Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 16:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Findes denne sourroundreciever? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

For mig ser det ud som at den kun har autoopset, men ikke rumkorrektion.

Yamaha RX-V657 eller 659 har det, og også Pioneer VSX915 eller 916 har rumkorrektion.

Jeg kan også se at Tapeconnection har en RX-V657 demo model til 2500kr

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

MartinMoth2 skrev:
det er for at skåne de bittesmå B&W cm1 når der skal spilles højt, hvilket sker til tider. Følger MinicMiners gode råd :o) (Tror godt jeg kan affinde mig med en billig sourroundforforstærker - mine ører er desværre ikke de fineste)

Hehe... Det skal der jo også være plads til. Men *er* det i virkeligheden en aflastning, der batter? Det er jo ikke meget, du skåner den for, og hvis nu den i sandhed skulle aflastes burde det vel være de højere frekvenser, der skulle skæres fra. Jeg har en svag formodning om at det slider mere på membran og kantgummi, når membranen svinger mange gange pr. sekund vs få gange pr. sekund (såsom 60Hz)

Held og lykke med Denon'en (du er åbenbart meget glad for dem) - du kunne jo også finde en brugt, som lå lidt bedre på lydsiden. Så var det endda værd at holde fast i lidt længere. Blot en tanke

Til top Vis Tommy Sand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy Sand

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

kikker efter denon (og pioneer og yamaha) på brugtmarkedet.
Til top Vis MartinMoth2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinMoth2

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2006 kl. 05:51 | IP-adresse registreret  

MartinMoth2 skrev:

Ja, det er meningen det er til musik. Jeg mener, at de laveste frekvenser kan man ikke retningsbestemme med det menneskelige øre - det er det der er teorien. Derfor den justbare delefrekvens- så jeg kan sætte den præcis der, hvor det ikke vil påvirke stereoperspektivet.

Så i stedet for blot at have en sub, der supplerer de laveste frekvenser, så overtager/aflaster den for fronthøjtalerne. Det mener jeg bør være muligt, selv med en sub - har da læst om andre der har gjort det samme.

Og den justerbare delefrekvens ønskes, så jeg let kan eksperimentere med det, og evt. slå det fra.

Det kommer til at lyde forkert med kun en sub på, selvom den er placeret i midten . Hvordan tror du det vil lyde med et musikstykke hvor der er en stortromme helt ude i højre side og din sub er placeret i midten ? Ja, stortrommen flytter ind til midten

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

som sagt mener jeg ikke, at de allerlaveste frekvenser kan retningsbestemmes af det menneskelige øre - det er jo kun fx. 60 hz og nedefter. Men måske skal jeg længere ned, for at det ikke lyder forkert, som du advarer imod - og så er det efterhånden begrænset hvor meget jeg får aflastet de små højtalere, og det var jo det der er formålet. Netop derfor vil jeg have mulighed for at justere, og evt. slå det fra

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 01 August 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Så længe timingen er riktig knytter øret bastonene til de højere tonene der kommer i fra LR.

Det er derfor man kan ha subben fremme, men aligevel tro at der kommer bas i fra baghøjtalerene når man ser film. Eller for de der driver med bilstereo og kører delay på fronthøjtalerene sådan at lyden fra subbene der bag og frontene når ørene samtidigt og skaber en illusion af at bassen kommer i fra foran dig. Så juster delay indtil subben forsvinder i lydbilledet, and then you're good to go  Men selvfølgelig, 2 subber er bedre.....og dobbelt så dyrt

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

MartinMoth2 skrev:

som sagt mener jeg ikke, at de allerlaveste frekvenser kan retningsbestemmes af det menneskelige øre - det er jo kun fx. 60 hz og nedefter. Men måske skal jeg længere ned, for at det ikke lyder forkert, som du advarer imod - og så er det efterhånden begrænset hvor meget jeg får aflastet de små højtalere, og det var jo det der er formålet. Netop derfor vil jeg have mulighed for at justere, og evt. slå det fra

Når du deler så højt som 60Hz mener jeg helt bestemt øret er i stand til at retningsbestemme tonen , men prøv da og funker det ikke må du jo investere i en sub mere

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Så længe timingen er riktig knytter øret bastonene til de højere tonene der kommer i fra LR.

Det er derfor man kan ha subben fremme, men aligevel tro at der kommer bas i fra baghøjtalerene når man ser film. Eller for de der driver med bilstereo og kører delay på fronthøjtalerene sådan at lyden fra subbene der bag og frontene når ørene samtidigt og skaber en illusion af at bassen kommer i fra foran dig. Så juster delay indtil subben forsvinder i lydbilledet, and then you're good to go  Men selvfølgelig, 2 subber er bedre.....og dobbelt så dyrt

Det mener jeg nu ikke er helt rigtigt, men du kan have en pointe hvis man deler rigtigt dybt, dvs. nede ved 25-30Hz . En ting er sikkert og det er at jo højere du deler jo mere hørbart bliver det at man kun har 1 sub   

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Ok, hvis jeg nu er stokkonservativ, og af forskellige ulogiske grunder gerne vil have en denon sourroundreciever med omtalte rumkorrektion, og med mulighed for ekstern effektforstærker, og mulighed for at dele frekvensen (skærer de laveste væk, som nævnt) - hvilken model skal jeg så kikke efter, gerne brugt...

Kender I nogle?

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 August 2006 kl. 06:44 | IP-adresse registreret  

Min nye Sony STR-DB895 receiver har DAB radio.

Den har også alle de andre funktioner, du spørger efter, dog ikke OSD. Receiveren er sidste års model, så den er temmelig billig nu, koster ca. 3700 kr. i div. netbutikker.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

OK - men OSD er ret afgørende - vigtigere end DAB

Overvejer en brugt Denon AVR 3803. Synes at kunne læse på nettet, at den har faste delefrekvenser ved 40, 60, 80 100 og 120 Hz, og har OSD. Men kan ikke se om man kan sætte en effektblok på? Og det der med rumkorrektion?

Pioneer VSX915 overvejer jeg også, da den sælges fra ny til halv pris. Ved ikke om dener bedre eller værre end denon'en. Men smart med en UDB port (tror jeg nok) - den skulle ifølge manicminer havbe rumkorrektion. Men har denon OSD, og delefrekvenser som jeg ønsker?

Synes det er svært at finde sider hvor ALLE informationer står.

Har det lidt skidt med Yamaha, selvom de sikkert er OK. Måske fordi jeg har haft en yamaha snoescooter og en yamaha motorcykel, begge dele langt fra problemfri

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes