Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Opgradering til bedre lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Nej det er jeg godt klar over, men højttalere med 12" basser der kun går ned til 70 eller 80 hz er altså ikke normalt. Medmindre det er til prof brug eller noget billigt bras.

Nu har du så valgt at bruge en af dalis billigste serier til, at modbevise min påstand og ja, vil da give dig ret i at det ser ud som om den med de mindste enheder går lavest, på papiret altså. I virkeligheden er det nok noget andet.

Men så vidt jeg ved er Dali Blue serien os ude af sortimentet allerede, så den er ikke helt god som grundlag for at modbevise min påstand.  Hvis du ser på de nyere serier, såsom Euphonia, Helicon, Ikon så ser deres specs meget fornuftige ud set i forhold til størrelsen af enhederne i højttalerne. Har dog ikke set særlig mange Dali test med målinger, men har dog læst mange B&W tests og det passer det hele meget godt med de opgivne specifikationer.

Men i sidste ende så kræver det en del sund fornuft, specs kan være vildledende, men vil stadigvæk mene, at visse mærker kan man stole mere på end andre. Man skal dog have en vis portion sund fornuft når man læser specs. Grundlæggende kan man sige at jo billigere serie fra en given højttaler fabrikant, jo mindre pålidelige er de opgivne specs.

Gad nu godt se de fysiske love der siger at 2 x 5" enheder kan gå ned til 35 hz(+/- 3 db) som i tilfældet med SA 1280.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hej Bassøe

Har du meget  indspillet musik der har output nede omkring 30-50hz ?

Eller er det generalt mere niveu i basområdet du søger?

Mvh.

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Tja, taget i betragtning af, at en stortromme har en nedre frekvens på 40 hz må det da være et minimumskrav, at en højttaler skal kunne gengive det realistisk. Men selv det er ikke helt nok, det kræver normalt, at en højttaler kan gå endnu længere ned for, at gengive 40 hz korrekt, så dem der ligge lige på 40 hz vil normalt ikke lyde så realistisk og uanstrenget som en der går længere ned feks til 30 hz. Nu er der efterhånden også masser af elektronisk musik der har en hel del energi nede i 30-40 hz området, for ikke at tale om en hel del klassisk musik osv.

Min personlige mening og holdning er at bassen er fundamentet for al musik.

For at citere ejerne af Hificonsult.se der fremstiller highend højttalere udner navnet QRS :

Bass

To quote Olle Mårtensson, the founder of QRS:

Bass is the foundation for all music reproduction.”

In the speaker world today, there exist a lot of speaker designs which have great high- and midrange reproduction. Great depth of image, spaciousness, threedimensionality and in most cases an overall impression of tonal balance across the whole audible spectrum.

However, in many cases the foundation of all music – the bass – is not equally prioritized, undermining the total audio experience, inevitably leading to a thin and brittle sound, hence distorted impression of the whole musical origin.

Also going along the design path of using small bass drivers in large cabinets, with the intention of reproducing “good” bass, when in fact the unavoidable result is what could be described as “resonant boominess”. A direct result of the speaker wanting to perform beyond its physical limitations. These are basic laws of physics.
These designs usually don’t sound as obtrusive, in favour of a more tonal character. But they are swiftly unveiled as they are put to the test, when the distinction between for example a double-bass, electric-bass or synth-bass, and the ability of the same to distinguish itself as a unique instrument, is suppressed.

The bass in a good speaker design absolutely needs to be deep, fast, distinct and definitely with an ability to present character. But this is a great challenge, and indeed compromise in many speaker designs, unfortunately leading to many speakers either over performing in the bass area, or simply being more or less non-existent in this area, instead focusing on a more flirtatious midrange and/or treble oriented presentation.

Hvilket er noget jeg uden problemer kan tilslutte mig.

Til sidst, nej er ikke efter mere niveau i basområdet, foretrækker en frekvensgang så flad og langt ned i frekvens som muligt uden for meget boominess. Er nok derfor jeg selv er rimeligt glad for B&W højttalere da de generelt har en meget tør bas uden den typiske oppustede lyd fra mange andre mærker. Dog kan jeg ikke helt se mig fri for, at erkende, at mine egne højttalere, B&W DM604 s3 har et mindre hæv i den øvre bas, hvilket os irriterer mig grænseløst.

beeos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Hmmm ser ud til, at jeg er den eneste med denne mening i denne tråd :) Men tager chancen, da jeg ikke kender SA, men vil da mene at de er i stand til at levere noget bas. Men du vil aldrig kunne trække det ud af en IA50 for slet ikke at hente det fra en CD100 .... ikke ment at Thule er dårlig til det, men det er ikke deres spillestil.

Til top Vis beeos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beeos

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Nej det er jeg godt klar over, men højttalere med 12" basser der kun går ned til 70 eller 80 hz er altså ikke normalt. Medmindre det er til prof brug eller noget billigt bras.

Nu har du så valgt at bruge en af dalis billigste serier til, at modbevise min påstand og ja, vil da give dig ret i at det ser ud som om den med de mindste enheder går lavest, på papiret altså. I virkeligheden er det nok noget andet.

Men så vidt jeg ved er Dali Blue serien os ude af sortimentet allerede, så den er ikke helt god som grundlag for at modbevise min påstand.  Hvis du ser på de nyere serier, såsom Euphonia, Helicon, Ikon så ser deres specs meget fornuftige ud set i forhold til størrelsen af enhederne i højttalerne. Har dog ikke set særlig mange Dali test med målinger, men har dog læst mange B&W tests og det passer det hele meget godt med de opgivne specifikationer.

Men i sidste ende så kræver det en del sund fornuft, specs kan være vildledende, men vil stadigvæk mene, at visse mærker kan man stole mere på end andre. Man skal dog have en vis portion sund fornuft når man læser specs. Grundlæggende kan man sige at jo billigere serie fra en given højttaler fabrikant, jo mindre pålidelige er de opgivne specs.

Gad nu godt se de fysiske love der siger at 2 x 5" enheder kan gå ned til 35 hz(+/- 3 db) som i tilfældet med SA 1280.

Hifiklubben sælger da stadig Dali blue. I øvrigt tror jeg at Helicon og Euphonia faktisk er ældre end blue serien. Men lad nu det ligge. Det du sagde var at jo større enheder og kabinetter, jo dybere bas. Og det modbeviste jeg med et par eksempler. Og så er det da ligemeget om de anvendte eksempler er ude af produktion eller ej, for det er jo stadig den samme producent.

Desuden synes jeg det er mærkeligt at en given producents billigere serier skulle være mere upålidelige hvad angår specs., i forhold til deres dyrere serier? Hvad bunder det i - er det ikke bare en lommeteori du har ?

I øvrigt, nu spørger jeg måske dumt, men hvad kender du til de fysiske love, når det kommer til højttalerbygning?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Euphonia og Helicon er nyere end Blue, men det så lige meget.

Kan godt være du tror du modbeviste det, men jeg kan da os sagtens finde lignende eksempler, men de er altså undtagelsen fra reglen. Man kan da godt få en 5" enhed der kan gå ned til 35, men så vil følsomhed ligger på 80 db eller under, hvilket reelt er ubrugeligt og nok os er derfor at du iksjældent finder højttalere med så små enheder der går så lavt. Har vist set nogle få, men det har så været noget selvbyg transmission linie noget eller horn for den sags skyld men det er reelt irrelevant for diskussionen, da vi jo snakker om de gængse højttaler designs.

Grunden til, at specs på mange billigere serier er mere upålidelige bunder nok i, at de henvender sig til et andet publikum, til dem der går op i hvor lavt og hvor mange watt en højttaler er på. Dem der mener en højttaler på 500 watt er bedre end en på 100 watt, som om det reelt betyder noget. En højttaler er jo ikke på watt eller har watt. Det samme burde jo så os gælde for frekvensgangen, har set mange billig højttalere der går ned til en 20-30 hz(+/- 3 db) og så har de kun nogle små 5" eller 6.5" enheder.  Kald det bare en lommeteori eller tommelfinger regel, jeg er ligeglad, men det passer nu meget godt med mine egne observationer.

Min kendskab til de fysiske love kommer fra en stor interesse for højtaler designs igennem et par år. Har simuleret en hel del enheder i winisd, fra 4.5" op til 15" kun pga af min interesse for emnet. Har endnu ikke set nogle små 5" eller mindre enheder der kunne gå ned til 35 hz uden, at de dermed også havde en latterligt lav følsomhed på en 80 db eller derunder. Hvilket som sagt gør dem ret ubrugelige i praksis da de når man skal spille bare lidt højt, enten vil brænde sammen eller løbe tør for slaglængde.

Synes selv du skulle prøve det, få fat i winsisd og tag nogle af de små 5" enheder der er i programmet og simuler dem. Tror du hurtigt vil give mig ret.

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
2x5" basser kan faktisk godt levere en rigtig god bund. Tag blot SA 1280, de kan eddermame godt give en bund. Så er det jo forskelligt hvor meget man ønsker, men 1280 giver sku en god bund synes jeg. Det handler jo også om opstillingen. Jeg har fx selv SA 1730 og jeg har problemer med at bassen er meget svag. Men hvis jeg går ud af rummet er bassen helt som den skal være. Så det kan jo være stående bølger eller andre ting der sluger bassen. Eller det er det.

Men det ville jeg også lige foreslå starteren af tråden - gå rundt i dit rum, eventuelt ud af dit rum og se om bassen er bedre nogen steder. Fx kan jeg også høre bassen meget bedre lige ved siden af højttaleren. Du kunne jo have de samme problemer - det betyder i praksis at dine problemer nok ikke bliver løst af andet udstyr - forstærker såvel som højttaler.

Mvh.

Måske det var 1280 jeg havde læst om

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Euphonia og Helicon er nyere end Blue, men det så lige meget.

Kan godt være du tror du modbeviste det, men jeg kan da os sagtens finde lignende eksempler, men de er altså undtagelsen fra reglen. Man kan da godt få en 5" enhed der kan gå ned til 35, men så vil følsomhed ligger på 80 db eller under, hvilket reelt er ubrugeligt og nok os er derfor at du iksjældent finder højttalere med så små enheder der går så lavt. Har vist set nogle få, men det har så været noget selvbyg transmission linie noget eller horn for den sags skyld men det er reelt irrelevant for diskussionen, da vi jo snakker om de gængse højttaler designs.

Grunden til, at specs på mange billigere serier er mere upålidelige bunder nok i, at de henvender sig til et andet publikum, til dem der går op i hvor lavt og hvor mange watt en højttaler er på. Dem der mener en højttaler på 500 watt er bedre end en på 100 watt, som om det reelt betyder noget. En højttaler er jo ikke på watt eller har watt. Det samme burde jo så os gælde for frekvensgangen, har set mange billig højttalere der går ned til en 20-30 hz(+/- 3 db) og så har de kun nogle små 5" eller 6.5" enheder.  Kald det bare en lommeteori eller tommelfinger regel, jeg er ligeglad, men det passer nu meget godt med mine egne observationer.

Min kendskab til de fysiske love kommer fra en stor interesse for højtaler designs igennem et par år. Har simuleret en hel del enheder i winisd, fra 4.5" op til 15" kun pga af min interesse for emnet. Har endnu ikke set nogle små 5" eller mindre enheder der kunne gå ned til 35 hz uden, at de dermed også havde en latterligt lav følsomhed på en 80 db eller derunder. Hvilket som sagt gør dem ret ubrugelige i praksis da de når man skal spille bare lidt højt, enten vil brænde sammen eller løbe tør for slaglængde.

Synes selv du skulle prøve det, få fat i winsisd og tag nogle af de små 5" enheder der er i programmet og simuler dem. Tror du hurtigt vil give mig ret.

Okay, jeg er egentlig enig i meget af det du siger. Det kan selvfølgelig også sagtens ske at en SA med 2 5" ikke kan gå til 35 hz (jeg har ikke meget teoretisk viden om emnet) men hvis jeg stoler på mine ører lyder det som om de går rimelig dybt. På den anden side ved jeg ikke hvordan jeg skal definere en tone på 50 hz, hvis jeg forestiller mig den i hovedet.
Du har måske nok mere teoretisk viden om emnet, hvor jeg mest kun har brugt ørerne. Men nok om det, skal vi lade emnet ligge?

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

For min skyld gerne,  har sagt det jeg ville, ellers bliver jeg bare nødt til, at gentage mig hele tiden.  

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

de snell D har i hvert fald bas i bunden. Der er en ret stor forskel til de sa'er du nævnte. Det er jo også godt hvis en amp er bare lidt strømstærk, og ikke bare har en masse papirwatt. Jeg ville tage kasserne med ud til de snell D'er og sætte dem på og lytte.
Hilsen Red Fox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hej henrikph

Nu ved jeg ikke hvad dit budget er.

Hvis jeg skulle komme med et råd, ville jeg prøve at låne en anden forstærker, med lidt mere saft og kraft i end Thulen. Jeg tror sagtens dine SA1270 kan spille en rimelig god bas, med den rigtige forstærker. Det er nok også lidt nemmere at låne en forstærker, end et sæt store HT'er.

Bare et råd

Hilsen Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

henrikph
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

jeg prøver både det med at tage mit anlæg ud og høre D'erne og prøver at låne en mere kraftfuld forstærker hjem.

Tak for rådene, det har været spændende at læse indlægene her, jeg lærer hele tiden :-)

Mvh
Henrik

Til top Vis henrikph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikph

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

God fornøjelse med hvad du nu vælger at gøre, blot du får den bedre lyd du savner.
Hilsen Red Fox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes