| Forfatter |
|
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 22 Juli 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
jdg1 skrev:
Og hvor mange folk får rent faktisk foretaget en sådan kalibrering?? (og her tænker jeg ikke på DVE osv.) |
|
|
Det vil jeg meget nødig gætte på - men umidelbart vil jeg sige "ikke så mange". Men muligheden for prof kalibrering foreligger , og dermed også muligheden for at få en audio- og videooplevelse der slår den lokale biograf.
|
|
|
Selv om jeg selv har haft min del af 'ikke alt for heldige' biografoplevelser, så har jeg aldrig set en hjemmebiograf som kommer tæt på de gode biografoplevelser, specielt hvad angår billedet. Uanset display/projektor så sidder langt de fleste af os herhjemme med standard DVD som kilde, hvilket både med hensyn til opløsning, farvespektrum og komprimering ligger langt under hvad et 35mm print kan præstere.
Forleden så jeg en akt af Lawrence Of Arabia i 70mm hvilket nok er det mest sublime billede jeg nogensinde har oplevet, selvom printet var en anelse slidt. Vi kommer nok aldrig til at se lignende billedkvalitet derhjemme i min levetid.
Forresten, så er det ikke kun på hjemmebio-fronten at der med HD-DVD og Blu-ray er en mindre revolution på vej. Allerede i 2008 kommer de første 'rigtige' 3D film til biografer med digitale projektorer, heriblandt James Camerons Avatar. Det glæder jeg mig til at se.  __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
for at sige det kort: enig bio city i århus er fed.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 04:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
jdg1 skrev:
Og hvor mange folk får rent faktisk foretaget en sådan kalibrering?? (og her tænker jeg ikke på DVE osv.) |
|
|
Det vil jeg meget nødig gætte på - men umidelbart vil jeg sige "ikke så mange". Men muligheden for prof kalibrering foreligger , og dermed også muligheden for at få en audio- og videooplevelse der slår den lokale biograf.
|
|
|
Hvis dit hjemmeudstyr kan slå den "lokale" biograf, så har du enten et million-setup, eller også er din "lokale" biograf ret ringe.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
| Jeg ved ikke hvor du har den billet pris fra ? det må være med popcorn og cola ... De bedste pladser er efter min mening på række 8-9 og der koster billetterne normalt 75 for alm film og 95 for hel aften. Det må være fordi du har siddet på sofarækken og ja de 2 rækker koster 120 + 5 kr i bestillingsgebyr. Men de er tilgængæld også langt fra de bedste. Det hjælper også at sidde længere fremme med hensyn til lyden. Men ja generelt bliver der spillet alt for lavt i danske biografer. |
|
|
Nope, vi sad ikke på nogen sofarække og billetprisen var 120 - 125 pr. person, kan ikke lige huske om det var incl. bestillingsgebyr eller ej, men det er altså horrible ca. 40 kr. dyrere end Biocity tager for en helaftensfilm __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Kan ikke genkende noget af det, har altid haft gode oplevelser i Imperial og mig gør det ikke noget at det ikke er så voldsomt et lydtryk, selfølgelig skulle effekter gerne være dynamsike, men jeg har altså tit oplevet et lyd niveauet i biograferne der er alt for højt hvor talen i filmen nærmest er generende.
Hvis man i øvrigt mener at man selv har et anlæg derhjemme der snildt slår Imperials, bør man måske lige læse denne:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=526&zoneid=2
|
|
|
Ja, jeg havde netop læst artiklen og havde glædet mig til et besøg i DK's bedste bio - derfor var skuffelsen stor da konen og jeg 2 timer efter ankomsten til det her bio-mekka sveddrypppende kunne konstatere at der var en omgang .
Nu er jeg heller ikke selv begejstret for tordnende lydtryk, men det her var ski' for lavt - folk kunne føre forholdsvs lavmælte samtaler på rækken bag os, vi sad iøvrigt på række 12, men som jeg skriver så er lydanlæggets surround fornemmelse i top - virkeligt godt __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
|
Lidt "skarp" konklusion på baggrund af blot ét besøg 
Jeg kommer tit i Imperial og lyden plejer bestemt ikke at fejle noget.
|
|
|
Måske, men efter min mening er lyden ikke i orden ved visning af denne film, men om det så kan have noget med selve filmens lyd at gøre ? Lyden på 1'eren var jo rigtigt god, så jeg kan ikke forestille mig de ville lave noget makværk på efterfølgeren. __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
|
Hvis dit hjemmeudstyr kan slå den "lokale" biograf, så har du enten
et million-setup, eller også er din "lokale" biograf ret ringe. |
|
|
Hjemmeudstyret behøver ikke koste mere end nogle få 100k for at være
bedre end et _tilfældigt_ sæde i den lokale biograf. Med risiko for at
gentage mig selv, er min pointe at hjemmebiografen kan kalibreres
perfekt til 1-3 pladser (hvor man altid selv sidder), mens den lokale
biograf er kalibreret perfekt til ca. samme antal pladser (hvor man
ikke altid selv sidder).
__________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Kan ikke genkende noget af det, har altid haft gode oplevelser i Imperial og mig gør det ikke noget at det ikke er så voldsomt et lydtryk, selfølgelig skulle effekter gerne være dynamsike, men jeg har altså tit oplevet et lyd niveauet i biograferne der er alt for højt hvor talen i filmen nærmest er generende.
Hvis man i øvrigt mener at man selv har et anlæg derhjemme der snildt slår Imperials, bør man måske lige læse denne:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=526&zoneid=2
|
|
|
Ja, jeg havde netop læst artiklen og havde glædet mig til et besøg i DK's bedste bio - derfor var skuffelsen stor da konen og jeg 2 timer efter ankomsten til det her bio-mekka sveddrypppende kunne konstatere at der var en omgang .
Nu er jeg heller ikke selv begejstret for tordnende lydtryk, men det her var ski' for lavt - folk kunne føre forholdsvs lavmælte samtaler på rækken bag os, vi sad iøvrigt på række 12, men som jeg skriver så er lydanlæggets surround fornemmelse i top - virkeligt godt
|
|
|
Jamen da vi andre ikke har været til stede den dag du var der, er det jo svært at vide om de har haft en dårlig dag oppe bagved. Nu har jeg set filmen i min lokale bio som faktisk har et nyt lydanlæg og jeg vil da sige at selvom lydtrykket her var perfekt , så var jeg ikke synderlig imponeret af lyden i den film her, jeg har i hvert fald hørt det bedre og trods helt nye kinomaskiner var jeg helelr ikke imponeret af billedet. Det skal blive spændene at se hvordan den tager sig ud på dvd.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Priserne på TP's hjemmeside er pr. stk ... desværre
... sorry ... forkert tråd ..... (sådan går det når man har flere vinduer åbne på een gang).
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Priserne på TP's hjemmeside er pr. stk ... desværre 
Men som sagt, der er også forstærker i for de penge.
|
|
|
__________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 918
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
lydniveauet i imperial er netop behageligt efter min mening....man kan rent faktisk høre bagefter....
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 06:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
prse skrev:
| lydniveauet i imperial er netop behageligt efter min mening....man kan rent faktisk høre bagefter.... |
|
|
Det kan man skam også i mange andre biffer incl. Biocity, jeg bryder mig heller ikke om ringen for ørene bagefter __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sludder! Danmarks bedste offentlige biff er ikke Imperial, men VIG BIO  ....... den blev vidst nok premieret efter istandsættelse. Her er fornuftige sæder og en fornuftig størrelse på billedet og god lyd, især sub.
|
| Til top |
|
| |
biojensen Branchemedlem

Installation/RoomAV
Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 571
|
| Sendt: 02 August 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været inde og se Pirates of the Carribean 2 i Imperial og billedet var som man kan forvente når det er digitalt helt i top  og lyden var også perfekt den var ikke for lav som andre har oplevet den. Men Imperial bør virkelig gøre noget ved deres klimaanlæg i starten var der tempereret men efter en ½ time af filmen begyndte der at blive rigtig varmt  (var klimaanlægget slukket?) men da filmen var ved at slutte var det ligesom at klimaanlægget var tændt igen måske i håb om at man ville glemme at man lige have svedt som en sindsyg i næsten 2 timer  .
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 02 August 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
| Hvis dit hjemmeudstyr kan slå den "lokale" biograf, så har du enten et million-setup, eller også er din "lokale" biograf ret ringe. |
|
|
Jeg er ikke enig. Bare fordi biografen har flere tusinde watt og heftigt udstyr i million-klassen, så behøver det ikke lyde evigt fantastisk - pointen er at i biografen er det _nødvendigt_ med så heftigt grej for at få en brugbar lyd, alene fordi rummet er så stort! For hver gang du fordobler rummets størrelse, firdobler du i princippet kravene til anlægget. Det samme gælder iøvrigt billedet, en digital fremvisning i biografen er ikke "perfekt" (dér hvor forbedringerne ligger i forhold til hjemmebiffen er - udover størrelse - faktisk mere begrundet i kilden end i gengive-udstyret). Det kan være svært at opnå helt det samme "feel" derhjemme (en DD18 gør meget ved det...), men på væsentlige punkter er det faktisk i en almindelig stue ret nemt at overgå biografen. Et 20.000,-s lydsystem er ikke bedre end biografen, nej - men mindre end en million kan altså absolut også gøre det. Du behøver langtfra et anlæg til en million for at matche et biograf-anlæg til en million - de står forskellige steder.
Du behøver heller ikke 400 HK i din bil for at køre fra en lastbil med 400 HK, vel? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
jdg1 skrev:
| Hvis dit hjemmeudstyr kan slå den "lokale" biograf, så har du enten et million-setup, eller også er din "lokale" biograf ret ringe. |
|
|
Jeg er ikke enig. Bare fordi biografen har flere tusinde watt og heftigt udstyr i million-klassen, så behøver det ikke lyde evigt fantastisk - pointen er at i biografen er det _nødvendigt_ med så heftigt grej for at få en brugbar lyd, alene fordi rummet er så stort! For hver gang du fordobler rummets størrelse, firdobler du i princippet kravene til anlægget. Det samme gælder iøvrigt billedet, en digital fremvisning i biografen er ikke "perfekt" (dér hvor forbedringerne ligger i forhold til hjemmebiffen er - udover størrelse - faktisk mere begrundet i kilden end i gengive-udstyret). Det kan være svært at opnå helt det samme "feel" derhjemme (en DD18 gør meget ved det...), men på væsentlige punkter er det faktisk i en almindelig stue ret nemt at overgå biografen. Et 20.000,-s lydsystem er ikke bedre end biografen, nej - men mindre end en million kan altså absolut også gøre det. Du behøver langtfra et anlæg til en million for at matche et biograf-anlæg til en million - de står forskellige steder.
Du behøver heller ikke 400 HK i din bil for at køre fra en lastbil med 400 HK, vel?
|
|
|
Nu snakker du jo flere steder om "biografen" - det er lidt svært at komme videre med en sådan udefinerbar størrelse 
Og det er da klart at en hjemmebiograf til én million vil overgå en biograf med udstyr til én million (ellers er der noget galt ). Men det var bare ikke min pointe!
Pointen var/er, at en del biografer i Danmark har noget rigtigt lækkert grej - som bare ikke kan matches af en "typisk" dansk hjemmebiograf (med mindre det er en hjemmebiograf i "millionklassen" jf. mit tidligere indlæg). Når det så er sagt, så findes der en overvægt af biografer, hvor tingene bare ikke er i orden (den "ringe" lokalbiograf, jf. mit tidligere indlæg) og hvor en "fornuftig" hjemmebiograf giver en bedre billed- og lydoplevelse.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Nu snakker du jo flere steder om "biografen" - det er lidt svært at komme videre med en sådan udefinerbar størrelse  |
|
|
Klart Det defineres som Biocity Århus. De andre i nærheden af mig bryder jeg mig af forskellige årsager ikke om.
jdg1 skrev:
| Pointen var/er, at en del biografer i Danmark har noget rigtigt lækkert grej - som bare ikke kan matches af en "typisk" dansk hjemmebiograf. |
|
|
Det er rigtigt - folk der generelt disser prof-grej udelukkende fordi det er prof-grej, har ikke fattet en dyt. Men MIN pointe er bare at lige så vel som at størrelsen af biografen gør noget (positivt) ved oplevelsen som aldrig kan opnås i en almindelig stue, alene fordi at man selv ved samme størrelse synsfelt, ikke har den samme fornemmelse af "grandness". Men omvendt, så byder selve størrelsen også på nogle akustiske forhold som handicapper biografen i forhold til hjemmebiffen i nogle henseender.
Jeg tror vi skal konkludere at det er to forskellige ting, og at det ene som sådan ikke er bedre end det andet...  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det processor/forstærkergrej som bruges i biografer er bygget til at fungere optimalt og 99.99% pålideligt døgnet rundt, gerne i mange år - derudover kan de levere råkraft i massive mængder. Det er disse ting man betaler for. Det har de gængse hjemmebio-brugere slet ikke behov for - her plejer det at være andre features som sælger varen. 
På billedsiden er Otto inde på 'grandness' - billedets størrelse. Da vi ser i 3 dimensioner kan vi godt skelne imellem et stort og lille lærred, selvom siddeafstanden til begge lærreder har henholdvis samme ratio i forhold til lærredets bredde. Derudover er der jo så også kildematerialet hvor hjemmebiografen nok er længst bagefter. De gode 35mm cinemascope print svarer ca. til 4.000 liniers vertikal opløsning (hvis man kan sammenligne 'analog' med digital) i detaljeringsgraden og er derudover fri for komprimeringsstøj. Jeg har set en akt af Lawrence Of Arabia i 70mm og detaljeringsgraden og farvespektrummet var fænomenalt - næsten 3D-agtigt.  __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolig nu .. ! 125 kr er ikke normal prisen i imperial. Normalt betaler man omkring 75 - 85 kr for sin billet. Kunne godt tænke mig at se en kopi af den billet der har kostet 125 kr for det må være helt ekstraordinært. Så meget har jeg aldrig betalt og jeg er i imperial ca 20 gange om året. __________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |