Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: De 10 største hifi løgne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 August 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Spencer skrev:
Måske vi på en let kortfattet måde, kunne få forklaret, hvordan korrekt ABX-testning skal udføres ?

Foreløbig er der kommet en masse langstakte psykologiske forklaringer, på at de skulle være upålidelige, men hvis det er tilfældet, så gælder det jo bare om at vælge de billigste apparater.

Den argumentation forstår jeg ikke helt. Svarer det ikke til at sige at hvis vejene ikke er tomme så er det myldretid?

Kan man ikke selv afgøre hvad der er bedst, så er det tumpet at købe det dyreste.

Hvorfor skulle man ikke selv kunne afgøre hvad der er bedst for én selv. det eneste min holdning og mine argumenter belyser er at blindtest ikke er objektiv og at den nok næppe kan stå alene i en sådan afgørelse.

venligst

"dolph"

Jeg bruger altid en direkte shootout test, til at sammenligne apparater med, hvor det gamle holdes op imod det nye.

Sjovt nok er hørelsen nok til at afgøre hvad der er bedst, og om en evt. prisforskel er pengene værd.

En form for blindtest kan man godt kalde det, da jeg skifter imellem signalkilder på fjernbetjeningen, og bruger hovedtelefoner til at teste på.

Der er aldrig problemer med at vælge hvad der er bedst.

Blindtest er jeg ikke nervøs for her, da jeg kender mit testmateriale godt.
Det er dynamisk musik, hvor der både er elektroniske trommer, samt ægte akustiske instrumenter.

Egenstøj fra forskellige forforstærkere, er let at spotte, og selvfølgelig også båndsus fra en kassettemaskine uden støjreduktion.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Sendt: 04 August 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede for knap et par år siden en lille blindtest med 2 forskellige højtalere. Her fik jeg at vide, at det ene sæt var et par B&W 802 højtalere og skulle derefter prøve at beskrive de andre højtalere og også prøve om jeg kunne gætte prisen.

De andre højtalere manglede en del i bunden, men var, syntes jeg, rigtig gode i mellemtonen og i diskanten - da testen var slut blev det afsløret, hvad det var for nogle højtalere, som jeg havde lyttet på - jeg blev meget meget overrasket.

Det viste sig, at der var tale om et par små højtalere til studio brug: Tapco S5 til under 3000,- for et sæt. De havde hver indbygget 2 forstærkere a 60w samt et elektronisk delefilter.

Selv idag har jeg lidt svært ved at forstå, at sådan et par små kasser kunne spille så fint. Jeg indså nok også, at man til tider betaler meget for at få de sidste små detaljer med.

Venligst

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 August 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

siden tråden her har taget en drejning mod det mere universielle i at lyve for sig selv,vil jeg prøve at give et konkret eksempel på at holde subjektivitet op mod objektivitet.

jeg ville købe en audio innovation s500 (intg. rørslæde med el34 og riaa) billigt via kbs herinde - og da mit eget forstærkersetup nærmest er tyverisikret qua sammenkobling og vægt - fik jeg en ven med på ideen,hvilket inkorporede medbringen hans lille dynaco sca35 (el84 og riaa - heavy modded) - som en kendt reference (for os!)

en yderst venlig herre (som stort set alle hifiglade jeg har mødt,men hej nikolaj og tak!) tog imod,og bænkede os med kaffe i en nedsænket stenstue,hvor husalteret stod (nej for f...... ikk tvèt!) modsat en vinduesrække på vel ialt 6-7 meter.

hifien bestod af vistnok en naim cd,samt bemeldte indkøbspotentiale ud i et sæt snell j3 - i mine yderst subjektive ører,lød forstærkeren rigeligt meget af netop de mindre heldige tiltag i designet,jeg i al ubeskedenhed mente at være istand til at korrigere - men mystikken indfandt sig da vi koblede den (utilstrækkeligt opvarmede) medbragte forstærker - selvom den lød bedre hvor forventeligt,spillede den slet ikke op til forventningerne ( mine ialtfald )

anyways handlede vi forstærker,og på vejen ud fik vi et tilbud om et sæt snell2 med standere til 1000kr..vennen slog til,og på vejen hjem undrede vi os begge over dagens lektion i hifi.

vel hjemme hos min ven gik aftenen med at kombinere på kryds og tværs - der fulgte 3 ekstra komplette sæt rør (16 stk ialt) med forstærkeren ..( 3000kr alt incl.  - så nogen kan lære det! ) - over vennens carlsson oa 52 lød den meget bedre end hos sælgeren,så vennens forventninger til de nys indkøbte snell j3 dykkede noget videre i processen,som iøvrigt bragte for dagen at de medfølgende effektrør alle krævede vidt forskellig bias,hvilket ikke var muligt i forstærkeren..

hmmm - kort fortalt lød snell j3 bedre end carlsson med audio innovation s500 - så dynacoen købte jeg,carlsson røg til sjælland - og guderne må vide hvordan man forholder sig objektivt!

ps:ved godt indlægget roder - men subjektiviteten fejler intet

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Sendt: 04 August 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Måske vi på en let kortfattet måde, kunne få forklaret, hvordan korrekt ABX-testning skal udføres ?
....

Jeg bruger altid en direkte shootout test, til at sammenligne apparater med, hvor det gamle holdes op imod det nye.

Dette har intet med en ABX test at gøre.

ABX testen bruges til at bestemme OM man kan høre forskel på A og B. Ikke om A lyder bedre end B eller omvendt.

Den foretages således:

- A er referencen.
- B er noget andet.
- Testpersonen ved hvad A og B er.
- Før testen går igang lytter testpersonen grundigt til A og B.

Testen:

- X er enten A eller B - vælges tilfældigt, ofte af software
- X afspilles lige så mange gange testpersonen ønsker.
- Testpersonen kan bede om at få afspillet A og B lige så mange gange han ønsker.
X er enten A eller B.
- Testpersonen skal vurdere om X er A eller X er B
- Når testpersonen har foretaget denne vurdering gentages testen flere gange.
- Testpersonen må ikke få at vide, om han har svaret rigtigt eller forkert.

Konklusion på test:

Det tælles sammen hvor mange gange testpersonen har svaret rigtigt og hvor mange gange forkert. Herefter beregnes sandsynligheden for, at testpersonen har fået resultatet ved ren gætteleg. Normalt forlanges sandsynlighed < 99,5%. Dette betyder i praksis, at testpersonen skal svarer rigtigt 7 gange ud af 7 eller 13 gange ud af 14.

Læs mere på ha wiki

Spencers test er en subjektiv AB test og den har nogle faldgrubber. Testes der f.eks på to forskellige CD afspillere, skal man sørge for at de spiller lige højt, inden for 0.1 dB. Ellers er der en vis sandsynlighed for, at den der spiller højest lyder bedst.

De 0.1 dB kommer fra en blindtest fra Tyskland. Et lyttepanel har lyttet på den samme forstærker (uden at vide det) men med 0.1 dB forskel. Konklusionen på den test var, at den der spillede højst lød bedst.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 04 August 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Spencer skrev:
....

Dette har intet med en ABX test at gøre.

ABX testen bruges til at bestemme OM man kan høre forskel på A og B. Ikke om A lyder bedre end B eller omvendt.

Den foretages således:

- A er referencen.
- B er noget andet.
- Testpersonen ved hvad A og B er.
- Før testen går igang lytter testpersonen grundigt til A og B.

Testen:

- X er enten A eller B - vælges tilfældigt, ofte af software
- X afspilles lige så mange gange testpersonen ønsker.
- Testpersonen kan bede om at få afspillet A og B lige så mange gange han ønsker.
X er enten A eller B.
- Testpersonen skal vurdere om X er A eller X er B
- Når testpersonen har foretaget denne vurdering gentages testen flere gange.
- Testpersonen må ikke få at vide, om han har svaret rigtigt eller forkert.

Konklusion på test:

Det tælles sammen hvor mange gange testpersonen har svaret rigtigt og hvor mange gange forkert. Herefter beregnes sandsynligheden for, at testpersonen har fået resultatet ved ren gætteleg. Normalt forlanges sandsynlighed < 99,5%. Dette betyder i praksis, at testpersonen skal svarer rigtigt 7 gange ud af 7 eller 13 gange ud af 14.

Læs mere på ha wiki

Spencers test er en subjektiv AB test og den har nogle faldgrubber. Testes der f.eks på to forskellige CD afspillere, skal man sørge for at de spiller lige højt, inden for 0.1 dB. Ellers er der en vis sandsynlighed for, at den der spiller højest lyder bedst.

De 0.1 dB kommer fra en blindtest fra Tyskland. Et lyttepanel har lyttet på den samme forstærker (uden at vide det) men med 0.1 dB forskel. Konklusionen på den test var, at den der spillede højst lød bedst.

Jeg er godt klar over, at jeg ikke kan udføre ABX-test alene, da det kræver at jeg ikke ved hvad der spiller.

Men kunne jeg ikke høre forskel, når jeg selv testede, alene, så er der nok ikke meget fidus i at tro, at jeg ville kunne spotte forskellene i en ægte blindtest.

EDIT: Det er primært RCA-kabler, hvor jeg somme tider syntes at forskellen er så lille, at jeg ikke gider at fluekn***e, for at finde det bedste.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 August 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Dolph

Jeg synes du gentager dig selv og har misforstået følgerne af den teori du fremfører. Det er præcist vores erfaringsgrundlag der gør, at vi er i stand til at skelne og forstå forskel på fænomener. Det er vores erfaring der gør, at vi er i stand til at høre forskel i abx test. Du har dermed selv forklaret, hvorfor at abx test er godt til at se, om denne erfaring gør, at vi kan høre forskel.

Du prøver at dele os op i den naturvidenskabelige og humaniske skole, hvor kun de sidstnævnte helt forstår virkeligheden. Når jeg nu har læst mere psykologi og sociologi end du kommer til i dit liv betyder det så, at jeg er bedre til at forstå virkeligheden, erkende mine ubevidste fortrængninger, og dermed høre forskel på kabler?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 August 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

siden tråden her har taget en drejning mod det mere universielle i at lyve for sig selv,vil jeg prøve at give et konkret eksempel på at holde subjektivitet op mod objektivitet.

jeg ville købe en audio innovation s500 (intg. rørslæde med el34 og riaa) billigt via kbs herinde - og da mit eget forstærkersetup nærmest er tyverisikret qua sammenkobling og vægt - fik jeg en ven med på ideen,hvilket inkorporede medbringen hans lille dynaco sca35 (el84 og riaa - heavy modded) - som en kendt reference (for os!)

en yderst venlig herre (som stort set alle hifiglade jeg har mødt,men hej nikolaj og tak!) tog imod,og bænkede os med kaffe i en nedsænket stenstue,hvor husalteret stod (nej for f...... ikk tvèt!) modsat en vinduesrække på vel ialt 6-7 meter.

hifien bestod af vistnok en naim cd,samt bemeldte indkøbspotentiale ud i et sæt snell j3 - i mine yderst subjektive ører,lød forstærkeren rigeligt meget af netop de mindre heldige tiltag i designet,jeg i al ubeskedenhed mente at være istand til at korrigere - men mystikken indfandt sig da vi koblede den (utilstrækkeligt opvarmede) medbragte forstærker - selvom den lød bedre hvor forventeligt,spillede den slet ikke op til forventningerne ( mine ialtfald )

anyways handlede vi forstærker,og på vejen ud fik vi et tilbud om et sæt snell2 med standere til 1000kr..vennen slog til,og på vejen hjem undrede vi os begge over dagens lektion i hifi.

vel hjemme hos min ven gik aftenen med at kombinere på kryds og tværs - der fulgte 3 ekstra komplette sæt rør (16 stk ialt) med forstærkeren ..( 3000kr alt incl.  - så nogen kan lære det! ) - over vennens carlsson oa 52 lød den meget bedre end hos sælgeren,så vennens forventninger til de nys indkøbte snell j3 dykkede noget videre i processen,som iøvrigt bragte for dagen at de medfølgende effektrør alle krævede vidt forskellig bias,hvilket ikke var muligt i forstærkeren..

hmmm - kort fortalt lød snell j3 bedre end carlsson med audio innovation s500 - så dynacoen købte jeg,carlsson røg til sjælland - og guderne må vide hvordan man forholder sig objektivt!

Rigtig fin historie om det virkelige liv. Man er overhovedet ikke objektiv når der handles hifi endsige næsten hvad som helst. Det hele handler om" hvad jeg synes er godt for mig".

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 06 Juni 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 August 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
slowon skrev:

Rigtig fin historie om det virkelige liv. Man er overhovedet ikke objektiv når der handles hifi endsige næsten hvad som helst. Det hele handler om" hvad jeg synes er godt for mig".

Det var jo nok rummet der havde den store indflydelse, på forskellen...

Fint indlæg, for en gangs skyld, hvor alle kan være med, uden at have læst psykologi...

Jeg vover lige pelsen.....hvorfor er der til tider stor forskel på aften og dag lytning??

Støj på nettet?? Eller er man mere afslappet, og kan bedre falde ind i lyttesessionen??

Hvorfor køber man ikke bare det billigste medie at optage på?? En cd-skive er vel en cd-skive, ville mange jo nok påstå??

Hvorfor lyder dem fra Mobile Fidelity så bedre?

Og igen, så har et kabel en modstand, den har en kapacitet, og en jævnstrømsmodstand, leder af kobber eller sølv, eller noget helt tredie, og en renhedsgrad af ledermaterialet. Og de forskellige faktorer spiller ind, og vil give forskellig lyd, især med knap så strømstærke forstærkere.

Mvh.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

hclyd skrev:
Dr. Lyd skrev:
slowon skrev:

Det var jo nok rummet der havde den store indflydelse, på forskellen...

Fint indlæg, for en gangs skyld, hvor alle kan være med, uden at have læst psykologi...

Jeg vover lige pelsen.....hvorfor er der til tider stor forskel på aften og dag lytning??

Støj på nettet?? Eller er man mere afslappet, og kan bedre falde ind i lyttesessionen??

Den omgivende støj er lavere om aftenen. Det dynamik område du derved lytter på er større. I praksis betyder det, at effekten er som at skrue op for lyden. Selv små forøgelser i lydniveauet gør, at vi synes det lyder bedre (vi hører jo også flere detaljer).

Alm. godt hifiudstyr er så godt til at filtrere støj fra nettet, at det ikke har betydning med den lavere netstøj om aftenen. Lyden der kommer ud af højtalerne er altså den samme, men pga. lavere omgivende støj, kan vi høre flere detaljer og også hele klangen forandrer sig.

At kunne koncentrere sig om (f.eks.) at lytte, giver selvfølgeligt en ekstra oplevelse.

Hvorfor køber man ikke bare det billigste medie at optage på?? En cd-skive er vel en cd-skive, ville mange jo nok påstå??

Hvorfor lyder dem fra Mobile Fidelity så bedre?

Du vil sandsynligiv kunne måle forskel på jitter - variation i hastigheden af data - fra en Mobile Fidelity plade ift. alm cdr plader. Noget kunne tyde på at denne forskel dog ikke altid er i Mobile Fidelitys favør, da de ikke leverer noget målemæssig dokumentation . Under alle omstændigheder er det så lille og ubetydelig del af hele den påvirkning af det digitale signal, at jeg udlover en flaske god Barolo til dig, hvis du magter at høre forskel på Mobile og så et alm standard mærke brændt under samme omstændigheder. Du vil samtidigt blive verdenskendt  - Der er ingen forskel ift. lyden, der kommer ud af din cdafspiller. Holdbarheden er dog en anden sag..., men her savnes også noget dokumentation?

Og igen, så har et kabel en modstand, den har en kapacitet, og en jævnstrømsmodstand, leder af kobber eller sølv, eller noget helt tredie, og en renhedsgrad af ledermaterialet. Og de forskellige faktorer spiller ind, og vil give forskellig lyd, især med knap så strømstærke forstærkere.

Ovenstående er forkert og løgne nogle har bildt dig ind. Et kabel har en modstand. Modstanden i et 2,5mm2 kabel fra Harald Nyborg er mindre end i de fleste kabler til 500 kr. meteren.

Renhedsgraden af kablerne er det samme. Det er faktisk dyrt at få kabler med en højt indhold af oxygen - urent. Det påvirker ikke kablets funktion ift. audio. Overhovedet. Sammenlign du bare dc modstanden i dit HT kabel med modstanden i din højtaler (eller LC påvirkninger i øvrigt). Din forstærker er ligeglad med, hvilket kabel du bruger, og du påvirker ikke lyden sålænge at du holder dig fra ringklokkekabler og kabler med stor modstand (lange og tynde).

Mvh.

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 August 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Det her emne bliver ikke færdigt før alle tvivlere/eller dem med en anden mening, er inviteret til hifiworkshop, hvor kabler er emnet, og der vil blive brugt flere forskellige kabler, med flere lydfilosofier bag, på samme anlæg.

Kan være jeg arrangerer noget engang.

Mvh.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 August 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Kramer skrev:
Der er ingen forskel ift. lyden, der kommer ud af din cdafspiller. Holdbarheden er dog en anden sag..., men her savnes også noget dokumentation?

Der savnes ikke dolumentation - der er i museale kredse udført forsøg netop på holdbarhed af digitale medier da det her er ret afgørende.

Jeg kan ikke huske hvilke cd typer der var bedre end andre, men de billige noname disketter fra kontorforsyninger blevet siet fra men hvad jeg hæftde mig var at cd indspillet på 8 og 12 speed havde væsentligt længre holdbarhed end CDer indspillet på højere hastigheder.

hclyd skrev

Det her emne bliver ikke færdigt før alle tvivlere/eller dem med en anden mening, er inviteret til hifiworkshop, hvor kabler er emnet, og der vil blive brugt flere forskellige kabler, med flere lydfilosofier bag, på samme anlæg.

Kan være jeg arrangerer noget engang.

Det lyder som et godt initiativ - sign me up

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Kramer skrev:
Der er ingen forskel ift. lyden, der kommer ud af din cdafspiller. Holdbarheden er dog en anden sag..., men her savnes også noget dokumentation?

Der savnes ikke dolumentation - der er i museale kredse udført forsøg netop på holdbarhed af digitale medier da det her er ret afgørende.

Der savnes dokumentation for den omtalte cdr skive. Selvfølgeligt er det afgørende med holdbarheden, (eller den er måske også subjektiv) derfor nævner jeg den selv, og der er forskel på medier, MF dokumenterer bare ikke at deres skulle holde længere end andre.

Jeg kan ikke huske hvilke cd typer der var bedre end andre, men de billige noname disketter fra kontorforsyninger blevet siet fra men hvad jeg hæftde mig var at cd indspillet på 8 og 12 speed havde væsentligt længre holdbarhed end CDer indspillet på højere hastigheder.

Det ville være fint med lidt kildeangivelse eller bare lidt navne. Med hvad beviser det, at noname disketter (eller cdere) er dårligere ? Hvis man sælger en cdr med masser af glitter - selvfølgelig er den sort og med guld, præcis som duracell - det er designet med udseendet som udgangspunkt. Men holder den bedre end f.eks. Verbatin ? - her er sammenligningen reel.

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 August 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Verbatin hører blandt de bedre.......

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 August 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

hclyd skrev:

Hej "hclyd"...

Jeg bruger selv Verbatim og har bestemt ikke noget at klage over! Men hvilke andre navne tænker du på jvf. din kommentar?

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 August 2006 kl. 05:34 | IP-adresse registreret  

Til Kramer71

Med noname cder tænker jeg på de billige som fx dem fra Impega - sætter du et stykke alm tæpe på dem og tager det af igen løfter du hele folien af og står tilbage med en gennesigtigt plastskive

Jeg havde ikke fanget at det kun var i forbindelse med mobile fidelity cd'er kontra andre.

"Kilden" til oplysningen om brændingshastighed mener jeg var i forbindelse med at samarbejde med et museum hvor det skulle sikres at det materiale der blev frembragt blev sikret behørigt med henblik på arkivering og senere brug.

Jeg ved ikke hvordan de tester det - på konservatorskolen mener jeg at man har forskellige måde at teste ældning -fx ved varme, uv og microbølge påvirkning for på den måde at emulere tidens gang.

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 August 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
hclyd skrev:

Hej "hclyd"...

Jeg bruger selv Verbatim og har bestemt ikke noget at klage over! Men hvilke andre navne tænker du på jvf. din kommentar?

Mvh.

Nilau

Fuji for digital photos som er sort, er rigtig god, samt Fuji Cd-R Pro 74 med stabilisator. Jeg kører konsekvent max 12x brændehastighed.

Mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 16
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes