een af de nye i forhold til den gang i 1995 da jeg købte min 331 for sølle 39.000 kr. Et køb jeg aldrig vil fortryde iøvrigt, den bliver snart 11 år og har bla. overlevet et mindre lynnedslag.

De nye er sku lækre, men lige en tand for dyre syntes jeg.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:

 og husk på.......det var ML og især ML (MLAS....det hed det dengang i 1972) sammen Audio Research og Magnepan der opfandt highend-begrebet. ML er er stadig den ægte vare.

Venlige hilsner

 

 100% ENIG!!

 

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

@miju

Hvorfor ikke købe en ML No. 29, og så evt. biampe, med noget stort i bunden, hvis du ikke har bund nok ?
Det lyder da som den ideelle løsning til dine højttalere.

29'eren skulle kunne trække B&W 801, så den er nok ikke helt tosset.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Hvor mange W. er den ML No.29 på??

Jeg har en 300W. TheEnd Millenium XP. - dual mono, med 2 x 2 kW. traffoere og supernetdel (2 x 120000uF = 240000uF.) på bunden nu.. den gør det faktisk ganske fornemt, og jeg har ik stødt på meget der giver mere kontrol og magt over det, så denne forbliver hvor den er.

Pt. har jeg så 118W. på top systemet. og det er lige akkurat nok.. der er et lille fint overskud og godt græb om tingene, MEN! meget under 100W fungere ik helt så godt.

Jeg har nemelig prøvet med både 50 & 75 W. det fungerede ikke optimalt, selv om strømforsyningerne er lige så overdimmensioneret som på bas trinet, her var fornemmelsen af overskud og kontrol om ikke væk så noget mindre, især ved mere krævende musik og kraftigere lydtryk. (som der da nogle gange kan være behov for og ønske om)

Højtalernes følsomhed ligger omkring 86 - 87 db. og er min 6 og max 7 ohm. (for top systemet)

Så når jeg ser mig om efter et alternativ til de jag har nu skal de ikke være meget under 120W. i hvertfall min. 100W. men faktisk helst mellem 125 og 150W. (de 118W er faktisk lige i underkanten.

Bassystemet er equalizeret med 3 db. mellem 30 og 20 Hz. (så f-3 ligger ved 20 Hz. hvor før 30 Hz.) så forholdet 120 ~ 150W. til 240 ~ 300W. mellem bas & top er derfor helt fint ..

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

29'eren er på 50W i 8 Ohm - lidt konservativt opgivet, fra Mark Levinson - som de plejer.

http://www.marklev.com/No29/index.html

Men mon ikke den trækker dine topkasser fint ?

Hvis du har behov for at køre en 100 watter lige under klippegrænsen hele tiden, så er den nok for lille, rent strømmæssigt.

Jeg tror at dine topkasser måske belaster med fasevinkler, mere end du lige regner med.
Det undrer mig at dine 118W skulle være i underkanten.

Det lyder som om den mangler strøm, og ikke spænding.
ML'en kan levere masser af strøm.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

29'eren er på 50W i 8 Ohm - lidt konservativt opgivet, fra Mark Levinson - som de plejer.

http://www.marklev.com/No29/index.html

Men mon ikke den trækker dine topkasser fint ?

Hvis du har behov for at køre en 100 watter lige under klippegrænsen hele tiden, så er den nok for lille, rent strømmæssigt.

Jeg tror at dine topkasser måske belaster med fasevinkler, mere end du lige regner med.
Det undrer mig at dine 118W skulle være i underkanten.

Det lyder som om den mangler strøm, og ikke spænding.
ML'en kan levere masser af strøm.

Som sagt 118W er lige nok, og her nærmer den sig netop IKKE klippe grænsen når der spilles til, men om det er 100 eller 118 eller 120 W. har ik nogen praktisk betydning..

MEN! da jeg prøvede med 75W. så var den lige på grænsen enkelte gange, ikke så ofte, dog vil jeg mene at det alligevel er lige i underkanten, over 100W. bringer mig fra grænsen lige over på den sikre side om man så må sige hvor der er et ganske fornuftigt overskud og et stykke fra klippe grænsen..

50W. har jeg også forsøgt og her klippede den faktisk nu og da. 

Jeg har kunne forsøg mig frem da min amp, er modul opbygget og starter på 50W for så at kunne udbygges til 75 og sidst 118W.

Det er en dual mono Kl.A. amp. med to 2 kW. traffoer og 240000 uF. så strømforsyningen er ikke lige just på den svage side.

Her er billedet af en impedans og fase måling..



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Pis!..... hvorfor kan man aldrig få det latterlige billed opload til at fungere.. 

Uanset hvad jeg prøver får jeg bare den latetrlige box med X i... skod!...

Træt af at prøve... Gider det ikke!........ 

Nå men prøv dette link i stedet : http://www.hifi-musik.dk/main.php?page=visstereo&id=190

Som du kan se er det ikke fordi der på top systemet (som målingerne her viser) er det store problem med fase vinkler eller belastende impadans..

Netop fordi der er impadans korigeret fra 400 til 5000 Hz.

Men følsomheden ligger omkring 86 - 87 db. og når der fyres op kræver det jo så alligevel lidt effekt!...

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Lax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Bass skrev:

Forstår ikke helt begejstringen for 27.5, jeg havde en et års tid og var nær ved at miste interessen for HIFI, den lød ganske enkelt kedelig. Det kan selvfølgelig være døde lytter eller dårligt match. Jeg solgte min for 15.000,- og det er nogenlunde markedsprisen. 29 kan erhverves for 12.000,- skr

Enig med dig. ML 27.5 har det hele pånær stemning. Har selv haft én i ca. 6 måneder. ML 27 og 29 er bedre på det punkt. 

Til top Vis Lax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lax
 
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en Proceed HPA 2 istedet for min no 27........en bedre forstærker i alle henseender......men 27`erne er smukkere. Proceed HPA 2 er en blanding af no 331 og 33 h og foreløber for den nye 400 serie.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes