Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 13:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Afskærmning af strømkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
MRC_Hans skrev:

Men alt det får mig til at spørge jer: Har I  da problemer med brum og støj? Jeg spørger, fordi jeg selv har nogle temmelig beskedne anlæg, der bruger det medleverede standardkabel, og jeg har aldrig haft problemer med brum og støj.

Mvh Hans

Personligt har jeg ikke nogen som helst støjproblemer, kun fra min kat, men her hjælper jord desværre ikke, men vi hifi entusiaster vi følger jo altid en trend, når 10 hifietusiaster siger at anlægget lyder bedre med jord, ja så skal alle til at jorde deres anlæg, til trods for at det kun er dyere amerikansk hifi grej der reelt er bygget til at køre med jord. Jeg har sjovt nok den sidste kategori af anlæg, men har fået bedre lyd ved at fjerne jorden fra det. Ferritkerner har jeg tilige prøvet at sætte på mine netkalber, her lød det igen bedre at fjerne dem.

Men man kan da ikke udelukke at nogen kan have støjproblmer hvis de bor i gamle bygninger med gammel eltavle osv. Her er det sikkert en god ide med jord.

Jeg har haft en ML335 på prøve et stykke tid, og denne havde da HELT! KLART og hørbart glæde af jord forbundet netkabel samt den generelle anlægs jordforbindelse!..  (så det er sgu ikke "bare" mine LcAudio effekttrin & forforstærker der påvirkes i gavnlig retning af den jordforbindelse (en ML380 pre. kan jeg sige det samme om)

Jeg har iøvrigt kun 2 fase hvor jeg bor...  jeg ved ikke hvordan ML grej eller mit eget opføre sig og lyder hvor der er 3 fase..??

mvh,

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
F.Christians skrev:

Men hr Miju; du burde nu nok have ofret gul/grønne ledninger på jordforbindelsen!

Og gu´er det hørbart!

Tjaaa... måske.. farve "koden" er jo ik helt "rigtig"  (pink & lilla)  men jeg brugte nu hvad jeg havde lige for "hånden" så noget af TDC's bedste telefon "ledning" fungerede fint til formålet, især da jeg tilfældigvis havde en rulle på 50 m. liggende, jeg havde tiltusket  mig af en montør jeg kender.

Til anlæget har jeg dog brugt noget fornemt skærmet michrofonkabel 8jeg havde en rulle af 100 m. liggende af (tilovers fra en discoteque lyd installation for nogle år siden) dette kommer dog heller ikke i gul / grøn farve... sorry!.... (men jeg tror nu nok at stelstrømmene og andet er ganske farveblindt?)

Og JA! det virker faktisk temmelig markant og posetivt.. faktisk et af de tiltag / tweaks der har givet størst udbytte pr. investeret kr. og tid.... (det har giver langt større effekt end noget net kabel jeg har prøvet)

mvh.

Ja det kan virke godt, hvis man har mulighed for et jordspyd som du har. Teknisk jord og jord fra radiator har absoludt ingen effekt rent lydmæssigt, så hvis man bord i lejlighed skal man bare være opmærksom på at dårlig jord er dårligere end ingen jord.

Noget helt andet er at ikke forstår du køre med feritkerner når du i forvejen har jord. Du burde prøve at fjerne dem en uges tid og så sætte dem på igen, hos mig fjernede de lidt luft i toppen og tog livet af musikken. Så her røg de hurtigt af.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Juli 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
miju skrev:
F.Christians skrev:

Men hr Miju; du burde nu nok have ofret gul/grønne ledninger på jordforbindelsen!

Og gu´er det hørbart!

Tjaaa... måske.. farve "koden" er jo ik helt "rigtig"  (pink & lilla)  men jeg brugte nu hvad jeg havde lige for "hånden" så noget af TDC's bedste telefon "ledning" fungerede fint til formålet, især da jeg tilfældigvis havde en rulle på 50 m. liggende, jeg havde tiltusket  mig af en montør jeg kender.

Til anlæget har jeg dog brugt noget fornemt skærmet michrofonkabel 8jeg havde en rulle af 100 m. liggende af (tilovers fra en discoteque lyd installation for nogle år siden) dette kommer dog heller ikke i gul / grøn farve... sorry!.... (men jeg tror nu nok at stelstrømmene og andet er ganske farveblindt?)

Og JA! det virker faktisk temmelig markant og posetivt.. faktisk et af de tiltag / tweaks der har givet størst udbytte pr. investeret kr. og tid.... (det har giver langt større effekt end noget net kabel jeg har prøvet)

mvh.

Ja det kan virke godt, hvis man har mulighed for et jordspyd som du har. Teknisk jord og jord fra radiator har absoludt ingen effekt rent lydmæssigt, så hvis man bord i lejlighed skal man bare være opmærksom på at dårlig jord er dårligere end ingen jord.

Noget helt andet er at ikke forstår du køre med feritkerner når du i forvejen har jord. Du burde prøve at fjerne dem en uges tid og så sætte dem på igen, hos mig fjernede de lidt luft i toppen og tog livet af musikken. Så her røg de hurtigt af.

DET! er rigtignok! radiatore kan i værstefall gøre mere skade end gavn!!.. nej ÆGTE! jord i form af et jordspyd er vejen!...

Har faktisk prøvet at eksperimentere med at fjerne dem (udfra den efter min og en del andres mening fornuftigste og korrekte fremgangs måde overfpr alle tweak, og den går jo ud på at tweake, lytte... "untweake" igen og lyte atter... se hvad der sker?? ) men det gør ikke den store hørbare forskel om de sidder på eller ej.. og når de ikke gør skade... og jeg alligevel har dem, så sidder de på!....

mvh.

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Kobberrør på 2,25 m. med en diameter på 20 mm. burde da være ok! (de fungere i hvertfall fint her)

Nogen steder kan det være tilstrækkeligt, men formelt er 2,25m ikke dybt nok. Hvordan har du målt det?

Citér:
Lange?? øh.. tjaaa de har den længde de skal ha hvis ik jeg lige flytter mit anlæg ud i haven!..

Tynde??  0,5 mm. solidcore, virker sgu fint her... der er HØRBAR! forbedring med disse tilsluttet skærmen på netkablerne.

Nu er det jo desværre sådan, at det her med hørbar er meget subjektivt.

Citér:
Som det burde fremgå af billederne er jord kablet til anlæget noget kraftigere, og er skærmet 0,75 mm. (dog multi core) skærmet med en kraftig kobber skærm (strømpe)

Skærmet jordkabel??? Nej ved du nu hvad...........

Citér:
Nej jeg har aldrig haft brum, eller støj man direkte høre, men med jord bliver lyden bedre..

Der bliver mere ro og orden i lydbilledet, det hele står skarpere og renere og kontrastfuldt.. så noget sker der posetivt...

Jeg har her ingen overhoved! negative tendenser hørt ved at etablere jord.

Næh, det gør da helt givet ingen skade.

Citér:
Måske (no offence) fordi du har haft beskedende anlæg?? eller måske fordi du ikke har bemærket noget ved lyden, fordi du ikke ved eller har bemærket noget galt eller forbederligt?.. har man ikke noget begreb om at det kan blive bedre, så bemærker man jo ik noget?...

Brum og støj er jo noget ret objektivt. Det kan da være jeg er halvdøv, men når jeg ikke kan høre noget, så er der jo ikke rigtigt noget, der kan gøre at jeg hører mindre.

Citér:
Hvis du nu prøvede med jord, kunne det være du hørte noget? og eller prøvede nogle rigtig gode kabler.. (signal og net mm.)

Jamen, hvorfor skulle jeg ønske at høre noget (brum og støj)?

At netkabler skulle have indflydelse på lydkvaliteten som sådan hører efter min mening til det trosbaserede.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jeg har iøvrigt kun 2 fase hvor jeg bor...  jeg ved ikke hvordan ML grej eller mit eget opføre sig og lyder hvor der er 3 fase..??

mvh,

Da det formodentlig stadig vil være forbundet til én fase, vil det ikke gøre nogen forskel. 

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Juli 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:
miju skrev:

Kobberrør på 2,25 m. med en diameter på 20 mm. burde da være ok! (de fungere i hvertfall fint her)

Nogen steder kan det være tilstrækkeligt, men formelt er 2,25m ikke dybt nok. Hvordan har du målt det?

Med en tommestok!    kobberrøret er 2,25m. langt efter hvad denne siger.. 

Dette kobberrør er banket ned i (våd og blødgjort ) jorden, og her er fin forbindelse til jorden både omkring kobberrøret og inde i det hvor der jo også er jord.

Og jeg kan sige at der ER! fin jordforbindelse..  den stelstrøm man kan mærke kilde når man køre fingerne hend over apraterne forsvandt totalt... (selv den relativ voldsomme strøm der ellers opstår når jeg eks. vender netstikkene "forkert" mærkes slet ikke.. )

Så sig ikke at det ikke er nok og ikke virker, for DET GØR DET I DEN!!!! GRAD!...

Citér:
Lange?? øh.. tjaaa de har den længde de skal ha hvis ik jeg lige flytter mit anlæg ud i haven!..

Tynde??  0,5 mm. solidcore, virker sgu fint her... der er HØRBAR! forbedring med disse tilsluttet skærmen på netkablerne.

Nu er det jo desværre sådan, at det her med hørbar er meget subjektivt.

Ja.. men når man ganske nemt kan afbryde jord forbindelsen, og herved teste of / on..  og det er ganske hørbart selv ved en blindtest involverende andre lyttere (og ganske skeptiske skal jeg bemærke) så må der være en lille smule nonsubjektivt i det...

Citér:
Som det burde fremgå af billederne er jord kablet til anlæget noget kraftigere, og er skærmet 0,75 mm. (dog multi core) skærmet med en kraftig kobber skærm (strømpe)

Skærmet jordkabel??? Nej ved du nu hvad...........

DER ER FORSKEL!! skærmen forbindes i jordspyd enden, og "svæver" i apperat enden.. det giver en hørbar effekt!!...  (teoretisk beskyttes lederen mod indstråling fra nærliggende netkabler og andre kabler samt fra atsmosferisk stråling, så der ikke opstår støj der går retur tættere på apperat forbindelsen, denne støj /stråling søger nærmeste og letteste vej mod jord og det er via skærmen ned i jord og ikke ind i inderlederen og op i apperaterne.. om den teori holder "vand" skal jeg så ikke gøre mig helt skråsikker på! men under alle omstændigheder så er der hørbar forskel på et skærmet og uskærmet jordkabel.. så et og andet er der nok om galskabet!???..  det er jo også relativ nemt at teste.. det er bare at afbryde skærm ved jord, så virker den ikke længere..)

Citér:
Nej jeg har aldrig haft brum, eller støj man direkte høre, men med jord bliver lyden bedre..

Der bliver mere ro og orden i lydbilledet, det hele står skarpere og renere og kontrastfuldt.. så noget sker der posetivt...

Jeg har her ingen overhoved! negative tendenser hørt ved at etablere jord.

Næh, det gør da helt givet ingen skade.

Citér:
Måske (no offence) fordi du har haft beskedende anlæg?? eller måske fordi du ikke har bemærket noget ved lyden, fordi du ikke ved eller har bemærket noget galt eller forbederligt?.. har man ikke noget begreb om at det kan blive bedre, så bemærker man jo ik noget?...

Brum og støj er jo noget ret objektivt. Det kan da være jeg er halvdøv, men når jeg ikke kan høre noget, så er der jo ikke rigtigt noget, der kan gøre at jeg hører mindre.

Du ved ikke hvordan anlæget lyder og om det lyder bedre og renere og slipper mere opløsning mm. igennem hvis du anvender gode kabler og netkabler samt jord, hvis du ikke har eller prøver det...

Citér:
Hvis du nu prøvede med jord, kunne det være du hørte noget? og eller prøvede nogle rigtig gode kabler.. (signal og net mm.)

Jamen, hvorfor skulle jeg ønske at høre noget (brum og støj)?

Det jeg mener er at du måske høre på støj uden at vide at det er støj, da det giver sig til kende ikke som støj man høre, men som manglende opløsning og sløring af detaljer samt mindre precist perspektiv mm.

Igen det kræver dog at man har grej der er istand til at vise de forskelle og det der sker...

Jeg vil tro at mange med "Merlin" anlæg til samlet 10 - 20000 kr.. og alm. medfølgende signalkabler og no name billige højtalerkabler ikke kan høre nogen forskel på netkabler.. (eller en sige dyre signalkabler) samt eventuel jord mm. dette ikke ment som disrespekt for grej der ikke koster en middelstor årsløn, men sådan er det... det kræver en hvis kvalitet og formåen fra udstyret for at vise disse tiltag.

Selv relativ billige anlæg nuder dog godt af lidt bedre signal og højtaler kabler som oftest.. men dog i begrænset omfang.. og forskelle på eks. netkabler, phonostik, komponenter i højtaleres delefiltre, apperaternes underlag, samt en masse andre faktore og tweaks er mange billigere anlæg slet ikke istand til at vise effekt af...

MEN! kommer vi bare op der hvor hvert apperat begynder at koste mellem 3 & 5000 kr..(anlægs enheds pris) så begynder sådanne tiltag så småt at vise sig.. men som sagt kun så småt!... de helt store åbenbaringer kommer oftest ved 10000 kr. pr. anlægs enhed, og det bliver oftest tydligere og tydligere jo bedre og dyre.. (som oftest! husk aldrig nogen regler uden undtagelser dog!!)

Du skriver selv at du aldrig har haft det vilde!... nu ved jeg så ikke hvordan det skal tolkes og hvad det vilde og dyrt er for dig??

Men unset hvad du har så prøv at eksperimentere lidt.. måske bliver du overrasket over hvad dit (efter eget udsagn) bskedende grej alligevel kan!??

At netkabler skulle have indflydelse på lydkvaliteten som sådan hører efter min mening til det trosbaserede.

Når du først har HØRT! hvad et godt netkabel (og det behøver ikke at være et af de der specielle til flere tusinde kr!!) kan gøre, så er der intet tro i det, men FACT!.....

Man hvis man ikke er åben for at seriøst og fordomsfrit prøve det og høra det, så kommer man aldrig der til!...  jeg har selv været mege skeptisk! NET KABLER! NET STRØM!???? helt ærligt mand!!!! ikke!??...  men ikke destomindre!...  DET KAN GØRE EN HØRBAR FORSKEL! hvad man anvender af netkabler.

Mvh Hans

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes