Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 17:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HDCP - hvad er det for noget (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 August 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

freedomdk skrev:

Hej Erla

Først og fremmest vil jeg påpege at jeg synes det er underligt at stort set alle brugere i dette forum, og i mange andre fora, ikke skriver under med deres eget (rigtige) navn. Det forekommer mig mystisk og egentlig lidt frastødende. Dernæst vil jeg gerne kommentere nedenstånde. For at lette forståelsen af dit indlæg tillader jeg mig at sakse lidt og inputte svar.

Fordi jeg ikke har lyst til at blande mit professionelle liv og mit privatliv på nettet sammen. Det betyder ikke jeg ikke står ved hvad jeg skriver, og du kan finde mig ved samme navn på næsten alle andre fora jeg besøger, så der er ikke nogen reel anonymitet hvad det angår. Kan det ikke være ligegyldigt om jeg hedder Lestat eller Peter Andersen? Du kender mig ikke alligvel.

L.

homemade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2005
Sendt: 13 August 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hej igen Hans.

Jeg syntes du lever lidt i fortiden, hvad man kunne førhen retfærdiggører ikke hvad man kan nu. Microsoft ligger ikke i en garage og har ikke gjort det længe! Det er muligt at Microsoft HARværet banebrydende osv ENGANG. Det er ikke tilfældet idag.

Jeg har ikke, per definition, noget imod store koncerner (lad venligst være med at insinuere noget du ikke har belæg for) men man må ikke lukke øjnene for at deres formål udelukkende er at tjene penge til aktieholderne og de derfor skal holdes under kontrol af myndigheder der tjener "den lille mands" interesser.

Du har ret jeg kender ikke musikbranchen indefra. Men jeg har ikke sagt at der skal et stort pladeselkab til for at sælge plader. Det jeg har sagt er at pladeselskaberne vil tjene penge - lige som alle andre virksomheder. Min pointe er at de i deres ivrighed glemmer at respektere de almindelige brugere (og jeg er sikker på at scoop er de sødeste mennesker i hele verdenen, der aldrig gør noget forkert) Et lillepladeselskab kan sikkert godt få et hit og tjene nogle penge, det er ikke der ikke tvivl om og det er heller ikke det der er til diskussion. Jeg syntes faktisk at der er godt at de små kommer til og min pointe er at for megen pirat sikring kan være med til at skade de små da det kræver resourcer at omstille til nye formater.

Det er forresten lidt svært for mig at se sammenligningen mellem overførselses standarten på min pc og så en hollywood produktion...

At du mener at Sony var lidt uheldige, og hva faen... du taler om folks privatliv som om det var en lille detalje. Jeg syntes at den holdning illustrerer hvorfor det er meget vigtigt ikke at høre på virksomheder / kunstnere der vil gøre hvad som helst for at beskytte deres rettigheder. Derfor skal man heller ikke uden videre acceptere alle mulige forskellige krypterings standarter.

Du siger forresten at vi jo bare kan lade være med at købe varerne. Virksomheder har meget svært ved at acceptere når ting ikke bliver solgt. Hvis ikke det nye nummer ikke sælger på hitlisterne skal jeg nok komme til at høre det i reklamerne igen og igen og igen og igen (hvis ellers pladeselskabet bag kan betale for det)

Det lyder som om at du slet ikke føler at du har fået nok betaling for dit arbejde?

Til top Vis homemade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af homemade

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 August 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

freedomdk skrev:

Jeg er HELT ENIG i din anvendelse af musikken. Hvis alle gjorde som dig - så fandtes kopibeskyttelse ikke! Og nej - din anvendelse skader ikke ophavsrethaver i praksis. Den gør i princippet fordi ophavsretshaver har bestemt at du skal nyde den på CD, og ikke i komprimeret format. Og principielt har du ikke ret til at lave om på det. I praksis er vi nu officielt ligeglade - du må spille den på en trådbåndoptager hvis du vil. Når jeg skriver officielt, så er det fordi vi bruger MEGET lang tid, og MANGE MANGE PENGE på at få den rigtige lyd frem for at fremhæve de udtryk der gør indtryk på lytteren. Når vi så opdager at vores værk bliver spillet på skod-udstyr, i skod-opløsning, og lyttet til som baggrundsstøj - ja så tænker vi da vores - vi synes jo naturligvis at vores værk er det vigtigste i hele verden, og derfor skal have tilsvarende opmærksomhed. Envher realist (og musikere og artister er IKKE realister !!! :-)) ved jo godt at dette ikke lader sig gøre i virkeligheden! Men rent principielt har vi faktisk ophavsretten på vores side. Og det er ikke noget vi har fundet på fornylig - det har været sådan siden loven blev oprettet!

Når vi så søger at beskytte vores ting - er det fordi at der er MANGE som IKKE gør som du gør. Og når man forsøger at forhindre disse mennesker i at misbruge et værk, så går det ofte udover folk som dig. Sådan er det osse med love. Man laver en lov for at forhindre noget utilsigtet, det rammer så nogle skyldige og nogle uskyldige... Vildt urimeligt, men sådan er det.

I musikkens tilfælde er vi dog, som forbrugere og samfund så heldige, at vi bare kan lade være med at købe det! Så slipper vi for at bøvle med CD´ere der ikke kan spilles fordi de er kopibeskyttede.

I dit tilfælde vil du gerne købe en CD, kopiere den til din PC og lytte den derfra. Til det kan jeg sige følgende: Hvis CDén er kopibeskyttet så kan det ikke lade sig gøre. Du kan vælge følgende: At høre CDén i en alm. CD-afspiller (vi håber den kan spilles!) eller at undlade at købe musikken. Punktum - slut!

Du har som forbruger IKKE RET til at sige:"Jeg VIL købe musikken - og jeg VIL høre den fra min PC".

Du kan købe værket og afspille det på det medie det er beregnet til. Slut!

p***e irriterende - men sådan er det. Og - igen må jeg præcisere: I PRINCIPPET - er det rimeligt nok. Jeg synes ikke det er rimeligt i praksis - men accepterer situationen fordi piratkopiering er uacceptabelt. Jeg ser det ikke som en hindring for dig at du er nødt til at spille det i en CD-afspiller.

Enhver - selv den fattigste bistandsklient, kan nok finde råd til at købe en CD/DVD afspiller til 199 kr. i den lokale Jem og Fix eller Aldi - og dermed skaffe sig adgang til at nyde kunst - uden at skulle kopiere det over op et andet apparat det først. Dermed lever branchen (os) fuldt op til kulturministeriets og ophavsretslovens henstilling om at enhver skal kunne få ubesværet adgang til kunsten. Den pågældende bistandsklient kan endda låne musikken gratis på biblioteket!

Har du flere gode argumenter, udover ønsket om sikkerhedskopiering, som jeg ikke mener har relevans? Vi taler jo om tilgangen til kunsten! Ikke om retten til at tage sikkerhedskopier af alt muligt!

Jeg synes dine holdninger bærer tydeligt præg af at du er oprethavsholder. Der skal kun tages hensyn til oprethavsholderne, så f**k forbrugeren der ikke kan føje jeres paranoide begrænsninger. Det virker som om du har meget svært ved at se på denne sag fra forbrugerens synspunkt.

JA, ulovlig kopiering skal bekæmpes, men sq ikke på bekostning af lovlydige forbrugere. Det er min HOLDNING og den har jeg lov at have uden at du skal forsøge at belære mig. Når du skriver "At høre CDén i en alm. CD-afspiller (vi håber den kan spilles!)" så synes jeg det er ganske godt udtryk for den holdning der er i pladebranchen - hensynet til den lovlydige forbruger er helt og aldeles tilsidesat.

Så må I lave en teknisk løsning der gør det muligt at tage en enkelt kopi til eget brug i privatsfæren.

Hvis jeg forstår dig ret så mener du faktisk at hvis det var muligt så burde man ikke kunne afspille en CD man har købt og betalt på et skod-anlæg fordi det ikke kan leve op til jeres subjektivt "høje" standarder.

Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 August 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Freedomdk

Beklager jeg var alt for forhastet med "At DR planerer sende HDTV", HDTV kommer ud til OS danskere paa trods af DR og ikke som følge af DR. Mit indlæg gik mere paa den skarpe konstatering af forskellen i kvaliteten mellem et Optimalt PAL 625i og saa det planlagte HDTV, denne kan ikke overstige 50 %. Her tænker jeg ikke i Pixeltal men ud fra de oprindelige teknikker bag CRT Billedrørs teknologi.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 August 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Producenterne og rettighedshaverne kan gøre, hvad de vil. Det er dog stadig forbrugerne, der bestemmer, hvad de vil forbruge.

Uanset, hvad producenterne kommer med, så skal det udkonkurere det etablerede og bestående, for at slå igennem, og det gælder hdtv såvel som lydmedier.

Der er ingen, der får den almindelige dansker til at bruge en måndesløn til at udskifte sit tv og sin dvd-optager til et nyt system, der er lidt skarpere i billedet, hvis man ikke kan optage film og lyd efter forgodtbefindende i det nye system.

Hvis HDTV bilver kopibeskyttet -- så glem alt om HDTV!!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 9
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes