Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 15:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Afskærmning af strømkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der har erfaringer med at afskærme sine strømstik? Har overvejet det til mit anlæg, da jeg ikke vil ofre 400 Kr på et ordentligt kabel og har hørt, at man selv kan lave det ved at "pakke" det ind i sølvpapir (alu. folie), passer det, og hvorledes skal dette gøres?

Kunne godt tænkte mig nogle "FM stoppere", men har hørt man ikke kan købe disse mere? FM stopper er en slags magnet, man "klikker" udenom f.eks højttalerledning, så radiostøj fjernes.

Dette er mit første indlæg, så håber på nogle positive svar.

mvh
Steffan Johannesen
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil skærme skal du gøre det ordentligt, dvs købe et kabel men jord og skærm, montere stik osv.

Du må have en ordentlig jordforbindelse hvis skærmen skal have effekt, hvis du blot monterer skærm om dine kabler, vil det virke som en "antenne" der ikke har noget sted at kanalisere det opfangede støj hen.

HF spoler kan stadig købes, tjek lavpris elektronik  Elfa eller den lokale elektronikshop
De monteres "normalt" ikke på Højttalerkabler, men på signalkabler - Signalkabler bærer meget lidt strøm og er mest følsomme overfor støj, de fleste er dog skærmede mod støj.

Du kan fjerne meget støj, ved at holde styr på dine kabler dvs. signalkabler langt fra 220v og Højttalerkabler, og dine højttalerkabler langt fra 220v.
(Hvis de skal krydse hinanden, så gør det i 90 grader. Lad dem ikke løbe side om side)

Pas nu PÅ med 200v, det ER farligt.

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar.

De HF spoler jeg har fundet er magen til disse: http://www.discoworld.dk/shop/default.php?cPath=442_624_645_ 735&sort=2a&page=1, det ligner mest en modstand? De har også forskellig uH værdi. Det kan vel ikke passe det er disse? I såfald, hvordan skal de så bruges.
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Bare lige så vi ikke misforstår hinanden så er det sådan en, der sidder på dette cabel http://www.hificable.dk/shop/components/com_virtuemart/shop_ image/product/3692b4c37c25ccb65d2675b6e643527e.jpg jeg snakker om.

Dette minder lidt mere om, hvad jeg mener: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok=2011 483.htm, men er det mere rigtigt?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Du skal have fat i noget skærmet 3 leder Ø1,5 mm. kabel.. 

Monter dette med fornuftige stik, og RF stoppers i modtage enden, samt forbind skærmen til jord i afsende enden og lad svæve i modtage (apperat) enden..

Har du ikke jord? (3 fase) så undlad at bruge den 3 leder og forbind skærmen ud gennem bagenden af stikket med et lille stykke ledning, og forbind dette til et jordspyd i haven...

Et sådant kabel kan realiseres for et par hundrede kr. sættet af op til 2 - 3m.

Og primært grundet skærmen og jord, vil det matche de dyreste net kabler... en monteret RF stopper bringer det på højde med de bedste net kabler til flere tusinde kr.. og det overgås kun af enkelte ekstremt opbyggede net kabler til mange mange tusinde kr..

En jord forbindelse til dit anlæg samt dine netkablers skærm, vi faktisk være det tweak der kan give dig mest for pengene investeret!...

mvh. 

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Har jord stik. Hvor kan man købe disse RF stopper og skærmet kabel over nettet? Har desværre ikke nogen her i byen, der tilbyder disse el-artikler. RF-Stopper?, er det sådan nogle? Har ikke meget forstand på dem, men ved de er gode.

Eneste grund til, at jeg ikke vil ofre 400 Kr. på sådan en kabel er, at det kabel der skal bruges ikke er et netkabel, men et "gammelt" stik gammelt så jeg kan ikke bruge dette når jeg skifter anlæg.

mvh
Steffan.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig Miju's vejledning og så købe den RF stopper du selv har set på hos Elfa.

Denne sætning er ikke forstået :-?
Eneste grund til, at jeg ikke vil ofre 400 Kr. på sådan en kabel er, at det kabel der skal bruges ikke er et netkabel, men et "gammelt" stik gammelt så jeg kan ikke bruge dette når jeg skifter anlæg.

Hvis stikket ikke kan bruges, kan du da købe et nyt, når du skifter anlæg.

pjnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Er der nogen, der har erfaringer med at afskærme sine strømstik? Har overvejet det til mit anlæg, da jeg ikke vil ofre 400 Kr på et ordentligt kabel og har hørt, at man selv kan lave det ved at "pakke" det ind i sølvpapir (alu. folie), passer det, og hvorledes skal dette gøres?

Kunne godt tænkte mig nogle "FM stoppere", men har hørt man ikke kan købe disse mere? FM stopper er en slags magnet, man "klikker" udenom f.eks højttalerledning, så radiostøj fjernes.

Dette er mit første indlæg, så håber på nogle positive svar.

mvh
Steffan Johannesen

Hej hifi fjols!

Jeg har set dem inde hos Anders i Audio Consult,på H.C.Ørstedsvej,om de hedder FM stopper ved jeg ikke.

Venlig hilsen

Preben

Til top Vis pjnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pjnielsen

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 20 Juli 2006 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

RF-stoppers (radio frequency) om det så er AM eller FM? (eller DAB)

Det er bare 2 halvdele jernkerner (ferrit), som lukkes sammen om kablet! De 2 halvdele SKAL røre ved hinanden, altså skal låsen på RF-stopper´en kunne lukkes helt, ellers virker de ikke efter hensigten! Køb dem derfor et nummer for store!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2006 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar. I har været til stor hjælp.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Juli 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har en stabel fra TDK. samt nogle fra Audioquest..  så disse firmaer har lavet dem.. (købte AQ. i Hifiklubben i sin tid, men mener at have set nogle i DAT. for noget tid siden?)

Her ses et af mine netkabler, med påmonteret RF stopper. (disse af TDK. typen / Fabrikat)

Hvad der ikke er vist her på billederne er at jeg så har loddet et lille 0,5 mm. kabel fast på skærmen (fletskærmen) i afsender enden der trækkes ud bag stikket, denne lille ledning skal så forbindes til et kabel der går til jordspyd, på disse kabler der er monteret med 2 ben (fase)

Jeg har nogle med 3 ben (fase) her forbindes skærmen (fletskærmen) til 3 ben, men lades "svæve" i modtage enden (apperat enden)

Den inderste folieskærm flyder i begge ender...

Kablet er dobbel skærmet, det vil sige, en ydder fletskærm, og en inner folie skærme samt 3 x ledere, hårdt indkapslet bly / jern holdig gummi. (af denne grund fås de vistnok ikke mere, da de ikke er milijø venlige.)

Ydderkappen er gennemsigtig og kemikalie bestendig samt brænd modstandsdygtig. (heller ikke længere velset milijømæssigt grundet div. materiale valg.)

Jeg har fået 18 meter af en tildligere inginør der havde noget liggende fra sin tid i Nordsøen på olieboreplatforme, hvor det har været anvendt, til følsomt måleudstyr mm. (det er nu 10 længder af 1,5 m. og 2 længder af 2 m. samt der er brugt lidt løst her og der..

Ledningerne inden i er røde & sorte samt en grøn/gul (jord) og lederne er Ø 1,5 mm. solidcore.

Bedre netkabel har jeg aldrig hørt! det står sig op mod netkabler i 10000 kr. klassen..

Her ses de små kabler der forbinder skærm til jord spyd.

De er IKKE! forbundet til radiatoren men til et lille kabel der går ud gennem vægen og ud i haven til et to m. kobberrør banket ned i jorden. (det kabel der går der ud skimtes nederst i billedet, radiatoren skjuler lidt kabel fuglerede af alle de seperater jordledninger både fra netkabler og apperater, der samles i et multileder kabel der er det der går ud til jord spydet, cd. og pre. har hver sin leder og netkablerne deres egen leder, anlæg og netkabler  har derudover så HVER! deres jordspyd.)

Disse kabler er med 2 ben's stik (2 fase)

Her ses et lille 0.5 mm. kabel der stikker ud fra stikket i afsender enden på netkablerne, og som er forbundet til netkablets skærm.

For 3 fase (3 ben stik) er dette ikke nødvendigt.

Her ses et  2 m. jordspyd (kobberrør) i haven... (med sikerheds pind for at der ikke skal kommes op i med græsslåmaskine mm.)

Kablerne er her  spændt fast med et spændebånd og så gas loddet fast på kobberrøret.

mvh.

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juli 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

En skærm, der ikke et forbundet til noget, gør mere skade end gavn. Når du sætter en HF stopper udenpå skærmen, afbryder du i princippet skærmen, der hvor den sidder (men hvis den alligevel flyder i apparat-enden, er det jo hip som hap).

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Juli 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

En skærm, der ikke et forbundet til noget, gør mere skade end gavn. Når du sætter en HF stopper udenpå skærmen, afbryder du i princippet skærmen, der hvor den sidder (men hvis den alligevel flyder i apparat-enden, er det jo hip som hap).

Mvh Hans

Det er jo rigtigtnok!

Bemærk derfor hvorledes jeg har gjort det her!....

Her ses de små kabler der forbinder skærm til jord spyd.

Lydtryk66
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Sendt: 20 Juli 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

hej folks

Har lige fået en stak netkabler hjem som jeg glæder mig til at prøve af. De er alle skærmet med skærm monteret til jord fra shuko til apparatstik. Derudover har jeg to hvor skærm er koblet til jord i afsenderende og ikke til apparatskik ( det er vel det miju mener med "svæver"???) Jeg har tænkt mig at bruge de to sidste uden jord ved apparatstik i det tilfælde jeg for brumsløjfer - og således kun føre jord til pre.

Er der noget der "halter" i denne "plan" - noget der kan gøres bedre eller er helt misforstået?

på forhånd tak - gum2

Til top Vis Lydtryk66's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lydtryk66

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Juli 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

gum2 skrev:

hej folks

Har lige fået en stak netkabler hjem som jeg glæder mig til at prøve af. De er alle skærmet med skærm monteret til jord fra shuko til apparatstik. Derudover har jeg to hvor skærm er koblet til jord i afsenderende og ikke til apparatskik ( det er vel det miju mener med "svæver"???)

PRECIS!!! kun forbundet i afsender enden, og ikke i modtager (her skal skærm "svæve")

Jeg har tænkt mig at bruge de to sidste uden jord ved apparatstik i det tilfælde jeg for brumsløjfer - og således kun føre jord til pre.

Er der noget der "halter" i denne "plan" - noget der kan gøres bedre eller er helt misforstået?

på forhånd tak - gum2

For at undgå brumsløjfe, skal du rigtignok kun forbinde jord til pre. hvis du forbinder flere apperater og eller eks dine netkabler til jord skal dette foregå enten via seperat kabel helt ud til jordspydet eller helst et helt seperat jordspyd også...kun ET kabel og jordspyd, så kan du nøjes med at forbinde ET apperat (oftest og mest logisk pre. amp. eller dn integrerede amp.)

Forbinder du netkablernes skærm? så lad forbindelsen til jord fra disse løbe i et seperat kabel og ikke samme som fra dit anlæg. (forbundet helt ude ved jord spydet er chancen for tilbagekoblibg / brumsløjfe minimal. hvor den er relativ stor hvis det hele "ser" hinanden helt oppe ved apperaterne, langt fra jord..  strømmen går KORTEST MULIG VEJ TIL JORD! og hvis kablerne først mødes ude ved jordspydet, er jordspydet kortest mulige vej. og ikke tilbage op i det andet kabel og op i apperaterne igen..)

Men som sagt, skal man være helt 100% sikker og nærmest fanatisk, så seperat jordspyd til anlæg og netkabler.

Jeg har selv som sagt TO.. og endda et 3 længere væk udfor vinduet til computer værelset, hvor netop PC'n er forbundet.. (denne er så forbundet til anlæg med 15m. skærmet microfonkabel, og adskildt fra anæget af en Ground Loop Isolator (skille traffo) så intet "snavs" eller uønsket strøm / spændings forskel mm. overføres fra PC til anlæg (eller omvendt) Pc'n har også godt af den jord forbindelse, det minimere risiko for afbrændinger af div. i computeren som følge af stelstrømme, statisk elektrisitet mm.

mvh.

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Miju, dine jordforbindelser er sikkert fine for brum (hvis ellers dit jordspyd er iorden), men for eventuelle HF forstyrrelser er ledningene alt for lange og tynde. Lidt bedre ville det være med en enkelt bred kobberstrømpe, hvortil du så forbandt de enkelte stik med kortest mulige ledninger.

Men alt det får mig til at spørge jer: Har I  da problemer med brum og støj? Jeg spørger, fordi jeg selv har nogle temmelig beskedne anlæg, der bruger det medleverede standardkabel, og jeg har aldrig haft problemer med brum og støj.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Men alt det får mig til at spørge jer: Har I  da problemer med brum og støj? Jeg spørger, fordi jeg selv har nogle temmelig beskedne anlæg, der bruger det medleverede standardkabel, og jeg har aldrig haft problemer med brum og støj.

Mvh Hans

Personligt har jeg ikke nogen som helst støjproblemer, kun fra min kat, men her hjælper jord desværre ikke, men vi hifi entusiaster vi følger jo altid en trend, når 10 hifietusiaster siger at anlægget lyder bedre med jord, ja så skal alle til at jorde deres anlæg, til trods for at det kun er dyere amerikansk hifi grej der reelt er bygget til at køre med jord. Jeg har sjovt nok den sidste kategori af anlæg, men har fået bedre lyd ved at fjerne jorden fra det. Ferritkerner har jeg tilige prøvet at sætte på mine netkalber, her lød det igen bedre at fjerne dem.

Men man kan da ikke udelukke at nogen kan have støjproblmer hvis de bor i gamle bygninger med gammel eltavle osv. Her er det sikkert en god ide med jord.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Juli 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Miju, dine jordforbindelser er sikkert fine for brum (hvis ellers dit jordspyd er iorden),

Kobberrør på 2,25 m. med en diameter på 20 mm. burde da være ok! (de fungere i hvertfall fint her)

men for eventuelle HF forstyrrelser er ledningene alt for lange og tynde.

Lange?? øh.. tjaaa de har den længde de skal ha hvis ik jeg lige flytter mit anlæg ud i haven!..

Tynde??  0,5 mm. solidcore, virker sgu fint her... der er HØRBAR! forbedring med disse tilsluttet skærmen på netkablerne.

Lidt bedre ville det være med en enkelt bred kobberstrømpe, hvortil du så forbandt de enkelte stik med kortest mulige ledninger.

Som det burde fremgå af billederne er jord kablet til anlæget noget kraftigere, og er skærmet 0,75 mm. (dog multi core) skærmet med en kraftig kobber skærm (strømpe)

Men alt det får mig til at spørge jer: Har I  da problemer med brum og støj?

Nej jeg har aldrig haft brum, eller støj man direkte høre, men med jord bliver lyden bedre..

Der bliver mere ro og orden i lydbilledet, det hele står skarpere og renere og kontrastfuldt.. så noget sker der posetivt...

Jeg har her ingen overhoved! negative tendenser hørt ved at etablere jord.

Jeg spørger, fordi jeg selv har nogle temmelig beskedne anlæg, der bruger det medleverede standardkabel, og jeg har aldrig haft problemer med brum og støj.

Måske (no offence) fordi du har haft beskedende anlæg?? eller måske fordi du ikke har bemærket noget ved lyden, fordi du ikke ved eller har bemærket noget galt eller forbederligt?.. har man ikke noget begreb om at det kan blive bedre, så bemærker man jo ik noget?...

Hvis du nu prøvede med jord, kunne det være du hørte noget? og eller prøvede nogle rigtig gode kabler.. (signal og net mm.)

Mvh Hans

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Men hr Miju; du burde nu nok have ofret gul/grønne ledninger på jordforbindelsen!

Og gu´er det hørbart!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Juli 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Men hr Miju; du burde nu nok have ofret gul/grønne ledninger på jordforbindelsen!

Og gu´er det hørbart!

Tjaaa... måske.. farve "koden" er jo ik helt "rigtig"  (pink & lilla)  men jeg brugte nu hvad jeg havde lige for "hånden" så noget af TDC's bedste telefon "ledning" fungerede fint til formålet, især da jeg tilfældigvis havde en rulle på 50 m. liggende, jeg havde tiltusket  mig af en montør jeg kender.

Til anlæget har jeg dog brugt noget fornemt skærmet michrofonkabel 8jeg havde en rulle af 100 m. liggende af (tilovers fra en discoteque lyd installation for nogle år siden) dette kommer dog heller ikke i gul / grøn farve... sorry!.... (men jeg tror nu nok at stelstrømmene og andet er ganske farveblindt?)

Og JA! det virker faktisk temmelig markant og posetivt.. faktisk et af de tiltag / tweaks der har givet størst udbytte pr. investeret kr. og tid.... (det har giver langt større effekt end noget net kabel jeg har prøvet)

mvh.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum