| Forfatter |
|
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Carstong Lukket konto

|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er træt at at skulle forklare noget som der er så omtalt, og ja der er garenteret også andre grunde til at salget er dalet, men piratkopiering er oversagen til at hdcp er til
|
| Til top |
|
| |
SittingDuck Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da en interessant drejning min lille tråd tog...
Men inde midt i det hele fik ja da i det mindste rystet min nervøsitet af mig, da jeg læste at HDCP var et krav for at et produkt kan bære HD Ready mærket. Jeg blev nemlig meget i tvivl når det kun var nogle producenter der valgte at skrive det under specifikationer... Og jeg fandt da i hvert fald også ud af hvad HDCP er! 
| |
Carstong Lukket konto

|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber du kan bruge noget af det til noget
|
| Til top |
|
| |
cloudy Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg håber du får meget glæde af HDCP protokollen
|
| Til top |
|
| |
NikolajC Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 17 Juli 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener dog at det kun er over HDMI indgangen at skærme skal understøtte HDCP for at være HD ready. Det er vist kun ganske få skærme som f.eks nogle LG'er som understøtter HDCP over alle digitale indgange (også DVI og VGA).
|
| Til top |
|
| |
SittingDuck Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
DVI er kun til billede ik'? Hvordan får man så egentlig overført lyden? Nok et dumt spørgsmål, men man bliver jo nød til at spørge for at blive klogere!  __________________
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 17 Juli 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
SittingDuck skrev:
DVI er kun til billede ik'? Hvordan får man så egentlig overført lyden? Nok et dumt spørgsmål, men man bliver jo nød til at spørge for at blive klogere!  |
|
|
Som regl er DVI udgange kun brugt på grafikkort og der vil du alligvel skulle have lyden transporteret via af et lydkort. Men lyden vil i givet fald blive overført via en anden indgang.
|
| Til top |
|
| |
SittingDuck Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2006 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så det vil sige, at hvis man ikke har planer om at slutte sin computer til TV'et, kan det egentlig være ligemeget? __________________
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 18 Juli 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på, hvordan man bruger sit TV. Jeg bruger f.eks. aldrig lyden fra mit TV - al lyd kommer via AV-receiver og 5.1 højtalere - og jeg har ingen PC sluttet til. Jeg kunne derfor principielt lige så godt overføre mit billede til skærmen via DVI, men da både DVD-afspiller og skærm har HDMI, bruger jeg det - men overfører samtidig lyden via coax (digitalt) til min AV-receiver.
|
| Til top |
|
| |
SittingDuck Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah så på den måde kan det også bruges... Tak for svaret!  __________________
|
| Til top |
|
| |
Lestat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 456
|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Jeg er træt at at skulle forklare noget som der er så omtalt, og ja der er garenteret også andre grunde til at salget er dalet, men piratkopiering er oversagen til at hdcp er til |
|
|
Nope, HDCP er til fordi MPAA og RIAA tror de mister salg pga. pirat kopiering. Det er en (over-?) reaktion på at der er opsået et digitalt distributionsmarkede udenom de gamle distributører som ikke har været vågne. Det lyder måske som ordkløveri, men det er en lille men afgørende forskel. Faktum er nemlig at ingen af distributørene nogensinde har kunne dokumentere nogen sammenhæng mellem et evt. fald i indtjeningen og piratkopiering. Og det tror jeg egenligt heller ikke de er intereseret i. Truslen om piratkopiering har tilladt dem at indføre teknologier og legislation der giver dem langt mere magt over det materiale de sælger end de nogensinde har haft før. Når det gælder film, musik og software er der meget få rettigheder forbrugeren har, ikke engang ejendoms retten. Tror du du har købt en CD? Nope, forkert. Du har lejet retten til at høre musikken. Og i visse tilfælde, såsom noget software, kan denne ret til at bruge softwaren inddrages igen hvis "udlejeren" ønsker det.
Citér:
| Jeg mener dog at det kun er over HDMI indgangen at skærme skal understøtte HDCP for at være HD ready. Det er vist kun ganske få skærme som f.eks nogle LG'er som understøtter HDCP over alle digitale indgange (også DVI og VGA). |
|
|
Men er der noget udstyr der kan sende HDCP over en analog udgang som f.eks. VGA? Mht. DVI, så er det sådan set det samme som HDMI. Der er praktisk talt ingen forskel i de to standarder, HDMI bundler jo bare lyd i samme stik, men billeddelen er faktisk identisk med DVI.
