Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 05:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: De 10 største hifi løgne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 August 2006 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Mightyfish skrev:
skruerselv ?

Hmm...ja...det ser ud til at vi har fået besøg af en lille irriterende trollefyr!

Sådanne trollefyre har slet ikke tid til nærmere at 'studere' det nye forum for at se hvad og hvordan der kommunikeres...

Travl troll...åbenbart. 

Hilsen

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 August 2006 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Gruk skrev:

øhh..nogen af os lytter bedre and andre.De, der straks, når talen går på lyttefærdigheder kombinerer en nærmest sygelig trang til at "alt er lige godt eller dårlig"med en art førskoleversion af videnskabsteori, kendes netop på, at de ikke vil anerkende, at lyttefærdigheder oparbejdes igennem seriøst arbejde med det at lytte.I stedetfor skyder de på alt og alle, der hævder at kende lidt mere til kunsten at lytte til essensen af musikken.

På det kan de kendes disse sårbare mennesker, der i reglen ikke kan høre ret meget, når det kommer til stykket. Som kompensation for de manglende lyttefærdigheder benytter de en sygelig retorisk adfærd

Hvem er det du henviser til med den nærmest sygelige trang til at "alt er lige godt eller dårligt"??? Det erindrer jeg ikke at have oplevet nogen hævde generelt?

Når du skriver om en "art førskoleversion af videnskabsteori" kunne du så ikke konkretisere dette, så det bliver muligt bedre at forstå dig?

Jeg vil til enhver tid påstå, at ALLE her på hifi4all vil anerkende at "lyttefærdigheder oparbejdes igennem seriøst arbejde med det at lytte". Hvis nogen har skrevet noget andet, så henvis venligst til deres indlæg.

Hvis du oplever at nogen skyder på dig på fordi du "hævder at kende lidt mere til kunsten at lytte til essensen af musikken" så kunne det jo skyldes, at du aldrig har givet dem grund til at tro noget andet. Altså at de oplever at du har svært ved at leve op til dine påståede lytteevner. Du kunne jo i så fald vælge effektivt at lukke munden på dine kritikere ved at demonstrere kunsten at lytte til essensen af musikken.

Når vi nu er ved det, kan du så ikke også lige beskrive forskellen mellem musikken, og så essensen af musikken. Bare så vi undgår at tale forbi hinanden.

Når du nu i øvrigt konkret henviser til, at du er bedre til at lytte end mig, og at dine ord derfor vejer tungere end mine, skulle vi så ikke lade det komme and på en prøve, Gruk? Du bestemmer tid og sted til en lyttetest.

Med venlig hilsen 

Til top Vis Revoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Revoc

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 August 2006 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Nilau, jeg tror du har ret. I så fald bør vi vel bare ignorere trollen.

Jeg er i øvrigt også ved at gå kold i de her tråde omhandlende kabler. De synes altid at ende i ufrugtbart land.

Så slut herfra.

Med venlig hilsen

Til top Vis Revoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Revoc

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 02 August 2006 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

gruk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbelt profil: Mr. Antisilver

Bruger siden: 01 August 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 August 2006 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Jeg synes det er sø'rgeligt hvis denne tråd skal løbe i mudder...................

Der har været rejst debat i denne tråd som kan være interessant.

Jeg vil gerne trække den essens ud af det som jeg personligt anser som væsentligst.

Bl.a. synes jeg i høj grad det er et interessant aspekt hvorvidt A/B tests; ABX tests; Blindtests; dobbelt blindtests har nogen reel værdi for vores afgørelse vedrørende lydmæssige kvaliteter i et anlæg. Jeg synes også det er interessant når bølgerne går højt og parterne står stejlt overfor hinanden om hvorvidt man kan høre forskel på kabler eller ej.

I den sammenhæng er det også interessant hvorvidt man egentlig kan definere objektivitet og subjektivitet i et lytteindtryk som en vederhæftig indfaldsvinkel?

Jeg har på et tidspunkt for en del år siden beskæftiget mig en del med den menneskelige kommunikative perceptionsevne.

