| Forfatter |
|
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels...
Ikke enig her. Et "dårligt" løbeværk kan ødelægge præsentationen fra en hvilken som helst super-PU.
Har kørt med både Tekni-Fi K1 og K3 på en Rega P3. K1 fortjener faktisk bedre... - men et fint match med Rega. Det gøres næppe billigere....
[/QUOTE]
Jo, tak, men jeg referede bare til Stereophile hvor han endte op med Lyra Clavis og lignende på en Rega Planar 3. Mit råd er stadig at bruge lidt penge på en billig Rega 3 og kaste en masse penge i pickuppen, ( når man skal spare lidt og ikke vil bruge 10000 på en ny pladespiller/pickup) pickuppen beholder man jo selvfølgelig når man opgraderer til en Nottingham eller SME lidt senere i livet. Men, jeg forstår jo hvad du mener også...
Forresten, Sumiko Blue Point Special blev også set på som en "kanon" pickup til en Rega 3 i sin tid, dette anbefaler jeg ikke. Ortofoner har meget bedre bas bl.a.
Hilsen Niels.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 07 December 2003 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_gerd skrev:
Vilmann
Wauw, det ser da godt ud, det hjemmebyg... Jeg kan se lidt på det hele at den K1'er i alt fald skal prøves. Så skal jeg bare finde en forretning der har de forskellige PU'er jeg gerne vil prøve.
Det ville jo være rart at lave noget der bare minder lidt om en AB test.
Jeg er nok lidt bange for det du kalder slank bund i OC-9'eren... Det absolut mest skrøbelige sted i mit system er diskanten, og hvis det ikke får nok modspil fra en nogenlunde veldefineret bas, så er jeg bange for at det vil blive et irritationsmoment.
Men det er nok også mest mine HT'ers skyld. Dem burde jeg snart få skiftet. hehe - men det er jo en heeeelt anden snak
|
|
|
Nu skal du jo ikke kun tro på mig
Foranlediget af denne tråd tog jeg mig sammen, og monterede OC-9'eren i min RB300 arm.
Det er ikke så slemt som jeg husker det fra min Linn Axis.
Jeg har lige brugt en lille time på SRV og Temple Of The Dog for at sammenligne. Den akustiske afdeling kommer måske senere. Måske. Jeg skal lige beslutte mig til om ikke OC-9'eren er ved at være færdig.
K1'eren monteret i en Bluenote U3 arm
OC-9'eren monteret i RB300 med en Hiraga Le pre-pre som forstærkning før RIAA.
RIAA'en sidder i min Croft Vitale.
K1/U3 har en fyldig bund. Ikke svulmende - men god. Der er ingen problemer i at høre bassens toner. Fint perspektiv - det er nemt at placere instrumenter i lydbilledet.
Med OC-9/RB300 kan jeg faktisk høre nogenlunde det samme. Der er stadig ingen problemer med at høre hvad bassen spiller, men jeg synes bunden mangler lidt fylde til at kunne gøre sig i Rock'n Roll sammenhæng.
Tilgengæld er lydbilledet rykket længere frem. Der er stadig nemt at placere instrumenter, men det hele er nærmest pågående - lidt for tæt på. OC9'erens greb om detaljerne fornægter sig ikke.
Der er i øvrigt lang mere overfladestøj med OC9'eren. Den er nok langt mere følsom for den slags end K1'eren, men det kan også være fordi den efterhånden har spillet det den skal.
Der er ingen konkusion på denne stærkt uvidenskabelige sammenligning.
OC-9'eren er en fin pick-up under de rette forhold. Jeg ku' sagtens have den som primær pick-up. Det er trods alt sjældent jeg lytter som jeg har gjort her.
Måske jeg kunne få mere ud af den med en anden MC-forstærker.
Detaljerne fra OC9'eren savner jeg ikke når jeg spiller på K1'eren. K1'eren spiller i hvert fald musik som jeg kan lide det, og for dem af os med koner, børn og biler bør K1'eren i hvert fald overvejes grundigt.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 07 December 2003 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEj Vilman
Det er lidt ærgeligt du bor helt derovre, men ned til din forhandler (hvem nu det er) og lån en Delphini eller en DINO RIAA, så tror jeg du får liv i optagelsen.
Din fede pladespiller fortjener en god pick-up (jeg har ikke hørt K1'er, men en MM til 500 spir?). det er jo komponenter som også sidder på spillere til 40k kr. uden arm og PU.
God iagtagelse ellers
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 07 December 2003 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
HEj Vilman
Det er lidt ærgeligt du bor helt derovre, men ned til din forhandler (hvem nu det er) og lån en Delphini eller en DINO RIAA, så tror jeg du får liv i optagelsen.
|
|
|
Du tager helt fejl: det er dig der bor derovre
Det siges at RIAA'en i min Vitale er rigtig god, men jeg har selv haft svært ved at bedømme det - jeg har jo skiftet forstærker samtidig.
Men ja, på et tidspunkt må jeg prøve en stak RIAA'er.
gli- skrev:
Din fede pladespiller fortjener en god pick-up (jeg har ikke hørt K1'er, men en MM til 500 spir?). det er jo komponenter som også sidder på spillere til 40k kr. uden arm og PU.
|
|
|
Det er jo det jeg prøver at sige. Folk der er vant til at at selv den mindste dims til anlægget koster flere tusinde kroner, kan ikke forlige sig med tanken om at en pick up til 500 kroner faktisk lyder rigtig godt.
Selvfølgelig kan det gøres bedre - eller i det mindste anderledes. Men da tråden vist egentlig handler om at komme i gang med noget vinyl på en brugt Rega el lign. synes jeg K1'eren er et virkelig godt skud.
Rent prismæssigt slår den alt. Den nuværende udgave af OC-9'eren koster vist omkring 2500. Læg hertil noget MC-step-up til mindst samme pris. Så koster OC-9'eren 10 gange mere end en K1'eren
Den er langt mere følsom over for sine omgivelser - RB300 lader til at være et udmærket hjem til den - og den kan kan ikke levere en ordentlig rock-bund.
Det med bunden er jeg i øvrigt ikke ene om at synes. De fleste anmeldelser og omtaler jeg har set nævner det, men det lader til at det bliver glemt igen i ren begejstring over mængden af detaler.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
rega Branchemedlem

Bruger siden: 02 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 11 December 2003 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Aaberg
Der er en del indlæg her i denne tråd, desværre er det få af dem der prøver at svare på dit spørgsmål.
Jeg starter lige med at fastslå at Rega Planar 3 er en bedre pladespiller end en Planar 2, selvfølgelig. Den har en stivere og kraftigere plint (bedre afledning af de uundgåelige ressonanser) Den har en 2mm tykkere Tallerken ( bedre moment og dermed bedre dynamik og basgengivelse) Den har en bedre arm med lavere tolerancer (mindre lejeslør) Den har et bedre kontralod der, fordi der er af tungsten, kan sidde tættere på omdrejningspunktet.
Så har jeg et par kommentarer til nogle af de modifikationsforslag der er lanceret.
Kontralod der "hænger" altså med et lavt tyngdepunkt: Et lavthængende kontralod er en nødvendighed på etpunkts ophængte arme og deraf udsprang så ideèn om at prøve at sælge det over på andre arme, hvor de ingen betydning har, for andet end det sælgende firma`s økonomi.
Fastspændt kontralod: Argumentet for at fastspændte kontralod skulle være bedre end Rega`s gummiafkoblede er at de så er en integreret del af armen og sidder fast, men grunden til at de produceres er i virkeligheden en anden. Disse firmaer har ikke pengene til at lave den maskine der skærer rillerne til gummiophænget og laver derfor den nemme og billige løsning der indbefatter en skrue der går gennem loddet og fastspænder det, men det er en dårlig lydmæssig løsning. Når små mikroskopiske vibrationer bevæger sig fra spidsen af armen og op, så vil de "sætte" sig der, hvor der er slup. På et fastspændt kontralod er der, for vibrationer, ingen mulighed for at "sætte" sig og vibrationerne "sætter" sig så i lejerne , hvor der altid er slup. Når lejerne rasler, så sender de vibrationerne tilbage til pick up delen, hvor de skaber grobund for fejlaftastning. På et gummiophængt lod vil vibrationerne gå til i gummiophænget og altså ikke blive sendt tilbage til pick uppen.
Håber du kan bruge svaret.
Venligst
Bent Sejbæk
MEDLYD
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 11 December 2003 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug så mange penge du kan på værk og arm og kør med en "billig" pu som f.eks. K1 indtil der er penge til en bedre. Det giver bedste lyd for pengene. En super pu på et "billigt" værk får man ikke noget ud af. Få basis i orden og så god som muligt (brug altid det dobbelte af budgettet) - så kan man engang lege med super riaaer og puer.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 11 December 2003 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Arberg
Jeg vil give det råd til dig, som tidligere er nævnt, køb en Rega 3 frem for en Rega 2. De findes brugt på de forskellige salgssteder på nettet til fornuftige penge.
Følg din egne ideer om opgradering, og lidt sund fornuft, lyt til dem som har prøvet i praksis, evt. besøg dem som stadig har opgraderet for at få nye indput til denne sjove leg, som hifi og pladespillere bringer, med at opgradere og forbedre.
Til Bent (rega). Lad nu være med at tro at alle andre er rene fæ, enhver som har haft en drejebænk i hånden, hvilket jeg selv har haft fornøjelsen af, kan jo dreje et par riller i et stykke jern eller andet metal, til de o-ringe Rega har på deres kontravægt. At andre syntes at en fastspændt kontravægt er en forbedring, det kan jo efterprøves ved lytning, eller en underhængende kontravægt for den sags skyld. Rega har vedtaget et setup til deres modeller, fred med det. De har modifiseret deres setup til andre modeller 2-3-25-9 og hvad de nu hedder, det er jo blot hvad andre prøver at opnå gennem opgraderinger. Det svarer jo til at en fabrikant levere en rørforstærker med et bestemt fabrikat rør, skifter kunden så til ét andet rørfabrikat, kan det jo være en forbedring af lyden (det kan også være en forringelse), kunden kan så blot skifte tilbage til det andet rørfabrikat så er forstærkeren status quo. Elementært kære Watson, ikk' 
|
| Til top |
|
| |
rega Branchemedlem

|
| Sendt: 11 December 2003 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gli
Jeg har ikke så voldsomt meget forstand på drejebænke, men kan dog regne ud at det er en dyrere løsning end at pløje en skrue igennem. Derfor er det jo at jeg ikke forstår at sådanne fastspændte kontralod skal koste ca. 1000,- men det kunne du måske fortælle mig?
Med hensyn til de underhængte kontralod, så mangler de en begrundelse, der berettiger beløbet der skal betales.
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 11 December 2003 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Bent
NU er det ikke for at være arrogant, at jeg siger at det er ikke det samme. Hvis man drejer et lod, bore hul igennem og stikker (ja, sådan hedder det nu) 2 riller til o-ringe, kan man gøre det i een opspænding. Det kan du ikke hvis du skal bore et hul og skære gevind, og derefter forgylde eller forchrome loddet, vel. Det er da logik.
Prisen kan vi ikke diskutere, for det er en pris som folk er villige til at betale. Kunden betaler jo heller ikke kostpris for en Rega arm, vel. Alle led skal smøres, det ved du. Men hvis kunden er villig til at betale for en hørebar forbedring, hvad skal den koste??? Det er ikke altid kostpris, eller produktionspris, det kan vi diskutere i et andet forum.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 12 December 2003 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det for nogle fastspændte kontralod der skal pløjes fast med skruer I taler om?
Et kontralod skal da kunne flyttes - og skal derfor ikke spændes fast.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 12 December 2003 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et kontralod sidder jo bedst hvis det skrues helt fast, skal man justere balancen eller vægten på pick-uppen, løsnes kontravægten og loddet skydes til vægetn passer, derefter spændes kontravægten fast igen. Det gør man jo ikke hvert andet sekund, sååhh.
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 12 December 2003 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo gli !! Nu har jeg prøvet det med kontralod !! Og må sige at hvis det skulle give noget så syntes jeg du skulle give lidt mere til og køb en Rega Rb 600 arm da den spiller meget beder en Rega Rb 300 med kontravægten og en pinolskrue !!
Hilsen King...:-o
|
| Til top |
|
| |
rega Branchemedlem

|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gli
Det er nemmere at skære et gevindhul i et lod end at dreje 2 riller, det ene kræver også en form for drejebænk, hvor det andet kun kræver et boreapparat og hvorfor et fastspændt kontralod nødvendigvis hænger uløseligt fast med forgyldning må du forklare.
Jeg ser ingen fordel for kunden (lydmæssig) i at forgylde eller forkrome et lod, men jeg kan da godt se at det gør loddet dyrere !!
At et kontralod fungerer bedst ved at være skruet fast er ikke rigtigt. Kontralodsfunktionen er ligegod om det er koblet via O-ringe eller om det er skruet fast, men og det er humlen i det, ressonanser der kommer fra pick uppen og vandrer op ad armen vil, hvis kontraloddet er fastspændt, kun have et sted at sætte sig, nemlig i lejerne, hvorved de vil påvirke en præcis aftastning. Det er indiskutabelt og iøvrigt målbart.
Jeg ved at du plæderer for at jo større tolerancerne er i lejerne jo bedre bliver lyden, men hvis det var tilfældet, så var Rega, SME, Breuer og Linn de suverænt ringeste arme der fandtes, idet de jo tilstræber det modsatte, nemlig så små tolerancer i lejer som muligt.
Venligst
Bent Sejbæk
|
| Til top |
|
| |
Tonny Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 917
|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
rega skrev:
|
Hej Gli
Det er nemmere at skære et gevindhul i et lod end at dreje 2 riller, det ene kræver også en form for drejebænk, hvor det andet kun kræver et boreapparat og hvorfor et fastspændt kontralod nødvendigvis hænger uløseligt fast med forgyldning må du forklare.
Jeg ser ingen fordel for kunden (lydmæssig) i at forgylde eller forkrome et lod, men jeg kan da godt se at det gør loddet dyrere !!
At et kontralod fungerer bedst ved at være skruet fast er ikke rigtigt. Kontralodsfunktionen er ligegod om det er koblet via O-ringe eller om det er skruet fast, men og det er humlen i det, ressonanser der kommer fra pick uppen og vandrer op ad armen vil, hvis kontraloddet er fastspændt, kun have et sted at sætte sig, nemlig i lejerne, hvorved de vil påvirke en præcis aftastning. Det er indiskutabelt og iøvrigt målbart.
Jeg ved at du plæderer for at jo større tolerancerne er i lejerne jo bedre bliver lyden, men hvis det var tilfældet, så var Rega, SME, Breuer og Linn de suverænt ringeste arme der fandtes, idet de jo tilstræber det modsatte, nemlig så små tolerancer i lejer som muligt.
Venligst
Bent Sejbæk
|
|
|
Jeg er sgu ikke vild med det her, men jeg må desværre give Bent ret !! (Damn)
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu alle tonearme har kontravægt med o-ringe vil Bents tese være rigtig. Det er de ikke. Så lyt og prøv.
|
| Til top |
|
| |
Tonny Branchemedlem

|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var den her jeg mente.
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
| Hvis nu alle tonearme har kontravægt med o-ringe vil Bents tese være rigtig. Det er de ikke. Så lyt og prøv. |
|
|
Det har jeg kære Gli !! Og må sige den bliver som det er ment fra REGA med O ringe !! P.s Har lige prøvet på en Rb 600 Og en Rb 1000
Men jeg syntes du skulle prøve en fra REGA med O ringe 
Hilsen King...:o
|
| Til top |
|
| |
Tonny Branchemedlem

|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
king skrev:
gli- skrev:
| Hvis nu alle tonearme har kontravægt med o-ringe vil Bents tese være rigtig. Det er de ikke. Så lyt og prøv. |
|
|
Det har jeg kære Gli !! Og må sige den bliver som det er ment fra REGA med oringe !! P.s Har lige prøvet på en Rb 600 Og en Rb 1000
Hilsen King...:o
|
|
|
Hvad har du prøvet !! Kontravægten på Rega armen uden o-ringe.
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil så lige skyde ind, at jeg foretrækker mørch eller ladegaard.
Sikken herlig hobby.
Mvh.
Frederik
|
| Til top |
|
| |
Tonny Branchemedlem

|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fred1234 skrev:
|
jeg vil så lige skyde ind, at jeg foretrækker mørch eller ladegaard.
Sikken herlig hobby.
Mvh.
Frederik
|
|
|
Ja vi er da heldigvis forskellige, hvad skulle vi ellers debatere om !!
|
| Til top |
|
| |