Jeg er HELT ENIG i din anvendelse af musikken. Hvis alle gjorde som dig - så fandtes kopibeskyttelse ikke! Og nej - din anvendelse skader ikke ophavsrethaver i praksis. Den gør i princippet fordi ophavsretshaver har bestemt at du skal nyde den på CD, og ikke i komprimeret format. Og principielt har du ikke ret til at lave om på det. I praksis er vi nu officielt ligeglade - du må spille den på en trådbåndoptager hvis du vil. Når jeg skriver officielt, så er det fordi vi bruger MEGET lang tid, og MANGE MANGE PENGE på at få den rigtige lyd frem for at fremhæve de udtryk der gør indtryk på lytteren. Når vi så opdager at vores værk bliver spillet på skod-udstyr, i skod-opløsning, og lyttet til som baggrundsstøj - ja så tænker vi da vores - vi synes jo naturligvis at vores værk er det vigtigste i hele verden, og derfor skal have tilsvarende opmærksomhed. Envher realist (og musikere og artister er IKKE realister !!! :-)) ved jo godt at dette ikke lader sig gøre i virkeligheden! Men rent principielt har vi faktisk ophavsretten på vores side. Og det er ikke noget vi har fundet på fornylig - det har været sådan siden loven blev oprettet!
Når vi så søger at beskytte vores ting - er det fordi at der er MANGE som IKKE gør som du gør. Og når man forsøger at forhindre disse mennesker i at misbruge et værk, så går det ofte udover folk som dig. Sådan er det osse med love. Man laver en lov for at forhindre noget utilsigtet, det rammer så nogle skyldige og nogle uskyldige... Vildt urimeligt, men sådan er det.
I musikkens tilfælde er vi dog, som forbrugere og samfund så heldige, at vi bare kan lade være med at købe det! Så slipper vi for at bøvle med CD´ere der ikke kan spilles fordi de er kopibeskyttede.
I dit tilfælde vil du gerne købe en CD, kopiere den til din PC og lytte den derfra. Til det kan jeg sige følgende: Hvis CDén er kopibeskyttet så kan det ikke lade sig gøre. Du kan vælge følgende: At høre CDén i en alm. CD-afspiller (vi håber den kan spilles!) eller at undlade at købe musikken. Punktum - slut!
Du har som forbruger IKKE RET til at sige:"Jeg VIL købe musikken - og jeg VIL høre den fra min PC".
Du kan købe værket og afspille det på det medie det er beregnet til. Slut!
p***e irriterende - men sådan er det. Og - igen må jeg præcisere: I PRINCIPPET - er det rimeligt nok. Jeg synes ikke det er rimeligt i praksis - men accepterer situationen fordi piratkopiering er uacceptabelt. Jeg ser det ikke som en hindring for dig at du er nødt til at spille det i en CD-afspiller.
Enhver - selv den fattigste bistandsklient, kan nok finde råd til at købe en CD/DVD afspiller til 199 kr. i den lokale Jem og Fix eller Aldi - og dermed skaffe sig adgang til at nyde kunst - uden at skulle kopiere det over op et andet apparat det først. Dermed lever branchen (os) fuldt op til kulturministeriets og ophavsretslovens henstilling om at enhver skal kunne få ubesværet adgang til kunsten. Den pågældende bistandsklient kan endda låne musikken gratis på biblioteket!
Har du flere gode argumenter, udover ønsket om sikkerhedskopiering, som jeg ikke mener har relevans? Vi taler jo om tilgangen til kunsten! Ikke om retten til at tage sikkerhedskopier af alt muligt! |