Her er der jo, af stor betydning, den visuelle (øjnene); den auditive (ørene); den taktile (berøring) og så er der (specielt i HiFi sammenhænge) den meget interessante: den kinæstetiske perception (den hvor man er i stand til at erkende et sanseindtryk, den hvor man inden i sig selv kan "mærke" hvad det er der sker nu.......uden nødvendigvis at skulle benytte de tre andre kommunikative betydningsfulde sanser.

Man kan nok godt sige at den kinæstetiske sanseperception baserer sig på den samlede "oplevelse" af omverdenen i øjeblikket.

Jeg er godt klar over at i kommunikation har både lugtesansen og smagssansen også betydning............men de andre betyder altså mest i den sammenhæng og i HiFi sammenhæng er det temmelig irrelevant hvordan en højttalermembran smager og hvordan en forstærker lugter (medmindre ladelytterne lige er steget af ).

Men lad mig lige vende tilbage til den kinæstetiske perception.

Hvis man udvælger sit anlæg gennem (selvfølgelig erfaring men også) ABX test/blindtest, hvad sker der så (foruden tilspilning) når man har samlet anlæget og lyttet til det i et par måneder?

Der sker det at man enten er ovenud tilfreds eller også sker der måske det at man på nogle punkter erkender at det kunne have været bedre til at formidle dit eller dat.

Den erkendelse vil være i modsætning til resultatet af ens nøje planlagte blindtest. Den erkendelse er en slags kinæstetisk sanseperception. Den erkendelse vil fortælle denne køber at blindtest kun har momentan værdi.

Og sådan tror jeg egentlig også det hænger sammen.

Ligesåvel som defacto at nogle af os HiFi nørder underkender videnskaben som værende utilstrækkelig sålænge matematikkens 9. dimension ikke er afdækket og at vi HiFi nørder lader hånt om måledata og kun bruger dem selektivt til sammensætning at elementer i anlæget så de passer sammen f.eks. kapacitivt og i impedans.

At der opstår to lejre i spændende debatter om dette og beslægtede emner på diverse HiFi fora skyldes nok i højere grad en sproglig barriere eller også er det konsekvensen af at de to lejre har forskellig referenceramme og indfaldsvinkel. Den ene lejr er, i sine meninger og ytringer, forankret i naturvidenskaben og fornægter alt som ikke kan eftervises og den anden lejr er, i sine meninger og ytringer, forankret i en filosofisk indfaldsvinkel og bebrejder den anden videnskab sin intollerance i sit verdensbillede.

I virkeligheden kan vi, hvis vi vil, høre næsten det samme(det er faktuelt forkert!) og komme til samme afgørelser, hvis vi forinden lytningen afklarer, over for hinanden, hvilken livsanskuelse, hvilke grundholdninger, hvilken indfaldsvinkel og hvilke videnskabelig fundamenter vi benytter i det projekt man fælles står foran: At afgøre hvilket anlæg der lyder bedst.Det er dog den største gang vrøvl. Man skal lytte og holde alle disse intellektualisrende fænomener væk fra lytteseancen.Kun derved fungerer vores sanser FRIT

Næste gang du tager dig selv i at lytte til et anlæg med ørene og umiddelbart konkludere: "Wauw, det lyder dælme godt", så giv dig sel den tid det tager for den kinæstetiske perceptionsevne Dette begreb anerkenderjeg ikke. Det er bevidsthedsvodooat konkludere, hvadenten den konklusion bliver: "Jeg kan s'gu mærke at mine ører har ret....det er et hamrende fedt anlæg" eller det bliver "Meeeeeen der er nu alligevel nogle brister i formidlingen på det anlæg".

Når du har mærket den indre erkendelse af dine lytteindtryk har du bedre fat i din holdning til lyden fra det anlæg.

Det er desværre så tilpas kryptisk at ens sanseapparat ikke formidler virkeligheden men kun din egen opfattelse af virkeligheden og dermed kommer det du opfatter som sandheden til at blive din private sandhed som adskiller sig fra alle andres sandheder.

Det skyldes at vores sanseapparat sender signaler til vores hjerne gennem et filter. Det filter består af alle vores samlede erfaringer. Derfor vil en sanseperception, hvadenten det er det ene eller andet sanseapparat.....eller den kinæstetiske sanseperception, forandre sig fra den ene gang du lytter til et anlæg til næste gang du lytter til samme anlæg. Nogle vil nok straks tænke på begrebet "psykoakustik" her. Ja. Det hænger meget godt sammen.

Her ligger en delvis forklaring på hvorfor man ikke kan huske en lydoplevelse. Det skyldes at du selv har været ude og mærke verden siden sidste gang du lyttede. Derfor vil en blindtest jo heller aldrig kunne være 100% vederhæftig da tid jo spiller ind. Du sidder og mærker verden hele tiden og dine sanseperceptioner forandres ikke kun af forandringen af den omgivne virkelighed men også af de erfaringer du drager på denne baggrund. Da tiden er irreversibel så kan du ikke nulstille denne psykoakustik.

Jo længere tid der går i en såkaldt testperiode, jo mindre valid er testen, objektivt betragtet.

Men hvis du medtænker disse omtalte faktorer og erkender at du selv har indflydelse på lydforskellene og dermed erkender at dine sanseoplevelser ikke kan betragtes på anden vis end subjektivt, så vil du komme til erkendelse på en mere bnetryggende vis og din glæde ved HiFi nydelse bliver større.

Så for søren, nu blev det vist afsløret at jeg hører til den lejr der er filosofisk forankret (og at jeg egentlig læner mig en del op af "Super Dynamik Hypotesen").

Venlig hilsen og tak for tålmodigheden

"dolph"

Til top Vis gruk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gruk

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

gruk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2006 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
gruk skrev:
niklasthedolphi skrev:

I virkeligheden kan vi, hvis vi vil, høre næsten det samme(det er faktuelt forkert!) og komme til samme afgørelser, hvis vi forinden lytningen afklarer, over for hinanden, hvilken livsanskuelse, hvilke grundholdninger, hvilken indfaldsvinkel og hvilke videnskabelig fundamenter vi benytter i det projekt man fælles står foran: At afgøre hvilket anlæg der lyder bedst.Det er dog den største gang vrøvl. Man skal lytte og holde alle disse intellektualisrende fænomener væk fra lytteseancen.Kun derved fungerer vores sanser FRIT

Næste gang du tager dig selv i at lytte til et anlæg med ørene og umiddelbart konkludere: "Wauw, det lyder dælme godt", så giv dig sel den tid det tager for den kinæstetiske perceptionsevne Dette begreb anerkenderjeg ikke. Det er bevidsthedsvodooat konkludere, hvadenten den konklusion bliver: "Jeg kan s'gu mærke at mine ører har ret....det er et hamrende fedt anlæg" eller det bliver "Meeeeeen der er nu alligevel nogle brister i formidlingen på det anlæg".

Jeg har klippet en masse væk men læserne kan jo bare læse indslaget ovenover.

Du er lige blevet bruger af dette forum og som sådan vil jeg gerne byde dig velkommen.

Samtidig vil jeg opfordre dig til at stikke en finger i jorden, brug din situationsfornemmelse, øv dig i at formidle konkret hvad dit budskab er og øv dig i at gøre det på en imødekommende måde.

Indtil videre må vi to jo bare konstatere at vi er uenige. Og dermed tror jeg at du befinder dig i den anden "lejr" end jeg gør.

Venligst

"dolph"

Du skal overhovedet ikke belære mig om nogetsomhelst.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

gruk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2006 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
gruk skrev:
niklasthedolphi skrev:
gruk skrev:
niklasthedolphi skrev:

Du er lige blevet bruger af dette forum og som sådan vil jeg gerne byde dig velkommen.

Samtidig vil jeg opfordre dig til at stikke en finger i jorden, brug din situationsfornemmelse, øv dig i at formidle konkret hvad dit budskab er og øv dig i at gøre det på en imødekommende måde.

Indtil videre må vi to jo bare konstatere at vi er uenige. Og dermed tror jeg at du befinder dig i den anden "lejr" end jeg gør.

Venligst

"dolph"

Nu bestemmer jeg selv hvad jeg skriver i det omfang at administrator ikke irettesætter mig.

Forresten tror jeg at du har en del at lære.

Og slutteligt vil jeg mene at du nok vil opleve irettesættelse fra admin eller moderator hvis du ikke ændrer stil.

"dolph"

Naturligvis skriver du hvad du selv vil.Men din tilbøjelighed til at overpsykologisere enhver opponant skriger jo til himlen.Det er trist

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 August 2006 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Ikke for at hælde mere benzin på bålet men
GRUK !! - dette er faktisk et rart forum med en gode tone og vi har ved gud ikke brug for din opførsel - hvis du trænger til at få noget ud af sidebenet gør det et andet sted - vi respekterer hinandens forskelligheder og nedgør ikke hinanden selv om vi er ueninge - dine provokationer fører nu at folk må skifte tone og det er skidt. Du er ny her - tag lige at finde dig til rette på en ordentlig måde - for din egen skyld så du og dine fremtidige indlæg kan blive respekteret - der er givet vist ingen herinde der gider en Troll  .....

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 August 2006 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

gruk skrev:
niklasthedolphi skrev:
gruk skrev:
niklasthedolphi skrev:
gruk skrev:
niklasthedolphi skrev:

Venligst

"dolph"

Nu bestemmer jeg selv hvad jeg skriver i det omfang at administrator ikke irettesætter mig.

Forresten tror jeg at du har en del at lære.

Og slutteligt vil jeg mene at du nok vil opleve irettesættelse fra admin eller moderator hvis du ikke ændrer stil.

"dolph"

Naturligvis skriver du hvad du selv vil.Men din tilbøjelighed til at overpsykologisere enhver opponant skriger jo til himlen.Det er trist

Tag den lige med ro, ik??

Det skulle ikke tilfældigvis være Mr. Antisilver der endnu engang er tilbage, nu da den gamle Admin er væk??

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 August 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Jeg synes det er sø'rgeligt hvis denne tråd skal løbe i mudder...................

Der har været rejst debat i denne tråd som kan være interessant.

Jeg vil gerne trække den essens ud af det som jeg personligt anser som væsentligst.

Bl.a. synes jeg i høj grad det er et interessant aspekt hvorvidt A/B tests; ABX tests; Blindtests; dobbelt blindtests har nogen reel værdi for vores afgørelse vedrørende lydmæssige kvaliteter i et anlæg. Jeg synes også det er interessant når bølgerne går højt og parterne står stejlt overfor hinanden om hvorvidt man kan høre forskel på kabler eller ej.

"dolph"

Bravo dolph .    har slettet en hel del af dit lange indlæg, selv om der kunne være stor grund til at skrive det hele med flammeskrift!

Fantatisk flot formuleret og jeg kunne i være meget mere enig. Hvis du en da skulle forvilde dig forbi "mia casa" skylder jeg et godt glas rødvin eller single malt. Masser af god musik (.. også LP'er) kan jeg også klare.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 02 August 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej Dolph...

Det er et fremragende indlæg du har skrevet. Og det er absolut ikke for langt. Jeg kan i øvrigt ikke forestille mig, at nogen har undladt at læse det til ende...

Jeg kan tilslutte mig dine synspunkter og teser. Vi kunne få en go' "diskussion" om dette emne, er jeg overbevist om. Vi bor jo på Sjælland...såeh... 

Tak for det!

Med venlig hilsen

Niels L. (Nilau)

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

bruger hedder nu: Live21

Bruger siden: 22 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 August 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Ronin.. antisilvers hang til apollo hænger absolut ik samme med gruks ti sandheder. så mon dog

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 August 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Mightyfish skrev:
Ronin.. antisilvers hang til apollo hænger absolut ik samme med gruks ti sandheder. så mon dog

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 02 August 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Mightyfish skrev:

Oh jo - det er skam Anti...

Der er ca. ti punkter, der er særegen for hans skrivestil, og som jeg kun har set ham gøre.
Måden at tiltale folk på, er bare én af dem.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Sendt: 02 August 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Det største problem med HIFI er, at lytteoplevelsen ikke har ret meget med høresansen at gøre.

Vi kan lave objektive videnskabelige tests på høresansen.

Lytteoplevelsen er derimod personlig og stærk subjektiv.

Et dyrt anlæg "lyder bedre" hvis man ejer det end hvis man står i forretningen og aldrig vil få råd til det. Eller også er det omvendt?

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Sendt: 02 August 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

GRUK jeg tror du er gået forkert,,, detter et HIFI forum  ikke forsvaret øvelsesbane. Med andre ord tal ordenligt til folk accepter deres meninger og vær glad for jeg ikke er i moderator  gruppen.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes