Forfatter |
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 13 August 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
torkild skrev:
Har bestemt mig for refleks kasse på 600L afstemt til 14-16 hz.. leger lidt endnu. Hvor man jeg købe en variabel sub sonic filter ? så jeg kan skære bunden væk under tunings frekvensen. |
|
|
Hehe.....Torkild, så skal der gasses lidt - i alvor
Nu da der kom tal på bordet ved jeg hvad du skal gå efter, når nu det er mande-ht vi taler om. Du skal bare bygge 2 kopier af JBL's 700L teater horn fra slutningen af 60'erne. Desværre må du gå 100L op i volumen og have 2 af dem, men jeg garanterer dig; at selv med 2 stk. små 12 eller 15" i hvert kabinet kan du godt livs-kontrakte et murer-sjak og en glarmester med alle fingre i behold (ok - svær at skaffe)!, Og de får nok at rive i, - ikke bare i din egen beboelse, men også det der evt. måtte være tilbage af bygninger i en omkreds af ca. 100 meter fra din bopæl! Kælderdybe lydtryk langt over 120 db var mulige......så vidt jeg husker! Bajerne i køleskabet (hos købmanden der boede på den anden side af bondegården) klirrede lystigt når vi spillede lidt op til dans.
Byggede sådan et par sataner i starten af 72, og smart nok er de er store nok til at een person kan sove den ud i porten - så en evt. gæsteseng eller 2 kan spares og de fylder kvadratmeter op gør de (stuen virker større uden). Glem eller sælg din 20", eller brug den som lille centerhøjttaler eller måske kan du koble den som mono-diskant!
Ps. Du kan helt sikkert få en fin fin rabat på spånplade i dit lokale byggemarked, hele lageret af 22mm plade ryger. Citat eller uddrag af ovennævnte sker på eget ansvar 
|
|
|
Problemet er bare at jeg ikke selv kan bestemme formen...
Var en væg som sub'en skal stå op af. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 14 August 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er principielt rigtigt, at frekvenskorrektion kræver mere effekt. Men, når korrektionen holdes ved lave frekvenser, og ikke overdrives, opstår der sjældent problemer med effekten i praksis. Ikke medmindre ampen i forvejen er for lille.
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget nyt i sagen?
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 15 December 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
torkild skrev:
Har bestemt mig for refleks kasse på 600L afstemt til 14-16 hz.. leger lidt endnu.
Hvor man jeg købe en variabel sub sonic filter ? så jeg kan skære bunden væk under tunings frekvensen. |
|
|
Hehe.....Torkild, så skal der gasses lidt - i alvor
Nu da der kom tal på bordet ved jeg hvad du skal gå efter, når nu det er mande-ht vi taler om. Du skal bare bygge 2 kopier af JBL's 700L teater horn fra slutningen af 60'erne. Desværre må du gå 100L op i volumen og have 2 af dem, men jeg garanterer dig; at selv med 2 stk. små 12 eller 15" i hvert kabinet kan du godt livs-kontrakte et murer-sjak og en glarmester med alle fingre i behold (ok - svær at skaffe)!, Og de får nok at rive i, - ikke bare i din egen beboelse, men også det der evt. måtte være tilbage af bygninger i en omkreds af ca. 100 meter fra din bopæl! Kælderdybe lydtryk langt over 120 db var mulige......så vidt jeg husker! Bajerne i køleskabet (hos købmanden der boede på den anden side af bondegården) klirrede lystigt når vi spillede lidt op til dans.
Byggede sådan et par sataner i starten af 72, og smart nok er de er store nok til at een person kan sove den ud i porten - så en evt. gæsteseng eller 2 kan spares og de fylder kvadratmeter op gør de (stuen virker større uden). Glem eller sælg din 20", eller brug den som lille centerhøjttaler eller måske kan du koble den som mono-diskant!
Ps. Du kan helt sikkert få en fin fin rabat på spånplade i dit lokale byggemarked, hele lageret af 22mm plade ryger. Citat eller uddrag af ovennævnte sker på eget ansvar 
|
|
|
Ville gerne høre lidt mere om konstruktionen af sådan en satan 
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 15 December 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
20" sub....av av av for den __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
@CasperCU. Jeg har desværre ikke tegningerne længere. De blev bygget dengang jeg boede i kollektiv for mere end 33 år siden. Vi havde B-rum - så en masse er gået tabt Måske kan en søgning hos JBL eller Google give resultater?
Finder du noget omkring de 700L med plads til 2 stk. 12 eller 15" så send evt. en PB, eller smid det i forum - jeg kan helt sikkert genkende konstruktionen fordi jeg kender den indefra - hvis du forstår..... Hæhæ....
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den med google og JBL har jeg allerede prøvet.. uden held
men skal nok finde det 
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm - såfremt man er villig til at ofre 700 liter, hvorfor så ikke bygge et regulært horn? Bill Fitzmaurice har lavet et, der klarer under 25 Hz med en 15". Følsomheden er langt højere end konventionelle bokse kan klare.
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Hmm - såfremt man er villig til at ofre 700 liter, hvorfor så ikke bygge et regulært horn? Bill Fitzmaurice har lavet et, der klarer under 25 Hz med en 15". Følsomheden er langt højere end konventionelle bokse kan klare. |
|
|
Kan du evt. sende mig en pb med et link sådan et horn? Gerne nogle tegninger. Ville være sjovt at se!
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sku da ellers en gammel tråd der her bliver støvet af.  
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bigmaa: Ikke desto mindre er den interessant.
|
Til top |
|
|
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
og trådstarter har ikke indviget os i hvad der yderligere er sket i denne process. vi vil se resultater!
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe ja.. det er vist lidt optimistisk det der.. med sådan et 4-5meter rør(eller hvorlangt det nu er) får man hurtigt 15-20ms forsinkelse på TL'en. det skal nok lyde sløvt.. men dybt uden tvivl.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 02:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Link: http://www.billfitzmaurice.com/
Ikke sikkert, det lyder sløvt, Sjønne. Det 'hurtige' output vil under alle omstændigheder skulle komme direkte fra enhederne, ikke fra skorstenen... Og hvad der kommer derfra, er alligevel ikke hurtigt. Konstruktionen ser ud til at være stærkt inspireret af uendelig baffel projekter - har man ikke en ledig væg, må man have højt til loftet! .
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
og trådstarter har ikke indviget os i hvad der yderligere er sket i denne process. vi vil se resultater! |
|
|
Han har købt hus , så bas på 20" er solgt.
Når huset er sat lidt istand kommer IB som afløser  __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
mathias 2 skrev:
og trådstarter har ikke indviget os i hvad der yderligere er sket i denne process. vi vil se resultater! |
|
|
Han har købt hus , så bas på 20" er solgt.
Når huset er sat lidt istand kommer IB som afløser  |
|
|
Og det er nam nam  __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er rapporter om at folk med velfungerende IBs har fået alvorlige skader på bygningen, bare så man kender risikoen en del af problemet er nok at man jo ikke bygger IBs for at holde igen med "højrehånden"
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Der er rapporter om at folk med velfungerende IBs har fået alvorlige skader på bygningen, bare så man kender risikoen en del af problemet er nok at man jo ikke bygger IBs for at holde igen med "højrehånden"
|
|
|
Tror sgu der kommer skader på en selv før der kommer skader på ens bygning. Har set billede af en som har savet store hakker i tagspær for at få plads til IB´en, i sådan et tilfælde kunne der sikkert opstå skader, men det er jo så pga idioti  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 06:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Byd IB så enhederne spille i mod hinanden og du dræber alle rystelser, Så kommer du ikke til at ødelægge noget !
Den første IB jeg byggede spille nu på snart 3 år og der er ingen skader at se.
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|