| Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52:
Tillykke med den dejlige plov.
Hvor dælen finder man sådan en dejlig spille til en så rimelig pris?
Husk at børsten på den Pickering PU fratrækker 1g. VTF når den er i rillen. Så hvis den anbefalede VTF er 1.25g. skal den sættes til 2.25g.
Vær opmærksom på at man ikke altid kan stole 100% på Shure's nåletryksvægte (hvis det er sådan én der fulgte med). Der kan være et vist udsving i tolerancerne. Mit eksemplar giver 0.1g. (mindst) for lidt VTF. Det er selvfølgelig ikke så meget men bare man er klar over det. Jeg kender andre hvor den fungerer perfekt.
Så vil jeg igen lige slå et slag for den tidligere Thorens medarbejder Joel Boutreux. Han sælger på eBay under navnet protisson. Han har mange gode ting som olie osv. til meget rimelige priser. Lige p.t. ser det dog ikke ud som om han har noget til salg. Man kan også kontakte ham via mail: j.boutreux@gmx.de
Her er hans Thorens guide (pdf).
Pickering XV15 625E er vel en ganske udmærket PU? Denne eBay sælger har 2 nye nåle til 40£ (+5£ i fors.). Det er ca. 1/2 pris. Han har også én XV15 PU (med nål) + 2 ekstra nåle til 70£. Den bedste nål man kan få til en XV15 er en D-11S (fine line). Den kan erhverves hos KABUSA for 60$ (ekskl. fors.)
Edit: Teksten er rettet pga. misinformation.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja OK, Papkassen kender jeg godt. Jeg ville bare ønske de ville bruge lidt flere underkategorier for at gøre det mere overskueligt. Det er nok også derfor jeg ikke gider at kigge siden igennem særligt ofte. Bye bye Thorens.
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, ja, der findes mange gode gamle pladespillere derude.
Ville uden at blinke kaste mig over en Thorens TD160super eller 166 (mk...?) igen
De kan af og til findes til "next to nothing"
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Ja OK, Papkassen kender jeg godt. Jeg ville bare ønske de ville bruge lidt flere underkategorier for at gøre det mere overskueligt. Det er nok også derfor jeg ikke gider at kigge siden igennem særligt ofte. Bye bye Thorens.  |
|
|
Helt enig i dine betragtninger om Papkassen, men ind imellem..............
Jeg har givet svigersønnen alle links til modifikation af Thorens TD125, så nu er han også grebet af vinyl bacillen .
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror bare man skal passe lidt på med ikke at gå helt overboard med diverse tweak og modifikationer. Ingen tvivl om at der er visse problemområder der forholdsvis nemt kan udbedres. Det at man måske opnår en anden lyd der i første omgang opleves som mere hifi-rigtig kan godt på længere sigt vise sig at være mindre musikalsk og homogen. Thorens var nok ikke helt dumme.
En anden måtte end den originale af gummi skal der til. Kork er godt og billigt. Man kan evt. lave sin egen "Spotmat" som de ses hos "The Analog Dept".
Den tynde masonit bundplade (er den også på TD125?) er ikke meget værd. En tyk bundplade af MDF, Xfinér eller ægte træ er bedre (jeg ved ikke hvad der er bedst).
Hvis Thorens'en hænger på en væghylde kan man roligt fjerne "skumfiduserne" i fjedrene. De er der kun for at dæmpe ophænget under mindre gunstige forhold. Uden dem kan ophænget svinge mere frit.
En WIDIA (poleret hærdet metal) skive i bunden af centerlejet vil gøre at tallerkenen roterer med et minimum af friktion. Lejet i Thorens' "Ambiance" model var udfærdiget af dette materiale. Lejet skal naturligvis rotere i olie af den rette tykkelse. På de helt gamle Thorens må olien ikke være for tynd (glem symaskine-olie!). Der skal selvfølgelig være olie helt op til kanten når lejet er sænket på plads (her opstår der ofte slid). Let overløb er fint.
Drivremmen må endelig ikke være for stram! Det øger i høj grad stress på leje og motor og ganske unødigt.
Noget af det vigtigste (og helt sikkert mest tidskrævende) er justeringen af ophænget. Der er lange artikler om dette hos TAD. Noget jeg ikke synes de nævner som jeg finder vigtigt er hvordan man roterer fjedrene i forhold til tyngdepunktet (centerlejet). Dette gør det betydeligt nemmere at opnå et langvarigt lige-op-og-ned bounce.
Angående fødder må man prøve sig frem. Jeg er ikke sikker på at spikes altid er vejen frem. Jeg brugte bare standard gummidimserne. Men måske nogle kraftige justérbare messing spikes? 3stk. gør det også noget nemmere at få spillen i vater. RDC cones skulle også være gode.
Nogle ynder at dæmpe både inder og ydertallerken med f.eks. blygummi. Det er ikke nogen god ide. Det er tungt. Ophænget er skabt til at bære en vis vægt og derigennem svinge ved den rette frekvens. En tynd (ca. 2mm) rund MDF skive der presses op og sættes i spænd i indertallerkenen er en mulighed. Det er ved indertallerkenen at eventuelle vibrationer fra motoren (via drivremmen) og lejet opstår. Hvis det endelig skal være kan man dæmpe med kork der ikke vejer så meget. Når man dæmper tallerkenen skal det gøres ensartet. Der er jo en grund til at den er blevet udbalanceret. For meget ekstra vægt slider også på lejet (WIDIA afhjælper dette).
Det var så min lille Thorens prædiken.  (Det er nogle dejlige maskiner - de gamle).
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Jeg tror bare man skal passe lidt på med ikke at gå helt overboard med diverse tweak og modifikationer. Ingen tvivl om at der er visse problemområder der forholdsvis nemt kan udbedres. Det at man måske opnår en anden lyd der i første omgang opleves som mere hifi-rigtig kan godt på længere sigt vise sig at være mindre musikalsk og homogen. Thorens var nok ikke helt dumme.
En anden måtte end den originale af gummi skal der til. Kork er godt og billigt. Man kan evt. lave sin egen "Spotmat" som de ses hos "The Analog Dept".
Den tynde masonit bundplade (er den også på TD125?) er ikke meget værd. En tyk bundplade af MDF, Xfinér eller ægte træ er bedre (jeg ved ikke hvad der er bedst).
Hvis Thorens'en hænger på en væghylde kan man roligt fjerne "skumfiduserne" i fjedrene. De er der kun for at dæmpe ophænget under mindre gunstige forhold. Uden dem kan ophænget svinge mere frit.
En WIDIA (poleret hærdet metal) skive i bunden af centerlejet vil gøre at tallerkenen roterer med et minimum af friktion. Lejet i Thorens' "Ambiance" model var udfærdiget af dette materiale. Lejet skal naturligvis rotere i olie af den rette tykkelse. På de helt gamle Thorens må olien ikke være for tynd (glem symaskine-olie!). Der skal selvfølgelig være olie helt op til kanten når lejet er sænket på plads (her opstår der ofte slid). Let overløb er fint.
Drivremmen må endelig ikke være for stram! Det øger i høj grad stress på leje og motor og ganske unødigt.
Noget af det vigtigste (og helt sikkert mest tidskrævende) er justeringen af ophænget. Der er lange artikler om dette hos TAD. Noget jeg ikke synes de nævner som jeg finder vigtigt er hvordan man roterer fjedrene i forhold til tyngdepunktet (centerlejet). Dette gør det betydeligt nemmere at opnå et langvarigt lige-op-og-ned bounce.
Angående fødder må man prøve sig frem. Jeg er ikke sikker på at spikes altid er vejen frem. Jeg brugte bare standard gummidimserne. Men måske nogle kraftige justérbare messing spikes? 3stk. gør det også noget nemmere at få spillen i vater. RDC cones skulle også være gode.
Nogle ynder at dæmpe både inder og ydertallerken med f.eks. blygummi. Det er ikke nogen god ide. Det er tungt. Ophænget er skabt til at bære en vis vægt og derigennem svinge ved den rette frekvens. En tynd (ca. 2mm) rund MDF skive der presses op og sættes i spænd i indertallerkenen er en mulighed. Det er ved indertallerkenen at eventuelle vibrationer fra motoren (via drivremmen) og lejet opstår. Hvis det endelig skal være kan man dæmpe med kork der ikke vejer så meget. Når man dæmper tallerkenen skal det gøres ensartet. Der er jo en grund til at den er blevet udbalanceret. For meget ekstra vægt slider også på lejet (WIDIA afhjælper dette).
Det var så min lille Thorens prædiken. (Det er nogle dejlige maskiner - de gamle).
|
|
|
Jeg erstattede den originale måtte (hård gummi) med en AM filtmåtte. Tydelig forbedring af lyden.
I morgen skal jeg hen og montere en væghylde til Thorens´en, så den uundgåelige tilbagekobling nedbringes.
|
| Til top |
|
| |
paebb Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
En filtmåtte fungerer som et båndpasfilter, derfor kan den ikke anbefales overhovedet , med mindre man ønsker lyd uden saft og kraft.
En bedre løsning er Nottinghan analogue´s Space Mat!
Den er lavet af et foam der ligner det visse IC´er leveres med ideén er at måtten fungerer som en luftpude (Lidt den samme filosofi som B&O´s
filtdupper)!! At man samtidig får has på evt statisk elektricitet, er jo bare en herlig bivirkning.
Desuden er pladstrammmere noget enhver seriøs lytter bør overveje.
Hvis i får fat i Audioquest sorbotan måtten, har i næsten vundet i lotteriet----den dæmper ALLE resonanser, pladelytning er her en sand nydelse.
Derimod lyder filtmåtter, som det de er : Musik optaget gennem et tykt gulvtæppe!
__________________ paebb
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
"En filtmåtte fungerer som et båndpasfilter"
Det vil jeg gerne have dokumentation for. Selv bruger jeg gummi (under vinylen), men hælder mest til pladestrammer+acryl/vinyl-tallerken a la project, hvis det skulle være. Men at filt sådan generelt skulle være så fælt, må du gerne uddybe, hvis du har noget evidens, paebb!
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman:
Jeg tror bare, at paebb er endnu en af de utallige, selvudnævnte doktorer udi hifi-voodoo.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender én der bruger Spacemat på sin Thorens. Den har han været meget tilfreds med. Den koster 250,- hos Lydbutikken. Da den er meget let har den det med at følge med af når man løfter vinylen fra tallerkenen. Hvis man foretrækker at vende vinylen i et snuptag mens tallerkenen roterer (hvilket måske heller ikke er det bedste?) er den heller ikke det mest praktiske. Men mon ikke man kan tape den fast til tallerkenen?
Hvis man skal bruge pladestrammer på en fjederophængt plov bør man overveje en letvægter der virker ved at klemme om centertappen og ikke en der fungerer ved hjælp af tyngde. Igen for ikke at forstyrre ophænget unødigt.
Her er lidt gør-det-selv og sammenligning af diverse måtter til Thorens. En måtte der har fået meget positiv kritik sammen med plove som Thorens og Linn er Herbie's.
Edit: Man skal huske på at hver gang man ændrer balastningen på ophænget om det så er ved at bruge en anden måtte eller fordi man bruger pladestrammer så bør fjedrene egentlig genjusteres (hvis vægtændringen da er værd at snakke om). Ihvertfald hvis man er fuldstændig anal med at det skal være 100% perfekt.  Man kan evt. vælge at spille "bundløs" så man hurtigt kan komme til fjedrene. Nogle foretrækker faktisk lyden sådan. Jeg synes at basgengivelsen mistede kontur og fasthed.
|
| Til top |
|
| |
paebb Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke tale om hverken voodoo, derimod banal fysik:
Et forsøg på en historisk forklaring:
Engang i tidernes begyndlse (1967?) forsøgteThorens at lave en simpel og billig pladespiller: Resultatet :Td 150. Der var visse begrænsninger i
konstruktionen Bl . a kunne den kun køre med 33 1/3 omdr.
Desværre havde den en alvorlig skavank : Pladetallerkenen ringede som var det en kirkeklokke. desuden var tingesten udstyret med en
rædselsfuld måtte fremstillet af meget statisk elektrisk PVC Som foøvrigt ikke dæmpede ringeriet synderligt.
så var det at nogle lyse hoveder genopdagede filtmåtten, denne fjenede straks nævnte dårligdomme fuldstændigt.
når man tager den tids MM pickupper i betragtning,var det en udemærket løsning på problemet.
at Td150 senere fik den berømte 2 delte tallerken er en anden historie.
Filtmåtten er så senere taget af flere britiske kopister, men det er en anden historie.
Hvordan man beviser påstanden: LYT!
Det er det berømte sigtbarshedsfilter. som slåes til.
Jeg bruger selv en Space Mat oven på gummimåtten i min Technics SP10mkII /SL1000 Kombineret med Record interface pladestrammer.
Filt brugt uden strammer vil hele tiden virke som om pladen ligger på et megt blødt underlag.
Dette gør at pladen rent faktisk bevæger sig nedad, når den påvirkes af pickuppen. dette kan ovenikøbet måles som en synlig og osse hørbar
dæmpning i toppen.
Amplituden påvirkes også tydeligt.
Jeg er lidt ked af at i opfattter mig som en elleranden selvbestaltet guru, alt hvad jeg har skrevet er ting jeg har opdaget i min omgang med
lydgrej gennem mange år, og åbenbart er vioden og erfaring ikke noget man påskønner.
Hermed ønsket om en mere sober tone på dette site.
__________________ paebb
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hold op med at være sart, paebb, der står "debat forum", right?
Jeg vil medgive dig, at man kan frygte, at filtens eftergivelighed vil dæmpe amplituden. Men hvor meget vejer en pickupdiamant i forhold til en LP? Anyway, dine ører siger nul filt, men det gælder så på din grammofon med din arm og din PU. Andre setup´s kan opføre sig anderledes, ikke?
Erfaring er ganske rigtigt ikke noget, man nødvendigvis skal påskønne. Manges "erfaring" har vist sig at være overtro. Det gælder ikke kun i Hi-fi. Viden er bedre. Du har forresten ikke argumenteret for båndpasfilteret. 
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhm... hvorfor skal paebb nu trynes fordi han siger at filt ikke duer?
Det er han da ikke den første der har sagt.
Og det er da ikke mere woodoo end at pladespillere og cd-maskiner har det bedre ved at stå på træhylder end ditto af glas.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
"hvorfor skal paebb nu trynes"
Det skal han da heller ikke! Vi diskuterer, om hans påstande holder vand, det er da det hele.
Dit eksempel med glas/træ støtter jo ikke ligefrem hans sag - folk ville jo ikke kunne høre forskel i en blindtest overhovedet. Så tror jeg sørme mere på paebb!
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
"hvorfor skal paebb nu trynes"
Det skal han da heller ikke! Vi diskuterer, om hans påstande holder vand, det er da det hele.
Dit eksempel med glas/træ støtter jo ikke ligefrem hans sag - folk ville jo ikke kunne høre forskel i en blindtest overhovedet. Så tror jeg sørme mere på paebb! |
|
|
Jeg troede heller ikke på det med hylderne. Det var et tilfælde jeg opdagede det.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
hold op med at være sart, paebb, der står "debat forum", right? |
|
|
Debat Forum betyder at man debattere konkrete emner Debat er ikke ensbetydende med at man skal kaldes for "selvudnævnte doktorer udi hifi-voodoo"
Egentlig er han ikke sart men eftgerlyser blot at man går efter bolden og ikke manden !!
venlige tanker
r-l-b
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm... Der er da forsvundet et indlæg? Man kan da ikke selv slette sine indlæg kan man? Hvis admin fjerner noget plejer de da at gøre opmærksom på det?
Jeg undrer mig bare...
|
| Til top |
|
| |
paebb Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen Viden:
Diamantens tryk på rillevæggen er faktisk enormt, hvis man måler per kvadratmicrometer, jeg har ikke det konkrete tal , men jeg kan huske at det
fra en Ortofonpublikation.
Ellers kan jeg anbefale Poul Ladegaards artikler i "High Fidelity" om pladespillerproblemer, det er fremragendelæsning.
Dengang var HF rent faktisk læseværdigt.
Jamen !! er viden og erfaring ikke det samme!!
En B&K måleplade+ millivoltmeter er vel en form for evidens.
No hard feelings.
__________________ paebb
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 04 August 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen !! er viden og erfaring ikke det samme!!
Der er forskel. Nogle i dette forum kan høre, når de retningsbestemte kabler vendes om. Men vekselstrøm går lige meget begge veje. Kort sagt, placeboeffekten farver ens erfaring!
En B&K måleplade+ millivoltmeter er vel en form for evidens.
Enig. Der er til gengæld ikke meget at diskutere.
No hard feelings.
No insult intended either
|
| Til top |
|
| |