Forfatter |
|
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er det fordi du har Caps Lock på at ingen gider at svare - jeg gider sgu da heller ikke have at folk råber til mig...
|
Til top |
|
|
jonas hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alm porøst dæmpemateriale dæmper kun i bassen hvis den er placeret væk fra væggen. Dette skyldes at dæmpematerialet virker på lydens patikelhastighed og ikke trykket. Partikelhastigheden på væggen er 0, mens den, som tidligere skrevet, er maksimal ved 1/4 bølgelængde ude fra væggen - det er her at dæmpematerialet skal placeres for at have den ønskede effekt ved de lavere frekvenser.
der findes også andre måde at dæmpe lyden på - forskellige former for resonatorer (f.eks. Helmholtz eller pladeresonator) kan tunes til at virke ved bestemte frekvenser.
Ang. plastic på dæmpemateriale, så kan det godt lade sig gøre, og anvendes i rum hvor der stilles krav til hygiejne - og hvor direkte adgang til dryssende stenuld ikke kan bruges. En meget let film henover et prorøst dæmpemateriale virker faktisk bare som en membran der bliver sat i bevægelse, og hvis den dæmpes bagfra vil den kunne suge energi ud af lydfeltet. Et eksempel er her: http://www.rockfon.dk/sw6402.asp?PID=207&CEILINGID=5761
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eeyore skrev:
Adamfelix skrev:
Man skal bare dæmpe sit rum så meget som muligt og man kan næsten aldrig dæmpe det for meget! |
|
|
Det er direkte forkert, det du skriver der. Et overdæmpet = lyddødt rum er meget kedeligt at lytte i. Det er en balancegang mellem lyddæmpning og lydbrydning som vil give det bedste resultat. Ofte er det ikke ret meget, der skal til for at opnå en væsentlig forbedring.
|
|
|
Der hvor illussionen om at man er tilstede der hvor film eller musik skal forestille at være må være det ultimative. Dette opnår man kune ved at have et så lyddødt rum som muligt så der ikke er anden rumklang en den der er på det givne medie. hvorfor tror du alle biografer er dæmpet til døde. For hjernen er det selvmodsigende at man fx. sidder og hører musik fra en koncertsal (på mediet) men at den koncertsal bliver spillet ud i en stue med typisk stuerumklang. Man opnår simpelthen en bedre illusion af at være til stede i et lyddødt rum hvor der ikke bliver tillagt ekstra rumklang og iøvrigt er der også størst sandsynlighed for at høre det som produceren har hørt det! __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
Til top |
|
|
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix
Biografer er ikke dæmpet til døde, medmindre dem der har lavet dem ikke aner hvad de har med at gøre.
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kenneth ztas1 skrev:
DER ER STADIG IKKE NOGEN DER HAR SVARET PÅ OM DÆMPNINGS PLADERNE, DER ER LAVET TIL KUN AT DÆMPE I BASSEN, DÆMPER MERE NÅR DE ER UDE I 2CM,, ELLER OM DET ER TÆTTER PÅ VÆGGEN FX 1CM, DE 20 CM UD ER NOGET SLUDDER, I DENNE TYPE DÆMPNINGSPLADER 
|
|
|
HVIS du er så klog hvorfor spørger du så?? jeg prøver bare at aflive alle de misforståede ideer om at et rum skal være " levende"... Det skal det hvis man rent faktisk holder en koncert i sin stue, men når der nu på en enhver indspilning er rumklang tillagt enten kunstigt eller naturligt så er det kun et dårligere lydresultat man får med et levende rum, der levere ekstra rumlkang. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eeyore skrev:
Adamfelix
Biografer er ikke dæmpet til døde, medmindre dem der har lavet dem ikke aner hvad de har med at gøre.
|
|
|
Hvordan er de så dæmpet? -for jeg ved det øjensynligt ikke  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
Til top |
|
|
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det man ønsker er at anlægget skal spiller lige højt i hele frekvensområdet. Dette bliver bl.a. påvirket af rummets dimensioner og placeringen af højtalerne. For at rette op på dette kan man bygge/købe absorberende konstruktioner som dæmper frekvenserne i forskellige områder. En anden mulighed er at bruge en parametrisk equalizer til til at dæmpe og i få tilfælde hæve ønskede frekvenser.
Derudover ønskes en korrekt RT60 (efterklangstid). For at styre dette bruges der materialer/konstruktioner som har lydspredende egenskaber. Disse kan også bruges til at forhindre 1. reflektionspunkter på sidevæggene i at mudre lydbilledet til.
Alt dette opnås ikke ved at overdæmpe et lytterum / hjemmebiograf.
|
Til top |
|
|
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi prøver en gang til for prins Knud Skåret ud i pap.
Bølgelængden en givet ved formlen Hvor λ=Bølgelængden og Vw= lydens hastighed 343 m/s og F= frekvensen. Hvis vi antager at tykkelsen på din dæmpeplade er 5 cm og afstanden til væggen er 1 cm vil middelafstanden fra væggen være 3 cm. Da en 1/4 af bølgelængden absorberes vil bølgelængden der absorberes være 12cm dvs. at F= 343/0,12 = 2858Hz. Hvis du øger afstanden til 2 cm bliver middelafstanden ved en absorbanttykkelse på 5 cm 3,5 cm og den absorberede bølgelængde vil da være 14 cm dvs. F = 343/0,14 = 2450Hz.
Svaret på dit spørgsmål bliver da, at ved at øge afstanden med 1 cm ændres din angrebsfrekvens fra 2858Hz til 2450Hz. Du får altså over hovedet ikke dæmpet i basområdet, men kun det nedre mellemtoneområde!
Hvad effektiviteten angår: Du skal ud i meget større afstande fra væggen. Densiteten på det valgte materiale er væsentligt, du opnår kun meget ringe dæmpning med almindelig Rockwool, terrenbats er at foretrække til bas. Det hjælper også at bygge en ordentlig tæt kasse omkring din absorbant. Jeg ville foretrække en helmholzresonator hvor du selv bestemmer angrebsfrekvensen ud fra de stående bølger der er i dit rum.
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass skrev:
Bølgelængden en givet ved formlen Hvor λ=Bølgelængden og Vw= lydens hastighed 343 m/s og F= frekvensen. Hvis vi antager at tykkelsen på din dæmpeplade er 5 cm og afstanden til væggen er 1 cm vil middelafstanden fra væggen være 3 cm. Da en 1/4 af bølgelængden absorberes vil bølgelængden der absorberes være 12cm dvs. at F= 343/0,12 = 2858Hz. Hvis du øger afstanden til 2 cm bliver middelafstanden ved en absorbanttykkelse på 5 cm 3,5 cm og den absorberede bølgelængde vil da være 14 cm dvs. F = 343/0,14 = 2450Hz.
Svaret på dit spørgsmål bliver da, at ved at øge afstanden med 1 cm ændres din angrebsfrekvens fra 2858Hz til 2450Hz. Du får altså over hovedet ikke dæmpet i basområdet, men kun det nedre mellemtoneområde!
Hvad effektiviteten angår: Du skal ud i meget større afstande fra væggen. Densiteten på det valgte materiale er væsentligt, du opnår kun meget ringe dæmpning med almindelig Rockwool, terrenbats er at foretrække til bas. Det hjælper også at bygge en ordentlig tæt kasse omkring din absorbant. Jeg ville foretrække en helmholzresonator hvor du selv bestemmer angrebsfrekvensen ud fra de stående bølger der er i dit rum.
|
|
|

__________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
Til top |
|
|
Bass Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
Man skal bare dæmpe sit rum så meget som muligt og man kan næsten aldrig dæmpe det for meget! |
|
|
Taler du af erfaring eller af tro? Af tro vil jeg mene, idet de færreste har taget sig tid og råd til enten at investere i eller at bygge diffusere og en gang dæmpning er nu engang lettere. Personligt finder jeg det absolut ubehageligt at opholde mig i et lyddøt optagerum. Derimod er et fornuftigt forhold mellem dæmpning og diffusion betydeligt rarere også i en lyttesammenhæng. Når man farer frem på må og få med rockwool oa. godt og dæmper uden rigtig at have lavet et minimum af beregninger opnår man i bedste fald bare en kedelig lyd men ofte vil uhæmmet dæmpning medføre en destruktiv virkning på lydoplevelsen.
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eeyore skrev:
Det man ønsker er at anlægget skal spiller lige højt i hele frekvensområdet. Dette bliver bl.a. påvirket af rummets dimensioner og placeringen af højtalerne. For at rette op på dette kan man bygge/købe absorberende konstruktioner som dæmper frekvenserne i forskellige områder. En anden mulighed er at bruge en parametrisk equalizer til til at dæmpe og i få tilfælde hæve ønskede frekvenser.
Derudover ønskes en korrekt RT60 (efterklangstid). For at styre dette bruges der materialer/konstruktioner som har lydspredende egenskaber. Disse kan også bruges til at forhindre 1. reflektionspunkter på sidevæggene i at mudre lydbilledet til.
Alt dette opnås ikke ved at overdæmpe et lytterum / hjemmebiograf.
|
|
|
Det hele kommer self. an på hvad man forstår ved et "overdæmpet" rum. Min pointe var, da de færeste har måle udstyr til rådighed, så de skulle dæmpe så meget som man kunne.
For os amatøre må man så kunne konkludere at der aldrig kan ske noget dårligt ved at dæmpe.. Dæmp hellere for meget end for lidt! __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass skrev:
Adamfelix skrev:
|
|
Taler du af erfaring eller af tro? Af tro vil jeg mene, idet de færreste har taget sig tid og råd til enten at investere i eller at bygge diffusere og en gang dæmpning er nu engang lettere. Personligt finder jeg det absolut ubehageligt at opholde mig i et lyddøt optagerum. Derimod er et fornuftigt forhold mellem dæmpning og diffusion betydeligt rarere også i en lyttesammenhæng. Når man farer frem på må og få med rockwool oa. godt og dæmper uden rigtig at have lavet et minimum af beregninger opnår man i bedste fald bare en kedelig lyd men ofte vil uhæmmet dæmpning medføre en destruktiv virkning på lydoplevelsen.
|
|
|
Jeg taler af erfaring og viden.
Mest af erfaring, men det er vel logik at man ikke skal have tilføjet en rumklang fra ens lytterum som indirekte vil modstride rumklangen på et materiale vi lytter på.
Jeg har eftaring både fra hjemmet men også fra proffesionelt lydstudie. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass, kan du rent teknisk forklare mig hvad dårligt der kommer ud af at dæmpe et lokale uhæmmet? jeg skal erkende at jeg ikke er uddannet akustiker men jeg har dog måske læst og prøvet mere end den gængse hifienthusiast.
self. er det bedst med et linært dæmpet rum, men hvis man som udgangspunkt har en standard stue med skandinavisk/minimalistisk indretning kan det vel aldrig være dårligt at dæmpe så meget som muligt? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
Bass, kan du rent teknisk forklare mig hvad dårligt der kommer ud af at dæmpe et lokale uhæmmet? jeg skal erkende at jeg ikke er uddannet akustiker men jeg har dog måske læst og prøvet mere end den gængse hifienthusiast.
self. er det bedst med et linært dæmpet rum, men hvis man som udgangspunkt har en standard stue med skandinavisk/minimalistisk indretning kan det vel aldrig være dårligt at dæmpe så meget som muligt?
|
|
|
Nu hedder jeg ikke bass, men jeg vil da gerne indskyde et modspørgsmål:
Har du nogensinde hørt en højttaler i et lyddødt rum? og derefter et lydhårdt.
Det har jeg og det er ikke den lyd jeg vil have hjemme i stuen
Vedr. det tekniske og overdæmpning, så er det jo ikke verdens nemmest emne, sådan lige at kunne hive et par vise sten ud af ærmet, men den fornuftige forklaring lyder at man skal tilnærme sig et "standard" lytterum - IEC snakker om et gennemsnit målt i mange stuer. Dette er altså ikke et teoretisk optimum, men en praktisk målsætning.
Dette standard lytterum, er det konstruktørerne (burde... ) bruge til at udvikle deres højttalere i. Hvis du nu sætter en sådan højttaler ind i et "andet" rum (læs: overdæmpet), så lyder den jo ikke som konstruktøren har tænkt sig.
Du siger i øvrigt noget meget klogt: Det er bedst at måle de aktuelle rum INDEN man dæmper.
Min erfaring med overdæmpede rum er, at det lyder kedligt
Hilsen Thomas
PS
Det vigtigeste er at fjerne peaks og andre unoder, så kan man altid diskuterer den helt præsise dæmpning bagefter... 
|
Til top |
|
|
Bass Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næsten et hvert rum vil have stående bølger eller udfasninger, hvilket man forsøger at råde bod på gennem målrettet dæmpning. Hvis den dæmpning man indfører ligger i det forkerte frekvensområde får rummet en ujævn frekvensgang idet de oprindelige unoder stadig findes + de trykforandringer der er indført. I basområdet vil det f.eks. medføre en maskering af eks. stortrommeslag.
Generelt kan man vel sige at dæmpning tager energien ud af signalet, hvilket naturligvis har betydning for opfattelsen af lyden. De fleste mennesker trives trodsalt bedst med en vis efterklang der jo er med til at give information om det rum man befinder sig i.
Alt med måde....
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da første gang jeg har set dæmpeplader benyttet i stuen uden at synes det var direkte grimt. Godt gået!  __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så heldig at jeg har et rigtig godt lytterum. Jeg har selv tegnet det efter de muligheder der var og bagefter dæmpet rummet. Resultatet er bare så godt. Det er temmelig dæmpet og lidt vel dæmpet til en "levende"violin der spilles i rummet. Her mangler noget efterklang, hvilket skyldes rummets begrænsede størrelse på 29 m2. og dæmpningen. Men en optaget violin lyder bare så godt, hvis det er en god optagelse.
Det gælder efter min mening at dæmpe så meget det er muligt bag højttalerne, gerne så rummet bag højttalerne er som et sort hul. Der skal ikke komme lyd derfra, da det skal ilustrere et hul ind til koncertsalen, som rummet er hægtet på. Den lyd der kommer fra væggen bag højttalerne er meget uheldig, ; fordi man hører lyd fra venstre højttaler med højre øre. Det vil man ikke i en koncertsal, da der ikke vil være en væg der.
Derefter dæmpes første refleksionspunkt på sidevægge og loft. Jeg har valgt at have Rockfon på hele loftet, da jeg har bart trægulv.
Lyden fra resten af sidevæggene og bagvæg skal ikke dæmpes men sprede lyden gerne med bøger eller diffusere. Det er specielt vigtigt ikke at dæmpe bagvæggen, hvis man ikke sidder tæt opad den. Der mangler nemlig lyd bagfra, som der er i koncertsalen, og den lyd der kommer, kommer for tidlig. Den kan så forsinkes med reflektore. Man mangler det tilskud baagfra som var så godt ved quadrafonie. Står sofaen klods op ad væggen, kan det være nødvendigt.
De målinger jeg har set fra Brüel & Kjær for år tilbage viste at rummet ikke skulle dæmpes ens, men have mindre dæmpning ved lavere frekvenser. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
kenneth ztas1 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 304
|
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gjort lidt ala hvad emle starter har gjort, og hans indlæg har gjort underværker på min lyd, jeg har skråvægge bag mine højtaler, så måtte laver dæmpe pladerne 60cmx60cm.
Købte 2 stk malerlærred med ramme i 1.5cm tykkelse, skar noget rockfon ind i rammen, og malede lærret samme farve som min væg, hængte dem op, så jeg kunne justerer hvor langt de skulle sidde fra væggen, de endte 2cm ud fra væggen.
Mit problem var at min bas buldrede lidt på nogen af mine cder og lper.
Mit problem er fuldstændigt løst, min bas er helt strammet op uden nogen form for bulder, samtidig går den mere dybt og præsict, mellemtone er kommet mere frem og diskanten er blivet mere varm og velopløst, perspektiv er osse blivet mere veldefineret, dynamik er blivet en smule mindre, men kun lidt.
Så mange tak til emle starter
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har også selv arbejdet med dæmpning i det små...
Der hænger billeder ved de 1. reflektionspunkter på sidevægge, disse er som ovenstående også monteret i ramme og med dæmpemateriale bag lærredet.
Rummet er i øvrigt beklædt med lærreder på de fleste vægge.
Mellem højttalere og lytteposition ligger der et tykt rya-agtigt tæppe, som virkelig gjorde meget...
Derudover er højttalerene placeret så jf. beregninger rammer rummets stående bølger mindst
Der kan gøres stores forskelle uden at man skal bo i en skumgummi hytte ;o) __________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass skrev:
|
|
|
Puha da.. det er da lige til den helt store matematisk eksamen på høj niveau, eller os er jeg bare ved at være en gammel mand for hvem det er længe siden jeg har gået i skole 
|
Til top |
|
|