Problemet er bare det kan forventes at alt indhold, ihvertfald fra BluRay og HDDVD i fremtiden kun kan afspilles ordenligt over udstyr med HDCP, og dermed HDMI udgang. Lidt øv, når man nu har udstyr med component indgang der i princippet kan levere mere eller mindre nøjagtigt den samme kvalitet.
Dog kan der gå noget tid før ITC flaget bliver slået til, og så kan alle udgange der understøtter HD bruges til HD materiale.
L. __________________ visit wireframed
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
HDCP er et søm i kisten til en standart, der højst sandsynligt aldrig slår igennem, ligesom audio-DVD, super-audio CD, quadrofoni, betamax, Ford Edsel, Sky Radio, Nordisk Fjer, Hafnia Forsikring, stænkklapper til bilen, og alle de andre dødssejlere.
Fremtidens multimediaformat er en eller anden form for mpeg til brug på internettet, og hvis det ikke kan kopieres, har det ikke en chance!! __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
ziphnor Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvestergaard skrev:
Carstong skrev:
Folk for en tyverisikring med hjem fordi det er i private tyveriet finder sted viaf copiering og videresalg, det er dog utroligt at du blir ved |
|
|
Sidst jeg tjekkede var det lovligt at tage en kopi til eget brug. Derfor er HDCP et middel til at forhindre forbrugeren i at gøre noget ganske lovligt.
Jeg forstår dog godt, at de forskellige studier ønsker at sikre deres udgivelser så enhver ikke kan tage kopier, men det ændrer ikke ved at det er et skråplan da det forhindrer forbrugeren i at gøre noget iøvrigt ganske lovligt med noget som vedkommende har købt og betalt.
|
|
|
Producenterne ønsker ikke det skal være lovligt at ta' digitale kopier til privatbrug, da det jo underminerer gensalg til forbrugerne. På sigt ønsker man slet ikke at sælge kopier, men at udleje brugsret på visse betingelser. Med indførelsen af EU's Infosoc-direktiv i 2001 blev §12 (retten til at ta' private kopier) også i praksis annuleret, efter mange års lobbyarbejde fra rettighedshavernes side. Det er derfor idag ikke lovligt at ta' en kopi (heller ikke til privatbrug), såfremt det indebærer omgåelse af en "teknisk foranstaltning anvendt med det formål at forhindre kopiering" - og den tekniske foranstaltning kan ikke jo skelne om det er en privat- eller piratkopi man vil lave, derfor er alle former for kopiering af kopibeskyttede digitale værker i praksis ulovlig :-( Kulturministeriet har overfor forbrugerne beklaget denne "midlertidige" tilsidesættelse af §12, men anser den netop for midlertidig, da rettighedshaverne har forsikret kulturministeriet om, at de vil udvikle kopibeskyttelse der tillader forbrugerne at ta' private kopier men forhindrer piratkopiering... det var i december 2001 - rettighedshaverne angav 6 måneder som en realistisk tidshorisont, men af en eller anden grund, er de ikke kommet videre med den udvikling, men kulturministeriets officielle holdning er stadig at de stoler på at det nok skal komme... yeah, right - og man kan få vand til at holde op med at være vådt... :-/ MVH. P.S: Interesserede kan læse meget mere om lovændringen fra 2001 på www.digitalforbruger.dk
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 12 August 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Erla og Lestat
Ikke for paa nogen maade underkende hvad I har skrevet, slet slet ikke. Det er indsigt som vil noget.
Det HDTV som planeres sendt fra Canal+, DR og andre programudbydere, her vil den endelige kvalitet i Bredformatet 16:9 temmelig nøjagtig svare til 50 % forbedring i forhold til hvad Vi kender overfor PAL 625i/50 Hz.
Til gengæld forstaar jeg godt naar MPAA og RIAA faar rysteture naar man taler om højere, her bedre. opløsninger.
Jeg skriver saaledes fordi ingen i længden kan være tjente med lavere opløsninger end 720p ved hhv. 50/60 Hz. Altsaa imellem HD DVD og Blue Ray (indenfor afstand mellem Enhed og Skærm paa max 20 meter.) med mere. Og da slet ikke naar 1080p ved 50/60 Hz kommer - FOR DET KOMMER, og om MPAA og RIAA (Hjertetilfældene) overlever er et senere spørgsmaal. Naa det der med Lyden, hvorfor skal denne absolut gennem Skærmen, hvilket endnu ikke er passé.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
freedomdk Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 12 August 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvestergaard skrev:
Næ.
I tilfældet med HDCP drejer det sig om at man har købt en vare fuldt lovligt, hvorefter HDCP forhindrer en i at tage en kopi af varen selvom det er fuldt lovligt (forudsat at man ikke sælger kopien videre).
I tilfældet med butikker og deres sikkerhedssystem er der tale om at sikkerhedssystemet forhindrer dig i at stjæle en vare, hvilket er ulovligt. Når du først har købt varen på lovlig vis er der ikke noget der forhindrer dig i at gøre med varen som du har lyst.
De to ting kan ikke sammenlignes.
|
|
|
VRØVL VRØVL OG ATTER VRØVL!
LÆS LOVEN OM OPHAVSRET §75 b,c,d og e!
Deri står at man som fobruger må omgå tekniske foranstaltninger med henblik på afspilning, MEN DET ER IKKE TILLADT at omgå disse forhindringer hvis det gøres med henblik på at foretage en såkaldt sikkerhedskopiering!
Det korte af det lange: Køb en original og spil den. Går den i stykker - bad luck! Der er heller ingen ret (og umiddelbar teknisk mulighed for) til at kopiere ens bil hvis den nu skulle gå hen og gå i stykker!
Hvis nogen er så p***e sure over kopibeskyttelse - SÅ LAD VÆRE MED AT SE FILMENE OG HØRE MUSIKKEN! DER ER INGEN I HELE VERDEN DER TVINGER JER TIL DET!.
DET ER UNDERHOLDNING - IKKE EN SKID ANDET - OG HAR I NOGET IMOD AT RETTIGHEDSHAVERNE FORSØGER AT BESKYTTE DERES VÆRKER - SÅ LAD VÆRE MED AT SE OG KØBE DERES VÆRKER!!!
Men fordi I ikke bryder jer om kopisikring - giver det jer IKKE ret til at stjæle det ophavsretligt beskyttede materiale for at nyde det alligevel! SÅ MÅ I UNDVÆRE!
IGEN: DET ER UNDERHOLDNING - Det er ikke livsnødvendigt vand, mad eller luft vi snakker om her. SÅ LUK RØVEN OG BETAL!
Mvh en rettighedshaver!
|
| Til top |
|
| |
freedomdk Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 12 August 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
Til Erla og Lestat
Ikke for paa nogen maade underkende hvad I har skrevet, slet slet ikke. Det er indsigt som vil noget.
Det HDTV som planeres sendt fra Canal+, DR og andre programudbydere, her vil den endelige kvalitet i Bredformatet 16:9 temmelig nøjagtig svare til 50 % forbedring i forhold til hvad Vi kender overfor PAL 625i/50 Hz.
Til gengæld forstaar jeg godt naar MPAA og RIAA faar rysteture naar man taler om højere, her bedre. opløsninger.
Jeg skriver saaledes fordi ingen i længden kan være tjente med lavere opløsninger end 720p ved hhv. 50/60 Hz. Altsaa imellem HD DVD og Blue Ray (indenfor afstand mellem Enhed og Skærm paa max 20 meter.) med mere. Og da slet ikke naar 1080p ved 50/60 Hz kommer - FOR DET KOMMER, og om MPAA og RIAA (Hjertetilfældene) overlever er et senere spørgsmaal. Naa det der med Lyden, hvorfor skal denne absolut gennem Skærmen, hvilket endnu ikke er passé.
Med venlig hilsen
|
|
|
Hej.
Kan se at du skriver at DR planerer med HDTV. Hvor har du den oplysning fra?
Har du en kilde og/eller et link?
Mvh Hans-Henning
|
| Til top |
|
| |
kvestergaard Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
| Sendt: 12 August 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
freedomdk skrev:
kvestergaard skrev:
Næ.
I tilfældet med HDCP drejer det sig om at man har købt en vare fuldt lovligt, hvorefter HDCP forhindrer en i at tage en kopi af varen selvom det er fuldt lovligt (forudsat at man ikke sælger kopien videre).
I tilfældet med butikker og deres sikkerhedssystem er der tale om at sikkerhedssystemet forhindrer dig i at stjæle en vare, hvilket er ulovligt. Når du først har købt varen på lovlig vis er der ikke noget der forhindrer dig i at gøre med varen som du har lyst.
De to ting kan ikke sammenlignes.
|
|
|
Deri står at man som fobruger må omgå tekniske foranstaltninger med henblik på afspilning, MEN DET ER IKKE TILLADT at omgå disse forhindringer hvis det gøres med henblik på at foretage en såkaldt sikkerhedskopiering!
Det korte af det lange: Køb en original og spil den. Går den i stykker - bad luck! Der er heller ingen ret (og umiddelbar teknisk mulighed for) til at kopiere ens bil hvis den nu skulle gå hen og gå i stykker!
Hvis nogen er så p***e sure over kopibeskyttelse - SÅ LAD VÆRE MED AT SE FILMENE OG HØRE MUSIKKEN! DER ER INGEN I HELE VERDEN DER TVINGER JER TIL DET!.
DET ER UNDERHOLDNING - IKKE EN SKID ANDET - OG HAR I NOGET IMOD AT RETTIGHEDSHAVERNE FORSØGER AT BESKYTTE DERES VÆRKER - SÅ LAD VÆRE MED AT SE OG KØBE DERES VÆRKER!!!
Men fordi I ikke bryder jer om kopisikring - giver det jer IKKE ret til at stjæle det ophavsretligt beskyttede materiale for at nyde det alligevel! SÅ MÅ I UNDVÆRE!
IGEN: DET ER UNDERHOLDNING - Det er ikke livsnødvendigt vand, mad eller luft vi snakker om her. SÅ LUK RØVEN OG BETAL!
Mvh en rettighedshaver!
|
|
|
Sjældent har jeg set et så latterligt indlæg. Sidder din CAPS LOCK tast fast med mellemrum? Kan du ikke lige fortælle mig hvad du er rettighedshaver af, så skal jeg nok sørge for at jeg holder mig fuldstændigt væk fra det for eftertiden.
|
| Til top |
|
| |
Lestat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 456
|
| Sendt: 12 August 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
freedomdk skrev:
|
Det korte af det lange: Køb en original og spil den. Går den i stykker - bad luck! Der er heller ingen ret (og umiddelbar teknisk mulighed for) til at kopiere ens bil hvis den nu skulle gå hen og gå i stykker! |
|
|
Nej, men problemet er at rettighedshaverne vil behandle deres IP på én måde når det passer dem, og på en anden når det passer dem bedre.
Din bil analog er fin nok, men JEG har alle rettigheder til at gøre hvad jeg vil med bilen når jeg vil - det har jeg ikke med software, film og musik, for jeg ejer reelt ikke materialet. Derfor kan du ikke sammenligne software/IP med andre ting. Sikkerhedskopiering er en måde at beskytte min investering i det materiale jeg har betalt for.
Se sådan på det - jeg ejer ikke musikken jeg køber. Man forklarer så det at jeg har betalt for en CD som egenligt ikke er min ved at sige jeg har købt retten til at lytte til musikken. (Det er hvad alt det juridiske snak egenligt kan koges ned til når man skærer ind til benet). Nu viser det sig så at jeg har faktisk ikke engang købt retten til at lytte til musikken, for hvis jeg vil lave en kopi af CD'en til at have liggende i bilen så jeg ikke skal slæbe CD'en ud til bilen og tilbage hver gang, så må jeg ikke det. NÅ?! Hvorfor ikke - har jeg ikke købt retten til at lytte til min CD? Skal RIAA dermed bestemme hvor jeg lytter til musikken?
Citér:
| Hvis nogen er så p***e sure over kopibeskyttelse - SÅ LAD VÆRE MED AT SE FILMENE OG HØRE MUSIKKEN! DER ER INGEN I HELE VERDEN DER TVINGER JER TIL DET!. |
|
|
Nej, men det er enhvers ret, endda pligt, at forsøge at ændre ting man mener er forkerte. Jeg mener at måden man behandler copyrights og software (her inklusiv spil, film og musik) er forkert, fordi man har besluttet at tilgodese rettighedshaverne på næsten ethvert punkt og faktisk p***er lidt på forbrugeren som forventes bare at betale og finde sig i at ens rettigheder bliver begrænset.
Citér:
| DET ER UNDERHOLDNING - IKKE EN SKID ANDET - OG HAR I NOGET IMOD AT RETTIGHEDSHAVERNE FORSØGER AT BESKYTTE DERES VÆRKER - SÅ LAD VÆRE MED AT SE OG KØBE DERES VÆRKER!!! |
|
|
Et eller andet sted tror jeg ikke RIAA og MPAA vil være super-begejstret hvis jeg holder op med at købe deres produkt. Jeg formoder de lever af at sælge det? (Eller leje det ud...  )
Citér:
| Men fordi I ikke bryder jer om kopisikring - giver det jer IKKE ret til at stjæle det ophavsretligt beskyttede materiale for at nyde det alligevel! SÅ MÅ I UNDVÆRE! |
|
|
Dét er så til gengæld rigtigt nok.
Buhu, jeg er også rettighedshaver, men derfor kan jeg godt synes at måden copyright fungerer på er tåbelig når det kommer til musik, spil, software og film.
L. __________________ visit wireframed
Mit setup
|
| Til top |
|
| |