Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: De 10 største hifi løgne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 August 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Spencer skrev:
Nilau skrev:

"Revoc": I den skriftlige disput mellem dig og "Dolph" findes der én 'skyldig' i den nedladende tone som efterhånden præger skriverierne. Og det er dig!

Jeg vil afstå fra at kommentere alle enkeltheder, men vil anbefale dig at læse din egen tekst endnu en gang. Det er nemlig hér den ubehagelige 'tone' introduceres.

Over and far out...

Nilau

Er du sikker på, at du her ikke blot tilkendegiver, hvis synspunkter du er enig i ?

Den mest voldsomme retorik, stammer da afgjort fra Dolphs indlæg her.

Måske anfægtelsen af det nye begreb, som Google ikke forbinder med hifi, har noget med det at gøre ? En egentlig uddybelse af begrebet, i hifisammenhænge, er absolut nødvendig, hvis alle trådens læsere skal følge med.

Ellers bliver det en gang tecnobabble.

Nej det er jeg ikke sikker på!

Men jeg mener, at Dolph har fat i noget interessant... Noget som kunne føre til en frugtbar dialog/diskussion. For mig at se, reagerer "Revoc" på en infantil og nedladende måde. Jeg mener ikke at "Revoc" har nogen grund til at blive perfid i sit indlæg. En underlig "trold-ud-af-æske"-reaktion!

Over and over...or out?

Nilau

Jeg tror, at det vi har brug for nu, er at få sammenkogt nogle af de 'nye' begreber, og teorier, til nogle egentlige spørgsmål, vi kan tage stilling til.

Snyder vi os selv, når vi lytter/tester, på en bestemt måde ? osv.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Nilau skrev:
Spencer skrev:
Nilau skrev:

"Revoc": I den skriftlige disput mellem dig og "Dolph" findes der én 'skyldig' i den nedladende tone som efterhånden præger skriverierne. Og det er dig!

Jeg vil afstå fra at kommentere alle enkeltheder, men vil anbefale dig at læse din egen tekst endnu en gang. Det er nemlig hér den ubehagelige 'tone' introduceres.

Over and far out...

Nilau

Er du sikker på, at du her ikke blot tilkendegiver, hvis synspunkter du er enig i ?

Den mest voldsomme retorik, stammer da afgjort fra Dolphs indlæg her.

Måske anfægtelsen af det nye begreb, som Google ikke forbinder med hifi, har noget med det at gøre ? En egentlig uddybelse af begrebet, i hifisammenhænge, er absolut nødvendig, hvis alle trådens læsere skal følge med.

Ellers bliver det en gang tecnobabble.

Nej det er jeg ikke sikker på!

Men jeg mener, at Dolph har fat i noget interessant... Noget som kunne føre til en frugtbar dialog/diskussion. For mig at se, reagerer "Revoc" på en infantil og nedladende måde. Jeg mener ikke at "Revoc" har nogen grund til at blive perfid i sit indlæg. En underlig "trold-ud-af-æske"-reaktion!

Over and over...or out?

Nilau

Jeg tror, at det vi har brug for nu, er at få sammenkogt nogle af de 'nye' begreber, og teorier, til nogle egentlige spørgsmål, vi kan tage stilling til.

Snyder vi os selv, når vi lytter/tester, på en bestemt måde ? osv.

Ja det gør vi. Det gælder om at minimere dette 'snyderi'. Det er en "kamp" der ikke kan vindes 100%, men man kan da i det mindste forsøge... Til dette kræves en jernhård disciplin!

Vi bekæmper sikkert 'snyderiet' på vidt forskellige måder... Måske kunne vi få nogle forskellige erfaringer på banen?

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 August 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Når man skal justere sit anlæg for at gøre denne bedre, hvordan gør i så??

Jeg bor selv i et ikke-så-nemt justerings miljø og tror da gerne naboerne tænker sit når jeg køre et sweep af og til.....he he -og nix det er ikke et komputerspil....

Men jeg kan da godt have svært ved at justere til det bedre da jeg synes det meste er prøvet af...efterhånden....

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 August 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Et eksempel på selvbedrag, der har været fremme mange gange før, er den indgroede vanetænkning - nyt må være bedre, som nogle har (heldigvis er den måske lidt på retur efterhånden).

Hifibladene er med til at forstærke denne myte, ved hele tiden at rose nye produkter, og kalde dem bedre end de forrige modeller.

Eksemplet er, at man lige har fået det nye apparat indenfor døren, og stadig har det gamle til sammenligning.

Alle anmeldelser, og måske ens venner, siger at det nye lyder bedre.

Man kan høre at der er forskel, og overbeviser sig selv, om at denne forskel er en forbedring.
Dette er selvbedrag, så det batter, hvis man overbeviser sig selv på den måde.
Al objektivitet går fløjten, da hverken anmeldere, eller venner, har sammenlignet i dit lytterum, og på dit anlæg.

Naturligvis kan man ikke snyde sig selv til at blive mindre tilfreds, på kort sigt, da man jo er glad for det nye apparat - for en stund...

De hyppige udskiftninger man ser mange steder, kan have grobund i disse myter, men kan selvfølgelig også skyldes almindelig nysgerrighed (en god ting).

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 August 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:
Når man skal justere sit anlæg for at gøre denne bedre, hvordan gør i så??

Jeg bor selv i et ikke-så-nemt justerings miljø og tror da gerne naboerne tænker sit når jeg køre et sweep af og til.....he he -og nix det er ikke et komputerspil....

Men jeg kan da godt have svært ved at justere til det bedre da jeg synes det meste er prøvet af...efterhånden....

I forbindelse med trådens emne - de ti hifiløgne - så er det spørgsmål vist lidt OT, og bør nok stilles i en anden tråd.

Ikke at spørgsmålet er uinteressant...

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 04 August 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 August 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Daws Spencer.....

Ja måske lidt off-topic.....men enhver kan lave sådan en slags "de 10 bud", og selv leve efter dem....

Men vil det ødelægge musikoplevelsen hvis man købte sig en luftrenser, ville den fjerne nogle af de lyde som skal være der..... -og fjerner den dårlig stemning mon.....

Der er måske ikke så meget at diskutere end hvis man selv vil ophøjne sit selvværd pga man opdager man har pådraget sig nogle indbildske "normalitetter", at sådan er det bare og alt andet er noget psykologisk bedreviden.....måske man skulle skrive til forfatteren fremfor at hakke på hinanden herinde, jeg har ikke skrevet dette idioti ihvertfald.....

Jeg har mine egne 10 bud jeg selv lever efter.....

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 August 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

@Dolph

kan du komme med et konkret eksempel, på hvordan fænomenet "kinæstetisk perception", vil kunne forstyrre en ABX-test ?

Noget med at det man først lytter til, vil vægtes anderledes, end det man sidst lytter til, f.eks. ?
Som jeg har hørt det, fra mange testsituationer, vil man gerne være lidt mere koncentreret i lytningen, ved andet gennemlyt, da man jo lytter efter forskelle.

På den konto, har jeg selv oplevet klare 'forbedringer', der blev hængende, efter jeg skiftede tilbage til den første komponent, og altså var ren indbildning.

Skifter man ikke tilbage igen, og sammenligner med den første, så narrer man sig selv, til den store guldmedalje.

@ Fiend

Hvis din luftrenser giver dig mere velvære, vil den sikkert kunne få dig til at slappe bedre af, og opleve musikken mere koncentreret. Men en decideret ændring af lyden, vil nok kun kunne ske, hvis det er noget med elektrostater, og længere tids brug (elektrostater suger støv til sig).

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 August 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

@ Rockforlife

Tak for advarslen. Du har helt ret. Det var desværre også min egen konklusion da jeg satte mig ved tastaturet.

Venlige hilsner

Til top Vis Revoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Revoc

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Over and far out...

Nilau

Hej Nilau

Tak for dit bidrag til debatten om de 10 hifiløgne, selvom jeg kunne opfattes dig således, at du blot ønsker at puste lidt til flammen (hvis ikke jeg havde læst dit svar til Spencer).

Når du mener der kun findes een skyldig, så må det være fordi du er delvis blændet af din egen for-forståelse af, hvem "der har ret". Dette harmonerer vist også med vores skriverier i en anden kabel-tråd. 

Ud fra den betragtning kan jeg leve med, og acceptere, at du mener at jeg er den skyldige.

Hvis du reelt mener det er ulejligheden værd at jeg genlæser mine indlæg, som jeg trods alt selv har forfattet, så skal du også love at læse andres indlæg igennem. Så hvad siger du til at vi dropper dette, og vender tilbage til sporet i trådens egentlige emne?

Venlige hilsner

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Dolph skrev:

(...) Jeg mener under alle omstændigheder at de første kommentarer til mit oprindelige indlæg var under bæltestedet, om ikke for sprogbrug og tone, så i hvert fald for det faktum at revoc, på uetisk vis, havde manipuleret med citeringen af mit indlæg på en måde så det fremstod med forandret betydning.

Jeg er 100% sikker på at han var meget bevidst om dette.

Hej Dolph

Mit indlæg var nu ikke ment under bæltestedet. Jeg forsikrede dig med det samme, at jeg aldrig har haft til hensigt at manipulere din mening med indlægget. Det har jeg ikke for vane, og det tror jeg heller ikke andre har følt i mine svar til dem. Der er i hvert fald ikke andre der har tilkendegivet noget lignende. Du ønskede ikke - og ønsker helt åbenlyst stadig ikke - at acceptere min forsikring. Der er ligesom ikke så meget jeg kan stille op, når du har besluttet dig for, hvad mine hensigter er, uanset hvad jeg så end siger og gør.

Så der er vel næppe noget man kan stille op med dig, når du vælger at fastholde dine forudfattede meninger. Derfor medgiver jeg, at al videre debat mellem os to er meningsløs.

Venlige hilsner

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 August 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Debat er ikke nødvendigvis meningsløs, når man kommer til den konklusion, at meningerne ikke kan flyttes.

Debattens vigtigste formål, mener jeg, er at belyse baggrunden for, hvorfor man mener som man gør, og bringe argumenter frem.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 04 August 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

@ Dolph

Lad nu være med at blamere dig selv. Du er blevet tilbudt en fremstrakt og forsonende hånd, men er øjensynligt for lille et menneske, til at tage i mod.

Men ok, så siger vi, at jeg selvfølgelig ingenting forstår, og min debatform er respektløs. Og så aftaler vi, at du er topdollar. Så håber vi alle at du til gengæld får det meget bedre nu, og er i stand til igen at se fremad.

Venlige hilsner

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 04 August 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 04 August 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Fri mig hvor I skændes. Hvad med at gå ud og grille en pølse eller spille en plade?
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 August 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Tag nu lige og snup en slapper, og så kom tilbage til trådens emne istedet for det fnidder!

Videre i teksten......

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 August 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Måske vi på en let kortfattet måde, kunne få forklaret, hvordan korrekt ABX-testning skal udføres ?

Foreløbig er der kommet en masse langstakte psykologiske forklaringer, på at de skulle være upålidelige, men hvis det er tilfældet, så gælder det jo bare om at vælge de billigste apparater.

Kan man ikke selv afgøre hvad der er bedst, så er det tumpet at købe det dyreste.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 04 August 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"