Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: PWM Forstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 September 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har/har haft Zap 2.2SE og 2.3SE
2.2Se lød meget bedre end min yamaha (DSP-A5).
Skiftet fra Zap 2.2SE til 2.3SE gav ligeledes lyden et gevaldigt løft, det er to forstærkere  i hver deres klasse
CAD får blandet omtale på www.diyaudio.com, hvor der ligeledes er enighed om at de alle skal have en stor trafo (800w) for at yde deres bedste.
Zap'erne kan alle køre med 65v så vidt jeg husker.
Jeg mangler stadig at høre newclassd modulerne, men de er eftersigende ganske fortræffelige.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej...

Der er blevet nævnt mange forskellige forstærkere i denne tråd...

Hvilken har den bedste basgengivelse? Jeg skal bruge en forstærker til området 20-300 Hz.

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Jeg hader digitale forstærkere og den værste af alle er ASP 1000.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

- Som ikke er en digital forstærker...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Mvh.

Digitale forstærkere findes ikke, men digital-benævnelsen er blevet normen desværre. D'et i klasse D blev hurtigt til Digital, men er i virkeligheden blot en følge af alfabetet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
kongruens skrev:

Mvh.

Digitale forstærkere findes ikke, men digital-benævnelsen er blevet normen desværre. D'et i klasse D blev hurtigt til Digital, men er i virkeligheden blot en følge af alfabetet.

Ja så behøver jeg jo ikke svare.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Nu var min bemærkning primært en reaktion på det sjældent konstruktive indlæg ovenfor, men så vidt jeg ved er Tact/Lyngdorf da digitale, altså forstærker det digitale signal.

Jeg synes iøvrigt at PWM er en udmærket betegnelse, da den rent faktisk beskriver princippet. Så er man også ude over de tåbelige diskussioner om, hvorvidt eksempelvis Tripath er klasse D, for uanset om det ene eller det andet firma kalder det klasse T eller Z, så er det PWM.

Mvh

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Til Nilau

Til basforstærker er de alle gode. Jeg antager at du skal bruge den til en sub, og her er mængden af effekt en vigtig faktor.
En brugt Zap 2.2SE kan vel får for 14-1600 kr og jeg syntes ikke man kan få andet til den pris der er bare tæt på i kvalitet.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Nu var min bemærkning primært en reaktion på det sjældent konstruktive indlæg ovenfor, men så vidt jeg ved er Tact/Lyngdorf da digitale, altså forstærker det digitale signal.

Tact, Lyngdorf og Panasonic har en digital konvertering fra PCM til PWM. Det er heri det digitale består. De andre har en analog konvertering fra alm. analogt signal til PWM.

Dermed findes der to kategorier af PWM forstærkere.

1: Analogt styrede PWM forstærkere

2: Digitalt styrede PWM forstærkere

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Der står lidt godt om emnet her:

http://www.psaudio.com/articles/sdat.asp

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Til NilauTil basforstærker er de alle gode. Jeg antager at du skal bruge den til en sub, og her er mængden af effekt en vigtig faktor.En brugt Zap 2.2SE kan vel får for 14-1600 kr og jeg syntes ikke man kan få andet til den pris der er bare tæt på i kvalitet.

Du har helt ret hvis den skal anvendes til at korrigere for et for højt Q. Altså afhjælpe en fejl med en anden fejl.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
reenberg skrev:
Til NilauTil basforstærker er de alle gode. Jeg antager at du skal bruge den til en sub, og her er mængden af effekt en vigtig faktor.En brugt Zap 2.2SE kan vel får for 14-1600 kr og jeg syntes ikke man kan få andet til den pris der er bare tæt på i kvalitet.

Du har helt ret hvis den skal anvendes til at korrigere for et for højt Q. Altså afhjælpe en fejl med en anden fejl.

ikke nok så lavt et Q kan erstatte rå power.

men det er nok fedt at tro på hvis man mangler det

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Tja det kan jeg jo godt se, men det var det første i citatet jeg heftede mig ved " Til basforstærker er de alle gode"

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Jeg tillader mig lige at friske indlæggets oprindelige spørgsmål op
Citér:
Godaften

Der er efterhånden en god håndfuld PWM amps fra forskellige producenter på markedet, jeg kan i flæng nævne; Apogee, Tripath, Hypex, LCAudio, CADAudio/Digiamps, ICEpower (har jeg udeladt nogen?). Hvad er jeres erfaringer, har i testet dem mod hinanden, hvilken synes i er bedst etc.? Håber dette oplæg kan lede til en fornuftig og lærerig debat.

Morten

Og min mening er at de alle er ganske gode, især hvis vi tager prisen i betragtning.
Til en subwoofer, hvor kravene til opløsning osv. ikke er helt lige så store som til en full range forstærker, tror jeg ikke man kan få noget bedre til prisen. En brugt Zap 2.2 går jo for langt under materialepriserne på køb og salg.
At der findes forstærkere der er bedre end de bedste PMW forstærkere er jeg heller ikke i tvivl om, jeg har bare aldrig været den lykkelige ejer af en sådanne.

Så skal vi ikke blive i indlæggets ånd og komme med vores oplevelser med sammenligninger af de forskellige moduler og holde andre aspekter ude af tråden

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg påstå at Hypex var den første jeg har hørt der kunne spille rimeligt godt uden nogle særlige modifikationer. Senere har jeg hørt Dexa,s New Class D som er en del bedre ud over det har det øvrige været rædselfuldt og ASP 1000 den værst tænkelige. Hvis strømforsyningen til Herlev Hifi klubs Tripath < 70Vdc > kunne bruges til New Classe D ville jeg uden at nøle anbefale sådan nogle trin med Ad 8620 i indgangen.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

ASP 1000 og 500 er de perfekte sub forstærkere... og til prisen ret fornuftige til resten. den total mangel på mangel på power, beskyttelse og deres plug and play, gør at de er uden ret meget konkurence.

alt det der klippe klister, lode og jeg ved meget bedre giver jeg ikke så meget for. hvis det var så godt ville jeg da sætte det i produktion og blive milionær.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Nu vil jeg påstå at Hypex var den første jeg har hørt der kunne spille rimeligt godt uden nogle særlige modifikationer. Senere har jeg hørt Dexa,s New Class D som er en del bedre ud over det har det øvrige været rædselfuldt og ASP 1000 den værst tænkelige. Hvis strømforsyningen til Herlev Hifi klubs Tripath < 70Vdc > kunne bruges til New Classe D ville jeg uden at nøle anbefale sådan nogle trin med Ad 8620 i indgangen.

Jeg har selv gjort mig overvejelser omkring New Class D. Kan du sige lidt om lyden i dem ? hvad mener du problemet med deres egen forsyning er ? har du evt lidt viden om den forsyning du nævner?

Lad os få noget konstruktiv diskussion her ! all hail to kostruktiv diskussion ! ! ! ;)

EDIT: og sig lidt om de modifikationer du kender til omrking hypex...

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa 

Der er noget som undre mig meget i denne snak og debat ang PWM (class D) forstærkere.

I den ene tråd her på HIFI4ALL bliver lyd kvaliteten beskrevet som på højde med klasse A forstærkere til op mod 50.000 kr.

I blad-tests bliver PWM forstærkerne generelt også beskrevet som meget vellydende.

Så er det jo lige at jeg ikke fatter at andre herinde kan skrive at de lyder af røven til - ka' jeg ikke få til at passe sammen !! 

M.v.h.

MrForce 

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

MrForce skrev:

Hejsa 

Der er noget som undre mig meget i denne snak og debat ang PWM (class D) forstærkere.

I den ene tråd her på HIFI4ALL bliver lyd kvaliteten beskrevet som på højde med klasse A forstærkere til op mod 50.000 kr.

I blad-tests bliver PWM forstærkerne generelt også beskrevet som meget vellydende.

Så er det jo lige at jeg ikke fatter at andre herinde kan skrive at de lyder af røven til - ka' jeg ikke få til at passe sammen !! 

M.v.h.

MrForce 

Nej det kan jeg heller ikke. Mit bedste bud er reklamens magt. Kejserens nye klæder. Bladene skal have noget nyt at skrive om ellers sælger de ingen blade, Det er forbudt at rakke noget ned. Det skader forholdet til annonsørerne. Og så tror jeg at folk generelt har nogle elendige højttalere og musiksmag så de alligevel ikke kan høre fejlene. Stort set all musik i dag er komprimeret og så er apparaternes kvalitet alligevel underordnet.

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

hejsa igen igen..... 

Nu har jeg desværre ikke selv haft fornøjelsen af at lægge øre til en PWM forstærker på et sæt gode højttalere (eller dårlige for den sags skyld...), men man kan vel også vende den rundt i forhold til hvad du skriver (Diamagnetic): At PWM forstærkerne ikke en fine nok til de "langhårede" HiFi gutter, da de jo altid har købt forstærkere til 30.000 og opefter, så skal sådan en ny teknologi til rimelige priser ikke komme her og tro at den lyder godt !!!

Som tidligere nævnt, så er det jo gætværk fra min side, da jeg ikke selv har hørt et eksemplar af de nye forstærkere, men jeg fatter simpelthen ikke at der kan være så forskellig opfattelse af det samme produkt (alt lige fra rædsom lyd til blød rør-agtig lyd) !! 

M.v.h.

MrForce 

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum