Forfatter |
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 01 August 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov forresten
En god ven har fået næsten 2 hele plader 25mm mdf plade i overskud, og jeg må købe billigt !
Nu skal jeg bare finde det bedste kabinet (fylde hvad det vil  ) __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 03 August 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Hov forresten En god ven har fået næsten 2 hele plader 25mm mdf plade i overskud, og jeg må købe billigt !
Nu skal jeg bare finde det bedste kabinet (fylde hvad det vil ) |
|
|
lyder som et nice projekt, god størrelse. 
men til sådan en fætter ville det da være godt med dobbelt lag mdf, du ved hvad jeg mener? 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
torkild skrev:
Hov forresten En god ven har fået næsten 2 hele plader 25mm mdf plade i overskud, og jeg må købe billigt ! Nu skal jeg bare finde det bedste kabinet (fylde hvad det vil ) |
|
|
lyder som et nice projekt, god størrelse. 
men til sådan en fætter ville det da være godt med dobbelt lag mdf, du ved hvad jeg mener?  |
|
|
Desværre skal jeg bruge det meste af begge plader for at kunne lave 600L kabinet alene i et lag. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 10 August 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lukkede bokse kræver jo mindre volumen!
|
Til top |
|
|
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 10 August 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og siden størrelsen ikke betyder noget, er en lukket version vel at foretrække?
Nosferatu __________________ "iPod? Fordi jeg ikke kan gå rundt med mit anlæg i lommen"
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 11 August 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv altså. Det var ærgligt jeg ikke så denne tråd noget før. Jeg har lige kørt min gamle kummefryser, på 1200L, på lossepladsen. Den havde været et godt kabinet
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 11 August 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
D I I I P O L
Du har to plader som bare skal limes sammen
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 11 August 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Lukkede bokse kræver jo mindre volumen!  |
|
|
Men kræver vel rigeligt med kræfter fra effekten, især hvis der skal korrigeres?
Mvh.
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 11 August 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
mollecon skrev:
<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Lukkede bokse kræver jo mindre volumen!  |
|
|
Men kræver vel rigeligt med kræfter fra effekten, især hvis der skal korrigeres?
Mvh. |
|
|
Det er nemlig rigtigt
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 August 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har riglig med krafter
Skulle ha bygget i onsdags, men istedet kom jeg til at hælpe min fætter med hans 8 stk 12" IB sub's.....  det er for fedt !
I dag ville vi også ha bygget lidt, men så blev vejret vådt __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 11 August 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Så er jeg lige kommet hjem fra Tyskland med en 20" subwoofer, som jeg håber at lave lidt sjov med.
nogen ider ? Tænker selv på en stor (kæmpe) reflex kasse tunet dybt til min hjemme bio.
|
|
|
Hej Torkild,
Altid spændende med nye projekter, og kan mellem linierne læse, at formålet med din 20" har noget med SS at gøre (korriger hvis jeg tager fejl). Men kræver den 20" bamse-sag ikke en ret voldsomt potent og hurtig amp. for at få højtteleren op i omdrejninger hurtigt nok til at scenen på TV'et ikke forsvinder inden lyden er på? Lyden skulle jo gerne være synkroniseret med billedet 
Mit indlæg skal opfattes som et spørgsmål, da jeg aldrig har lyttet til subwoofere med det membran-areal på en enkelt calipre ting. Luft skal den nok flytte i rigelige mængder, men sker det til tiden?
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 11 August 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
En enheds timing har intet med membranareal at gøre. Den gamle myte om at store enheder er langsommere end små holder ikke helt mere. Det kommer mere an på spolen end noget andet.
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
En enheds timing har intet med membranareal at gøre. Den gamle myte om at store enheder er langsommere end små holder ikke helt mere. Det kommer mere an på spolen end noget andet.
|
|
|
Både nej og ja. Større membran areal kræver en større motor hvis bare en anelse stramhed skal holdes. Og har Torkild's 20" bamse en ordentlig motor eks.v. en 4" eller større spole og fin-fin magnet for en 20" enhed (ca. 5-? kg), kræves der netop en kapabel forstærker for at starte og stoppe dyret. Der findes en masse billige 15-18" enheder med 2-2½ spole og en magnet i 1-2 kg klassen "tyvstjålet" fra en lille "Bilka" 10" enhed, og en sådan bas kan let drives af en transistor-radio...Svup...Svupp...
En 20" bør holdes i en skruestik efter min mening.
@Torkild, er spændt på dit kabinetvalg, det projekt kan dræne enhver tømmerhandel for afstivnings-lægter en rum tid .
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem er hård tl at regne på en TL ?[/QUOTE]
Mener du en (TL) Transmission line? Ups. så ryger følsomheden helt i bund......Det gør frekvensen så også, bare der er Watt nok. 
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 11 August 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg læste en afhandling om temaet store elementer=langsomme elementer for 1 år siden. Artikkelen var lang og grundig, så lang og grundig at jeg har glemt det meste af indeholdet Men konklusionen var at der ikke er nogen direkte sammenheng mellem mebranstørrelse og det man opfatter som hurtighed.
Artikkelen berørte også motorstørrelse kontra membranareal, og heller ikke der var der en direkte sammenheng. Et eksempel på dette kan feks være Velodyne DD hvor man, om jeg ikke husker fejl bruger samme motor på DD12, 15 og 18.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Jeg læste en afhandling om temaet store elementer=langsomme elementer for 1 år siden. Artikkelen var lang og grundig, så lang og grundig at jeg har glemt det meste af indeholdet Men konklusionen var at der ikke er nogen direkte sammenheng mellem mebranstørrelse og det man opfatter som hurtighed.
Artikkelen berørte også motorstørrelse kontra membranareal, og heller ikke der var der en direkte sammenheng. Et eksempel på dette kan feks være Velodyne DD hvor man, om jeg ikke husker fejl bruger samme motor på DD12, 15 og 18
|
|
|
Hej ManicMiner
Ja - I tilfældet Velodyne og få andre i den klasse er jeg helt enig. Vil endda vove den påstand at deres DD12 er "overmotoriseret", måske derfor kører denne motor også fint i større modeller. Sidstnævnte kunne man så kalde en anelse undermotoriset om man vil, men her er netop et eksempel på en sub som trods arven spiller fint. At den så koster er en helt anden sag
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 August 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har bestemt mig for refleks kasse på 600L afstemt til 14-16 hz.. leger lidt endnu.
Hvor man jeg købe en variabel sub sonic filter ? så jeg kan skære bunden væk under tunings frekvensen.
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 August 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
Øv altså. Det var ærgligt jeg ikke så denne tråd noget før. Jeg har lige kørt min gamle kummefryser, på 1200L, på lossepladsen. Den havde været et godt kabinet
MVH WRONG |
|
|
Og jeg kunne ha kølet svingspolen så den kunne tage noget mere effekt __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2006 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Har bestemt mig for refleks kasse på 600L afstemt til 14-16 hz.. leger lidt endnu.
Hvor man jeg købe en variabel sub sonic filter ? så jeg kan skære bunden væk under tunings frekvensen. |
|
|
Hehe.....Torkild, så skal der gasses lidt - i alvor
Nu da der kom tal på bordet ved jeg hvad du skal gå efter, når nu det er mande-ht vi taler om. Du skal bare bygge 2 kopier af JBL's 700L teater horn fra slutningen af 60'erne. Desværre må du gå 100L op i volumen og have 2 af dem, men jeg garanterer dig; at selv med 2 stk. små 12 eller 15" i hvert kabinet kan du godt livs-kontrakte et murer-sjak og en glarmester med alle fingre i behold (ok - svær at skaffe)!, Og de får nok at rive i, - ikke bare i din egen beboelse, men også det der evt. måtte være tilbage af bygninger i en omkreds af ca. 100 meter fra din bopæl! Kælderdybe lydtryk langt over 120 db var mulige......så vidt jeg husker! Bajerne i køleskabet (hos købmanden der boede på den anden side af bondegården) klirrede lystigt når vi spillede lidt op til dans.
Byggede sådan et par sataner i starten af 72, og smart nok er de er store nok til at een person kan sove den ud i porten - så en evt. gæsteseng eller 2 kan spares og de fylder kvadratmeter op gør de (stuen virker større uden). Glem eller sælg din 20", eller brug den som lille centerhøjttaler eller måske kan du koble den som mono-diskant!
Ps. Du kan helt sikkert få en fin fin rabat på spånplade i dit lokale byggemarked, hele lageret af 22mm plade ryger. Citat eller uddrag af ovennævnte sker på eget ansvar 
|
Til top |
|
|
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
Sendt: 13 August 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112:
Det lyder jo vældig imponerende det der må jeg sige, men har du evt en model eller blot nogle billeder af de kasser? Kunne være meget sjovt at se hvordan de så ud 
__________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
Til top |
|
|