Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: De 10 største hifi løgne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer

Jeg er med på at der er forskel på uskærmet og skærmet rent målemæssigt. (derfor mit " Så står det enhver frit at tolke billederne som de vil." ). Jeg går også udfra at de to kabler der bruges til sammenligning er uskærmet selvom det ikke står præcis hvilke kabler der er tale om.

Det jeg synes er mest interessant i indlægget er at der er en kabelproducent som forsøger at bevise at man kan måle sig frem til de ting de påstår, eks i afsnittet om impedans. Det kunne vi godt bruge noget mere af.

Brian

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

brian skrev:

Hej Spencer

Jeg er med på at der er forskel på uskærmet og skærmet rent målemæssigt. (derfor mit " Så står det enhver frit at tolke billederne som de vil." ). Jeg går også udfra at de to kabler der bruges til sammenligning er uskærmet selvom det ikke står præcis hvilke kabler der er tale om.

Det jeg synes er mest interessant i indlægget er at der er en kabelproducent som forsøger at bevise at man kan måle sig frem til de ting de påstår, eks i afsnittet om impedans. Det kunne vi godt bruge noget mere af.

Brian

Ja, den med at impedansen ændrer sig, når et kabel bøjes i visse vinkler, er jo en klassiker, som antennefolk nok har prøvet nogle gange.

Det har især betydning med digitalkabler, hvor 75 Ohm skal overholdes temmeligt præcist.

Men på RCA-siden (lyd) er der ingen fast standard for impedans, som på digital, antenne og billedsiden.
Så der er det meget tilfældigt hvad der sker, ved ændringer af kablets impedans.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Det er jo godt nok den samme diskussion, som vi hele tiden har haft, men kunne vi ikke nok få stablet nogle brugbare forsøg på benene?

Hvad med om vi startede med at lave en blindtest af SIGNAL-kabler? Jeg har stadig tilbage at høre om en (ordentligt foretaget) blindtest af bare SIGNAL-kabler, hvor der viser sig at være en hørbar forskel, udover hvad vi skeptikere kan gå med til (dårlig skærmning,  impedans-problemer og lignende, påviselige faktorer).

Jeg siger ikke, at jeg kategorisk afviser, at der kan være forskel på signalkabler, men jeg har stadig selv tilbage at opleve dem (har heller ikke prøvet), og jeg hælder selv til at der ikke er nogen, men det ville dog give mere mening end den påståede forskel på netkabler.

Så kom nu lidt frisk! Lad os få stablet en aften på benene, hvor I kan påvise de forskelle som vi læser om gang på gang. De der beretninger om hvordan kæresten, som ellers ikke er HiFi-interesseret, siger at anlæggets lyd "nærmest er ødelagt", de beretninger hvor forskellen angiveligt er så himmelråbende stor. Det er, mig bekendt, stadig ikke påvist i nogen blindtest. Lad os gøre det én gang for alle!

Er der ikke nogen, der har to eller tre signalkabler, de tør stille op med, som de selv mener, at de kan høre tydelig forskel på? Vi hører så tit om det, men konsekvent uden beviser. Kan I ikke se, at for en skeptiker virker det lidt mærkeligt?

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Status: Online
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Det er jo godt nok den samme diskussion, som vi hele tiden har haft, men kunne vi ikke nok få stablet nogle brugbare forsøg på benene?

Hvad med om vi startede med at lave en blindtest af SIGNAL-kabler? Jeg har stadig tilbage at høre om en (ordentligt foretaget) blindtest af bare SIGNAL-kabler, hvor der viser sig at være en hørbar forskel, udover hvad vi skeptikere kan gå med til (dårlig skærmning,  impedans-problemer og lignende, påviselige faktorer).

Jeg siger ikke, at jeg kategorisk afviser, at der kan være forskel på signalkabler, men jeg har stadig selv tilbage at opleve dem (har heller ikke prøvet), og jeg hælder selv til at der ikke er nogen, men det ville dog give mere mening end den påståede forskel på netkabler.

Så kom nu lidt frisk! Lad os få stablet en aften på benene, hvor I kan påvise de forskelle som vi læser om gang på gang. De der beretninger om hvordan kæresten, som ellers ikke er HiFi-interesseret, siger at anlæggets lyd "nærmest er ødelagt", de beretninger hvor forskellen angiveligt er så himmelråbende stor. Det er, mig bekendt, stadig ikke påvist i nogen blindtest. Lad os gøre det én gang for alle!

Er der ikke nogen, der har to eller tre signalkabler, de tør stille op med, som de selv mener, at de kan høre tydelig forskel på? Vi hører så tit om det, men konsekvent uden beviser. Kan I ikke se, at for en skeptiker virker det lidt mærkeligt?

Ja, så kører toget igen for dig, Stemer....nu skal folk med hørelsen og anlægget i orden levere håndfaste beviser for tvivlere. Vorherrebevares!

Tag dog for pokker og prøv dig frem på egen hånd. Du har aldrig prøvet at forsøge at høre forskel på signalkabler, skriver du. Så kom dog igang! Men jeg vil påstå, at det tør du simpelthen ikke! Du er en kabelkylling! Tænk hvis det skulle vise sig, at du kan høre stor forskel..??? Kan du håndtere det, mon?

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hey - er der ikke noget med tonen skal bevares på et nogenlunde niveau - måske er det varmen men i disse fugleinfluenza tider er det ikke pænt at kalde folk for kabelkyllinger.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Ja, så kører toget igen for dig, Stemer....nu skal folk med hørelsen og anlægget i orden levere håndfaste beviser for tvivlere. Vorherrebevares!

[/QUOTE]

Ja? Undskyld vi ber. Det er måske for meget at forlange?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 06 Juni 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Ja, solid state, hvis det er designet ordentligt er bedre end rør til samme pris. Hvis man så går op og tager det dyreste eller bedste rør design mod ditto solid state vil solid state komme af med sejren, medmidnre dem der skal afgøre det mere er til rør lyd, men nu er rør lyd til at begynde med ikke lige så korrekt som solid state. Her taler vi altså ikke om folk er til den ene eller anden lyd men mere om signalet bliver behandlet korrekt uden ændringer i frekvensgangen når det kommer ud af forstærkeren og der er solid state altså overlegen. Så har vi ikke engang talt om den mindre forvrængning, mere kraft etc som solid state giver, vel og mærke hvis det er designet ordentligt. Du kan sagtens finde en rør forstærker der er bedre end solid state, men så er den enten meget dyrerer eller bedre designet. Teknologisk set er solid state overlegen.

Jov, der kan være forskel på kabler, men det er kun i de tilfælde hvor der er diverse filtre etc sat på kablerne, som en del kabel fabrikanter ynder at gøre af diverse mere eller mindre obskure og woodoo agtige grunde. Så længe kabler er af en vis tykkelse og lederne er af en vis kvalitet så burde der ikke være forskel på kabler.

Sagde ikke at digital altid er bedre end analog, det påstår artiklens forfatter jo heller ikke, han nævner selv at hvis man tar det bedste analoge op imod det bedste digitale vil det stå lige. Men her skal man jo så lige tænke på prisen. Skulle være meget underligt hvis det analoge var billigere

I sidste ende så er det lidt spild af tid at diskutere det, da de hifi "rigtige" meninger har en hel del bedre kår her på siden og i hifi miljøet generelt, at de så for det meste er mere voodoo end fakta er så noget helt andet.

Hej. Jeg er lige startet på at læse den her tråd.

Jeg vil lige fastslå, at ordentligt designede rørgrej ikke måler dårligere end transistor. Lua har sprængt målerekorden for forstærkere uanset byggemåden. Se Stereo fra tyskland 3/06.

Og den der påstår der ikke er forskel på kabler burde læse lidt om el-grundlæggende, kapaciteter, modstande mm., også måske finde et andet forum, og fordrive tiden der.

Og nyt grej kræver en burn-in periode, nogle mere end andre, især højttalere.

Mvh.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

[/QUOTE]

Ja? Undskyld vi ber. Det er måske for meget at forlange?

[/QUOTE]

Ja, det er det. Det mindste man kan 'forlange' er, at folk også prøver de 'ting' som de er skeptiske overfor. Det kan ikke være meningen at de der har årelang erfaring med diverse kabler skal 'forsvare' sig overfor folk der i forvejen er overbevist om at det hele er voodoo.

Jeg må bruge den gamle floskel: Dan din mening ud fra hvad du hører med dine egne ører!

Niels

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

hclyd skrev:
Og den der påstår der ikke er forskel på kabler burde læse lidt om el-grundlæggende, kapaciteter, modstande mm., også måske finde et andet forum, og fordrive tiden der.

Du mener, at de der mener noget der er forkert, ikke bør være her, men kun de der mener noget 'rigtigt' ?
Jamen hvis vi alle er enige om alting, så er der jo intet at diskutere ?! 

Den med at udrydde dem med de forkerte meninger, forsøgte Stalin også - men det lykkedes ham ikke, at gennemføre planen.

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Basilman skrev:

Hej

Er det ikke lige meget hvordan diverse rørforstærker måler, når de lyd mæssigt nemt kan følge med en transistorforstærker !, man køber vel heller ikke en forstærker udelukkende pga de tekniske data (jeg gør ikke !), og i må gerne se målinger på min rørforstærker, de fejler ikke noget sammenlignet med en transistorforstærker

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

På flappen i min Gajol æske her på bordet står der: "Man må begynde med at kende tingene for at lære at dømme om dem" ... sagt af Voltaire for mange år siden, men det gælder stadig

Iøvirgt er jeg r.. misundelig på alle dem der ikke kan høre nogle forskelle, tænk hvor mange penge man kunne spare?

Ha' det godt alle sammen - både tvivlerne og dem der ved noget.  Husk at lytte til lidt god musik her i sommervarmen .....  det hjælper på humøret.

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
hclyd skrev:

Du mener, at de der mener noget der er forkert, ikke bør være her, men kun de der mener noget 'rigtigt' ?

Den med at udrydde dem med de forkerte meninger, forsøgte Stalin også - men det lykkedes ham ikke, at gennemføre planen.

Nej misforstå mig ikke. De har jo ikke prøvet at bytte rundt og lyttet på forskellige kabler. Havde de det, kom de postulater jo ikke frem. Ud og lyt..

Eller er du uenig??

Mvh.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Ja, solid state, hvis det er designet ordentligt er bedre end rør til samme pris. Hvis man så går op og tager det dyreste eller bedste rør design mod ditto solid state vil solid state komme af med sejren, medmidnre dem der skal afgøre det mere er til rør lyd, men nu er rør lyd til at begynde med ikke lige så korrekt som solid state. Her taler vi altså ikke om folk er til den ene eller anden lyd men mere om signalet bliver behandlet korrekt uden ændringer i frekvensgangen når det kommer ud af forstærkeren og der er solid state altså overlegen. Så har vi ikke engang talt om den mindre forvrængning, mere kraft etc som solid state giver, vel og mærke hvis det er designet ordentligt. Du kan sagtens finde en rør forstærker der er bedre end solid state, men så er den enten meget dyrerer eller bedre designet. Teknologisk set er solid state overlegen.

Jov, der kan være forskel på kabler, men det er kun i de tilfælde hvor der er diverse filtre etc sat på kablerne, som en del kabel fabrikanter ynder at gøre af diverse mere eller mindre obskure og woodoo agtige grunde. Så længe kabler er af en vis tykkelse og lederne er af en vis kvalitet så burde der ikke være forskel på kabler.

Sagde ikke at digital altid er bedre end analog, det påstår artiklens forfatter jo heller ikke, han nævner selv at hvis man tar det bedste analoge op imod det bedste digitale vil det stå lige. Men her skal man jo så lige tænke på prisen. Skulle være meget underligt hvis det analoge var billigere

I sidste ende så er det lidt spild af tid at diskutere det, da de hifi "rigtige" meninger har en hel del bedre kår her på siden og i hifi miljøet generelt, at de så for det meste er mere voodoo end fakta er så noget helt andet.

Har du overvejet om du skulle være havnet i et forkert forum?

Der findes andre fora hvor du kan trolle uden at hverken du eller andre spilder deres tid.

Niels

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

hclyd skrev:

Spencer skrev:
hclyd skrev:

Nej misforstå mig ikke. De har jo ikke prøvet at bytte rundt og lyttet på forskellige kabler. Havde de det, kom de postulater jo ikke frem. Ud og lyt..

Eller er du uenig??

Mvh.

Hvis du læser mine indlæg rigtigt, så vil du se, at det er fænomenet 'tilspilning af netkabler' som jeg stiller det store spørgsmålstegn ved.

Men da også tilspilning af almindelige signalkabler, der ikke bruger komponenter i signalvejen ala MIT.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

På flappen i min Gajol æske her på bordet står der: "Man må begynde med at kende tingene for at lære at dømme om dem" ... sagt af Voltaire for mange år siden, men det gælder stadig

Iøvirgt er jeg r.. misundelig på alle dem der ikke kan høre nogle forskelle, tænk hvor mange penge man kunne spare?

Ha' det godt alle sammen - både tvivlerne og dem der ved noget.  Husk at lytte til lidt god musik her i sommervarmen .....  det hjælper på humøret.

Ja, han var ikke så tosset, ham Voltaire!

Gode ord i varmen! 

Mvh.

Niels L. (Nilau)

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

bruger hedder nu: Live21

Bruger siden: 22 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Bassøe skrev:

Har du overvejet om du skulle være havnet i et forkert forum?

Der findes andre fora hvor du kan trolle uden at hverken du eller andre spilder deres tid.

Niels

nilau, det er jo faktisk bare hvad der bliver sagt i artiklen.. åbenbart rigtig mange der er enige med den, måske vi er havnet i det forkerte forum ?  i øvrigt er det ik helt korrekt hvad bassøe siger der står i artiklen

hvis der findes en der ik(ke) mener kabler kan gøre forskel, rent faktisk har prøvet, har et nogenlunde anlæg med seriøs opstilling, dvs uden tv, reoler og andet inventar imellem speakerne må de da gerne sige til

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

nilau, det er jo faktisk bare hvad der bliver sagt i artiklen.. åbenbart rigtig mange der er enige med den, måske vi er havnet i det forkerte forum ?

hvis der findes en der ik(ke) mener kabler kan gøre forskel, rent faktisk har prøvet, har et nogenlunde anlæg med seriøs opstilling, dvs uden tv, reoler og andet inventar imellem speakerne må de da gerne sige til

Prøv Bo Bedre.

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
hclyd skrev:

Spencer skrev:
hclyd skrev:

Eller er du uenig??

Mvh.

Hvis du læser mine indlæg rigtigt, så vil du se, at det er fænomenet 'tilspilning af netkabler' som jeg stiller det store spørgsmålstegn ved.

Men da også tilspilning af almindelige signalkabler, der ikke bruger komponenter i signalvejen ala MIT.

Det har jeg ikke læst om i dine indlæg, desværre. Og desangående må jeg melde pas. Det har jeg ingen erfaring med.

Mvh.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Mightyfish skrev:

Hej "Mightyfish"...

Du har sgu' fat i noget dér!

Lad os få nogen på banen som virkelig har noget godt og seriøst hifigrej, og som ikke kan høre forskel på forskellige signalkabler (og andre kabler også, for fuldstændighedens skyld).

Og hvis der også kan føres strengt videnskabelige 'beviser' for den manglende lydforskel, vil det være et plus. Det kan sørme' være man skal til at forberede sig på køer foran Merlin-butikkerne af folk der hungrer efter billige 'lakridsbændler'...?

Mvh.

Nilau

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Det er jo rigtig fint at i går op i jeres interesse

Men er dette med kabler og andet fin tuning ikke noget - der hvis det overhovedet gør en forskel -  egentlig først betyder noget når vi er i den aller højeste ende af high end udstyr ?

Jeg har prøvet med almindelige sorte standard kabler, 3-400 krs med guld og ?? frit kobber og så Tara Labs kabler og på det gamle grej jeg har og ja jeg ved godt det sikkert er milevidt fra high end - på den anden side synes jeg horn er ret afslørende og detaljerede - ja så kunne jeg høre forskel - ganske lidt - fra de helt billige sort kabler til 3-400 kr.s kablet - men mellem det og tara labs skete der igen ting - ligesom jeg kan høre forskel på tynd lysnet ledning og krafitig højtalerkabel.

Jeg har ingen intentioner om at gå videre af den vej - jeg er utroligt glad for de gode råd man får herinde og så er jeg glad for gode musikoplevelser - jeg ville blive rigtig ked af det hvis jeg skulle bruge min tid på at bekymre mig om der er kommet et kabel jeg ikke har råd til, fremfor at lytte til musikken.

Og jeg synes stadigviæ ikke det var pænt at klade ham en kabel kylling -

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes