| Forfatter |
|
Pita Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
27pH skrev:
Pita skrev:
Er 800xe kræsne mht hvilken forforstærker man benytter? Jeg har tænkt mig at prøve en rør eller lignende
|
|
|
Pas på. Selv med buffer har de en indgangsimpedans på kun 10 kohm. Det er ikke ret meget og nok lidt hård kost for en rørbasse.
vH pH
|
|
|
Øv. Jeg har ikke den helt store forstand på rørforstærkere, så det er godt at du advarer mig... Budgettet er ret stram, så jeg leder lidt efter en god men billig forforstærker, som vil matche en 800XE....Den Denon PRA 1500, som står hjemme nu lyder ikke specielt godt med mine JBL 4410.
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan bygge en 800XE for ca. 4000,- hvis du selv finder et kabinet...-der er ikke meget der kan matche i forhold til prisen.
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neon^ skrev:
| Du kan bygge en 800XE for ca. 4000,- hvis du selv finder et kabinet...-der er ikke meget der kan matche i forhold til prisen. |
|
|
det var nu en forforstærker jeg tænkte på
|
| Til top |
|
| |
WiredForSound Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil meget gerne høre når nogen har lyttet på NewClassD....
Min kollega Ringvig, som har en 800XE, kører med en 41 trins attennuator (tror det er fra NLE) og en proceed DAC - han henter musikken Lossless via optisk kabel fra hans Mac ind i DAC´en og videre til 800XE´en...
Han har lånt en Lyngdorf med hjem fra HiFi klubben.. til ca. 25.000, mener det er den med rumkorrektion.. han ville aldrig bytte 800XE med den...
Jeg er i 7 sind mht. om jeg skal gå digitalt, mine højtalere er med enheder fra Thiel & Partner og de er til den lyse side... hmmmm
BBC bruger 800XE moduler i deres studieforstærkere det samme gør Danmarks Radio.. det må da borge for noget...
__________________ Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
WiredForSound skrev:
BBC bruger 800XE moduler i deres studieforstærkere det samme gør Danmarks Radio.. det må da borge for noget...
|
|
|
Ja, det borger vel for en vis stabilitet (og en lav pris).
Nu tror jeg ikke på at LCAudio har formået at sælge 3000 stk. 800XE inden modulet blev sat til salg på deres hjemmeside. Der er nok nærmere tale om at man har valgt et standard class-d modul som anvendes i aktive studiemonitorer og sælger det som deres eget modul. Det behøver modulet selvfølgelig ikke at blive ringere af. Men hvis det er high-end man går efter har jeg mere tiltro til NewclassD.
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
WiredForSound skrev:
|
|
|
Ja, det borger vel for en vis stabilitet (og en lav pris).
Nu tror jeg ikke på at LCAudio har formået at sælge 3000 stk. 800XE inden modulet blev sat til salg på deres hjemmeside. Der er nok nærmere tale om at man har valgt et standard class-d modul som anvendes i aktive studiemonitorer og sælger det som deres eget modul. Det behøver modulet selvfølgelig ikke at blive ringere af. Men hvis det er high-end man går efter har jeg mere tiltro til NewclassD.
|
|
|
Gert - Som i dag ejer LC Audio ejer osse TC Electronic - derfor "standard-modulet". Som musiker må jeg sige, at de ting der ellers står TC Electronic på er tæt på det ultimative, osse selvom man har de store amerikanske producenter med... Der er nok næppe nogen der har siddet bag en større mixerpult, som ikke har kendskab til eller pillet ved fx. en 2240 parametrisk EQ... - Eller andre TC ting... Og når så jeg kigger på de ML, Accuphase og 300B SE ting jeg ellers har testet på K2'erne, så er det vist ikke udelukkende for "lavpris" og "driftstabilitet" de skal fremhæves... Det skal dog osse siges, at jeg vist stadig skylder at finde tiden til at samle de NCD moduler der har lagt under skrivebordet det sidste halvandet års tid...
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
27pH skrev:
Pita skrev:
Er 800xe kræsne mht hvilken forforstærker man benytter? Jeg har tænkt mig at prøve en rør eller lignende
|
|
|
Pas på. Selv med buffer har de en indgangsimpedans på kun 10 kohm. Det er ikke ret meget og nok lidt hård kost for en rørbasse.
vH pH
|
|
|
- Og samtidig har de fleste D forstærkere en forholdsvis kraftig udstråling omkring bærefrekvensen et sted mellem 400 og 600 KHz. Ikke i sig selv et problem da frekvensen er så høj, men der er overlejret intermodulation i forhold til dit lydsignal. Så en rør-forforstærker der er så højimpedant og "utæt" for udefra støj, kan altså kræve lidt forholdsregler. Det er ikke umuligt, jeg har en "hifi-ven" der kører med rør-pre og rør-riaa sammen med tror det er en ZapPulse 2.2SE, og det spiller fint - efter lidt afskærmning af rør og strømkabler...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er unægtelig mange moduler....
Bliver vildt når der kan laves en "switch over" test imellem NewClassD og 800XE...
så se at få samlet jeres NCD moduler...
WiredForSound
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så det er nok 800xe og NewClass D vi skal kigge efter?
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har været hjemme ved Gert ( LC Audio ) og lytte til 800ex den spiller godt . meget bedre end ,3se udgaven som jeg selv har.. men syntes stadig den mangler noget varme i lyden .. grunden til jeg ikke valgte digitale forstærker hjem til var at lyden ikke var varm og blød nok til mine øre .. og at mit ene 2,3se modulstod af efter 3 år.. hvor på jeg ringede til Gert ( LC Audio ) og fortalte ham om problemet, han villge sælge mit et til halv pris uden at se det gamle .. mon ikke han er klat over at de muligvis ikke holder så mange år som kl. a/b moduler .. jeg har selv valgt grund sound moduler .. de har den varme jeg søgte ..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| jeg har været hjemme ved Gert ( LC Audio ) og lytte til 800ex den spiller godt . meget bedre end ,3se udgaven som jeg selv har.. men syntes stadig den mangler noget varme i lyden .. grunden til jeg ikke valgte digitale forstærker hjem til var at lyden ikke var varm og blød nok til mine øre .. og at mit ene 2,3se modulstod af efter 3 år.. hvor på jeg ringede til Gert ( LC Audio ) og fortalte ham om problemet, han villge sælge mit et til halv pris uden at se det gamle .. mon ikke han er klat over at de muligvis ikke holder så mange år som kl. a/b moduler .. jeg har selv valgt grund sound moduler .. de har den varme jeg søgte ..
|
|
|
Hvilke moduler har du fra Ground Sound? Og hvad er det præcist som gør, at modulerne fra de forskellige firmaer/producenter lyder anderledes fra hinanden??? Det er jo i bund og grund den samme teknologi, som der bliver anvendt, er det ikke? Jeg mener, ICE Power er jo ICE Power uanset hvor det kommer fra?
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
jeg har pa3cc .. og er meget tilfreds med dem.. har dog ikke hørt så meget på dem da jeg ikke er færdig med at bygge effekt forstærkeren . det er en kl a/b forstærker.
hvad forskellen er på de forskellige ice power moduler .. ved jer ikke .. men tror det er måden de sætter dem sammen på .. måden de er opbygget på er ikke ens .. selv om de har samme egenskaber.
der er jo lige så stor forskel på dem som biler .. honda og skoda er begge biler .. men køre ikke ens .
hvilke højtaler skal forstærkeren trække
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pita skrev:
lille_smed skrev:
| jeg har været hjemme ved Gert ( LC Audio ) og lytte til 800ex den spiller godt . meget bedre end ,3se udgaven som jeg selv har.. men syntes stadig den mangler noget varme i lyden .. grunden til jeg ikke valgte digitale forstærker hjem til var at lyden ikke var varm og blød nok til mine øre .. og at mit ene 2,3se modulstod af efter 3 år.. hvor på jeg ringede til Gert ( LC Audio ) og fortalte ham om problemet, han villge sælge mit et til halv pris uden at se det gamle .. mon ikke han er klat over at de muligvis ikke holder så mange år som kl. a/b moduler .. jeg har selv valgt grund sound moduler .. de har den varme jeg søgte ..
|
|
|
Hvilke moduler har du fra Ground Sound?
Og hvad er det præcist som gør, at modulerne fra de forskellige firmaer/producenter lyder anderledes fra hinanden??? Det er jo i bund og grund den samme teknologi, som der bliver anvendt, er det ikke? Jeg mener, ICE Power er jo ICE Power uanset hvor det kommer fra?
|
|
|
ICE power er ICE power uanset hvor det kommer fra, fordi det kun kommer fra et sted, nemlig B&O.  Grundlæggende så er klasse D variationer over samme teknologi sådan helt simplificeret. Men der er mange forskellige måde man kan implementere teknologien på og så er der masser af plads til forbedringer og diverse afvigende designs. Klasse D er ikke bare klasse D. Klik : Klasse D
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pita skrev:
Og hvad er det præcist som gør, at modulerne fra de forskellige firmaer/producenter lyder anderledes fra hinanden??? Det er jo i bund og grund den samme teknologi, som der bliver anvendt, er det ikke? Jeg mener, ICE Power er jo ICE Power uanset hvor det kommer fra?
|
|
|
IcePower er et registreret varemærke, og ejes i dag af Bang og Olufsen Icepower. Modulationsform og modkobling er patenteret, og det er derfor når der tales om Ice Power altid moduler fra DEN SAMME producent. Klasse D teknologi'en, som bl.a. bruges af / i Ice Power er derimod principielt den samme. Herhjemme blandt de mere kendte producenter af deres egne klasse D moduler kan nævnes LC Audio ( Lars Clausen - udviklet ), LC Audio ( TC Electronic - udviklet og produceret ), TC Electronic ( Egen udvikling ), NewClassD ( Lars Clausen, fhv. LC Audio Udviklet ), CAD-Audio ( Egen udvikling, tidligere solg Ice Power ). Ser man "grundlæggende" på ovenstående forstærkere, så er de alle ens - det er jo alle Klasse D - Men det er vel det samme som og sige at alle Klasse A / A/B forstærkere er ens, hvorfor er der så nogen der betaler for Mark Levinson, Accuphase mm, når de kan få noed Prosonic i Bilka??
En af forskellene på fx. LC, TC Electronic, NewClassD og IcePower modulerne er fx. at Ice Power bruger en H Driver og en H bro til at lave effekten - groft sagt betyder det at forstærkeren er opbygget brokoblet, og dermed kører på en single-rail power supply. De andre bruger en High Side / Low Side driver og Dual-Rail power supply, og kan derved teknisk set brokobles - Jeg har en lille forstærker stående baseret på 2+2 ZP2.3SE moduler brokoblet... = 1450wRMS / 8 Ohm...
Groft sagt kan man da sige, at selve modulationen er lavet ved at trække en operations-forstærker i selvsving ved hjælp af tidsbestemt forskydning i modkoblingen ( RCR led i modkoblingen ).
klasse D forstærkerne er faktisk ikke "digitale", som de ellers kaldes i folkemunde. Den bedste beskrivelse er faktisk, at de virker stort set på samme måde som en FM Radio. En FM Radio er dog frekvensmoduleret med +/- 75 KHz, hvor Klasse D forstærkerne er Pulsbredde-moduleret, hvilket mest svarer til single bit DAC convertering. Der findes dog ganske få fuldt digitale forstærker-chips, for eksempel Tripath som i sin tid i high fidelity blev testet med overskriften "Ulv i fåreklæder".
- forvirret på et højere plan?? - Bare spørg løs, jeg har i et tidligere job arbejdet en del med effektkonvertering af både energi og lyd...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klasse d er ikke bare klasse D... Vi må ikke glemme Equibit... det er den teknologi der udsprang af 2 danske ingeniøres arbejde... den er digitial helt til modulatoren... benyttes af TacT... (DAC bliver overfløding hvis du giver den digitalt input fra kilde) De er siden blevet opkøbt af Texas Instruments... desuden bruger Panasonic Equibit teknologien i deres forstærkere... dog ikke med samme finpudsning og optimering som TacT... Men der er også ved at opstå flere tweak sites til div. digitale forstærkere... det er klart at rørfreaks og folk der sværger til rifa lytter aldrig vil tale sødt om en digital forstærker... men hvis det er muligt at fabrikere en kasse på 5 kg der levere 2x200 watt i 8 ohm med lav eller næsten ingen forvrængning... /varmeudvikling... og sidst men ikke mindst "varm" lyd... og lav fremstillings pris... så må den sidste bastion da være faldet...
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
og JBLfan, det kan være der bliver masser at spørge om... jeg har lige købt digitalt... skal hente den på onsdag... Kom tilbage med oplysninger.... i denne tråd...
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLfan, tak for gennemgangen!  Du kan vente flere spørgsmål på et senere tidspunkt  Men for at vende tilbage: Hvilke moduler skal man gå efter, hvis man vil have lidt mere "varm" og "blød" lyd? Jeg har som sagt prøvet TacT (SDA 2175) og den blev aldrig helt god. Den lød kold og kedelig efter min mening. EDIT: Et hurtigt kig på NERDS viser at "MrForce" har haft problemer med NewClassD modulerne. Ikke særlig betryggende må man sige!!!
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er ved at prøve om jeg kan låne en 800xe. men kan ikke helt finde ud af om jeg måtte  først fik jeg et nej af en gut.. bagefter fik jeg et ja, det kunne godt lade sige gøre fra gert, men han kaldte mig Jan som jeg ikke hedder  nå men jeg smed min adresse på hans mail så må vi se om han sender en, kunne være sjov om sådan en lille bandit kan tæve min gamle kæmpe af en luxman, regner ikke med de lyder ens overhovedet, er sikker på luxen er mere varm, men vil også hellere have noget der spiller mere præsist, og er også lidt irriterende med sådan en strømsuger jeg har pt. det er jo ikke noget problem at have en classeD til at stå tændt 24/7
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pita,
Det som jeg kan læse ud af de mange tråde der omkring Klasse D, hvis man kan tage de oplysninger for troende...
Så er højtalere match´ningen også meget vigtig, højtalere med hang til det lyse, siges at blive skingre og hårde / kolde i den øvre mellemtone og diskanten...
Jeg er selv meget spændt, jeg håber at have mine AVALON Opus Ceramique kloner klar om 14 dage, så skal der testes....
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |