Forfatter |
|
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
håber at du snart får taget nye billeder ...jeg følger spændt med ...jeg har selv bygget 2 zap pulse 2.3se monoblokke ..1000VA ringkerne og 12 x 10.000uF i hver sv ...bundpladen i mine kabinnetter er 20 x 40 cm 12mm ....men jeg bruger ikke mine blokke for tiden da jeg bor i campingvogn...vil nok også være en SMULE overkill gg
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
musicus skrev:
du skal "dyppe" boret i sprit
|
|
|
Kunne jeg få en nærmere forklaring på det?
|
|
|
Det har noget med køling at gøre, sprit køler boret.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal altid bruge sprit nåt man bearbejder aluminium. Alternativt kan man også bruge madolie, men det er noget værre svineri. Så bliver ALLE spåner totalt fedtede.
Har først set denne tråd nu, så jeg er meget spændt på det videre forløb.
Mht. terminalerne bag på. Nu hvor du bygger dual mono, hvor så ikke placere højre/venstre terminalerne lidt længere fra hinanden - specielt indgangene.
/Hansson
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været uheldig så har først kunne komme med en lille opdatering nu. Min pc er lige pt. uarbejdsdygtig så bruger min kærestes gamle og langsomme bærbare indtil videre. 
Anyway, har fået boret huller i køleblokken, skal kun bruges 2 skruer til NCD modulerne, men har valgt 4 skruer da monteringspladen ellers ikke ville få særlig god kontakt til køleblokken. Skruerne er dog af en anden længde da købeblokken er ret tyk(1,4 cm) og de er forsænkede på bagsiden så de ikke stikker ud når køleblokken skal monteres..Køleblokken er så boltet til bunden af kabinettet med 2 M8 25 mm skruer og tilhørende møtrikker så det hele sidder 100% STABILT og FAST i bunden af kabinettet. Den er endvidere pladseret så længden af blokken følger de udluftningshuller der er i kabinetet både under og over blokken.
De 2 PSU'er skulle skrues fast med 3 M4 skruer, men har dog kun brugt 2 da det ellers ikke ville passe i mit kabinet, men de sidder uden tvivl fast nok alligevel.
Trafoerne vil blive skruet fast med M8 10 cm bolte og tilhørende møtrikker, jeg har testet om det virker ordentlig og de sidder 100% stabilt på den måde. Ulempen ved 2 store trafoer er vægten, kabinet bunden giver sig lidt når man løfter kabinettet med dem monteret. Endvidere så er det ikke videre praktisk når man skal montere komponenter i kabinettet hvis de sidder i. De ting og så det faktum, at jeg det sidste halve år har været sygemeldt med en brækket ryg, hvilket betyder jeg næsten ikke kan og heller ikke må løfte det gør, at de først vil blive monteret til sidst, evt. når forstærkeren bliver sat hvor den skal stå, så kan jeg lige smide trafoerne i, en efter en. 
Problemer er til for, at blive løst. 
Så pt, mangler der kun Netbrønd, hvilket jeg måske kan undvære indtil videre og så en softstart som jeg allerede har bestilt hos LCaudio for evigheder siden. Nogen der har et bud på en god og simpel softstart der ikke er alt for dyr. Helst en man ikke skal samle selv.
Til sidst vil jeg lige undskylde de manglende billeder, ved godt jeg har lovet det og der er mange som gerne vil se nogle nye, men det kommer, er bare lidt sløv i optrækket da jeg først skal låne et cam. 
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der billeder! Ved godt det har taget meget lang tid men har ikke kunne tage mig sammen. 
Anyway her kommer de :

Venstre PSU

Højre PSU

Det var så lige 4 billeder af modulerne monteret på køleblokken.

Her kan man så se alle modulerne samlet. Kablerne imellem PSU og modulerne er ikke sat på endnu da de lige var blevet 1 cm for korte. Ups. 

Her fra en anden vinkel, bemærk størrelsen af køleblokken, den er rimelig heftig og tung. 

Det var så det sidste billede. Her kan man se hvordan det vil komme til, at se ud med trafoerne installeret. Boltene med møtrikker og skiver som ligger ovenpå trafoerne skal bruges til fastgørelsen i bunden af kabinettet. Det er 10 cm M8 bolte.
Som man kan se mangler der 2 meget vigtige ting, softstart og en netbrønd, men udover det så er min forstærker næsten komplet.
|
Til top |
|
|
Andreas KBH Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 469
|
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser sgu godt ud Bassøe 
Hva løber sådan et projekt op i, bare i dele?
God weekend  __________________ Venligst Andreas
Back home in a cold country...
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andreas KBH skrev:
Ser sgu godt ud Bassøe 
Hva løber sådan et projekt op i, bare i dele?
God weekend 
|
|
|
Tak. 
Bop Bop, skal vi sige en 7500 kr alt i alt? Det er en hel del penge og jeg kunne sikkert have fundet noget lige så godt brugt, eks en NAD s200 men nu skal man jo altså se det som lidt af en hobby og så er det ikke så galt igen.
Nu får jeg altså også en Dual Mono forstærker med 2 x 180 watt og så 30.000 uf/800 VA trafo pr kanal og det får man ikke i specielt mange forstærkere i den prisklasse, selv hvis de er brugte.
Der kommer ihvertfald masser af POWER i min forstærker, faktisk en del mere end hvad man skulle forvente ud af 180 watt. Har bevidst prioriteret en stor, stærk og stabil strømforsyning da jeg mener det er der man kan hente allermest i en forstærker. Mange watt er fint nok, men en god strømforsyning er at foretrække.
Selv god weekend. 
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha det ser godt ud , hvad måtte du gi´ for modulerne med de modifikationer der blev lavet? Jeg glæder mig til at høre om dit indtryk af lyden
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|

m@dsen skrev:
Uha det ser godt ud , hvad måtte du gi´ for modulerne med de modifikationer der blev lavet? Jeg glæder mig til at høre om dit indtryk af lyden
m@dsen
|
|
|
Tak. 
Det er faktisk kun PSU'erne der er modificeret med 2 x15.000 uf lytter i hver istedet for 2 x 10.000 lytter. Resten er 100% standard.
De PSU'er med 2 x15.000 lytter sælger de også nå Newclassd.com, de koster kun en 300 kr ekstra pr stk, så de er pengene værd. Udover 50% større ladekapacitet er selve lytterne også af en højere kvalitet end dem der er monteret standard.
Angående færdiggørelse og indtryk af lyden kommer det til, at tage en del tid endnu, nok til slutningen af november. Men jeg lover der nok skal komme flere opdateringer når der sker noget vigtigt. 
Ved godt mit projekt har været LANG tid undervejs men foretrækker, at det er ordentligt fra starten så derfor tager det den tid det tager. Lidt som en god ost(Riberhus), ikke at min forstærker lugter eller lyder af ost. 
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Trafoerne vil blive skruet fast med M8 10 cm bolte og tilhørende møtrikker...
|
|
|
Hejsan,
Ret mig lige om jeg tager fejl (men hellere blive til grin end du brænder dine trafoer af), men er det ikke sådan at:
Bolten der går gennem skiven på den ene side af trafoen SKAL isloleres elektrisk fra bundpladen, da der ellers sker en kortslutning af magnetfeltet gennem denne. Du ved: noget med stor effekt meget varme og tidlig død ...
Jeg tror faktisk at hvis du søger her på sitet kan du finde et billede taget af en der har udført et 'fuldskala' forsøg...
Bare en advarsel.
PS: Per Anders laver også en softstart ( http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/sst01/startsida_sst01.h tml) som i alt fald på papiret (og på printet!) er meget lækker - samtlige komponenter kan købes hos Elfa - men så skal du altså selv fyrer op i loddekolben. Mine ligger pt. og venter på at blive samlet... __________________ Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
En tilføjelse. Hypex laver også en færdig softstart (Se linket 'Webshop' på siden http://www.hypex.nl/) til ca. 50€ + forsendelse.. __________________ Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
HeJu skrev:
Bassøe skrev:
Trafoerne vil blive skruet fast med M8 10 cm bolte og tilhørende møtrikker...
|
|
|
Hejsan,
Ret mig lige om jeg tager fejl (men hellere blive til grin end du brænder dine trafoer af), men er det ikke sådan at:
Bolten der går gennem skiven på den ene side af trafoen SKAL isloleres elektrisk fra bundpladen, da der ellers sker en kortslutning af magnetfeltet gennem denne. Du ved: noget med stor effekt meget varme og tidlig død ...
Jeg tror faktisk at hvis du søger her på sitet kan du finde et billede taget af en der har udført et 'fuldskala' forsøg...
Bare en advarsel.
PS: Per Anders laver også en softstart ( http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/sst01/startsida_sst01.h tml) som i alt fald på papiret (og på printet!) er meget lækker - samtlige komponenter kan købes hos Elfa - men så skal du altså selv fyrer op i loddekolben. Mine ligger pt. og venter på at blive samlet...
|
|
|
Seriøst? Var jeg ikke klar over, troede ikke, at magnetfeltet fra trafoerne havde så stor betydning, at det var nødvendigt. Så længe der ikke er mekanisk kontakt mellem boltene og trafoerne burde det vel ikke være noget problem? I selve trafoerne er der et plastic rør i midten der går hele vejen igennem så gik udfra, at det var isolering nok. Boltene kommer jo ikke i kontakt med trafoernes indre på den måde. Hmm...
Angående selvbyg softstart så har det ikke interesse da jeg IKKE er specielt god til, at lodde. 
Men tak alligevel.
Har selv overvejet den softstart fra Hypex men synes godt nok den er dyr. 
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, det ser sgu vildt ud. 
Mange tak for dit indlæg, det kunne være blevet dyrt for mig, hvis jeg skulle købe nye trafoer efter en afbrænding. 
Må hellere se og få indkøbt nogle skiver etc. til isolering. 
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående tilslutning af trafoer til softstart er jeg lidt i tvivl.
Der er 2 primære på 230 V hver som begge er røde og så en enkelt gul som jeg går ud fra er jord. Så skal man vel bare bruge de 2 røde 230 V og tilslutte dem til softstart, eller skal det være en rød 230 V og så den gule 0 altså jord man skal bruge?
De 2 røde 230 V er jo som sagt benævnt PRIMARY på trafoen
Vil mene det er de 2 røde 230 V man skal bruge.
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
|
|
Det ville jeg også 'mene' - MEN det er altså ikke nok at mene noget her - 230 V er værste fald dødeligt - i bedste fald er det blot matriklen der futter af
Derfor INGEN antagelser!. Derfor:
1) Find et datasheet på trafoen og
2) Bekræft med en modstandsmåling
3) Check det - og check så igen __________________ Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
HeJu skrev:
Bassøe skrev:
|
|
|
Det ville jeg også 'mene' - MEN det er altså ikke nok at mene noget her - 230 V er værste fald dødeligt - i bedste fald er det blot matriklen der futter af
Derfor INGEN antagelser!. Derfor:
1) Find et datasheet på trafoen og
2) Bekræft med en modstandsmåling
3) Check det - og check så igen
|
|
|
Jeg har kun det info der står på trafoen altså Primary 230 V RT/RT dvs RØD/RØD
Har ikke mulighed for målinger da jeg ikke er i besiddelse af måleudstyr af nogen art.
Hvis det ikke er de 2 man skal bruge hvad pokker skulle det så være?
Udover det er der kun den ene hvide som der ikke står noget om så den kan kun være 0/jord.
Så er der de 4 40-0-40-0 viklinger men de skal jo forbindes til PSU'erne.
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 01 December 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.....projektet er gået lidt i stå, ret trist nu jeg er så tæt på målstregen.
Men altså, min PC afgik ved døden så det kostede lige 4.500,- kr, at få liv i den igen og nu er det jo jul så budgettet er ret stramt pga gave køb. Så nu kan jeg lige så godt vente på, at LC får færdig udviklet et softstart kredsløb der passer til modulerne og jeg er sikker på det vil være i samme høje kvalitet som modulerne og PSU'erne så det er værd, at vente på. Det skulle forhåbentlig komme engang inden års skiftet/tidligt næste år.
Det bliver nok først i januar/februar, at jeg endelig kan erklære min forstærker for FÆRDIG og få lyttet på den.
Der er nok en del af dem som har fulgt med i tråden der er lidt skuffede over mit smøleri men tro mig jeg er nok den der er mest skuffet.
Jeg ser frem til det nye år hvor jeg vil gøre ALT for, at få mit projekt færdigt.
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 01 December 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget andet som jeg stærkt har overvejet er en helt nye bundplade i aluiminium, sandsynligvis i en 1-1,5 cm tykkelse og så en ny bagplade ca 0,5 cm tyk. Så ville bunden ikke give sig under vægten af de store trafoer som den nuværende bund gør og samtidig vil der blive betydeligt bedre køling. En ny bagplade i aluminium er primært for syns skyld, det ser jo lidt lækkert og eksklusivt ud.
Spørgsmålet er så hvor pokker man finder en Aluminium plade 45 x 40 x 1,5 cm henne og til en rimelig pris. Rimelig=MAX 500,- kr eller deromkring.
Det har meget lav prioritet men man kan jo drømme, nu vil jeg bare helst fokusere på færdiggørelsen af min forstærker. 
|
Til top |
|
|
cdl-77 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 02 December 2006 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot projekt, synes jeg!!! en del mere ambitiøst end min ydmyge implementation 
mht. din bundplade... så bliver det nok svært at finde en 1 eller 1.5 cm bund... og ærlig talt er det måske også lidt overkill, endda for os entusiaster...
Hvis du kan nøjes med lidt mindre tykkelse, var det her måske en idé:
http://www.schaeffer-ag.de/index.php?option=com_content& task=view&id=118&Itemid=205&lang=en
De kan også lave din bagplade... jeg har fået lavet front- og bagplade til min forforstærker hos deres amerikanske selskab, det er blevet meget flot (og var meget prisrimeligt).
Her nedenfor hvad deres program (den amerikanske udgave, er stadig i USA) beregnede af pris på din bund i maks tykkelse den har. Hvis man snakker med dem kan de nok finde ud af at lave den tykkere. Priserne er måske lidt anderledes på euro-udgaven, men de 75$ er ca. 450 kr.
/cdl
Pricing for the file: Untitled1
Based on price list of: Front Panel Express, LLC Price list date: August 1st, 2005
Type | Position | Remarks   ;   ;   ; | Price -------------+---------------+------------------------------ --------+----------- Other | ------------- | Preparing/finishing   ;   ; | $7.56 Material | ------------- | 4.0 mm Aluminum anodized/Natural | $37.44 Frame | 0.00/0.00 | Height: 400.00mm Width: 450.00mm | $29.02 ------------------------------------------------------------ -------------------- Total: $74.02
Amount | 5-9 pieces | 10-19 pieces | 20-29 pieces | from 30 pieces ---------+------------+--------------+--------------+------- -------- Discount | 10.0% | 20.0% | 30.0% |   ; Price | $66.62 | $59.22 | $51.81 | on request
The price is without sales tax and shipping charges.
In our constant effort to improve our products and services we reserve the right to change specifications and prices without notice.
|
Til top |
|
|