Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Findes denne sourroundreciever? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har i dag en forofrstærker, en effektforstærker og 2 højtalere (B&W CM1). Ønsker at få en sourroundreciever, selvom jeg kun har 2 "fronthøjtalere" og en aktiv sub (ikke købt endnu). Så kan jeg engang når det passer mig smide en center+satelitter på. Ønsker en reciever, så jeg slipper for en ekstern tuner - skal minimere antallet af "grå kasser der blinker"

Det jeg ønsker er, at jeg kan skære de laveste frekvenser væk fra højtalerne, når subben er i brug. Denne "delefrekvens" vil jeg kunne ændre let, så det skal helst kunne gøres fra en recievers indstillingsmulighed...

Jeg leder derfor efter en reciever, der skal opfylde førlgende:

1. Man skal kunne sætte min eksterne effektforstærker til, der driver "fronthøjtalerne"
  2. Det skal være sourround - men ikke nødvendigvis super meget effekt (skal først bruges når center+satelitter anskaffes, og de kræver næppe det helt vilde
  3. Man skal kunne skære de nederste frekvenser fra på frontkanalerne
  4. Gerne OSD, så man kan bruge TV'et til at få overblik over indstillingerne

Har på fornemmelsen af Denons recievere kan det meste af ovenstående, men kan man selv indstille at den f.eks. skal skære alle frekvenser under fx. 60 Hz af? Ved dog, at denne mulighed fås ved at bruge en aktiv sub, og så koble fronthøjtalerne på via subben, der ofte har denne indstillingsmulighed, men vil gerne undgå kabler frem og tilbage fra sub til fronthøjtalere

PS: DAB - findes det kun i transistorradioer til 500,- i føtex? Har aldrig set en reciever med det...

Råd og kommentarer ønskes. I bund og grund ønsker jeg at beholde min effektforstærker, anskaffe en aktiv sub, forberede mig for sourround, have mulighed for at pille ved "delefrekvensen" for fronthøjtalerne samt minimere antallet af "elektriske kasser" (I ved, WAF )

Til top Vis MartinMoth2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinMoth2

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

På Harman Kardons receivere kan man gøre det du vil, og jeg er næsten sikker på at Denon's også kan . Man går ind i opsætningen og finder punktet "cross over frequency" - det mener jeg også det hedder på andre end H/K og her kan vælge hvor dybe frekvenser du vil sende til dine front ht'er. Delefrekvensen for THX-systemer er iøvrigt 80Hz som mange finder ganske godt fordi front ht'eren bliver aflastet for den tungeste bas som subben tager sig af

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

nemlig, det er netop den aflastning af fronthøjtalerne jeg er på udkik efter. Men det skal kunne slås til og fra nemt, og det skal virke selvom fronthøjtalerne drives igennem en ekstern effektforstærker.

Hvis nogen selv har en af denons sourroundrecievere, og kan svare på ovenstående, vil jeg gerne høre om det. Kikker gerne på brugtmarkedet, 0-5000 kr vil jeg mene jeg vil smide i det.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

MartinMoth2 skrev:

nemlig, det er netop den aflastning af fronthøjtalerne jeg er på udkik efter. Men det skal kunne slås til og fra nemt, og det skal virke selvom fronthøjtalerne drives igennem en ekstern effektforstærker.

Hvis nogen selv har en af denons sourroundrecievere, og kan svare på ovenstående, vil jeg gerne høre om det. Kikker gerne på brugtmarkedet, 0-5000 kr vil jeg mene jeg vil smide i det.

Jamen, det gør det også fordi det er surround pre-delen der bestemmer hvordan frekvenserne fordeles så hvis du sætter delingen til eks. 60Hz så ryger der ikke noget i din effekt på under 60Hz

Hvorfor er du iøvrigt så fokuseret på Denon ? Hvis det er ren surround og du kun vil bruge receiverens surround pre-del da du jo har en effekt så ville jeg da kigge på noget Yamaha istedet - deres surround processorer er ofte bedre end både Denons og H/K's 

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Synes bare at have hørt godt om denon - men vil da også overveje Yamaha, hvis de også har OSD osv som denons har. Tak for gode svar

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

MartinMoth2 skrev:
Synes bare at have hørt godt om denon - men vil da også overveje Yamaha, hvis de også har OSD osv som denons har. Tak for gode svar

Jo, men Denon er da også ganske godt...jeg forstod bare på dig at du havde forforstærker og effekt og ville køre en loop udenom surroundreceiveren når du hørte sterero, dvs. ikke bruger SS-recceiverens pre-del men din forforstærkers. Og lige netop i det tilfælde vil jeg mene at Yamaha er den bedste til at løse den opgave for det er ren surround   

Hvilken for- og effektforstærker har du iøvrigt ?

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

nej nej - min forforstærker ryger ud - det jeg skal ende op med er:

• denon/yamaha/whatever sourroundreciever
  • Min Acurus A250 effektforstærker
  • CD/DVD

til dette har jeg

• B&W cm1 "fronthøjtalere"
  • En eller anden aktiv sub
  • med tiden center + satelitter

B&W cm1'erne skal drives af A250'eren, der skal tilsluttes sourroundrecieveren - gerne en sourroundreciever, der kan sætte en passende delefrekvens på signalet frem til A250'eren, så den kun forstærker alt fra fx. 60hz og op - denne delefrekvens skal kunne justeres/fjernes.

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Yamaha har OSD på alt under 3 år eller deromkring. Og hvis du vil smide 5K, kan du købe en ny
Til top Vis Tommy Sand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy Sand

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

PS: Måske vil jeg bytte om på mine højtalere, så CM1'ernme bliver satelitter engang, og så nogle andre fronthøjtalere. Engang. Måske.

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

OK - jeg kikker på brugtmarkedet, finder noget konkret at spørge om. Tak for hjælp til alle

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Det er ganske anbefalelsesværdigt at du beholder din stereo-pre-amp. En surround-pre-amp i den klasse vi berører, er IKKE ret god til stereo.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Tommy Sand skrev:
Det er ganske anbefalelsesværdigt at du beholder din stereo-pre-amp. En surround-pre-amp i den klasse vi berører, er IKKE ret god til stereo.

Enig, hvis du har mulighed for at køre udenom SS-receiveren når du hører stereo er det klart en fordel....hvis du skal have en SS-receiver med en god pre skal du desværre noget længere op i registret før de viser sig . Eks. fra Marantz SR 8500 og opad bliver det interessant men den koster 10k hos Tape Connection , men det er ikke umuligt af finde noget i samme klasse brugt men så bliver du helt sikkert nødt til at smide alle 5k og nok plus en sjat

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

jamen, hele poienten i at skifte til sourround reciever er, at så kan jeg sætte delefrekvensen til "fronthøjtalerne". Det kan jeg jo ikke med min egen forforstærker (NAD C160) - og den mulighed er den primære grund til at jeg vil skifte (samt, at jeg forbereder mig for sourround, hvis jeg skulle få lyst til det, samt at jeg får en reciever, så jeg slipper for ekstern radio)

Hvis der findes en stereo reciever, der også kan sætte delefrekvenser, hører jeg gerne om det

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

MartinMoth2 skrev:

jamen, hele poienten i at skifte til sourround reciever er, at så kan jeg sætte delefrekvensen til "fronthøjtalerne". Det kan jeg jo ikke med min egen forforstærker (NAD C160) - og den mulighed er den primære grund til at jeg vil skifte (samt, at jeg forbereder mig for sourround, hvis jeg skulle få lyst til det, samt at jeg får en reciever, så jeg slipper for ekstern radio)

Hvis der findes en stereo reciever, der også kan sætte delefrekvenser, hører jeg gerne om det

Vil du også lave det nummer til musik ?  Troede kun det var på SS du ville gøre det for at aflaste fronterne, men så skal du jo have 2 stk. subs før det bliver godt - ellers får du et usammenhængende lydbillede  

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Ja, det er meningen det er til musik. Jeg mener, at de laveste frekvenser kan man ikke retningsbestemme med det menneskelige øre - det er det der er teorien. Derfor den justbare delefrekvens- så jeg kan sætte den præcis der, hvor det ikke vil påvirke stereoperspektivet.

Så i stedet for blot at have en sub, der supplerer de laveste frekvenser, så overtager/aflaster den for fronthøjtalerne. Det mener jeg bør være muligt, selv med en sub - har da læst om andre der har gjort det samme.

Og den justerbare delefrekvens ønskes, så jeg let kan eksperimentere med det, og evt. slå det fra.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Og ikke mindst har du været hjemme hos mig og hørt at det godt kan la sig gøre ;)

Om jeg var dig ville jeg købt en så billig surroundreceiver som mulig for at afprøve om lydkvaliteten af pre delen holder en standard du kan leve med. Køber du den ny kan de alltids leveres tilbage om den ikke falder i smag, købes den brugt til en fornuftig penge kan den sælges videre uden noget større tab.

Hvis surrondreceiveren ikke makter at løfte opgaven, først DA ville jeg begynt at bekymre mig over om det skal være lidt finere

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt... Spiller du ekstremt højt?

Hvis du har en effektforstærker til dine front-højttalere, bør det slet ikke være nødvendigt at rode med delefrekvenser. Medmindre du har nogle meget tunge højttalere, og du spiller voldsomt højt.

En sub er sjældent noget kærkomment indlæg i et musikanlæg, hvis man har nogle fornuftige højttalere. De fleste gode højttalere kommer gerne ned omkring 30 Hz... Det gør subber også....

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

det er for at skåne de bittesmå B&W cm1 når der skal spilles højt, hvilket sker til tider. Følger MinicMiners gode råd :o) (Tror godt jeg kan affinde mig med en billig sourroundforforstærker - mine ører er desværre ikke de fineste)

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte at sige at om du kan få en receiver med rumkorrektion indenfor dit budget så kan det være værd at tage med sig. Nu i dag hvor prisforskellen mellem en receiver med korrektion og en uden er så lille vil jeg sige at det er pengene værd

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

altså f.eks. denne her: http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Surround_Sound/Recei ver/DENON_AVR-1906_surround_receiver_Soelv.htm  - den billigste der har rumkorrektionsmikrofon-dims og display på TV

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes