Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lydkvalitet på DAB ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 August 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

[dB1 skrev:
]

Det at HiFi Klubben sammenligner DAB med CD lyd er selvfølgelig ikke relevant for alt udstyr - men med Thule's DAB/FM modtager er det faktisk muligt, hvis man vel og mærke får fat i den model med DiGiT II modul der opmikser signalet netop til en ganske hæderlig kvalitet, forudsat at man har et godt signal, uden for meget DAB mumlen (den dybe støj der kan opstå på en digital radio).

Generelt giver jeg nogle af jer andre HELT ret - DAB er bedst til køkkenradioer eller små anlæg hvor lydkvaliteten i forvejen måske ikke er Hi-Fi lyd.

Hvis man seriøst lytter til radio, på samme måde som man lytter til CD eller Vinyl, så bør man klart stadig vælge en FM radio!

Bare sådan en lille ting som bas gengivelse - den er virkelig elendig gennem DAB.... Buldrende,  tilbagetrukket og generelt kedelig.

En rigtig rigtig god ren FM tuner kunne fx. være den som Rega laver - og hvis man virkelig vil prøve hvad DAB er men samtidig ikke vil gå på kompromis med sin FM lyd, så kunne det fx. være Denon TU1800 der klarer begge dele i fin stil - men igen, hvor FM stadig er at foretrække til den seriøse lytning.

Jeg syntes personligt man bliver "træt" af DAB radio - det er ikke energisk og levende nok som det er nu - ville fx. aldrig bruge en DAB radio som vækkeur!

Lige nogle rettelser:

Thule og alle andre kan ikke "opmixe" eller hvad de nu kalder det den uge, det digitale signal til en bedre kvalitet. Der sker et kvalitetstab rent digitalt set, men som jeg forstår det kan den analoge filtrering kan blive lettere og billigere - det er bl.a. også derfor at der opereres med oversampling. Der er altså tale om marketing vrøvl. Og det samme type vrøvl der hævder at dab er cd kvalitet. Det kan ikke lade sig gøre at få mere præcision ud, end de bit der er. Det bliver ikke bedre kvalitet end originalen.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 August 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu heller ikke på at på at de kan gøre lyden markant bedre end den lyd der udsendes fra DR. Det er nu heller ikke kun Thule der kan udrette mirakler efter Hifiklubbens mening. De bruger også sammenligningen med cd under omtalen af deres øvrige DAB-tunere. Her er f.eks. et citat fra omtalen af NAD C445:

"NAD vil selvfølgelig give dig den bedst mulige lyd under alle omstændigheder, og derfor har man valgt at udstyre C445 med modtagefaciliteter og digital teknologi, der løfter niveauet op i den audiofile klasse. 24-bit/196 kHz A/D-konverterne fra Burr-Brown er af samme klasse som dem, der sidder i den fornemme og anmelderroste cd-afspiller C542........."

"Det betyder i praksis, at du med DAB kan opnå en lydkvalitet på niveau med C542 cd-afspilleren ....."

For ligesom at fremhæve hvor seriøse de er :

"Selv AM-båndet får en seriøs behandling i C445, så hvis du gerne vil lytte til radio fra fremmede himmelstrøg en gang imellem, har du alle muligheder for at få en god oplevelse ud af det."

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 August 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Tjaaa.... Der er jo ingen tvivl om at DAB er et komprimeret format, og med de tekniske begrænsninger det nu medføre. Men konverteren i udstyret er jo i lige så høj grad med til at forme og fortolke lyden, så udstyret er jo lige så vigtig som f.eks. lydkortet i en pc, eller kvaliteten på en cd-afspiller! Og vi ved jo nok alle sammen at en cd både kan lyde elendigt og meget godt, hvis man afspiller den på forskelligt udstyr, på trods af at lagrings formatet er det samme. Og det er i princippet det samme med både mp3, DAB osv. Med formaternes begrænsninger taget i betragtning...

Min erfaring er dog at DAB lyder bedre end alle de FM tunere jeg har i huset! Ikke at man ikke kan købe sig fattig i fine FM tunere som kan få det bedste ud af signalerne, men hvis man tager udgangspunkt i "normalt" udstyr du kan købe til menneskepenge, så ville jeg foretrække DAB løsningen!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes