Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 02:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: De 10 største hifi løgne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Mightyfish skrev:
Bassøe skrev:

Sjældent har jeg set folk være så fjendtlige.

Emnet kan dog ikke bringe mit pis så meget i kog som visse andre.

Igen og igen skal man høre på, at fordi man ikke har lyttet, så kan man ikke udtale sig om noget som helst. Det morsomme er, at når det kommer til stykket er det, at lytte sig frem til forskelle på kabler lidt af en joke, de få double blind tests som der er blevet gennemført har med rimelig sikkerhed vist, at når folk IKKE ved hvilke kabler de lytter til har de overordentligt svært ved, at høre forskel på billige og dyre kabler. Det er nok også grunden til, at der er foretaget meget få af sådanne tests. Folk er uden tvivl bange for, at blive til grin når det viser sig, at de store forskelle de kan høre, reelt ikke har hold i virkeligheden. Så at lytte til forskellige kabler er et reelt spild af tid.

Men hvis folk er friske kunne man da sikkert stable en double blind test på benene hvor både skeptikere og troende kan deltage på lige fod. Der har da været nogle små tiltag på hifi4all til at lavesådanne tests, men når det er kommet til stykket er de pudsigt aldrig blevet til noget.

Hvad er det lige, folk er bange for?

Jeg er frisk...er i?

læs tråden, så finder du mindst to invitationer

Måske, men medmindre det er double blind tests så er sådanne tests ikke meget værd.

Hvilket er det pudsige, når folk ikke ved hvilke kabler de lytter til er de lige pludselig knap så gode til, at høre forskel på billige og dyre kabler.  

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Kompetence behøver da ikke have et navn (læs: man kan ikke uddanne sig til evner).

Jeg ville gerne prøve sådan en blind test. Jeg er uendeligt ligeglad med prisen på kabler, men jeg vil vædde alt jeg ejer på at jeg kan høre forskel, hvis der er nok kabler.

Det tætteste jeg har prøvet mht billigt vs dyrt kabel er, at jeg havde AudioQuest G-Snake, og NordOst BlueHeaven. De lyder meget ens i mine ører, men jeg har af hensyn til æstetik og en masse andet bla bla valgt NordOst. Muligvis bilder jeg også migselv ind, at der er en forskel i opløsningen på lyden.

Jeg havde også AudioQuest G-Snake og TaraLabs Prism33, og disse lyder også ens, dog med alt for meget bas i TaraLabs.

For øvrigt kan folk prøve en meget simpel ting:
Spil mp3er på computeren eller skive-afspilleren - sammenlign mange forskellige i forskellige opløsninger. Spil herefter en kendt sang i ukendt opløsning, og lyt dig frem til opløsningen i kpbs. Det er relativt nemt at bestemme om det er 128 eller 160-192 eller højere. Hvis man kan dette, vil man nok også kunne høre forskelle i kablerne.

Til top Vis Tommy Sand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy Sand

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Men hvis folk er friske kunne man da sikkert stable en double blind test på benene hvor både skeptikere og troende kan deltage på lige fod. Der har da været nogle små tiltag på hifi4all til at lavesådanne tests, men når det er kommet til stykket er de pudsigt aldrig blevet til noget.

Skal prøve at opføre mig pænt! (mener nu også jeg har gjort det hidtil).

Spørgsmåler er jo blot - at når der ikke findes nogle forskelle ved ABX test, er det så testen eller kablet der er noget galt med?

Det engelske HiFi+ lavede blindtest på kabler for nogle år siden og der var god sammenhæng mellem hvad de før havde udtalt om kablerne og hvad de så efterfølgende kom frem til uden at vide hvad der var koblet ind.

Jeg har prøvet ABX flere gange, men må indrømme, at det ikke er den måde jeg lytter til musik på. Det forekommer forceret og unaturligt. Husker specielt en gang hvor alt blev udregnet på PC så det hele gik korrekt til. Der var 8 forskellige højttalerkabler og alt var skjult bag store forhæng (også højttalerne og dem der skiftede). Vi fik skemaer og krydsede af til den store guldmedalje, men uanset hvad, så kunne jeg ikke høre nogle forskelle. Meget mystisk?

Det viste sig så, at man bare havde "ladet som om" at der blev skiftet. De udvalgt rodede lidt rundt bag højttalerne, men alle 20 gennemgange havde været med det samme kabel! Den computer generede ABX rækkefølge var komplet ignoreret. Fup og svindel ... og det skal betegnes seriøst og korrekt?

I min verden fungerer det langt mere logisk. Spiller jeg mere musik og nyder det mere end jeg plejer. Lægger jeg mærke til nye musikalske lækkerier eller detaljer der ikke var der før?  Eller finder jeg masser af mine plader frem for lige at høre dem igen, ja så må det jo være fordi der er en bedre formidling af det muskalske budskab. Kan det fortolkes som "bedre"?

Hvis jeg derimod heller vil se TV eller sidde her og diskutere med dem der ikke har læst Malcom Hawkfords artikel (gør det nu!) ... ja, så er kablerne nok ikke særligt gode.

Til sidst et par spørgsmål?  Kan musikalitet måles? Kan følelser måles? Kan kærlighed måles? Når det kildrer ned ad ryggen i de store arier eller du får gåshud under en god guitarsolo, er det så L, C eller R der gør det?

Håber ikke jeg fornærmede nogen

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Bassøe skrev:

Spørgsmåler er jo blot - at når der ikke findes nogle forskelle ved ABX test, er det så testen eller kablet der er noget galt med?

Det engelske HiFi+ lavede blindtest på kabler for nogle år siden og der var god sammenhæng mellem hvad de før havde udtalt om kablerne og hvad de så efterfølgende kom frem til uden at vide hvad der var koblet ind.

Jeg har prøvet ABX flere gange, men må indrømme, at det ikke er den måde jeg lytter til musik på. Det forekommer forceret og unaturligt. Husker specielt en gang hvor alt blev udregnet på PC så det hele gik korrekt til. Der var 8 forskellige højttalerkabler og alt var skjult bag store forhæng (også højttalerne og dem der skiftede). Vi fik skemaer og krydsede af til den store guldmedalje, men uanset hvad, så kunne jeg ikke høre nogle forskelle. Meget mystisk?

Det viste sig så, at man bare havde "ladet som om" at der blev skiftet. De udvalgt rodede lidt rundt bag højttalerne, men alle 20 gennemgange havde været med det samme kabel! Den computer generede ABX rækkefølge var komplet ignoreret. Fup og svindel ... og det skal betegnes seriøst og korrekt?

I min verden fungerer det langt mere logisk. Spiller jeg mere musik og nyder det mere end jeg plejer. Lægger jeg mærke til nye musikalske lækkerier eller detaljer der ikke var der før?  Eller finder jeg masser af mine plader frem for lige at høre dem igen, ja så må det jo være fordi der er en bedre formidling af det muskalske budskab. Kan det fortolkes som "bedre"?

Hvis jeg derimod heller vil se TV eller sidde her og diskutere med dem der ikke har læst Malcom Hawkfords artikel (gør det nu!) ... ja, så er kablerne nok ikke særligt gode.

Til sidst et par spørgsmål?  Kan musikalitet måles? Kan følelser måles? Kan kærlighed måles? Når det kildrer ned ad ryggen i de store arier eller du får gåshud under en god guitarsolo, er det så L, C eller R der gør det?

Nej, du fornærmede ikke nogen og jeg er meget enig med dig.

Ikke alt kan måles.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
janils skrev:
Bassøe skrev:

Nej, du fornærmede ikke nogen og jeg er meget enig med dig.

Ikke alt kan måles.

Lige netop den med at måle om to signaler er ens, eller ikke, er ret enkel.

Man fasevender det ene signal - evt. ved at bruge balanceret, hvor de to varme ledere er byttet i det ene kabel.

Dernæst sammenligner man, ved at lade de to signaler udfase hinanden, hvis de kan.
Kan de det, så er de to kabler ens, og ingen 'forskel' er tilbage.

Hvis man virkelig keder sig, kan man også tage to kabler af samme fabrikat, hvor det ene er 'tilspillet', og sammenligne dem.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Nu bliver jeg lidt mere nysgerrig.

Er der nogen som ved, om man kan købe kabler, der er matchede ? Det kunne jo være lidt uheldigt, hvis man fik købt to kabler, der elektrisk var så forskellige, at man kunne høre forskel i de to kanaler. Findes der HiFi kabler, der leveres med frekvens karakteristik, serienummer etc. ?

Venligst

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Det er interessante tanker, amigo.

Men man må vel være så frimodig at antage, to kabler af samme mærke, model etc er så ens som det kan lade sig gøre, uden at gå i ekstremer.

Så vidt jeg har forstået går diskussionen mere på forskellige kabler af forskellige mærker og modeller. Correct me if I'm wrong, anyone.

Man kan jo med rette producere et kabel, som koster mange millioner, hvis man feks syntetiserer kobber (jeg kan ikke lige huske om det hedder dét, når man har med metaller at gøre - men mon ikke folk ved hvad jeg mener?), så det er ganske rent, uden et eneste molekyle ilt eller andre skadelige stoffer. Dette vil måle bedst af alle kobberkabler, og vil derfor i teorien også lyde bedst. Men teori og praksis er ofte lidt relative størrelser. Desuden er jeg ret så overbevist om, at ingen vil give de ekstreme beløb for et anlæg med hvad dertil følger.... Then again... Jeg har da set nogle højttalere til 4mio kr, og forstærkere til 1,2mio pr. kanal. Så måske i det tilfælde ville rigmanden give en mio eller to for kablerne. Og disse kabler måtte jo så i sagens natur være matchede, da de begge var 100% rene.

Men det er vist en diskussion, man bør vente med.

Til top Vis Tommy Sand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy Sand

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Tjae - hvis man kan brænde 22 millioner af på en disko-spejlkugle, så kan man vel også købe lidt dyre kabler ?

http://ekstrabladet.dk/underholdning/musik/article215322.ece

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Tommy Sand skrev:
For øvrigt kan folk prøve en meget simpel ting:
Spil mp3er på computeren eller skive-afspilleren - sammenlign mange forskellige i forskellige opløsninger. Spil herefter en kendt sang i ukendt opløsning, og lyt dig frem til opløsningen i kpbs. Det er relativt nemt at bestemme om det er 128 eller 160-192 eller højere. Hvis man kan dette, vil man nok også kunne høre forskelle i kablerne.

Jeg er enig i ovenstående, til en vis grad. Jeg synes, at meget afhænger af optagelsen. På nogle numre kan jeg slet ikke høre forskel mellem 128kbps og 192/256 kbps, hvorimod forskellen er meget tydelig i andre optagelser. Især i diskanten er der forskel, hvor den kan lyde temmelig "metallisk" i optagelser med lavere bit-rate.

Nogle gange kan man faktisk lytte sig frem til de sange med en lav bit-rate, når man bare sidder og lytter til musik. På netradio er der i hvert fald en del forskel i lydkvalitet mellem stationer, som sender i 128kbps og dem, som sender i 192. Men måske er det bare indbildning??

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Tommy Sand skrev:

Det er interessante tanker, amigo.

Men man må vel være så frimodig at antage, to kabler af samme mærke, model etc er så ens som det kan lade sig gøre, uden at gå i ekstremer.

Så vidt jeg har forstået går diskussionen mere på forskellige kabler af forskellige mærker og modeller. Correct me if I'm wrong, anyone.

Ja men det gør jeg da så!

Diskussionen gårpåde10største løgnei HIFI.
Og  jeg tror da lige jeg vil klaske en ekstra af slagsen op på disken her - der.

Jeg har lige siddet og læst en artikel af Matti Otala, som blev offentliggjort i HF i maj 85.
Her bliver forstærkere målt med belastninger, som ganske udpræget ligner en ganske almindelig og let tilgængelig højttaler.
Resultatet blev, at de fleste testede 100 watt forstærkere blev til 5-10Watt ditto i en ganske almindelig belastning.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Det lyder da lidt spændende Kurt von Kubik, hvis 100w faktisk var 5-10w !  Hvad var det for nogle forstærkere ?

Ja Da_Saint der kan være endog meget stor forskel på optagelsers kvalitet - et reelt HiFi problem syntes jeg - der er langt imellem de rigtig gode indspildninger. Man skulle måske købe et andet og ringere HiFi anlæg.

Hvis man har sat mange penge i dyrt og mekanisk flot udstyr, da kan jeg egentlig godt forstå, hvis man køber nogle flotte kabler, der i udseende passer til det fine udstyr. Her ser det jo ikke så pænt ud med billige kabler og stik.  En flot forstærker tager sig jo ligesom bedre ud med flotte stik og kabler istedet for kabler nede fra supermarkedet.

Noget HiFi udstyr ville jeg nok aldrig købe, fordi jeg ikke bryder mig om udseendet, men det spiller sikkert ligeså godt som noget af det jeg har. Her vil en blindtest nok ikke hjælpe mig !

Venligst

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Spencer: Du mener at man kan se om to signaler er helt ens ved at teste ved hjælp af udfasning, vil det så sige at når man tester en ria, med en anti ria... hvor signalet også skal udfase hinanden, så er alle riaer ens idet deres signal skal kunne udfases af en antiria?
Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

senser skrev:
Spencer: Du mener at man kan se om to signaler er helt ens ved at teste ved hjælp af udfasning, vil det så sige at når man tester en ria, med en anti ria... hvor signalet også skal udfase hinanden, så er alle riaer ens idet deres signal skal kunne udfases af en antiria?

En RIAA går ikke ind og laver noget ved fasen. Det er en equalizing der foregår, hvor bassen hæves, og diskanten sænkes, for at kompensere for modsat niveau på pladen.

Præcis hvor meget, er der nok nogle af guruerne der ved, hvis du er nysgerrig.

Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

spencer: Du misforstår vist, jeg mener at når man tester om en riaa fungerer kører man en antiriaa igennem om man får en "lige linie" fordi de to signaler skal modsvare hinanden, men stadig er en riaa ikke bare en riaa eller?
Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

bruger hedder nu: Live21

Bruger siden: 22 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Mightyfish skrev:
Bassøe skrev:

Sjældent har jeg set folk være så fjendtlige.

Emnet kan dog ikke bringe mit pis så meget i kog som visse andre.

Igen og igen skal man høre på, at fordi man ikke har lyttet, så kan man ikke udtale sig om noget som helst. Det morsomme er, at når det kommer til stykket er det, at lytte sig frem til forskelle på kabler lidt af en joke, de få double blind tests som der er blevet gennemført har med rimelig sikkerhed vist, at når folk IKKE ved hvilke kabler de lytter til har de overordentligt svært ved, at høre forskel på billige og dyre kabler. Det er nok også grunden til, at der er foretaget meget få af sådanne tests. Folk er uden tvivl bange for, at blive til grin når det viser sig, at de store forskelle de kan høre, reelt ikke har hold i virkeligheden. Så at lytte til forskellige kabler er et reelt spild af tid.

Jeg er frisk...er i?

læs tråden, så finder du mindst to invitationer

Måske, men medmindre det er double blind tests så er sådanne tests ikke meget værd.

Hvilket er det pudsige, når folk ikke ved hvilke kabler de lytter til er de lige pludselig knap så gode til, at høre forskel på billige og dyre kabler.  

hvor er du da belastende.. nej det er ikke et måske. kabeltvivlere er blevet inviteret til at komme forbi, endda flere steder  er der noget måske ved det ?

hvordan testen foregår er selvfølgelig op til diskution, ingen gider at sidde i flere timer for at tilfredsstille andres "nysgerrighed" (uvidenhed,  manglende erfaring, eneste sandhed, indsæt selv hvad der fornærmer dig mindst)

du siger ingen tør fordi de vil blive til grin, selvom flere allerede har tilbudt det, siger lidt om hvordan du læser ik ?

tror egentlig ik du gider, du vil bare have lov til at udtale dig om et emne du hverken har erfaring med eller interesse for..

du bad om nogen der ville stille op (selvom flere allerede havde tilbudt det) du kan virkelig ikke køre den længere. kom afsted !!

hvis folk er i tvivl mener anerkendte studiefolk os der er forskel på kabler, drop da amatør aagerne, der iøvrigt for manges vedkommende mener der er forskel på kabler.. men læs lidt om telarc istedet

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Søger man bare lidt på nettet, finder man masser af diskussioner som denne. Kort sagt går det ud på uenighed (meningsforskelle) mellem dem som kan høre forskellene og dem som ikke kan, og så kræver målelige beviser.

Her et yderst relevant indlæg, som henviser til de faktisk målelige beviser der findes på nettet:

Quote:

Originally posted by Craig F
"...it was not until as recently as 1985 that someone actually applied that knowledge to the world of audio cabling. To this day, the Essex Echo - Unification Tracks 1-4, by Malcolm Hawksford, remains the single greatest work on the subject of audio cabling."

Malcolm Hawksford has produced some interesting work (if my memory serves me correctly) on cables for Hi-Fi News. I suspect that these are the articles mentioned.

As well, Ben Duncan (again in Hi-Fi News) showed a measurement technique that correlated the reported sound of various cables to a particular measurement (memory is a bit fuzzy here). Unfortunately, this article seems to be unavailable on the web.

But what I find most interesting is that those people who are most adament that cables can not and do not make any difference either do not know about these articles or choose to ignore them. To me this suggests that the cable skeptics are more interested in keeping their existing mindset intact than exploring audio reality.

Citat slut

Malcom Hawksfords artikler i PDF-format (89 sider) kan hentes fra hans hjemmeside, hvor der også er links til mange andre spændende ting. Bemærk venligst at dette er komplicerede tekniske forklaringer og derfor ikke letlæst.

Linket kan findes et pænt stykke nede på siden her:

http://www.essex.ac.uk/ese/research/audio_lab/malcolms_publi cations.html#Journal

Led efter denne artikel:
G9 ARTICLE: THE ESSEX ECHO: UNIFICATION, PART 4, M.O.J. Hawksford, Hi-Fi News and Record Review, vol.32, no.2, pp 37-45, February 1987
DOWNLOAD (4 PARTS)

God fornøjelse!  Tvivlerne vil nok stadig ikke kunne høre nogle forskelle - men her har i beviserne for, at det kan måles!

Tak for skrivet.

Efter en hurtig/kort gennemgang af sagen - det er jo 89 sider , kan jeg ikke umiddelbart se nogle abx test :), hvor er dokumentationen for de påståede subjektive forskelle der følger undervejs ?

Der er jo ingen der betvivler at det kan måles. Spørgsmålet er bare om det er en betydningsfulde målbare forskelle.

Jeg har tidligere linket til målinger, der viser at bare det at man vender retningen på sit sp-dif kabel, så betyder det målbare forskelle på jitter (pga. impedans forskelle). Vi kan ikke p***e på et ht kabel i rent bogstavelige forstand uden at det ændrer karakteristik. Og når vi bøjer og sender signal på vil det ændre sig. Spencer har vist været inde på noget af det samme.

Men det er bare inderligt ligegyldigt. For proportionerne er forvrænget i forhold til hele resten af kæden. I det store perspektiv er forskellene ikke forskelle. De er ens. Vi taler jo ht kabler til 50 kr.+ per meter og op i vilde summer. Det giver ingen mening.

Det er da lidt god nostalgi over det skriv, - der er drive og god energi bag samtidigt med passion for hifi og lyd. Og det er skrevet lige før den tid hvor en B&W 801 s3 havde det magreste delefilter - og forkablingen ofte var af ringklokkekvalitet. Men spørgsmålet i relation til de 10 løgne er måske også om det har bragt hifi i den rigtige retning? - Vi har kun en mængde energi at bruge på vores koncentration og hvis vi bruger dem på eksorbitante slit foil kondensatorer (endsige kabler) - ja så er den tid og de penge spildt - og de valg kan ikke laves om. Vi er ikke hvor vi ellers ville have været hvis vi eks. havde fokuseret på højtalernes tilkobling til rummet og hvordan højtalerne lyder i "rigtige" hjem.

Som en sidebemærkning kan jeg mindes den gang min hifi omgangskreds var en stand til at høre forskel på kabler - der var ingen grænse for forskellene - ja så prøvede vi en gang imellem at lave lidt blindtest. Pludseligt var det afsindigt svært at høre forskel  - dem der har været med til sådanne test kan måske nikke genkendende til den oplevelse :). Men under allle omstændigheder. Vi valgte at ignorere resultaterne af de små blindtest - undertrykke det. Og det var nok godt det samme. Det var jo hyggeligt :) - og det er mildest talt federe at høre forskel på dyre kabler end konstant at bruge tid på eks. at vinkle højtalerne og lytte til forskellen.

Som Duelund sagde, så kunne grunden til, at vi kunne høre forskel på kabler, måske være fordi, de var lette at skifte.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 01 August 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Tja Kramer 71 ... vi kan afjgort blive enige om, at der mange andre ting som betyder mere end kablerne. Rumakustikken ikke at glemme samt korrekt opsætning af højttalerne. Men så tror jeg heller ikke vi er enige mere!

Jeg (og flere andre) mener ABX er en stor misforståelse og det har intet med musik at gøre!

Hvis du nyder en god rødvin, bliver nydelsen så mere præcis hvis du har bind for øjnene og den med 30 sekunders mellemrum bliver flået ud af hånden på dig. Herefter får du så serveret den samme vin X antal gange, med enkelte skift til en billig sur Irma vin til en 20'er?

Hvordan kan det være at subjektiv bedømmelse er accepteret når det gælder vin, whisky, kunst, mad- og musikanmeldelser, akitektur og meget andet. Men når det kommer til hifi, så skal alt kunne "bevises" og kvantificeres? Jeg beder ikke Politikkens madanmelder om at foretage restaurantanmeldelser med bind for øjene - det er en totaloplevelse, en nydelse der skal beskrives. Det samme gælder hifi ... men der måske nogle som ikke nyder det, før alt er "bevist"?

Sagt med et glimt i øjenene  tror jeg faktisk, alle i "kabelignoranter" er lidt misundelige på os der kan høre forskellene?

Men det er helt OK for mig .... drik i bare den billige vin, så tager jeg den gode italienske Amarone og nyder den i fulde drag.  ..... og tro mig, jeg kan smage forskel, selv uden ABX-test! 

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Tja Kramer 71 ... vi kan afjgort blive enige om, at der mange andre ting som betyder mere end kablerne. Rumakustikken ikke at glemme samt korrekt opsætning af højttalerne. Men så tror jeg heller ikke vi er enige mere!

Jeg (og flere andre) mener ABX er en stor misforståelse og det har intet med musik at gøre!

Hvis du nyder en god rødvin, bliver nydelsen så mere præcis hvis du har bind for øjnene og den med 30 sekunders mellemrum bliver flået ud af hånden på dig. Herefter får du så serveret den samme vin X antal gange, med enkelte skift til en billig sur Irma vin til en 20'er?

Hvordan kan det være at subjektiv bedømmelse er accepteret når det gælder vin, whisky, kunst, mad- og musikanmeldelser, akitektur og meget andet. Men når det kommer til hifi, så skal alt kunne "bevises" og kvantificeres? Jeg beder ikke Politikkens madanmelder om at foretage restaurantanmeldelser med bind for øjene - det er en totaloplevelse, en nydelse der skal beskrives. Det samme gælder hifi ... men der måske nogle som ikke nyder det, før alt er "bevist"?

Sagt med et glimt i øjenene  tror jeg faktisk, alle i "kabelignoranter" er lidt misundelige på os der kan høre forskellene?

Men det er helt OK for mig .... drik i bare den billige vin, så tager jeg den gode italienske Amarone og nyder den i fulde drag.  ..... og tro mig, jeg kan smage forskel, selv uden ABX-test! 

Mon ikke det kramer71 prøver at få frem, er at mikrofonkabel til kr. 14,-/m netop ikke er at sammenligne med den billige sure vin ?  
Det er trods alt udviklet til transport af lyd, og ikke til at drive modeljernbaner med.

Så kan det pludseligt blive svært, når der kun er ganske små nuancer til forskel, som du oven i købet må lokalisere, og indprente i din akustiske hukommelse. Det er bestemt ikke let...

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 01 August 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 August 2006 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er, at hvis man først har prøvet de dyre orme er de svære at undvære. Jeg kunne ikke leve med andre kabler i mit anlæg end dem jeg har nu.  Det vil degradere lyden totalt og dem jeg har er øreplukket og ikke tilfældigheder og det er heller ikke en tilfældighed hvor de forskellige netkabler er tilsluttet. Og jeg mener også at både signal-, højtaler- og netkabler skal tilspilles....også i den grad.

Og man kan sagtens høre forskel på kabler, men det kræver anlægget kan vise det og at anlægget kendes helt ud i detaljen ellers.........

Jeg er ikke helt enig udi at balanceret drift altid er bedre end ubalanceret, men næsten. Kablets kvalitet kan afgøre det. 

Jeg har skiftet mit originale Rega tonearmskabel ud med et Cardas (Incoqnito)..........der er da stor forskel......På min Trichord Research riaa har jeg skiftet det originale netkabel ud mellem strømforsyningen og riaa`en til et originalt highperformancekabel.......der er forskel....det blev rigtigt godt efter ca. 100 timer..... forskel igen. 

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes