| Forfatter |
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
|
Jeg kender Sovtek 6922 røret fra Pathos Logos, som jeg synes er en meget vellydende forstærker. Jeg ved dog også at mange eksperimenterer med at skifte dem ud med andre, der er lidt finere (eller i hvert fald dyrere ) Jeg har selv skiftet rørene på min Inpol 2 til nogle gamle Mullards. Men det drejede sig om 12AU7 typen, ikke 6922.
Prøv at søg lidt på www.euphonia-audioforum.se og se om ikke du kan finde mere info, og hvis du spørger derinde skal du nok få et venligt, sobert svar 
|
|
|
Kan man bruge 12AU7 i stedet for 6922? Har det samme forstærkning? Er der forskel på 6922 rørenes forstærkning? __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det kan du ikke. De tilhører en anden familie. Alt efter hvilket rør du finder kan der være lidt forskel på hvor meget output de har.
Prøv at kigge på https://www.tubeworld.com/index_high.htm
Der kan du se hvordan alle de forskellige betegnelser og navne passer sammen.
|
| Til top |
|
| |
Bent L Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 994
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lille sidekick, hvad er forskellen på 6922 familien og så ECC-81rør __________________ Hilsen Bent
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel med rør som med alt andet hifi-udstyr! Der er mange meninger om, hvad der lyder bedst. Og der er helt klar stor forskel på 6922-typerne fra de forskellige producenter.
Min preamp (AKSA GK-1R) benytter sig af et 6922-rør i udgangen og er "født" med nogle Philips-rør. De spillede såmænd fremragende i den konstruktion, men en udskiftning til et sæt Siemens Gold Pin gav en helt anden og meget bedre lyd. Der kom ligesom mere "liv" og musik i alting, og perspektiv og rum fik sig også lige en på goddaw'en.
Jeg er helt enig i, at 6922-typerne ikke har den typiske, bløde rør-lyd, men i den implementering, jeg kender, spiller de særdeles præcist og velopløst - og vel at mærke helt uden nogen form for spidshed (og det skulle mine SS ringradiatorer nok afsløre, hvis det var tilfældet!).
Faktisk har jeg set på nogle af de udenlandske fora, at en del rør-freaks anser Siemens Gold Pin 6922 for det ultimative forforstærker-rør - dog uden specifikation af måden, røret er implementeret på.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nååååm, tak for diverse input og www ting. It will come in handy, some day  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har for kort tid siden anskaffet mig 2 x 2 stk Siemens 6922/E88CC!
Oldgamle (men ubrugte) i originale æsker, men jeg siger ikke hvor jeg skaffede dem, han har nemlig flere!
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Jeg har for kort tid siden anskaffet mig 2 x 2 stk Siemens 6922/E88CC!
Oldgamle (men ubrugte) i originale æsker, men jeg siger ikke hvor jeg skaffede dem, han har nemlig flere! |
|
|
Hvorfor så hemmelig - hvor mange skal du bruge?
Men det er nu meget mere interessant at høre, hvad du synes om dem i brug .......... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
GUN-ZALES Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej med..nu i snakker rør kunne jeg godt tænke mig at høre jer om cd afspiller mærket cayin cdt 15a.... lige nu sidder der harmonix tro jeg 6922 rør.. mit spørgsmål er så kunne lyden bliver lidt mørker i toppen af et andet slags rør tænker mærke skift måske sov tek
|
| Til top |
|
| |
Glowing-Tube Lukket konto

Lukket konto efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Inden vi kommer ud i noget, med kan det ene eller andet rør erstatte det andet, må vi huske på hvad de forskellige rør specifikt er lavet til. Et ECC88 er et R.F rør = Radio frequency altså beregnet til høje frekvenser, dermed er det ikke sagt at det ikke kan bruges i L.F sammenhæng, men om det lyder godt er en anden sag. Et ECC82 er lavet specifikt som et A.F rør Audio-frequency, det samme er et ECC83 rør. Man kan erstatte et ECC83 rør med et ECC81 rør, såfremt det vi snakker linjetrin, da de begge har en forspændining på -2V dog går det ikke i en riaa, da Mu er højre på ECC83 100 for at være korrekt, det går heller ikke at ersatte 81 med 83 i et drivertrin, da svinget spids-spids vil blive alt for lille, og dermed kan udgangsrørne ikke udstyres, husk på at svinget altid skal være større end bias som udgangsrørne har. Jeg har set flere eksempler på at velrenomerede firmaer ikke har overholdt dette, her tænker jeg på mange af de nytilkommene, de kunne lære en hel del af McIntosh, Fischer, Marantz osv.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa; han har vist kun 3 stk tilbage, mærket med produktionsnummeret 8H (tror jeg nok)!
Skulle sælgeren kigge med i denne tråd, står det ham selvfølgelig frit for, at udbyde dem til salg igen! 
I midten af næste uge tror jeg, at jeg "plopper" dem i; jeg er knap nok igennem software-samlingen, og jeg vil jo godt kunne sammenligne på et ordenligt grundlag!
Og arbejdet kalder; tit og ofte endda! 
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Aksa; han har vist kun 3 stk tilbage, mærket med produktionsnummeret 8H (tror jeg nok)!
Skulle sælgeren kigge med i denne tråd, står det ham selvfølgelig frit for, at udbyde dem til salg igen! 
I midten af næste uge tror jeg, at jeg "plopper" dem i; jeg er knap nok igennem software-samlingen, og jeg vil jo godt kunne sammenligne på et ordenligt grundlag!
Og arbejdet kalder; tit og ofte endda!  |
|
|
Ja, der går alt for meget af ens fritid med det der arbejde!
Hvor "plopper" du dem i? __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juli 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor "plopper" jeg dem i?
Nah; det bliver SQ-da ikke i nummeren! 
Jeg satser på at de passer ned i hullerne på min MingDa, hvor der i forvejen sidder et sæt 6N23P/6922!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom mine (nye) Siemens E88CC/6922 goldpin (A6-9E) ned i de dertil indrettede (keramiske) rørsokler.
FM også på tide! 
Præcist som AKSA formulerer det; langt mere rum og soundstage, en bedre definering af de enkelte instrumenters egenlyd, flere finurlige detaljer ved f. eks guitar-soloer, finger/strengelyde, mellemspil. Altså større insight i musikken. Desuden en sprødhed ved som ikke fandtes på de oprindelige ? (med en raket, St. Petersborg?) 6N23P!
Meeen den spiller en lille smule lavere, marchhastigheden er nu ved klokken 10.30 mod før 10.00!
Alt i alt: 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og meget bedre endnu; så er der "ploppet" 2 stk Tung-Sol 6AS7G i effekthullerne!
(Nå, det var så det. Hjem og høre meget mere musik. God dag til jer alle!)
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Så kom mine (nye) Siemens E88CC/6922 goldpin (A6-9E) ned i de dertil indrettede (keramiske) rørsokler.
FM også på tide! 
Præcist som AKSA formulerer det; langt mere rum og soundstage, en bedre definering af de enkelte instrumenters egenlyd, flere finurlige detaljer ved f. eks guitar-soloer, finger/strengelyde, mellemspil. Altså større insight i musikken. Desuden en sprødhed ved som ikke fandtes på de oprindelige ? (med en raket, St. Petersborg?) 6N23P!
Meeen den spiller en lille smule lavere, marchhastigheden er nu ved klokken 10.30 mod før 10.00!
Alt i alt:  |
|
|
Jamen, så er de da nok ikke helt ved siden af, de Siemens rør! Som nævnt er jeg også stærkt tilfreds med mine.
Hvis jeg skulle beskrive forbedringen her hos mig på en lidt anden måde, ville det være noget med, at de oprindelige Philips rør var lidt kedelige og lidt "mekaniske" i lyden, medens Siemens Gold Pin rørene spiller musik
Efter min ringe mening er der bestemt ikke tale om nogen lille forbedring - den er til at tage og føle på
Hyg dig med din "nye" lyd!! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen tvivl hr AKSA; lyden er klasser bedre end med de originale "russer-rør", klasser bedre.
Men med disse Tung-Sol effekt-rør er det bare ligesom at komme helt i mål!
Lyden er IKKE ny, men gammel! (Og det skal den også være)
Nye kabler? Eller måske en anden CD-afspiller? Næh; bare noget mere musik! 
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 07 August 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
FM også på tide! 
Meeen den spiller en lille smule lavere, marchhastigheden er nu ved klokken 10.30 mod før 10.00! Fornemmelsen af lydtryk er en sjov størrelse. Det kunne jo også tænkes at forvrængningen nu er større og at du skal give den mere gas for at det "skærer" i ørerne...
Har tit taget mig selv i at synes at det ikke var særligt højt INDTIL man skulle snakke med sidemanden!
Alt i alt:  |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nah ppp_dk; om forvrængningen er lavere eller højere med Siemens-rørene, det aner jeg intet om.
Jeg har ikke indtil videre hørt u-ørevenlig forvrængning. Den ørevenlige forvrængning er lige akkurat hørbar fra -3dB til 0dB, når der er knald på musikken! (meget knald på!)
Noget andet er, at rørene har en umiskendeligt slør af "tysker-lyd", altså i ordets bedste mening. Sangstemmer står flot og de kan synge igennem, så selv himlens engle må give applaus og stående ovationer! Nåh ikke? 
Op i lommen med det tekniske; her spilles der musik, og jeg er ligeglad om så den ørevenlige forvrængning når 1000%, bare det lyder godt!
Og det gør det. Nu ud at købe flere plader.
God dag i solen til jer! 
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Nah ppp_dk; om forvrængningen er lavere eller højere med Siemens-rørene, det aner jeg intet om.
Jeg har ikke indtil videre hørt u-ørevenlig forvrængning. Den ørevenlige forvrængning er lige akkurat hørbar fra -3dB til 0dB, når der er knald på musikken! (meget knald på!)
Noget andet er, at rørene har en umiskendeligt slør af "tysker-lyd", altså i ordets bedste mening. Sangstemmer står flot og de kan synge igennem, så selv himlens engle må give applaus og stående ovationer! Nåh ikke? 
Op i lommen med det tekniske; her spilles der musik, og jeg er ligeglad om så den ørevenlige forvrængning når 1000%, bare det lyder godt!
Og det gør det. Nu ud at købe flere plader. Eller rør! 
God dag i solen til jer! Lige over, mester! 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |