Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rega Planar 2 eller 3?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 November 2003 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hej Bandit...

Bandit skrev:

Hvis RB 300 lyder bedst med fjederen i bund, hvordan tror i så den lyder helt uden??

Anderledes ! Kan godt forestille mig nogle +´er, men vi er ude i at ændre på  armens masse. Fortæl hvad du har oplevet og med hvilken PU...?...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 29 November 2003 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen...

Kjeldsen skrev:

De nye adskiller sig ved at planar 2 har en HDF pladetallerken,
istedet for glas.

Er dette rigtigt ? Troede det var rygter....Men det er da godt nyt ! Så er Gandy ved at spænde sin hjelm.....

Uden at have hørt den nye P2´er, gætter jeg på, at det er den mest "livlige" af hans pladespillere.

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 29 November 2003 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Som det ganske rigtigt nævnes af Kjeldsen, så er forskellen på den gamle P2 og den gamle P3 at tallerkenen og plinten er tykkere på en 3`er, derudover er der selvfølgelig forskellene på armen.

En RB 300 har mindre tolerancer i lejerne end en RB 250 og er lydmæssigt en bedre arm. Om man vil ødelægge den og pille fjedre, kabler og andet ud er op til en selv, men man kan også bare sætte sig ned og lytte til noget musik og bevare sin tonearm i oprindelig form.

Planar 2 nye tallerken (HDF) er billigere end en glastallerken, derfor er den på den nye P2.

Venligst

Bent MEDLYD

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 November 2003 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Man kan også købe en Origin Live tonearm, som ikke har fjedre til antiskaiting, men lod.

mvh

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 30 November 2003 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Hej Gli

Rega har heller ikke fjedre til antiskating, så den kan man også købe og tilmed spare penge !

Venligst

bent Sejbæk

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 December 2003 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Hej Bandit...

Bandit skrev:

Hvis RB 300 lyder bedst med fjederen i bund, hvordan tror i så den lyder helt uden??

Anderledes ! Kan godt forestille mig nogle +´er, men vi er ude i at ændre på  armens masse. Fortæl hvad du har oplevet og med hvilken PU...?...

Hej Schelde!

Fjederen sidder ikke på selve armrøret, men på den "faste" del...  Så man ændrer altså ikke på armens masse....

Som Bent, helt rigtigt, nævner, så ændrer man mange ting ved armens lyd, når man skifter kabel...  Og det Kabel der følger med er helt OK...    Men efter min smag, ønsker jeg mere RO og "hul igennem", og det får jeg med VDH 300 litzerne... 

Lidt det samme sker når man (ret nemt) fjerner fjederen til nåletryks justering (en god elektronisk Vægt er alligevel at foretrække)  Uden fjederen får man:  bedre dynamisk kontrast, mindre ringning...  Ja man fjerner noget fra lyden - om man kan lide det er jo en smagssag, men jeg mener at Fjederen BIDRAGER med noget egenlyd - og det er livet for kort til

PS. Jeg kører med armen på en gyro MKII (den med ALU tallerken - Den RIGTIGE  )  og PT. en AudioTechnica OC-9e (har spillet 20 timer sååee..) Men jeg skal have prøvet en af de nye Ortofon (kontrapunkt H+C)  -  De spiller meget musikalsk og med masser af dynamik - også i bunden   -   Nye toner fra Orto.......    (Dette kun udfra andres udsagn, derfor skal de jo osse prøves af..)

Hifi - For musikkens skyld - ikke omvendt!
Til top Vis Bandit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bandit

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 02 December 2003 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Bandit skrev:

Fjederen sidder ikke på selve armrøret, men på den "faste" del...  Så man ændrer altså ikke på armens masse.... - rigtigt, men har fjederen ikke kontakt med selve armrøret via den lille spændplade? Så den blive en del af massen... Måske Rega-Bent kan kaste lidt lys over dette...?

Som Bent, helt rigtigt, nævner, så ændrer man mange ting ved armens lyd, når man skifter kabel...  Og det Kabel der følger med er helt OK...    Men efter min smag, ønsker jeg mere RO og "hul igennem", og det får jeg med VDH 300 litzerne... 

Lidt det samme sker når man (ret nemt) fjerner fjederen til nåletryks justering (en god elektronisk Vægt er alligevel at foretrække)  Uden fjederen får man:  bedre dynamisk kontrast, mindre ringning...  Ja man fjerner noget fra lyden - om man kan lide det er jo en smagssag, men jeg mener at Fjederen BIDRAGER med noget egenlyd - og det er livet for kort til - jeg må prøve det selv.

PS. Jeg kører med armen på en gyro MKII (den med ALU tallerken - Den RIGTIGE  )  og PT. en AudioTechnica OC-9e (har spillet 20 timer sååee..) Men jeg skal have prøvet en af de nye Ortofon (kontrapunkt H+C)  -  De spiller meget musikalsk og med masser af dynamik - også i bunden   -   Nye toner fra Orto.......    (Dette kun udfra andres udsagn, derfor skal de jo osse prøves af..) - ja, det må være nye toner derfra.....

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 December 2003 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Bandit skrev:

Fjederen sidder ikke på selve armrøret, men på den "faste" del...  Så man ændrer altså ikke på armens masse.... - rigtigt, men har fjederen ikke kontakt med selve armrøret via den lille spændplade? Så den blive en del af massen... Måske Rega-Bent kan kaste lidt lys over dette...?

Fjederen sidder fastgjort, på det vertikale leje, og derfor på armens nulpunkt, dermed bidrager den ikke til en del af massen - i det horisontaleplan, det vertikale er en anden snak....  ,  Iøvrigt anbefaler Bent, at man bruger det nye tungstens lod, da det er tungere, og dermed kan placeres tættere på armens ophæng, og derved gøre massen lidt mindre, jeg har endnu ikke fået mig taget sammen til at bestille skidtet, men jeg er ikke i tvivl om, at det bliver bedre..

Lidt det samme sker når man (ret nemt) fjerner fjederen til nåletryks justering (en god elektronisk Vægt er alligevel at foretrække)  Uden fjederen får man:  bedre dynamisk kontrast, mindre ringning...  Ja man fjerner noget fra lyden - om man kan lide det er jo en smagssag, men jeg mener at Fjederen BIDRAGER med noget egenlyd - og det er livet for kort til - jeg må prøve det selv.

PS. Jeg kører med armen på en gyro MKII (den med ALU tallerken - Den RIGTIGE  )  og PT. en AudioTechnica OC-9e (har spillet 20 timer sååee..) Men jeg skal have prøvet en af de nye Ortofon (kontrapunkt H+C)  -  De spiller meget musikalsk og med masser af dynamik - også i bunden   -   Nye toner fra Orto.......    (Dette kun udfra andres udsagn, derfor skal de jo osse prøves af..) - ja, det må være nye toner derfra....

Ja, du bør ikke snyde dig selv, for at høre dem, har hørt den lille Kontrapunkt A, og den er eminent!

Hifi - For musikkens skyld - ikke omvendt!
Til top Vis Bandit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bandit

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 02 December 2003 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hej Bandit...

Det kunne godt lyde som om at du har ret... - du har utvivlsomt undesøgt denne fjederanordning bedre end jeg... Jeg vil straks befrie næste forbipasserende Rega-arm for denne, så må jeg selv høre..

Ang. ny kontravægt til denne, prøv (hvis du kan finde en !) Fletchers kreation. Ligner designet til hans egne arme, bare i Rega-dimensioner. "-gli" tog ligeledes en hjem der lignede. Den største forskel fra begge til Regas egne er, at tyngdepunktet kommer under selve armen.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 December 2003 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hej Schelde !! Tror du bandit har lavet en A/B test ang den fjeder !! Nej det ved jeg han ikke har lavet ! Og det samme med tonearmskabel !! Det er ikke til noget det i laver der !! Tror du ikke Rega har fjenet den hvis det er så stor forskeld .. og vil lave den beste arm på marked !! Schelde tænk dig om mann !

Hilsen King ..:-o  

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 02 December 2003 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hej king...

Det ved jeg ikke om Bandit har..!!? Men sådanne "drastiske" ændringer behøver sjældent A/B tests. Det står gerne klokkeklart om det var til det bedre eller ej.

Om Rega havde fjernet den, hvis det var lydmæssigt bedre ? Har jeg svært ved at svare på. Et af designkriterierne er netop, at det skal være nemt at omgås til dagligt. Fjerner man denne, ville der måske være ramaskrig - måske er det et kompromis ? Jeg ved det først efter at jeg har prøvet. Men som skrevet, spiller jeg ikke via Rega-arm mere, så det skal prøves i et andet hjem......he..he..

Fik du i øvrigt prøvet det andet trick ? - du ved, det med at justere nåletrykket på kontravægten istedet ? 

PS: var dig og Bandit ikke bekendte..?

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2003 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hej Schelde !! Jo det har jeg prøvet og må sige   ikke på en Rb 1000 arm !

PS: var dig og Bandit ikke bekendte..? Det trode jeg sku.. også men der må være grænser du !!!!!!!!!!!!!!!!!! 

Schelde jeg mener du ikke bruger dine øre .. men du ser kun hvad de skriver og det må sku.. da være rigtig !!!! 

Jeg troed du hade øre nu hvor du har en Fletchers kreation !!!!!!!!

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 02 December 2003 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Hej Schelde !! Jo det har jeg prøvet og må sige   ikke på en Rb 1000 arm ! - OK. Så ved du det.. det virkede på min RB300..

PS: var dig og Bandit ikke bekendte..? Det trode jeg sku.. også men der må være grænser du !!!!!!!!!!!!!!!!!!  - øhhh, ikke forstået ??!

Schelde jeg mener du ikke bruger dine øre .. men du ser kun hvad de skriver og det må sku.. da være rigtig !!!! - for ind i helvede !!! Hvad er det jeg gør for at få sådan en kommentar ?? LÆS: ..."Om Rega havde fjernet den, hvis det var lydmæssigt bedre ? Har jeg svært ved at svare på. Et af designkriterierne er netop, at det skal være nemt at omgås til dagligt. Fjerner man denne, ville der måske være ramaskrig - måske er det et kompromis ? Jeg ved det først efter at jeg har prøvet."...

Jeg troed du hade øre nu hvor du har en Fletchers kreation !!!!!!!! - aha. Skal jeg svare ?

Jeg ved ikke om jeg bare misforsår dig, eller om der er tale om en sprogbarriere ?....

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2003 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Aaberg skrev:

Jeg er på udkig efter en ny pladespiller.....Først tænkte jeg bare på at købe sådan en 1210'er eller noget, som kunne være lidt fed, da man kunne lave lidt lir' med den, men er efterhånden kommet på andre tanker. Er faldet over Rega Planar 2 og 3. Synes det er det fedeste design. Men så er spørgsmålet.....Hvilken er bedst...Altså 2 eller 3?? De ser jo næsten helt ens ud, men hvilken en af dem skal man gå efter?? De kan begge købes for omkring en tusse på nettet, så prisen er der ikke den store forskel på.

Håber i kan hjælpe....

Se og læs her " Schelde annalog gud " er det så forkjert at sige " En p3 spiller beder en p2 ?? "  Og så kommer i med jers svar med at pille noget ud af armen og hvad har man ellers hørt !!

Hilsen King

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 02 December 2003 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

King, du skriver stadig kulravende sort.
Du har åbenbart haft fat i en hel del af det dyre grej, men jeg kan ikke bestemme mig til om du virkelig hører det du skriver, eller om du bare har et mere lidenskabeligt forhold til nogle produkter fremfor andre.

Under alle omstændigheder er det temmelig svært at finde hoved og hale i dine indlæg.
Et svar som det du lige har givet Schelde gør at jeg i hvert fald ikke kan tage dig særlig seriøst. Jeg fatter simpelt hen ikke hvad du skriver - udover den lettere nedladende tone altså.

Prøv at danne et svar i hovedet før du skriver - og læs dit svar grundigt før du trykker send. Der er alt at vinde og intet at tabe.
Og hvis du er vred eller mopset når du skriver, så spis lige en bøf før du læser dit svar igennem.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2003 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Hallo vilmann !! Se Aaberg skrev !! om en Rega P3 lyder beder end P2 og jeg svare at det gør den !!

Og så kommer i med at man skal pille en fjeder ud og hvad har man her !! kan du nu se det jeg mener Hr villmann !!

Hilsen King !!

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 02 December 2003 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hej king...

"Analog gud"...??! jow tak, jow tak... - men det er slet ikke nødvendigt...

Har svært ved at se, hvor du vil hen med sidste indlæg til mig..?! Er du utilfreds med, at tråden udvikler sig ? - det er helt naturligt... "nå, har du prøvet det, okay så vil jeg også. Hvad med at gøre sådan ?, eller evt. således - måske man skulle..."... Det er da det der gør det sjovt at deltage... Interesserer det ikke en, hopper man bare af. Hopper kæden af, skal Admin nok få det stoppet. 

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 02 December 2003 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

allo, allo
Jo, jeg kan godt læse. Jeg synes jo bare at den nedladende tone overskygger indholdet. Men det er jo dybest set ikke mit problem...... men jeg kan konstatere at du stadig ikke læser dine egne indlæg igennem før du poster dem.
Og så har du et problem med dit keyboard og udråbstegnet.

Hvis man skal kunne snakke om tweaks i sådan en tråd, ved jeg ikke hvor det skulle være.......

Noget andet er at vi ikke aner hvad Aaberg har af udstyr til at sætte bag Rega'en. Rent teoretisk kan være noget hø, hvor selv du ikke kan høre forskel på en 2'er og en 3'er.

/vilmann
- der ikke ville give en dag over 600 kr for en brugt Planar 2
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Aaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2003 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Ja jeg må godt nok også indrøvve at jeg bare sidder og måber!!!

Fatter overhovedet ikke noget om den der fjeder!!

Ville jo bare høre hvad der var bedst!!!!

Og så har jeg måske lige en dumt spørgsmål....Den der blev på et tidspunkt skevet at en 3'er var bedst Bl.a. fordi den havde en tykkere tallerken pladen drejede rundt på!! Hvordan FA?&/¤#5 kan det have noget at gøre med lydens kvalitet???

Til top Vis Aaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aaberg

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2003 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Schelde jeg har set dit indlæg og jeg hopper af nu OK ??

Hilsen King ....:-o

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum