| Forfatter |
|
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
WiredForSound skrev:
Jeg er selv meget spændt, jeg håber at have mine AVALON Opus Ceramique kloner klar om 14 dage, så skal der testes....
|
|
|
Det lyder som et spændende projekt, som du gerne må fortælle noget mere om 
(I en anden tråd naturligvis!)
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan vi ikke blive enige om at omtale TC/800XE og ICE modulerne som switch mode forstærkere.
De er ikke på nogen måde digitale. Signalbehandlingen er analog.
I grove træk: disse forstærkere kan kun give to output: fuld spænding - eller ingen spænding. Den måde lydsignalet
forstærkes gennem sådan et modul er gennem hvor l æ n g e der er fuld spænding. Jo længere der er åbent for sluserne, jo
mere energi afsættes.
ICE og TC modulerne er forskellige mht. hvordan modkoblingssløjferne er implementerede.
Den store fordel for fx. DR og studier er varmeafsætningen. Som er minimal og tillader indbygning hvor som helst. Især hvis
man bruger en switch mode strømforsyning også.
Mht. indgangsimpedans på TC modulet: Kurt von Kubik og Hurtig har lavet en god buffer uden modkobling, diskret opbygget,
så TC modulet kan bruges til almindelige hifi forforstærkere. Jeg vil tro man efterhånden kan læse om den på DIYaudio.com
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så semi-digitale da...
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
LOL
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
WiredForSound skrev:
Hej Pita,
Det som jeg kan læse ud af de mange tråde der omkring Klasse D, hvis man kan tage de oplysninger for troende...
Så er højtalere match´ningen også meget vigtig, højtalere med hang til det lyse, siges at blive skingre og hårde / kolde i den øvre mellemtone og diskanten...
Jeg er selv meget spændt, jeg håber at have mine AVALON Opus Ceramique kloner klar om 14 dage, så skal der testes....
|
|
|
Jeg synes at dit valg af forstærker er yderst interessant, når man ser på hvilke højttalere du har. De fleste Avalon-ejere herjemme har Pass eller Plinius spændt for. Er Avalon ikke meget neutrale?
|
| Til top |
|
| |
WiredForSound Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joh de siges at være meget neutrale,
Jeg har hørt at folk nogle gange kan være lidt skuffede når de hører Avalon første gang, fordi de simpelthen forsvinder... men efter et stykke tid går detalje rigdom, klarhed etc. op for lytteren.
Utallige reviews taler for sig selv....
Forstærkerevalget er særdeles utradionelt, jeg har valgt at eksperimentere på en Equibit opbygget forstærker med kredse fra Texas Instrument og den er som bekendt ikke semidigital men fuldt ud Digital hele vejen igennem. Via den patenterede Equibit-teknologi konverteres det digitale PCM-signal (f.eks. fra cd) til PWM-impulser (Pulse Width Modulation), og den meget høje faste switch-frekvens på 400 kHz ligger så langt over det hørbare område, at den aldrig vil gå ind og påvirke højttalerens diskantenhed... som ellers er frygtet ved digitale forstærkere... TacT og Panasonic bruger idag Equibit teknologien, som ejes af Texas Instruments, men er oprindeligt udviklet af danske toccata industries, men solgt til Teaxas Instruments i 2000, som også overtog de danske ingeniører der udviklede teknologien.
TacT milllenium bruger de samme kredse som Panasonic, men i Tact´ens tilfælde er der kredset mere for Strømforsyningen samt den avancerede rumkorrektions del...
Omkring min forstærkers opbygning vender jeg tilbage med senere...
Det er rigtigt at N. Pass passer godt til AVALON... men ikke til min pengepung...
__________________ Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at holde mig til Tråden... Zappulse 800XE,
Så er det planen at når jeg er klar med min Amp, at min kollegas 800XE skal testes op mod min, husk vi har samme højtalere, kunne være vildt fedt om der kunne laves en test aften på fyn evt. hvor nogen havde Hypex / ICE / Tripath / Newclass D med så vi kunne sammenligne...
Jeg tror ikke at man bare lige kan konstatere hvad der bedst... men kan måske klarlægge tydlige forskelle...:) __________________ Jean Hiraga A30
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
WiredForSound skrev:
Joh de siges at være meget neutrale,
Jeg har hørt at folk nogle gange kan være lidt skuffede når de hører Avalon første gang, fordi de simpelthen forsvinder... men efter et stykke tid går detalje rigdom, klarhed etc. op for lytteren.
Utallige reviews taler for sig selv....
Forstærkerevalget er særdeles utradionelt, jeg har valgt at eksperimentere på en Equibit opbygget forstærker med kredse fra Texas Instrument og den er som bekendt ikke semidigital men fuldt ud Digital hele vejen igennem. Via den patenterede Equibit-teknologi konverteres det digitale PCM-signal (f.eks. fra cd) til PWM-impulser (Pulse Width Modulation), og den meget høje faste switch-frekvens på 400 kHz ligger så langt over det hørbare område, at den aldrig vil gå ind og påvirke højttalerens diskantenhed... som ellers er frygtet ved digitale forstærkere... TacT og Panasonic bruger idag Equibit teknologien, som ejes af Texas Instruments, men er oprindeligt udviklet af danske toccata industries, men solgt til Teaxas Instruments i 2000, som også overtog de danske ingeniører der udviklede teknologien.
TacT milllenium bruger de samme kredse som Panasonic, men i Tact´ens tilfælde er der kredset mere for Strømforsyningen samt den avancerede rumkorrektions del...
Omkring min forstærkers opbygning vender jeg tilbage med senere...
Det er rigtigt at N. Pass passer godt til AVALON... men ikke til min pengepung...
|
|
|
Mener også, at der står Equibit på Lyngdorf SDAI 2175, men den er semi-digital. Den forstærker var ikke lige min kop the, men det kan skyldes flere faktorer.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pita,
Min kollega der har Zappulse 800XE har lånt Lyngdorf´en med hjem og den faldt ikke i god jord hos nogen af os.... er på ingen måde sin pris berettiget....
__________________ Jean Hiraga A30
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var heldig at høre KvKs TC electronic modul, med KvKs buffer, en lille superlavimpedant Panasonic elektrolytbank, og en
enkelt 100 W ringkernetrafo i går. Endnu ikke i kabinet. men monteret på en aluplade. Lyttet på efter ca. 30 min
"opvarmning". Med et no-name netkabel i sort plast.
Til sammenligning med en hæderlig klasse AB 70 W forstærker (en Doxa 70 modificeret til Daner Namit topologi, og med
gode RIFA elektrolytter):
Til at starte med stod svitsmonsteret (som vi kalder den) i mit rack på en spånpladehylde. Det påvirkede lyden i negativ
retning: noget i den øvre mellemtone blev ret spidst at lytte på. Der var ikke tale om klassisk sss-betoning, men mere
sådan, at der kom en lettere metallisk klang over stemmer og instrumenter, og deres "krop" blev nedtonet, og det blev
vanskeligt at høre mindre modulationer i stemmer og instrumenter på velkendte plader. På dette tidspuntkt en smule
lyttetrættende. Og manglede efter min smag en smule bund, saft og musikalitet.
Derefter blev svitsmonsteret anbragt på et tykt "ægte" gulvtæppe (det eksotiske Valby fra IKEA). Derved blev lyden
markant bedre: Det eliminerede på forunderligvis den ovennævnte betoning. Alt i alt om lyden: Denne forstærker er IKKE
bange for at åbne munden. Den spillede meget uanstrengt, og ret neutralt. Den har ikke perfekt rum, men et markant godt
rum på kraftige og dybe instrumenter. I mine ører var diskanten ikke helt velopløst. Anbragt på gulvtæppet var lyden
bestemt ikke trættende. Og en del vinylplader lød ret fedt. Og bassen var god og dyb.
Så alt i alt med den specielle buffer en god forstærker, men med det forbehold at svitsmonsteret nok skal tweakes lidt med
et veldæmpet og solidt kabinet. Så jeg ser frem til at høre den igen, når KvK/Hurtig har lavet kabinet til denne prototype.
|
| Til top |
|
| |
Lars J Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|