Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 05:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rega Planar 2 eller 3?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2003 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hallo Aaberg !! Spør Hr villmann han ved alt og har hørt alt !! Der for købte han en 80 mm pladetalærken og mener det er bare godt     

Hilsen KING

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2003 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Suk... i øvrigt er den kun 50 mm.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 02 December 2003 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hvad er der galt...? Jeg er helt væk...........

Hvorfor..? - vi taler ikke engang kabler ??.......

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 December 2003 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal dæmpe den nedladende tone lidt King!

Hvis du ikke har noget fornuftigt at sige, så lad være...... 

Vi udveksler jo blot erfaringer, det kan da ingen skade være til....  Og bare fordi du har kendt mig gennem 4-5 år, betyder det altså ikke at du med sikkerhed kan vide at jeg ikke har hørt en AB på en RB-300 (Det har jeg - husk på, jeg har haft interressen mange mange år før jeg mødte dig..)

Så pas lige på en anden gang, inden du hænger nogen ud som løgnere her i forummet... 

Iøvrigt finder jeg det meget upassende af dig, at slæbe vores private kontroverser med ind i dette forum - SKAM DIG ! ! 

Hifi - For musikkens skyld - ikke omvendt!
Til top Vis Bandit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bandit

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Sendt: 03 December 2003 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Aaberg skrev:

Jeg er på udkig efter en ny pladespiller.....Først tænkte jeg bare på at købe sådan en 1210'er eller noget, som kunne være lidt fed, da man kunne lave lidt lir' med den, men er efterhånden kommet på andre tanker. Er faldet over Rega Planar 2 og 3. Synes det er det fedeste design. Men så er spørgsmålet.....Hvilken er bedst...Altså 2 eller 3?? De ser jo næsten helt ens ud, men hvilken en af dem skal man gå efter?? De kan begge købes for omkring en tusse på nettet, så prisen er der ikke den store forskel på.

Håber i kan hjælpe....

Hej Aaberg!

Hvis prisen næsten er den samme, så synes jeg du skal satse på P3, og når så den første feber har lagt sig (Feber=Glæde) Så kan du jo overveje et par af de ovenfornævnte tricks.....  F.eks. kontravægten, den tror jeg sgu giver meget..  Det er ihvertfald helt sikkert det næste jeg skal have prøvet.....

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 December 2003 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

For f*** som I kaster med mudder, drenge.

KOntravægte kan fås i mange forskellige farver og former. Det er ganske vist at GLI har en fletcher lignende, det er en Michell, hvor man får 2 forskellige kontravægte (en tung og en lidt tungere, ha-ha), og vægten er placeret under armstuben. Yderligere kan man få en anden varition af kontravægten, som skrues fast på røret, den en pinolskrue, istedet for de o-ringe som Rega normalt bruger. Derved sidder kontravægten helt fast og nærmest integreres med armen.

Konklusionen til trådens starter er køb Rega, der er mange timers musik i den. Hellere 3'ern end 2'ern, og som du kan læse er der mange trick til lyd-forbedringer. Det kan jo komme hen af vejen

send evt en mail hvis du mangler dele og gode råd.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Sendt: 03 December 2003 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Vel talt  -  gli- 

Jeg undskylder.........

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 December 2003 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Hej.

Blander mig lige lidt med en egen erfaring af Rega Planar 3.  Som sagt, både Planar 2 og 3 er glimrende "begynder-lidt viderekommende" spillere, særlig hvis man bruger penge på en ordentlig pickup, her må der endelig ikke spares. Som Michael Fremer fra Stereophile skrev, så bliver en Rega bare bedre og bedre med dyrere pickup´er, hvilket oversættes til "stort forbedringspotensiale" uden at ændre konstruktionen.  Selve pladespillerne er uhyggelig simple, i bedste Rega stil, men som sådan må opstilling og placering tages alvorligt, som alle andre pladespillere egentlig.   Det er vigtigt at følge rådet om ikke at skrue armbasen mere fast end med almindelig håndkraft.  Fidusen med at sætte nåletrykfjederen på max har jeg ærlig talt ikke kunnet høre forskel på, men gør det da endeligt for at være "sikker" på bedst mulig lyd.  Jeg startede med en Denon DL 160 pickup som jeg opgraderede med en Ortofon MC25FL, jeg købte også Audio Magic pladehylde til den, brugte en Lehmann Black Cube som riaa og fik egentlig ganske god lyd. Spillen/pickup´en producerede meget lidt pladestøj og lod musikken skinne igennem.  Jeg foretrak altid pladespilleren fremfor cd spilleren pga musikkens frigjorthed og tilstedeværelse. Den lidt mørke lyd holder samme signatur hele vejen op igennem frekvensområdet, der er ikke noget der skiller sig ud, dette er medvirkende til at man koncentrerer sig om at nyde musikken istedet for at lytte til "hifi".  Uanset, da jeg fik min Micro Seiki gik det op for mig hvad Rega 3 udelader, det drejer sig om dynamik, perspektiv, ruminformation samt særlig diskantens udstrækning, samt en helt anden neutralitet som gør at mange plader lyder af H.... til, og dette er ikke altid ønskeligt !  Der vil altid være "smag og behag", passer en lidt mørk lyd dig har du mange timers lytteglæde med en Rega 3, og den gror utrolig med en god pickup, gerne til mange gange prisen af pladespilleren.....

Niels.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

wops... Der blev emnet drejet lidt ind på PU til Rega P3

Så nupper jeg lige muligheden for at spørge til hvilken PU i ville anbefale til et sådan dyr hvis den skal koste fra en plovmand til en tusse. Jeg er bange for at den er en smule slidt den PU jeg har nu. Nok også fordi jeg købte pladespilleren brugt.

Jeg har hørt den der, øhh - Techni-fi K1 - eller hvad den nu hedder, så hvis der er nogen der har et andet forslag må de da gerne lige skriver hvad og hvorfor
Til top Vis j_gerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_gerd

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 December 2003 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

Techni-fi kender jeg overhovedet ikke, men imellem 500-1k har du ikke, efter min mening, mange muligheder. For alt i verden, ikke fokusér på pladespillerens pris hér, brug så mange penge du kan på pickup, spar hellere 1000 ekstra op så, du vil ikke fortryde det.  Tænk på hvad produktionsprisen er for en pickup til 500 kr. når fabrikkens og forhandlerens avance er taget fra, der er ikke meget tilbage så !!  Nogle forslag hevet lige ud af ærmet, Ortofon MC modeller, Goldring´s lidt dyrere modeller, Benz Micro Gold, Denon DL 103 eller 305, MM er jeg ikke så meget for, men Grado laver nogle der er ok hører jeg.  Rega´s egne har meget højt udgangssignal, men igen, ikke køb den billigste Rega... 

Niels.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

t_porskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 December 2003 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

PU til Rega Planar 3 ...

Efter sigende skulle Denon DL-110 og DL-160 være to gode matches til Rega'en. (De kan vist nok købes i Hifi-Klubben til hhv. 800 og 1000.) Har dog ikke selv hørt kombinationen. Spiller selv med en Tekni-Fi K1 - et glimrende match, og den billigste PU af de tre.

Thomas

Til top Vis t_porskjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t_porskjaer

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

t_porskjaer:

Jeg har for øjeblikket en en Denon DL-110 siddende på. Den er måske også meget god, men jeg har indtrykket af at den er slidt. Jeg har også hørt adskillige anbefalinger af Tekni-fi K1 PU'en, men jeg overvejer bare om den er "for billig" Men selvfølgelig, hvis jeg kan nøjes med at slippe en plovmand...

Niels Nielsen:

Ortofon hører jeg også meget godt om... Har du evt. et specifikt model-forslag?
   Jeg indtrykket af at Benz måske er en smule for dyrt, (og derudover også for godt) til min pladehøvl. Men skriv endelig hvis jeg tager fejl.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 03 December 2003 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Ortofons MC begynder ved ca. 850 kr for high output MC, og så op efter, jeg spiller på Jubilee til 11k. Det er til gengæld lidt overkill, jeg har også en MC 30 super II. Jubilee var lidt at sats for jeg købte Origin Lives Illustrious Signature, for at prøve omm de var så gode som rygterne siger. Den kombination ryger på min DIY spiller, (billeder senere) og rega RB 300 på rega 3'en igen sammen med MC30 sII.

Jeg syntes den vigtigste opgrade er DC motor - kabler i armen - (evt. anden tallerken) - før pick-uppen. Selvfølgelig skal pick-uppen være god, helst i 1-2000 kr klassen, men jeg mener at op til 5-7,5 kan Rega'en sagtens følge med, hvis man har opgraderet den.

mvh 

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 03 December 2003 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

j_gerd skrev:
t_porskjaer:

Jeg har for øjeblikket en en Denon DL-110 siddende på. Den er måske også meget god, men jeg har indtrykket af at den er slidt. Jeg har også hørt adskillige anbefalinger af Tekni-fi K1 PU'en, men jeg overvejer bare om den er "for billig" Men selvfølgelig, hvis jeg kan nøjes med at slippe en plovmand...

Med jævne mellemrum hører jeg at den er for billig, og snildt kunne koste det dobbelte.
Hvis den kostede så meget ville den sikkert også være have en fin æske at bo i. Jeg fik min i sådan et sort hylster med gråt låg som bruges til film.

/vilmann

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 03 December 2003 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Niels Nielsen skrev:

Hej.

Techni-fi kender jeg overhovedet ikke, men imellem 500-1k har du ikke, efter min mening, mange muligheder. For alt i verden, ikke fokusér på pladespillerens pris hér, brug så mange penge du kan på pickup, spar hellere 1000 ekstra op så, du vil ikke fortryde det.  Tænk på hvad produktionsprisen er for en pickup til 500 kr. når fabrikkens og forhandlerens avance er taget fra, der er ikke meget tilbage så !! 

Hej Niels...

Ikke enig her. Et "dårligt" løbeværk kan ødelægge præsentationen fra en hvilken som helst super-PU.

Har kørt med både Tekni-Fi  K1 og K3 på en Rega P3. K1 fortjener faktisk bedre... - men et fint match med Rega. Det gøres næppe billigere....

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Gli-

Hvad er dine erfaringer så med din P3 og Ortofon MC 30 super? Hvordan lyder det?... Gerne lidt detaljeret, så jeg måske ved om det passer i midt system.
   - Og hvor meget koster den PU?

Vilmann

Du kører altså med en Tekni-fi K1 PU??? Hvilken pladespiller er den monteret på? Hvordan lyder det?

Jeg spørger selvfølgelig om disse ting fordi det er lidt svært for mig at få de forskellige PU'er hjem til prøvelytning. Det tror jeg alligevel ikke forhandlerne vil være så glade for

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 03 December 2003 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

j_gerd skrev:

Vilmann

Du kører altså med en Tekni-fi K1 PU??? Hvilken pladespiller er den monteret på? Hvordan lyder det?

Det er min egen hjemmebyggede ting.

Det er noget scheu-grej, en rega-arm og en bluenote u3 arm.

Lige bruger jeg kun bluenote-armen. Rega-armen er pillet af.
Jeg løb tøb for brugbare pick up'er.

Det jeg selvfølgelig bedst kan beskrive er min oplevelse af at gå fra en Audio Technica OC-9 til K1.

OC-9'eren er fabelagtigt detaljeret. Da jeg købte den var det som at få 500 nye plader.
Men jeg flyttede et par gange og til sidst kunne højttalerplaceringen ikke kompensere for den meget slanke bund i OC9'eren.

K1'eren blev jeg præsenteret for da jeg ville købe en Grado til små 1000kr.
Umiddelbart vil jeg sige at Gradoen er lidt pænere i lyden - for pæn endda måske (jeg er ikke til glat og velpoleret lyd), men jeg lyttede faktisk mest på K1'eren dan dag i forretningen (husk at lave en aftale med lydbutikken om at bruge lytterummet i en times tid)
K1'eren er virkelig charmerende at lytte til. Ikke nær så detaljeret som OC-9'eren, men det er ikke noget jeg savner. Der kommer musik ud af K1'eren.

I betragtning af hvad folk ellers kaster efter deres HIFI af penge forstår jeg ikke at der ikke er flere der prøver den (eller vil vedkende sig at prøve den). 500 kroner er hvad den koster.

Jeg er helt sikker på at en OC-9 kan bringes til at lyde meget bedre end jeg fik den til, men det kræver udstyr der er meget dyrere end hvad jeg kan og vil ofre lige nu.

Og, jeg er ikke bange for at min PU er for billig til min pladespiler.
Lydbutikken sælger de store Nottingham Analogue maskiner med en K1'er på.

/vilmann

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 03 December 2003 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes du skal starte et andet sted. Prøv at se mine anbefaliger i mit seneste svar i denne tråd. MC30sII koster ca. 5500. Hvor bor du? hvis i nærheden af mig kan du komme forbi til et lyt. Jeg har både en "standard" rega 3 og en super opgraderet Rega 3. Jeg er vild med Ortofons lyd, og deres støjfrie rilleaftastning, så baggrunden kan blive så mørk (sort) som muligt. Jeg startede i sin tid med MC20 super og har både Jubilee og 30sII (begge er helt nye). Jo længere man kommer op i Ortofons pick-up heraki, jo flere detaljer få man op af rillerne. de spiller stadig på en musikalsk måde, de er ikke super detaljeret før man kommer op i den aller øverst top MC 2-3-5000. Prøv f.eks. at spille Jennifer Warnes: Famous Blue Raincoat - 1. nr på side 1, den der tyske oplæser kan være svær at tyde både i start og slut af nummeret, medmindre man har en top pick-up (f.eks. Lyra Clavis og sikkert andre)

Tilbage til dit ?? så er MC30sII et dejligt musisk pick-up med en fast bas, smæk for skillingerne, god mellemtone - rigtig musikalsk og vidtstragt diskant, dog ikke super detaljeret men fornuftig. Den bør indgå i de emner du skal høre. Men nogle af de nye Ortofoner bør også tages til overvejelse f.eks. kontrapunkt linjen B-A-C-H (som hedder noget andet i Dyskland). Vil du ikke op i 5k klassen har de andre typer i 2-3k klassen som er gode f.eks. MC15sII, som ligner den gamle MC20s i lyd

Ortofons MC starter ved 840 kr, så der er nok at tage fat på

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2003 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Vilmann

Wauw, det ser da godt ud, det hjemmebyg... Jeg kan se lidt på det hele at den K1'er i alt fald skal prøves. Så skal jeg bare finde en forretning der har de forskellige PU'er jeg gerne vil prøve.
   Det ville jo være rart at lave noget der bare minder lidt om en AB test.

Jeg er nok lidt bange for det du kalder slank bund i OC-9'eren... Det absolut mest skrøbelige sted i mit system er diskanten, og hvis det ikke får nok modspil fra en nogenlunde veldefineret bas, så er jeg bange for at det vil blive et irritationsmoment.
   Men det er nok også mest mine HT'ers skyld. Dem burde jeg snart få skiftet. hehe - men det er jo en heeeelt anden snak

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2003 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Gli-

Mange tak for invitationen, men jeg bor desværre en 3-400 km. væk fra Ålborg... Den cykeltur bliver nok alligevel for lang.

Jeg har set dine anbefalinger om bla. en ny motor tidligere, og dem har jeg taget til mig... Men jeg er ikke helt sikker på om der skal ny indmad i den pladehøvl, før jeg skal have en helt anden. Det komer også helt an på hvor meget en ny motor, pladetallerken og tonearm koster... Modellen over en RB-300 koster en små tusind kroner ik'? Umiddelbart ville jeg mene at plinten er god... Det er jo den her klassiske glas-sag. Motoren aner jeg ikke det fjerneste om. Min pladespiller er købt brugt, og derfor ved jeg ikke så meget som jeg gerne ville. Hvis jeg endelig skal opgradere det hele så er spørgsmålet om det ikke bedre ville kunne svare sig at købe en ny pladespiller(?)

Grunden til at jeg er så ops på at få en ny PU er at jeg har en stærk fornemmelse af at den jeg har nu på en eller andet måde er defekt.

Mc30sII kommer så nok til at være lige i overkanten prismæssigt. Men jeg har hørt meget godt om Ortofon, så det kunne være at jeg skulle tage et prøvelyt på den der Mc15sII...

I øvrigt tror jeg at vi mailer sammen uafhængigt af hifi4all.dk... Det var noget med en væghylde til en en Planar 3 over dba.dk ik'?

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes